Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De scenery van Rehausen.

Gestart door Lobomotion69 zondag 29 maart 2020, 11:31:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
De scenery van Rehausen.
Ciao,

Door de huidige toestand in de wereld zijn er een paar kleinigheden die niet helemaal lopen zoals men dat gewend was. Een daarvan is de transit tijd  van zendingen vanuit Europa naar Azië. Zit te wachten op railmateriaal wat maar niet wil opschieten dus even andere dingen gedaan om bezig te blijven. Scenery bouwen!

Begonnen met enkele spoorse gebouwen zoals het station, goederenloods en seinhuis. Allemaal bouwpakketjes van Piko. Ziet er aardig uit de pasvorm is zelfs heel goed en de prijs is zeer aangenaam. Enkele details echter komen op mij een beetje knullig over. Bijvoorbeeld bij het station, volgens de fabrikant is de (houten) wachtruimte later aangebouwd. Leuk maar die architect had ik meteen ontslagen. De wachtruimte is op het perron gepland zodanig dat reizigers er niet meer langs kunnen of op het spoor kukelen. Levensgevaarlijk toch, dat moet en kan anders. Eerste foto is zoals het bouwplan het aangeeft, tweede foto zoals ik het gebouwd heb. Om dat te verwezenlijken moest er een stukje aan de sokkel bijgebouwd worden gedeeltelijk op het trapje aan de voorzijde. Gelukkig blijft er nog genoeg trap over om het station te kunnen betreden en het grote voordeel is dat aan deze zijde geen treinen langs razen. Op de derde foto is de ruwbouw daarvan te zien. Foto 4 geeft een indruk van hoe het er nu uitziet. Het geheel krijgt nog een overkapping en het perron wordt aan de rechterzijde (voor de kijker) nog verlengd (in aanbouw, foto 5).
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Als volgende is de goederenloods aan de beurt. Hiervan kunnen de deuren niet geopend worden. of je moet eerst een stuk uit de zijwand snijden en dan de deuren dusdanig aanpassen dat deze open getoond worden. Dat bedacht ik pas later en toen was het al te laat. Wel heb ik er een kantoortje ingebouwd waar nog een bureau met stoel en een kolenkachel inkomen. De opslagruimte wordt verlicht door een LED stripje en het kantoortje door een aparte LED. De sokkel is ook enigzins aangepast. De trap voor de afhalers van stukgoed is naar buiten verschoven waardoor er meer ruimte is gecreëerd om vrachtauto's te laden en te lossen. En er is een vloer in het geheel aangebracht. Zie de witte delen op foto 2.

Van het seinhuis waren de twee korte wanden redelijk krom getrokken. Om dat fatsoenlijk in elkaar te krijgen was nogal een probleem. Maar het is redelijk goed gelukt. Het interieur wordt nog voorzien van een Hebelbank en er is een trap met balustrade ingebouwd. Ook hier is een LED strip ingebouwd voor de verlichting van het geheel.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Er moet nog het een en ander aan weathering worden gedaan op de hierboven getoonde modellen. Op de hieronder getoonde trouwens ook. Maar dat komt later, even op wat pigmentpoeders wachten. Ook enkele woningen voor de Preiser bevolking zijn in een ver gevorderd stadium van de bouw aanbeland. Dit betreft één Piko setje en twee oude Pola pakketjes. wat mij opvalt is dat bij de Piko bouwpakketten geen enkele vorm van HWA is bijgevoegd. Bij één van de Pola setjes zijn de afvoerpijpen veel te kort en daardoor onbruikbaar. Dat wordt dus zelf wat maken.

Alle huizen worden verlicht door warmwitte LED's. In het huis op foto 3 zijn dat er zelfs drie. Eén voor de voorkant (keuken), één voor de achterzijde (woonkamer) en één voor het portaaltje. Leek me wel aardig om dat extra te accentueren met een lichtpuntje. Zal deze week eens kijken of ik wat foto's hiervan kan maken bij duisternis. Voor alle woningen heb ik van zwart karton maskers gemaakt, zodat het licht niet door alle ramen naar buiten straalt. In de 50'er jaren was men nog erg gecharmeerd van aparte kamertjes in het huis. Tegenwoordig neigt men toch veel meer naar open ruimte.

Wordt vervolgd.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Oh ja, niet zo heel lang geleden hadden we in een draadje een discussie over airbrush spuitjes. En dan met name de kwaliteit van goedkope Chinese spuitjes. Als voorbeeld het gele huisje op bovenstaande foto is met een dergelijk goedkoop spuitje behandeld terwijl de blauwe luiken met een dure Badger zijn gedaan (of was het nou andersom?). Zoek de verschillen!
Re: De scenery van Rehausen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Het blauw lijkt er strakker op te zitten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Dag Henk.

Citaat van: Lobomotion69 op maandag 30 maart 2020, 09:49:51
wat mij opvalt is dat bij de Piko bouwpakketten geen enkele vorm van HWA is bijgevoegd. Bij één van de Pola setjes zijn de afvoerpijpen veel te kort en daardoor onbruikbaar. Dat wordt dus zelf wat maken.

Van 1mm2 koperdraad kun je prima zelf hemelwaterafvoeren maken! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Hoi Peter,

"Lijkt er strakker op te zitten". Maar maar, foei, "lijkt" in deze tijd van Coronasterfte is dat niet erg gepast.  B)
En strakker? Een elastiekje kan strak zitten, of je broek en dan doet dat pijn om je middel (of aan je ballen). Maar verf? Strak? Gaat het plastic dan niet vervormen?  :P
Leg mij dat eens uit aub.
Jaja, ik weet wel wat je bedoelt hoor maar let even op de datum. Misschien heb ik wel gejokt en is het net andersom. Omdat een dergelijke reactie al verwacht werd.
Maar ik hoor graag een onderbouwing van je bewering.

@Erik

Inderdaad. Goede tip!  :thumbup:
Re: De scenery van Rehausen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Henk,

Wel eens gehoord van strak in de lak  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Ja hoor Peter, die uitdrukking ken ik zeker wel. Maar dat betekent niet dat ik het er ook mee eens ben. Op taalkundig gebied ben ik nogal eigenzinnig en wat, naar mijn gevoel, niet kan ga ik ook niet in mee. Bijvoorbeeld de nieuwe spelling "pannenkoek" is door mij als volslagen krankzinnig verklaard. Hoeveel pannen heb je wel niet nodig om een koek te bakken. Het is pankoek, maar omdat dat niet lekker smoelt is het in de volksmond pannekoek geworden. En de idioot die gemeend heeft dat het anders moet had men direct af moeten schieten. Kan die persoon nog zoveel academische titels hebben maar enig gevoel voor taal en/of geschiedenis is hem volkomen vreemd. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Maar soi, we gaan het hier over treintjes hebben en alles wat daar bij hoort. Ok?
Re: De scenery van Rehausen.
Basroc-1961
gast

Re: De scenery van Rehausen.
Voor dakgoten kunt u de isolatie van 2,5 kwadraat nemen. Deze overlangs doorsnijden. Ophangbeugels kunt u nabootsen door aluminium voedselbakken in dunne strips te snijden. En dan blijft de kern van de 2,5 kwadraat mooi beschikbaar voor regenpijpen. Ook hier de bevestigingsbeugels van aluminium maken.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Hi Bas,

Ja dat had ik zelf ook al bedacht. Maar omdat die isolatie vrij slap is ben ik bang dat dat moeilijk recht aan te brengen is en dat de dakgoot dan meer als een cakewalk uitziet. De 2,5 kern is veel te dik voor een goede regenpijp, daar past een 1mm² koperdraad veel beter. Zie foto hieronder.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Vandaag met de tip van Erik aan de slag gegaan. Zie het resultaat hieronder. Ook geef ik jullie een kijkje aan de binnenzijde hoe de LED's er in zitten. Als er vragen of opmerkingen zijn dan 'hoor' ik die graag.
Re: De scenery van Rehausen.
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 02 april 2020, 12:17:38
de idioot die gemeend heeft dat het anders moet
Ach, het verknutselen van onze mooie taal is hun "raison d'être".
Ze ontberen de, véél zinvollere, treintjesliefhebberij... ;)
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Al een tijdje aan het knutselen aan het vierde lid van de Piko familie. De lokloods. Hiervan zijn de deuren beweegbaar dus moet daar dan een aandrijving in om dat automatisch te laten openen en sluiten. Als eerste enkele spanten gesneden waarop de aandrijving gemonteerd kan worden. Het gehele frame moet dusdanig stevig zijn dat er geen vervormingen oid optreden bij het bewegen. De servo zelf wordt hierin gemonteerd met een plaatje pertinax. Dat heeft voldoende stevigheid, in ieder geval veel meer dan styreen.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Vanochtend ook nog even een stukje landschap geboetseerd. Ter lering ende vermaeck van diegenen die nog niet weten hoe zoiets aan te pakken. Als eerste wordt een skelet van ribben gebouwd, daar overheen komt vliegengaas (horrengaas). Dat wordt beplakt met een dunne laag papiermachee en daaroverheen wordt dan de Geländemasse gesmeerd. Dat kan gewoon gips zijn, wel zwaar, of een of ander goedje van de diverse modelbaanaanbieders (duur). Ik maak het zelf van goedkope servetjes of toiletpapier, de soort die spontaan uit elkaar valt als het nat wordt. Een dag van te voren in een emmer water zetten dan heb je een mooie egale brei. Daar gaat dan eenzelfde volume eenheid gips in plus een kleurpigment. Goed roeren en dan aanbrengen. Grote voordeel is dat het niet zo snel droogt als gips dus lange verwerkingstijd. Na drogen kun je het nog nabewerken met mes, vijl of schuurpapier. Zie de foto's. Stel gerust je vragen en of opmerkingen.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Een berg van thaise reclamefolders, dat zie je niet vaak! Maar het resultaat mag gezien worden  :thumbup:
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Hahaha of in het Thais 555. Nee, dat zal wel niet. Maar oude kranten zijn hier niet of nauwelijks te vinden. Wel nieuwe maar die zijn duur, relatief, en aangezien ik Thais niet kan lezen heb ik daar verder ook geen nut van. Thaise karakters (letters) zijn prachtig om te zien, erg exotisch, maar ze zeggen mij helemaal niets. Nu na vijf jaar kan ik er een paar herkennen, dat schiet niet op.
Reclamefolders krijg ik bij de Tesco en andere supermarkten helemaal gratis. De producten herken ik aan de plaatjes en de prijzen zijn in de bekende Arabische tekens aangegeven. Dus dat is gunstig.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Tijd voor een kleine update. Heb mij de laatste dagen bezig gehouden met gepriegel in de marge. Interieur bouwen voor een levensmiddelenzaak anno 1955 bijvoorbeeld. Is nog niet af, zodra het toonbaar is volgen foto's.
De twee perrongedeeltes die in de boog komen te liggen zijn wel zover klaar dat ze naar de spuiter kunnen. Heb daar ook nog gaten in gesneden voor een voetgangerstunneltje. Verder het station en de lokloods verder afgewerkt. Loop nog te denken hoe de gebouwtjes verder te weatheren. Met de daken ben ik wel klaar maar de rest nog niet. Kritiek is welkom. Stel prijs op een eerlijke mening, alleen oh en ah interesseert mij niet zo.
Re: De scenery van Rehausen.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Ik zal de "oh" en "ah" achterwege laten. Wat dan voor mij overblijft is wat die GSA in je avatar doet. Is dat je vervoermiddel in Thailand? Dat is daar behoorlijk exotisch lijkt me.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Dag Henk.

Bij het stationsgebouw zou ik de gevellijsten om de kozijnen een ander kleurtje geven,
zodat de gevel minder als één (plastic) geheel overkomt.
Ook zou je de perronoverkapping van een groene (algen-)waas kunnen voorzien.
Er ontbreken regengoten en -pijpen aan het gebouw en ik vraag mij af of de lamp functioneert ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat @citaat

Haha, ja ik ben nogal citrofiel. Ik woon hier nu vier jaar en ga er al heel veel langer op vakantie. In al die tijd heb ik bijna alle Citroen modellen slechts één keer gezien. Een GSA of GS nog helemaal niet. Trouwens wat op de avatar staat is geen GSA. Dat is mijn laatste voiture in Nederland,  een CX GTi. Fantastische auto, zelf geïmporteerd uit la doux France. Vlak voor vertrek naar Thailand verkocht naar Duitsland.

@citaat

Ja, met dat station ben ik nog niet klaar. Iets dergelijks zat ik zelf ook al aan te denken. Hoewel het geheel nog een blanke laag matlak krijgt, wat de plastic look al een stuk wegneemt, was ik toch van plan wat meer variatie aan te brengen. Ben er nog niet uit welke kleur dat moet gaan worden.
In een eerdere post had ik al gemeld dat Piko nauwelijks tot geen HWA materiaal bij zijn kits levert. Nu zijn de afvoerpijpen geen probleem die kan ik makkelijk zelf maken. Regengoten is een ander verhaal. De isolatie van 2,5mm² VD draad is mogelijk, probleem daarbij is het recht aan te brengen. Moet ik nog een testje mee doen.
De overkapping krijgt eerst nog een laagje antraciet en zal daarna een weathering krijgen. Daarvoor ben ik ook nog op zoek naar enkele poeders maar met de huidige toestand is dat moeilijk. Alle winkels zijn dicht, alleen levensmiddelen en apotheken zijn open en die hebben dat niet. Geduld is een schone zaak.
En nee, de lamp functioneert niet. Dat is een attrappe.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Nog een heel kleine update. De eerste ruwbouw van het tunneltje is toonbaar. Alleen de trap ontbreekt nog. Heb geen 2mm strips meer. Die moet ik nieuw bestellen.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Gisteravond nog even in Paint aan het knoeien geweest om te zien hoe ik dat station nog wat kan verlevendigen cq verfraaien. Nou het is echt knoeien geworden, dusdanig dat het niet toonbaar is aan de buitenwereld. Wel heb ik nu een voorstelling voor mezelf hoe en wat het moet gaan worden.
Eerst het huidige projectje, spanten en staanders voor de perronoverkapping, even afmaken en dan kan ik daaraan beginnen. Zodra het klaar is wordt het getoond.
Perrons en laadplatform zijn nu allemaal in de goede kleur (beton) gespoten en kunnen ook verder afgewerkt worden.
Het pakket uit D is nog steeds niet aangekomen dus ander werk is er voorlopig ook niet.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat
En toch ben ik benieuwd naar het knoeiwerkje in Paint.....
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat

Tja helaas, dergelijke dingen gaan bij mij direct door de digitale versnipperaar.

De steunen voor de overkapping zijn ook gereed voor de spuiter. Heb er nog gauw een plaatje van gemaakt. Groen is origineel, wit is zelfbouw.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Vandaag minder leuk bericht gehad. Wilde een pakketje versturen naar Duitsland, krijg ik te horen dat dat momenteel niet mogelijk is. Mijn vraag of er dan wel pakketten vanuit Duitsland binnenkomen wordt ook negatief beantwoord. Kan dus nog lang wachten op mijn railmateriaal. Wordt je niet blij van, wist niet dat virussen ook door pakketjes overgedragen kunnen worden.

Een paar dagen geleden vroeg Nieuwenhuis of de lamp functioneert. Sindsdien liep ik mij af te vragen zou het mogelijk zijn? Dus, nu wel ja.
In de spiegelzijde van de lamp heb ik een kleine uitsparing gefreesd en daar een SMD 0603 LED in geplaatst waar twee 0,1mm² draadjes aan zijn gesoldeerd. Vanuit de uitsparing zijn twee gaatjes 0,4mm geboord naar boven net naast de ophanging waar de draden doorheen zijn gevoerd. Zie foto's.

Hetzelfde heb ik gedaan met de straatlantaarn die ook bij het bouwpakket zat. Die geeft nu ook vrolijk licht.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
En omdat ik nu toch lekker bezig was meteen maar een lichtpuntje in het Fahrkarten Kontor geplaatst. Daar komt dan ook nog een Preichin in te zitten, dan is het net echt.
Wel heb ik een klein probleempje daarmee. Voor het vastzetten van de LED aan het plafond wilde ik secondenlijm gebruiken. Helaas werkt dat niet maar de druppel die ik er in heb gelegd heeft er wel voor gezorgd dat de ruiten beslagen zijn. Hoe krijg ik die weer helder?

Inmiddels is het stationsgebouw ook opgeleukt met een kleurtje aan de raampartijen. Daarvan volgen morgen foto's. Ben ik vandaag vergeten te maken.  :oops:
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hallo Henk,

Even nagekeken gezien mijn intentie om te webshoppen in Duitsland, met volgend resultaat:
De sites van resp. PostNL.nl en PostNLbe maken enkel melding van Corona-vertragingen voor pakketten naar & vanuit Duitsland.
Een en ander laat dus veronderstellen dat internationale verzendingen wél mogelijk zijn (?)   :)

Vanuit China gaat tegenwoordig soms zelfs sneller dan ooit (vandaag 14/4 een pakje ontvangen van ome Ali dat besteld is op 29/03)
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Beste Henk,

Voor wandlantaarns gebruik ik, en iTom ook geloof ik, lantaarns uit de N-Spoor wereld, H0 is vaak te grof/groot.

Groet, Anne W
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Hoi Henk,

Ik zie je projectjes hier nu pas.
Erg leuk om te volgen  :thumbup:
Die folders daar zien eruit als de folders hier van 30 jaar geleden  :D
Maar goed, dat je daar bergen van maakt !

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
@Ludo1957

Schijnt dat dat naar en van Duitsland voor alle landen geld, niet alleen Nederland. Overigens zit hier ook alles potdicht. Het interregionale verkeer ligt nagenoeg helemaal stil. Bussen en treinen rijden niet meer. Op alle provinciale grenzen zijn controleposten ingericht, geen geldige reden om ergens naar toe te gaan dan omdraaien, anders doorrijden met de restrictie van 14 dagen zelfquarantaine. Wie zich daar niet aan houdt riskeert hele forse boetes tot gevangenisstraf. Bestel regelmatig spullen uit China. Daags na de douanepassage werd het altijd thuisbezorgd. Nu duurt het dan nog minstens een week tot veertien dagen. Voorlopig kan ik nog even vooruit maar dat duurt ook niet eeuwig. Hoop dat die ellende snel over is.

@Anne W.

Ja Anne, dat weet ik. Dat doe ik al 25 jaar maar dat is hier nu niet relevant. De zin van de exercitie was om te zien of zo een functieloos plastic bouwpakket frutsel te transformeren was naar een functioneel iets. En dat kan dus, eigenlijk zonder veel moeite. Wat de schaal betreft valt het nog helemaal niet tegen. Iets te groot maar dat valt nog best mee. Toch bedankt voor je bijdrage.

@ Tony

Haha ja inderdaad. Maar bijzonder is dat niet hoor. Thailand is nog steeds een derde wereld land, ook al denken de Thais dat zij de spil in de wereld zijn. In veel, heel veel dingen lopen ze ongeveer 50 jaar achter. Maar 'make believe' wordt hier groot geschreven.

Vandaag de laatste dag van "Songkran" gehad. Dat is het Thaise nieuwjaarsfeest waarmee het begin van de regentijd wordt gevierd. Normaal gaat dat gepaard met uitbundig watergooien en veel, heel veel drank. Dit jaar helemaal niets. Geen waterpartijen, geen drank. Iedereen zit braaf thuis en wacht op het einde der tijden.

Goed, modeltreintjes en wat daarmee samenhangt gaat het hier over. Gister beloofd de foto's van het gepimpte station te plaatsen en belofte maakt schuld. Bij deze dus.
Vandaag ook maar begonnen met de trappen van de voetgangerstunnel. Van restanten 1mm plaat 2mm strips gemaakt en die op maat gesneden voor de treden. Je moet toch wat als er voorlopig geen zendingen met nieuw materiaal binnenkomen.

De ruiten van het kaartverkoophok heb ik weer helder gekregen met een wattenstaafje gedrenkt in zuivere alcohol. Een DB medewerker heeft daar een plaatsje gekregen en wacht nu op de eerste klanten. Tevens heb ik hem een werktafel en een stoel gegeven zodat hij zijn werk enigszins comfortabel zittend kan doen. Van origine had deze Preischin een hoge hoed op. Nu vraag ik mij af, hoge hoeden (cylinders) waren ook in de vijftiger jaren al niet meer in zwang. Die heb ik dus maar omgetoverd in een platte uniformpet. Lijkt heel aardig en achter dat 'glas' valt het al helemaal niet meer op.
De perronoverkapping heb ik getracht te weatheren met de kwast. Dat is nog niet helemaal naar mijn zin. Morgen een poging met de airbrush ondernemen.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 29 maart 2020, 11:31:49
Een daarvan is de transit tijd  van zendingen vanuit Europa naar Azië. Zit te wachten op railmateriaal wat maar niet wil opschieten (...)

(...) bij het station, volgens de fabrikant is de (houten) wachtruimte later aangebouwd. Leuk maar die architect had ik meteen ontslagen. De wachtruimte is op het perron gepland zodanig dat reizigers er niet meer langs kunnen of op het spoor kukelen. Levensgevaarlijk (...)
Gek hoor, mijn railmateriaal komt uit China, al staat er (met minieme lettertjes) Peco op (zal wel namaak zijn).

Scherpe observaties. Doordenkertjes ook.  :thumbup:

Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Heb mij de laatste paar dagen bezig gehouden met de trappen van de tunnel. 25 treden in iedere trap, inclusief een tussenbordes. Om die één voor één aan elkaar te plakken gaat wel een beetje tijd inzitten. Heb ik dus ook niet gedaan. Het geheel is nu zover klaar dat het toonbaar is. Vloer en treden in decent betonkleurtje gehouden en de wanden een vijftiger jaren kleurtje gegeven. Het geheel behoeft nog enige afwerking wat de komende dagen gedaan zal gaan worden. Tot zover ben ik er redelijk tevreden mee. Enige puntje is, ik had een bouwtekening gemaakt op schaal. Bij het bouwen exact de maten overgenomen, ook voor de treden en het "verzet". Dus de horizontale afstand van trede tot trede. Wat blijkt in de praktijk, kom ik nu 12 mm te kort. Raar. Moet er nu een vulstukje in gaan plakken en dat dan weer glad met de vloer afwerken. Gaat goedkomen.

Ondertussen begonnen aan Faller bouwset 130191 "Zimmerei". Een zogenaamd gepatineerde kit. De patina is niet meer dan enkele vegen en spetters grijze verf op de gietbomen. Ziet niet heel onaardig uit maar houdt ook niet over. Bij het verwijderen van de gietbramen en naden verwijder je dus ook het patina. Nou ja, het zij zo. Wel veel filigrane onderdeeltjes, zo filigraan dat het al kan breken voor je het onderdeel uit de gietboom hebt. Vooral met mijn lompe handen is dat een klein probleempje. Alleen de deuren die de werkplaats zouden moeten afsluiten zijn niet zo filigraan. Lijken wel pantserdeuren met een dikte van ca. 1,5mm. Daar moeten we eerst maar eens wat vanaf schuren.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Had het in de vorige update al aangekondigd. Vandaag de deuren van de Zimmerei op een enigszins acceptabele dikte gebracht. Van 1,5mm naar 0,8mm maakt een heel verschil in aanzien. Zie de foto's en oordeel zelf. Eerste foto is 1 deur behandeld de andere deur origineel. Dan kun je het verschil goed zien.

Ook heb ik vandaag een stukje rail van ballast voorzien. Wilde eens kijken of de Busch ballast voor C-rail ook echt past. Helaas niet, behoorlijk kleurverschil. Nu moet daar ook bij opgemerkt worden dat ik C-rails heb in drie verschillende kleuren. Plus nog een heel traject in Alpha-rail, dat is weer een andere (zwarte) kleur. Zal morgen eens bij een ander stukje C-rail kijken.
Re: De scenery van Rehausen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Je zou bovenop bij de puko's wat ballast kunnen plaatsen, dan komt de kleur beter tot zijn recht.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De scenery van Rehausen.
 @citaat Of met wat poeders aan de slag.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Ben eerst met de suggestie van Peter aan de slag gegaan. Dat leek mij de meest eenvoudige methode. Een andere mogelijkheid zag ik om met de airbrush te werken. Maar zoals het er nu uitziet blijft het hierbij. Op de foto zie je nog iets kleurverschil terwijl dat met het blote oog nauwelijks waarneembaar is. En op de tweede foto heb ik wat ballast gestrooid op een onlangs nieuw gekochte C-rail. Hier is nauwelijks kleurverschil waarneembaar. Niet op de foto en niet met het blote oog. Dus dat issue is van de (trein)baan.

Tevens heb ik vandaag de perrons bijgewerkt en -gespoten. Dat ziet er nu zeer toonbaar uit. Het hekwerkje, gesoldeerd van vertinde koperdraad 0,75mm, ben ik nog niet helemaal tevreden mee. Daar hoor ik graag jullie mening over. Ook heb ik nog wat aan de Zimmerei gefrutseld. Kleine details aangebracht, verlichting voorbereid en dergelijke. Daarvan volgen foto's later.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: De scenery van Rehausen.
En bij K-rail heb je het probleem met kleurverschil niet  ;)
Volgens mij heb ik ook drie kleuren C-rail op de baan, waarbij de oudste stukken wel een bruine waas lijken te hebben. Toch maar de balasttruc uit gaan voeren een keer....
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2012

offline
Re: De scenery van Rehausen.
iedereen gebruikt die ballast van Busch voor zijn c-rail,
waarom is niet out-of-the-box proberen,heb ik ook gedaan :arrow:
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
oech. Dat ligt er wel dik op, zodoende is het niet meer als C-rail herkenbaar. Ziet er inderdaad heel anders uit. In ieder geval is out-of-the-box hier een zeer treffende omschrijving. De kleur is niet geheel mijn smaak en zou ook niet in mijn thema passen. Maar smaak is natuurlijk zeer persoonlijk.

Vandaag de Zimmerei afgebouwd, moet alleen nog enigszins geweatherd worden. Dat doen we op een later tijdstip nog wel eens. Nog enkele punten betreffende de bouw. Om de daken er goed op te krijgen is een heel gepiel. Met enige beheerste kracht na het weghalen van een beetje materiaal is het gelukt maar echt soepel gaat dat niet. Ook zit er naar mijn smaak een klein foutje in de bouwinstructie. Volgens deze dient de spaanopvang geplaatst te worden nadat de daken zijn aangebracht. Dat past niet echt. het hokje is te hoog om onder de HWA geschoven te kunnen worden. Mijn advies is om de spaanopvang te plaatsen voordat de daken worden aangebracht. Dan gaat dat veel gemakkelijker. Ook is het vreemd dat er wel een spaanopvang bij de bouwkit geleverd wordt maar in de instructies niets wordt vermeld over afzuiging bij de machines. Terwijl er wel onderdelen meegeleverd worden die hiervoor te gebruiken zijn. Die heb ik dus wel aangebracht. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik mij dat dat niet op de gemaakte foto's getoond wordt. Indien hiervoor interesse is zal ik die alsnog maken.
Het bedrijf wordt verlicht door 4 LED's die in serie geschakeld zijn. Bij 12V neemt het hele feestje slechts 2,5mA op.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Nou Henk, de Zimmerei mag dan lastig in elkaar te frotten te zijn, mooi en apart is hij zeker  :thumbup:
Als je die nog wat bijgewerkt hebt, ben je het werk snel vergeten  ;)

Grtz Tony
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Ja Tony inderdaad. Het gefrot en gepiel ben ik altijd meteen vergeten als het resultaat bevredigend is. De verdere afwerking moet wachten tot het gebouw zijn uiteindelijke plaats op de baan krijgt. Dan wordt er ook wat groen en ander natuurwerk aan toegevoegd.

Laatste dagen niet veel op het forum aanwezig kunnen zijn. Iedere avond zit er onweer in de lucht en dan schakelt mijn provider de zendmast uit ter voorkoming van blikseminslag. Tja, hier op het platteland tussen de rijstvelden hebben we nog geen kabel. Om over fiber helemaal maar niet te spreken.

Momenteel ben ik bezig met het fabriceren van meubeltjes voor de Edekawinkel, de goederenloods en het tankstationnetje wat ik inmiddels ook gebouwd heb. Verwacht daar morgen de laatste hand aan te leggen. Dan komt er ook weer een foto update.

Tussendoor ook wat aan het  klooien geweest met plakaatverf. Kreeg de rotspartij niet naar mijn zin en nu na de laatste verfbehandeling is het helemaal prut geworden. Dus maar weer met mes en beitel aan de slag en overnieuw beginnen.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Hali Hallo, hier een kleine meubel update.

Voor de goederenloods heb ik enkele meubeltjes gefabriekt. Een klantenbalie, een buro en een stoel voor de chef. Op de balie en het buro liggen een paar stapeltjes A4. Onder andere vrachtbrieven voor de verzenders om in te vullen. Op het buro heb ik ook een telefoon gemaakt voor de chef. Man, man in H0 wordt dat een apparaatje van 1,5 bij 1,5 mm. Wilde het eerst maar achterwege laten maar de uitdaging was te groot om te laten liggen. Het is geen superdeluxe kunstwerk geworden maar de algehele indruk is er wel, met kiesschijf. Ook is er een kolenkacheltje, van restjes gietboom, ingebouwd om de koude winterdagen een beetje aangenaam door te komen. Verder het geheel wat aangekleed met Fallertjes en wat stukgoederen. Aan de balie staat een afhaler en de chef wijst hem waar het pakket door de medewerker, die net naar buiten loopt, wordt neergezet. Zie de foto's.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Ook de Edeka winkel heeft een interieurse aankleding gekregen in de vorm van enkele kasten een verkoopbalie en  etalageruimte. Als eerste een tussenmuur opgetrokken en de verkoopruimte van een tegelvloer voorzien. In de stellingkast aan de achterwand heb ik twee schappen voorzien van "grootgrutterswaren". Moet er nog even over nadenken of ik de rest van de schappen geheel of gedeeltelijk ga vullen. Er gaat wel een hele hoop tijd inzitten, maar dat is momenteel het probleem niet. Het duurt tenminste tot 19/6 voordat het postverkeer hiernaartoe weer wordt hervat. Tot die tijd kan ik dus sowieso niet veel anders doen.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Ook heb ik nog het tankstationnetje van Piko gebouwd. Een gebouwtje uit de Hobby serie en dat merk je. Zeer eenvoudig uitgevoerd. Maar het is wel precies het type tankstation wat ik wilde hebben. Een beetje aangekleed met tussenwanden voor een buro en een toiletruimte. Vloeren in deze ruimte aangebracht met een tegelprintje. En ingericht met een balie en verkoopstelling in de voorruimte. In het buro hebben twee kasten, een buro en een stoel een plaatsje gevonden. Het toilet krijgt matglas dus doe ik daar verder niets aan. De draden voor de verlichting zullen daar doorheen naar beneden gaan. Het geheel wordt feestelijk verlicht met vijf LEDs SMD 0803. Eén in het buro, twee in de verkoopruimte en twee boven de pompen. In de pompen is een heel kleine ruimte waar eventueel een SMD LED ingebouwd zou kunnen worden. Maar omdat zinvol te maken moet dan ook het teller gedeelte opengemaakt worden. Aangezien mijn baan begin jaren 50 is gesitueerd en ik niet zeker ben of pompen toen al interne verlichting hadden heb ik het niet gedaan. Dacht dat de buitenverlichting voldoende moest zijn.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: De scenery van Rehausen.
Interieur geeft altijd net dat beetje extra aan een gebouw Henk.
Mooi gedaan hoor straks wat preisertjes erin en genieten maar.

Groet Michel
Re: De scenery van Rehausen.
Hallo Henk,  het lijkt er op, dat je al langer in de meubelmakerij zit; dit ziet er hardstikke goed uit man!!
En als je toch nog zo lang moet wachten, kun je misschien je vaardigheden commercieel inzetten  :D :)

Maar begrijp ik, dat er tot 19/6 ook geen post bij jullie bezorgd wordt? Had iets verstuurd vanuit Nederland, maar heb
geen reactie gekregen.

Succes met de volgende meubels

M vr gr,

Wim Janse

Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Hoi Wim, Dank voor je compliment. In een ver grijs verleden heb ik wel ooit eens part time bij een meubelmaker gewerkt. Dat waren dan bankstellen die daar gemaakt werden. Maar als technisch allrounder ben je natuurlijk van alle markten thuis en niet voor een gat te vangen.

Landelijke post wordt wel bezorgd. Maar vanuit Europa komt er hier niets het land binnen. Weet niet wanneer je dat pakketje verstuurt hebt maar mijn bestellingen (dd 24-03-2030) die uit Duitsland moeten komen zijn allemaal weer terug bij de afzender. Moet zelf nog iets terugsturen en dat gaat ook niet.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
Hallo medespoorders,

Het wordt weer hoog tijd voor een kleine update. Veel is het niet maar er gaat wel een hoop tijd in zitten. De winkelstellingen zijn inmiddels goed gevuld met grootgrutterswaren. Wat een gepriegel op de vierkante mm. Aangezien ik er een 3D effect in wilde hebben kwam een print niet in aanmerking. alles dus uit restjes styreen opgebouwd en met het handje beschilderd. Op de grote foto ziet dat er een beetje vreemd uit maar in het echie komt het best geloofwaardig over. In ieder geval ben ik er tevreden mee. Verder het tafereel aangekleed met enkele Chireisers. Uiteraard de grootgrutter zelf die net in gesprek is met een klant, haar man staat rustig op de achtergrond te wachten. Een andere klant staat op het punt de winkel te verlaten en loopt gehaast naar de deur. Het hulpje van de grootgrutter gaat intussen maar eens kijken wat de jonge dame met de vlecht aan het doen is. Zo te zien is die bezig met de snoepjes te proeven.
Re: De scenery van Rehausen.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De scenery van Rehausen.
En nog een paar plaatjes van de winkel.

Ondertussen ben ik ook bezig geweest met een uitneembaar stukje scenery, althans het frame hiervoor. Enkele verschillende technieken uitgeprobeerd om te zien welke het beste toepasbaar zal zijn. Hierover later meer.