Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Infrarood Led voor lichsluis.

Gestart door flyerman zaterdag 28 maart 2020, 16:17:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Infrarood Led voor lichsluis.
Mijn dynamisch schaduwstation heeft 6 sporen en wordt met een IR lichtsluis bediend.

De afstand die de IR led moet overbruggen is rond de 85 cm. Dit is ook het maximum voor de IR Led die ik gebruik. Ik dacht dat het een 274 is. Maar weet niet zeker.

Iemand ervaring met een led die ruim een meter zou kunnen overbruggen?

Merci
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
Een infrarood led uit een afstandsbediening? Die komen wel wat verder dan 85cm. Of is dat een gek idee?
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
Meestal is niet de LED de beperking van de afstand, maar de ontvanger. Tevens kan licht van buitenaf ook invloed hebben op de ontvanger. Mogelijk kan het helpen de ontvanger af te dekken in richtingen, die niet nodig zijn of te voorzien van een richtbuis.
Ik zou dus eerst wat gaan proberen aan te passen en pas daarna verder kijken.
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
Bereik heeft met de stralingshoek van de lens te maken wij gebruiken actieve IR sensoren die ramen of deuren beschermen dan is een afstand  van 40 mtr niet vreemd.
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
Ik heb ook een dynamisch schaduwstation, hierbij moeten 7 sporen overbrugd worden door de IR sensor. In het begin ook zitten klooien met zelfbouw bouwstenen en lossen Ir zenders en ontvangers.

Maar dat werkte niet echt goed. De te overbruggen afstand was te gewoon te groot.

Toen bij Ali zitten neuzen en deze module gekocht.
https://a.aliexpress.com/_BTsEvL

Werkt echt perfect en ziet alle treinen. Voordeel is dat je gewoon 12 volt erop aansluit en een S88 contact.

Ook gebruik ik voor mijn automatische lengtemeting een lichtsluis. Dit is een module die een laser straal zendt en ontvangt. Die werkt ook erg goed.

Bijvoorbeeld zoiets,
#Aliexpress € 8,64 | Laser beam sensor NPN Infrarood Gevoeligheid Verstelbare Lange Afstand Meten Sensor Fotocel Fotocel Schakelaar
https://a.aliexpress.com/_BTawGZ

Groeten Sander
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
 @citaat ik heb die led nu in gebruik, weet alleen niet meer welk type het is.

Ik neem aan dat je de 2e led die in serie staat er gewoon onder heb gezet?
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
Ja
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
Ik ben ook het net aan het afschuimen i.v.m. lichtsluizen.
En ook al terechtgekomen bij modelbouwled.
Als je 1 schakeling zou kopen om bijv overweg te laten werken.
Maar als de laatste wagen deze infrarood zender, ontvanger is gepasseerd zal alles stoppen met werken.
Je trein is nog op de overweg maar de overweg gaat al open.
Als je dan 1 extra infrarood zender , ontvanger zou bijkopen en deze plaatst voorbij de overweg om ervoor te zorgen dat de overweg blijft werken tot de laatste wagen die 2 componenten is gepasseerd.
Sluit je deze componenten parallel op de 2 andere of heb je gewoon 2 schakelingen nodig ?
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
@citaat

U kunt ook de lichtsluis schuin over de overweg zetten. Zolang er dan een trein is, blijft het werken.
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
Dus de ontvanger een stukje voor de overweg en de zender een stukje voorbij de overweg ?
Tot een max van +- 60 cm uit elkaar.
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
@citaat

Klopt. Maar het is een kwestie van uitproberen wat het beste bevalt.
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
Ik heb rode lasers gekocht bij Ali, ben alleen nog niet aan het testen toegekomen. Ik wil ze in mijn schaduwstation gaan gebruiken, dus dan maakt het niet uit dat het licht zichtbaar is.
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 28 maart 2020, 21:45:28
Ook gebruik ik voor mijn automatische lengtemeting een lichtsluis. Dit is een module die een laser straal zendt en ontvangt.
Je maakt me nieuwsgierig naar iets wat ik niet ken. Hoe werkt dat?
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
Ik rij met het programma koploper. Hierbij gebruik ik de optie dynamisch schaduwstation.
Dat houdt in dat koploper in 1 opstelspoor 2 blokken gebruikt. Alleen het vullen van die blokken gaat op lengte van de trein.
Dus als 1 opstelspoor 3 meter is kunnen er twee treinen in met een totale lengte van 3 meter.

Bijvoorbeeld als er een trein van 220cm instaat zou er nog een trein van 80cm bijpassen.
Dus je bent je harde scheiding tussen twee blokken kwijt en het wordt dus op basis van lengte geregeld.
Belangrijk is dus dat de treinen de juiste lengte hebben mee gekregen van de gebruiker.

Aangezien ik de treinsamenstelling nog wel eens wijzig en ik niet constant de treinen wil opmeten, heb ik het geluk dat koploper dit ook voor mij kan doen. Dit werkt als de treinen geijkt zijn en een vaste snelheid in een blok kunnen rijden.
Als mijn trein door het lichtsluisje rijdt weet koploper, door de tijd dat de bezetmelder bezet is en de snelheid die de trein rijdt, de lengte van mijn trein.

Dit werkt erg makkelijk en ik ben dus erg flexibel met wagons erbij zetten of eraf halen.

Hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.
Anders wil ik er nog wel een filmpje van maken.

Groeten Sander
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
Probleem opgelost.

De oplossing: Een LED met iets meer vermogen en reflectoren op de zender en ontvanger.
De IR led (Zender) zit in een houder met een inwendige reflector. De stralingshoek van de led is 20 graden. Deze bundel
wordt door de reflector mooi nauw gehouden. Ik kom nu met 1 LED ruim over een meter.

Zender                                                            ontvanger
   
Re: Infrarood Led voor lichsluis.
 :offtopic: :offtopic:
van de site "modelbouwled" kan je nog eens wat leren !  :o) !

Ik dacht dat een dubbelzijdige print een print was met Cu banen aan beide componenten
Niet dat je de componenten aan beide zijden kon monteren