Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

bouwverslagje: bergen en dalen UPDATE

Gestart door davyschouw donderdag 07 februari 2008, 10:42:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bouwverslagje: bergen en dalen UPDATE
goedendag allen,
ik had mezelf al voorgesteld in het daarvoor bestemde hoekje en wil nu iets uitleggen over bergen. misschien geintereseerde? :lol:

eerst heb ik een houtentriplexplaat van 204 X 104
de stukken resthout heb ik bewaard voor de houten constructie van de bergen
die ziet er als volgt uit:


en de trein ziet er zo uit:


en ik leg er het volgende gaas op:


nu wil ik de trein eronderdoor laten rijden.
dat wil dus zeggen dat er aan de binnenkant ook iets moet wat er als steen uitziet.
dus suggesties?

bijna al mijn spullen voor de berg zijn van Noch behalve het WC papier...
houtlijm van Bison en water uit de kraan.
dat was het tot nu toe.

ik vervolg mijn bericht als ik verder ben natuurlijk.
Re: bouwverslagje: bergen en dalen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: bouwverslagje: bergen en dalen
Hallo Davy.
Altijd leuk om te zien hoe iemand begint met het bouwen van een berg!
De basis ziet er al gewoon goed uit en met het alu gaas krijg je al een redelijk stabiel geheel.
Maar wat de tunnelwand bekleding betreft heb je het iets moeilijker, de hele tunnel ligt in een bocht en dat is niet eenvoudig om zo maar even te maken.
De bestaande muren zijn niet flexibel genoeg om een bocht te maken dus zul je zelf iets moeten maken.
Op het forum staan meerdere mooie oplossingen met ingekraste gips muren, mooi maar tijd rovend.
Het inknippen van steentjes papier of karton is makkelijker en sneller te doen maar vergt wel enige oefening.

Succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Kijk ook bij de andere draadjes, hier zijn hele mooie en zeer bruikbare tips (o.a. "Anne W" of "kiezel" en vele anderen!)
Re: bouwverslagje: bergen en dalen
Hoi Davy,

Al met al ben ik niet echt technisch maar op gebied van scenery en bergenbouw ben ik "iets" beter... :D

Wat ik op de foto zie ziet er prima uit en als ik je vraag goed begrijp dan wil je de zgn. tunnelbuis bekleden met een steenmotief. Op zich is dat niet zo moeilijk al zijn er wel diverse opties.

Van makkelijk naar moeilijk en van snel naar tijdrovend (met dank aan AlbertJan voor de suggesties):

Optie 1:  Haal of pak wat Faller (of ander merk) steentjespapier naar keuze. Er bestaat (of bestond?) wel steentjespapier dat speciaal voor tunnelbuizen is ontworpen maar het kan ook zonder die speciale steentjesplaten. Plak dit steentjespapier aan de tunnelingangvast maar wel aan die kant, waar je tegenaan kijkt als je de tunnelportaal bekijkt (zichtspunt). Steentjespapier plakken aan de kant waar toch geen mens ooit naar of in kijkt is geldverkwisting. Ruwweg de helft van de tunnelbuis is nu in een gedeeltelijke ronding afgezet met steentjespapier. Nu is het probleem enigzins dat de tunnelbuis in een kwart cirkel loopt, als ik je foto goed zie. Dus je zult het steentjespapier enigzins moeten "buigen" zodat het zoveel mogelijk met de rails meeloopt.

Optie 2: In plaats van steentjespapier/karton kun je ook de iets duurdere variant nemen, de kunststoffen muurplaten met foam achterkant. Zeer licht spul en goed te bewerken, alleen verwacht ik dan wel problemen met de kromming van de rails...zeker in combinatie met de boog die je aan de bovenkant van de tunnelingang hebt en waar je dus je steentjesplaat aan hebt bevestigd. Dus wellicht iets bewerkelijker/

Optie 3: Er bestaan gipsmallen van Woodland Scenics waarme je (halve) tunnelbuizen kan maken. Ik weet niet of deze nog in het assortiment zitten maar dit zijn rubberen mallen waar je middels het gieten van gips of modelleermassa 2 halve tunnelbuizen mee kan gieten. Deze kunnen dan tegen mekaar aan gezet worden en imiteren de tunnelbuis. Als je daar maar genoeg van maakt kun je een heel eind betunnelen. Echter, weer die bocht....ik geloof niet dat Woodland Scenics ook een gebogen variant hiervan heeft.

Dus, met conventionele middelen zal het wat moeilijker worden om dit op te lossen. Al lijkt me vanuit het standpunt van bewerking en improvisatie optie nummer 1 het makkelijkst. En ook het minst tijdrovend c.q. kostbaar!

Ik hoop dat ik je een klein beetje inspiratie heb kunnen verschaffen, heel veel succes!!!

Vele groeten,

Crowtje
Re: bouwverslagje: bergen en dalen
bedankt voor de tips ik had het volgende in gedachte:
a3 formaat papier beschilderen met grijs.
flinke schuine strepen trekken en voila!
goedkope oplossing denk ik zo, ik had nog een beetje verf over dus kon het daar mooi voor gebruiken.
Re: bouwverslagje: bergen en dalen
ik heb het gaas gelegt en met wc papier beplakt.

UPDATE:
Ga er rustig voor zitten en schenk wat koffie in de foto's laden duurt wat lang...



dit is de rots wand van de binnenkant (en dat rijmt!)


de berg belegd met wc papier in een menseltje van houtlijm en water.


de tunnelingang


even de gehele baan erop gezet


en een stuk waar de trein omhoog gaat met PUR belegd (wat is dat rot spul zeg...)


dit was het, even wachten tot het wc papier en de PUR droog zijn en dan verder!