Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

L88 en S88 foutmelding

Gestart door lucdiels zaterdag 28 maart 2020, 17:16:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
L88 en S88 foutmelding
Lid sinds: 2013

offline
L88 en S88 foutmelding
Hallo,

Ik heb heb volgende configuratie:

CS2 met daaraan verbonden een L88. Op de L88 staat de schakelaar op 5V.

Aan de L88 heb ik volgende aansluitingen: op bus 3 14 S88 van Viessmann en op bus 2 heb ik voorlopig 3 S88-n van Rosoft. (de eerste ligt op 4 m van de L88) Dit werkt zonder problemen.

Nu wil ik op bus 1 ook 14 S 88-n van Rosoft aansluiten. De eerste module ligt op 3 meter.
Wanneer ik de eerste module met een kabel van 3 meter aansluit worden alle terugmeldingen op de CS2 rood (storing)
Wanneer ik de eerste module met een kabel van 1 meter aansluit is alles OK. (kabel meegeleverd door Rosoft)
De kabel van 1 meter en de kabel van 3 meter hebben dezelfde specificatie.
Ik heb de kabel van 3 meter al vervangen door een andere (nieuw gekocht) zonder enig resultaat.

Ik heb ook de L88 reeds gewisseld zonder resultaat.

Heeft iemand een idee wat het probleem is?

mvrgr

Luc Diels
Re: L88 en S88 foutmelding
Lid sinds: 2017

offline
Re: L88 en S88 foutmelding
Heb je bus 1 en 2 al eens omgewisseld ?, gezien je testen lijkt het alsof de kabel van 3m inclusief de vervanging toch niet de juiste is.
Re: L88 en S88 foutmelding
Citaat van: lucdiels op zaterdag 28 maart 2020, 17:16:02
Ik heb ook de L88 reeds gewisseld zonder resultaat.

Heeft iemand een idee wat het probleem is?

Is niet zo moeilijk om te raden, de kabel is de schuldige.

Dat is waarschijnlijk een Cross-cable.

Groetjes.
Re: L88 en S88 foutmelding
Lid sinds: 2013

offline
Re: L88 en S88 foutmelding
Nestor,

Ik heb zelfs de volledige L88 gewisseld met zelfde resultaat.

Sprinter

Wanneer ik de 3m kabel tussen de eerste en tweede S88-n plaats krijg ik geen fout melding, en de kabel is Cat5e ISO 11801 net zoals de bijgeleverde kabel. Als het dezelfde ISO spec is kan er dan n og een verschil zijn tussen PATCH en CROSS cable?

mvrgr

Luc
Re: L88 en S88 foutmelding
Lid sinds: 2017

offline
Re: L88 en S88 foutmelding
iso specs zeggen niets over de interne verbinding van de diverse aders.
Kijk eens goed naar de 1 meter kabel die het goed doet, en bekijk hoe de kleuren zijn verbonden naar de beide stekkers, als dat kan.
Dan zie je ws verschil met de 3 meter kabels.

Re: L88 en S88 foutmelding
Lid sinds: 2013

offline
Re: L88 en S88 foutmelding
Nestor

je hebt gelijk, bij de 3 meter kabel liggen de draden anders aan beide uiteinden, wat bij de bijgeleverde kabel niet het geval is. Dus die 3m kabel is een CROSS en geen PATCH. Bedankt voor de aanwijzing. Sprinter had het ook juist voor.
Vraag mij dan wel af waarom ik geen foutmelding krijg als ik de kabel tussen twee S88-n gebruik en niet als eerste kabel?
Ik ben nu éénmaal geen kenner van netwerken  :(

mvrgr

Luc
Re: L88 en S88 foutmelding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: L88 en S88 foutmelding

  • Wanneer ik de eerste module met een kabel van 1 meter aansluit is alles OK. (kabel meegeleverd door Rosoft)
  • Wanneer ik de eerste module met een kabel van 3 meter aansluit worden alle terugmeldingen op de CS2 rood (storing)
    Dat is dus de foutmelding; je dacht dat die foutmelding pas moest komen als je die kabel tussen twee S88-n gebruikt en niet als eerste kabel.
    Bedoel je daarmee dat je terugmeldingen op de CS2 in dat geval niet rood worden?
  • De kabel van 1 meter en de kabel van 3 meter hebben dezelfde specificatie.
    Nee, dat hebben ze niet; enfin, het verschil weet je inmiddels.
  • Ik heb de kabel van 3 meter al vervangen door een andere (nieuw gekocht) zonder enig resultaat.
    Dat is pas echt pech, tenzij je daarbij koos voor het zelfde nummer of voor dezelfde verpakking.  :D
Re: L88 en S88 foutmelding
Lid sinds: 2013

offline
Re: L88 en S88 foutmelding
Hoi Jan Willem

@citaat
1. Klopt
2. Het klopt dat de storing komt bij het aansluiten van de eerste module met de kabel van 3m. Die dus een cross-over kabel blijkt te zijn. De storing komt echter niet wanneer ik de eerste S88 module aansluit met de de door rosoft meegeleverde patch kabel en dan de tweede S88 module met de eerste verbind met de 3m cross-over kabel. Dat begrijp ik niet. Waarom storing bij eerste en geen storing wanneer hij tweede in de serie zit? Maar ja vermits mijn eerste S88 op 3 m van de L88 staat moet ik wel met een 3m kabel beginnen.
3. De kabels zijn dus verschillend, dat kan ik zien aan de kleuren van de kabeltjes aan beide zijden van de kabels.
4. De eerste 3 m kabel was er één die ik nog liggen had, de tweede heb ik op specificatie gekocht (dacht ik zelfde als de 1 m kabel van Rosoft). Ik dacht dat ik een patch kabel had gekocht maar blijkbaar dus niet (niet echt duidelijk op de website). Nu ja voor 3.5 euro is dat geen groot verlies. Ik heb er nieuwe besteld waar duidelijk "patchkabel" vermeld staat. Dus een dag of drie geduld en dan wordt hij geleverd. :)

Het is dus weer een vruchtbare dag, want iets bijgeleerd. :)

mvrgr

Luc

Re: L88 en S88 foutmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: L88 en S88 foutmelding
 @citaat

Afgezien van de kleuren van de draadjes kun je het ook controleren met een multimeter en ik ben ook in blijde afwachting van het antwoord op vraag 2

Groet, Anne W
Re: L88 en S88 foutmelding
Lid sinds: 2017

offline
Re: L88 en S88 foutmelding
Anne

In het spel van zwart/wit of te wel ja/nee, waarin jij zo bedreven bent: welke tweede vraag bedoel je ?

Cees
Re: L88 en S88 foutmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: L88 en S88 foutmelding
De 2e vraag van Jan Willem en het 2e antwoord van Luc met daarin de vraag "waarom?

Zoals je ziet geef ik netjes antwoord.

Groet, Anne W
Re: L88 en S88 foutmelding
Lid sinds: 2017

offline
Re: L88 en S88 foutmelding
Anne
Dat vermoeden had ik wel.
Waarom stel ik de vraag ?
Niet alleen dit keer maar ook in vele topics zijn de reacties van Jan-Willem en evenzeer menig ander,  buiten de orde.
Nestor had toch al kort en bondig de oorzaak van het probleem beschreven ?
Alle reacties / suggesties / vragen  daarna zij overbodig en veroorzaken alleen maar mist !

Cees
Re: L88 en S88 foutmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: L88 en S88 foutmelding
 @citaat

Dat begrijp ik niet in bijdrage in reactie#7 of zie jij of ik wat over het hoofd?

Anne W