Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin Digitaal 6022, loc 3665 rijdt vanzelf

Gestart door bastiaang zaterdag 28 maart 2020, 11:07:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Digitaal 6022, loc 3665 rijdt vanzelf
Ik heb laatst een set gekocht (Marklin 2620) en deze is werkte afgelopen woensdag (25 maart 2020) vlekkeloos. Toen ik gisteravond verder mee ging reed de loc vanzelf, ik las toen in een andere topic dat na een nachtje slapen het probleem vanzelf weg ging. Maar helaas is dit niet zo.

Het probleem is als volgt. Wanneer ik het systeem aansluit op het net (stekker in het stopcontact) gaat de 6022 Central Control aan (deze wordt gevoed Märklin 6647, aangesloten op de bruine en gele stekker).
Vervolgens rijdt de loc (Marklin 3665) normaal vooruit wanneer ik heb hier toe commandeer. Wanneer ik van richting verander op de Central Control, of wanneer ik de functie bedien van de loc (telerex koppeling) Gaat hij vanzelf rijden. Pas als ik de rijdregelaar op ongeveer halve wegen plaats stop de trein, wanneer ik de regelaar naar nul toe draai rijdt de loc vooruit en wanneer ik naar 250 draai gaat de loc achteruit (relatief gezien natuurlijk).

Nu ben ik benieuwd of iemand anders dit ook al eerder mee gemaakt heeft en/of wat de oplossing is om dit te verkomen.

p.s. Ik heb de loc vervolgens aangestuurd via de Marklin 6647 trafo en hier functioneert hij naar behoren. (Ik had niet anders verwacht)
Re: Marklin Digitaal 6022, loc 3665 rijdt vanzelf
Hallo

Raar probleem, ook nog nooit gezien.
Kies een gewoon een ander adres (ook al stuurt dit dan geen lok aan), en bedien de functie en geef ff "gas".
Daarna weer je lok oproepen en kijken of hij nou wel luistert. Eventueel ook eens een wissel bedienen.

Werkt dit niet dan start en stop op de centrale samen induwen tot er een reset volgt.

Werkt dit ook niet dan eens de lok een ander adres geven. Je kunt kiezen uit 10-20-30 of 40.

Werkt dit ook niet dan in de prullenbak ermee. :D (oftewel ik weet het dan ook niet meer).

Bart
Re: Marklin Digitaal 6022, loc 3665 rijdt vanzelf
Bart bedankt voor je reactie, ik heb dit geprobeerd helaas had dit geen baad. Maar goed nieuws, ik ben bij mijn stamwinkel geweest en we hebben hem ook hier even op de baan gezet. Hier was zijn gedrag tevens onvoorspelbaar. We kwamen op het idee om een "nieuwe" decoder te gebruiken (Het werd een sloop decoder aangezien de decoder die ik nodig had niet meer leverbaar is). Deze heb ik zojuist erin gesoldeerd en meteen een test ronde gedaan. Wat blijkt, hij werd weer althans zijn gedrag is weer voorspelbaar.

Het elektrohart in mij wil nog wel even de oude decoder onderzoeken en misschien repareren, wellicht heb ik later nog nieuws wat er kapot is gegaan op de decoderprint.