Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

hoe meet ik een treinbaan op

Gestart door Dirk vrijdag 27 maart 2020, 21:47:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoe meet ik een treinbaan op
Lid sinds: 2006

offline
hoe meet ik een treinbaan op
Goedeavond allen,

Nu Koploper een beetje op zijn einde loopt en ik toch goede dingen lees wat betreft I-train denk ik eraan om over te stappen. Ik heb indertijd met een proeflicentie gespeeld, en toen viel het nogal tegen. Vooral het feit dat ik alles zo nauwkeurig moet opmeten was een domper op het plezier. Ik heb een nogal grote baan op 2 niveaus en heb dagen lopen proberen om met een plooimeter alles op te meten, maar dat is onbegonnen werk. Ik heb uitsluitend flexrails die ik op maat gemaakt heb. Daarom mijn vraag hier op het forum. Ik heb weliswaar 2rail spullen, maar ik heb de indruk dat hier toch wel wat kennis zit.
Bestaat er een manier om alleen een grote baan op te meten in de maat die I-train nodig heeft. Een wageb, een meetlok, of heo doen jullie dat?

mvg

Dirk
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Beste Dirk,

Ja dat is een exercitie, wellicht komen er hier suggesties, anders lid worden van het iTrain Forum en daar de vraag stellen, overigens voor dat je dat doet even oefenen met de naam, het is iTrain (kleine letter i en hoofdletter T), anders krijg je gelijk opmerkingen daarover.

Koploper loopt niet op zijn einde, nieuwe ontwikkelingen komen er niet meer en als er nieuwe centrales/computers/operating systems komen, dan kan het zijn dat Koploper daar op niet werkt.

Maar als je tevreden bent over hoe Koploper nu bij jou zijn werk doet, dan loopt Koploper voor jou niet op zijn einde, fouten zullen er niet meer in de software zitten en als je computer niet crasht dan kun je gewoon plezier hebben van Koploper.

Overigens: als de voorspellingen correct zijn dan zitten de beide mannen achter Koploper en achter Trainbrain/Raptor nu vreedzaam (want alle na-ijver is daar verdwenen) naast elkaar naar ons modelspoorders te kijken.

Groet, Anne W
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Ja, ik ben nog lid van het iTrain forum, maar zulke fora mijd ik liever, daar zitten dikwijls nerds aan de knoppen en dan wordt je algauw geconfronteerd met vreemde reacties, zoals je zelf zegt wat betreft de naam goed schrijven. Hier wordt toch niet gemekkerd als je Marklin of marklin met of zonder umlaut schrijft. Ik zie wel of er reacties komen.

Dirk
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Beste Dirk,

Ik zag je vraag, als mijn Raptor de geest geeft "moet ik ook wat", nu denk ik dat Koploper dan het makkelijkste is, hoef ik geen baan op te meten.

Groet, Anne W
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Goedemorgen,

Ik heb inmiddels de nodige ervaring met iTrain voor een tentoonstellingsbaantje.

Citaat van: Dirk op vrijdag 27 maart 2020, 21:47:03
Nu Koploper een beetje op zijn einde loopt en ik toch goede dingen lees wat betreft I-train denk ik eraan om over te stappen.

Wat zou voor jou de meerwaarde zijn om over te stappen? Als koploper nog goed functioneert is het dan nodig om over te stappen?

Citaat van: Dirk op vrijdag 27 maart 2020, 21:47:03
Ik heb weliswaar 2rail spullen, maar ik heb de indruk dat hier toch wel wat kennis zit.

Je kan nog uitwijken naar de "Buren", daar zit ook heel veel kennis met betrekking tot de werking van iTrain. En iets meer 2railers  ;) :D

Citaat van: Dirk op vrijdag 27 maart 2020, 21:47:03
Bestaat er een manier om alleen een grote baan op te meten in de maat die I-train nodig heeft. Een wageb, een meetlok, of heo doen jullie dat?

Inderdaad is het opmeten een dingetje bij dit programma. Wij hebben daarvoor een kleermakers meetlint gebruikt. Lekker soepel en dan kan je mooi de lijnen volgen. Voor de treinen heb ik in dit geval redelijk grof gedaan. Loks opgemeten, de slepen erachter redelijk grof aangegeven (1,50 m1 bijvoorbeeld) door niet ieder wagentje te meten. Bij een grotere baan ben je behoorlijke tijd bezig om alles in kaart te brengen.

Laatst bezig geweest met het ijken van de treinen om voor te zorgen dat alle loks na een grote onderhoudsbeurt goed rijden. Een tip: Laat de loks eerst een tijdje rijden voordat je gaan ijken ;) Dat is trouwens bij alle programma's wel handig. Tijdens van het gebruik kom je vanzelf dingen tegen waarvan je denkt: "Okee, dat gaat zo dus ... Waarom? Het kan toch ook anders?", dan moet je aan de mores van het programma houden ;)

Groet Ronald.
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Bij "Train Controller" mag je ook je baan op meten ?   >:-D

groet
Harald
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Dat opmeten, komt echt niet op de cm nauwkeurig aan. Dus je mag best een beetje schatten. En wissels e.d. hebben een vaste maat die je zo op kunt zoeken, en als je flexrails gebruikt en die niet in kort weet je ook die lengtes. Het is geen exacte wetenschap. De omtrek van een cirkel kun je bereken als je de straal weet. Dus je kan een eind komen zonder meetlint.


Groetjes
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Citaat van: Anne W op vrijdag 27 maart 2020, 22:09:05
Beste Dirk,

.......

Koploper loopt niet op zijn einde, nieuwe ontwikkelingen komen er niet meer en als er nieuwe centrales/computers/operating systems komen, dan kan het zijn dat Koploper daar op niet werkt.

Maar als je tevreden bent over hoe Koploper nu bij jou zijn werk doet, dan loopt Koploper voor jou niet op zijn einde, fouten zullen er niet meer in de software zitten en als je computer niet crasht dan kun je gewoon plezier hebben van Koploper.

Overigens: als de voorspellingen correct zijn dan zitten de beide mannen achter Koploper en achter Trainbrain/Raptor nu vreedzaam (want alle na-ijver is daar verdwenen) naast elkaar naar ons modelspoorders te kijken.

Groet, Anne W

En dan hebben de heren het vast ook nog over Trainbrain.

Daar rij ik zelf nog steeds op met een oude computer op W98. En ik heb nog een paar oude computers als backup  :D ;)
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Maan baan had ik al voor dat ik de keuze koploper/iTrain moest maken.

Al jaren werkt het prima , en meten......zo nauwkeurig hoeft het echt allemaal niet.

Zit hier ook wel eens 10/20 cm naast als ik het na zou meten .

Als je het programma een beetje door hebt , dan komt het echt niet op een paar cm aan hoor.

Mvg: Alex
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: hoe meet ik een treinbaan op
ik rijd al jaren zonder iets te meten met koploper.Nog van de oude garde met stappen rijden en dat bevalt uitstekend voor dagelijks rijden.Sommige locs wat laten doorrijden of verminderen en klaar is het.Waar het kritisch is om te stoppen heb ik een extra melder gelegd. Zodra ik eens de tijd vind zal ik alles eens aanpassen met lengtes en de locs ijken.Met 80 locs begin je daar zomaar niet aan.De lengte berekenen is makkelijk voor mij omdat het plan in wintrack is getekend. Koploper is nog steeds gratis en als ik een ander programma moet gebruiken (en terug aanleren) kost het voor mijn baan een fortuin.Ben mss wel een beetje liefhebber van koploper omdat ik proefrijder was in de beginne :) .Waar ik wijlen Paul nog steeds heel dankbaar voor ben.
Re: hoe meet ik een treinbaan op
 @citaat Dat fortuin zal toch wel meevallen?
Re: hoe meet ik een treinbaan op
JOHNNY is een liefhebber , die wil ze allemaal.....en dat kost een fortuin.... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: hoe meet ik een treinbaan op
 @citaat Oh, van dat liedje van Queen :D
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Je kan ook het meetrijtuig 49960 van Marklin aanschaffen.
Meet op de cm nauwkeurig. Kan daarnaast op schaal en werkelijke afstand meten; en ook de werkelijke- of de schaalsnelheid.
Gr. Marcel
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: hoe meet ik een treinbaan op
itrain kost me 350 euro en doet net hetzelfde als koploper.Dan is de rekening snel gemaakt en zoals Alex zegt koop ik dan wel een lokje meer :)
Re: hoe meet ik een treinbaan op
@citaat ik denk dat dat een beetje kort door de bocht is een Mercedes is ook geen BMW je moet naar het totale plaatje kijken koploper ondersteunt bvb geen Marklin centrales nieuwer dan de CS1 waar andere stuurprogramma's dit wel doen,je kunt misschien beter zeggen dat je bevooroordeeld bent omdat je het al zo lang gebruikt ;)
Wat mij juist tegen valt dat men over het algemeen maar weinig doet met de mogelijkheden van de stuurprogramma's op beursen zie ik eigenlijk alleen maar treintjes rondjes rijden en maar weinig dynamische gebeurtenissen ook sound mogelijkheden hoor ik niet bvb stoppen bij een station en dan een omroeper en fluitsignaal horen.
Re: hoe meet ik een treinbaan op
@citaat Hallo Mark,
Ik kan wel begrijpen dat er niet zoveel van die mogelijkheden van besturingsprogramma's -mijn ervaring gaat niet verder dan iTrain- gebruik wordt gemaakt. iTrain gebruik ik nu een maand of vier en ik ben er op zich erg tevreden over. Het vereist echter wel een grote investering in tijd: het is bepaald geen programma met een altijd even eenvoudige gebruikersinterface. Als je na het lezen van de handleiding en veel uitproberen eenmaal door hebt hoe de programmeur het heeft bedoeld, dan is het resultaat er ook naar, maar voordat het zover is... Voorbeeld over het instellen van acties die jij beschrijft: als je een trein samenstelt -combineren van een loc met wagons- dan kun je aangeven welke functies en voor hoe lang deze moeten worden geactiveerd bij automatisch rijden. Het lijstje met functies dat echter in dat specifieke tabblad te voorschijn komt is een overzicht van ALLE in iTrain voorgeprogrammeerde/beschikbare functies en is niet gelijk aan de lijst met functies die je hebt ingevoerd bij het aanmaken van de voor de trein geselecteerde locomotief. Je moet dus eerst weer bij de loc kijken wat er eigenlijk allemaal beschikbaar is. En dit werkt ook zo bij het aanmaken van 'Acties'. Als je het scherm 'Acties wijzigen' voor de eerste keer opent zit je ook te kijken als een aap....

@citaat @citaat Hierboven staat een aantal keer dat het allemaal niet zo nauwkeurig hoeft. Het hoeft inderdaad niet op de millimeter naukeurig, maar als je mbv iTrain op positie rijdt, dan is een foutmarge van 10 tot 20 cm echt te veel. Treinen stoppen dan -mogelijk- niet meer in het blok (tenzij je hele grote marges gebruikt), maar op de aansluitende wissel. En uit eigen ervaring weet ik dat ze daar geen voorrang krijgen van linkskomend verkeer >:-D

Groeten,
Rob.
Re: hoe meet ik een treinbaan op
als je een loc goed ijkt,kan je zien welke afstand hij aflegt in een blok,hoef je ook niet te meten;kan je gewoon de afstand invullen die de loc heeft afgelegd;


mvg,
Michel




Re: hoe meet ik een treinbaan op
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Citaat van: ROMiJo op zondag 29 maart 2020, 00:03:32
@citaat Hallo Mark,
Ik kan wel begrijpen dat er niet zoveel van die mogelijkheden van besturingsprogramma's -mijn ervaring gaat niet verder dan iTrain- gebruik wordt gemaakt. iTrain gebruik ik nu een maand of vier en ik ben er op zich erg tevreden over. Het vereist echter wel een grote investering in tijd:

Hierboven staat een aantal keer dat het allemaal niet zo nauwkeurig hoeft. Het hoeft inderdaad niet op de millimeter naukeurig, maar als je mbv iTrain op positie rijdt, dan is een foutmarge van 10 tot 20 cm echt te veel. Treinen stoppen dan -mogelijk- niet meer in het blok (tenzij je hele grote marges gebruikt), maar op de aansluitende wissel. En uit eigen ervaring weet ik dat ze daar geen voorrang krijgen van links komend verkeer >:-D

Groeten,
Rob.

Beste Rob.
En waarom zou je alles in positie's willen rijden???
Dat staat bij mij voor zowel voor , als achteruit allemaal uit.
Bij mij werkt het prettiger als ik vinkje heb weggehaald bij positie's.
Maar de een werkt het prettiger zus en bij de ander zo.
Ik heb betere ervaring zonder gebruik te maken van positie's .

Maar het blijft wel een puntje dat je echt alle locs geijkt moet hebben , daar er anders een veel te groot snelheids verschil in zit.

Maar zeker gebruik ik af en toe wel mijn meetlint , en tja soms zat ik er wel 5 a 10 cm naast . dat is wat minder erg als dan wanneer je alles via positie's doet lijkt me.

Mvg: Alex
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 31 maart 2020, 13:20:47
En waarom zou je alles in positie's willen rijden???
Even een quote uit de handleiding (pagina 114):
Citeer'Gebruik posities' - gebruikt precieze rem- en stopposities (in cm) die hetzelfde zijn voor
alle treinen (eventueel met een perrondefinitie om de trein in het midden van een perron
te laten stoppen).
Wat jij gebruikt is de klassieke manier. Als dat prima voor jou werkt, lekker zo houden.
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Als je een tekenprogramma (wintrack) hebt en je legt daar de stukken rails die je wilt meten neer kun je toch ook zien door alles te selecteren wat de afstand is.
Ik gebruik nog het zeer oude programma wintrack 5. En na de geselecteerde rails zie ik links onder wat de totale lengte is.
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Bij onze nationale wielrijdersbelangenvereniging (6x woordwaarde) verkochten ze vroegah van die dingetjes waarmee je over een kaart kunt rollen.
Vervolgens kun je op het metertje de afstand aflezen.

Maar, zoals elders gesteld, veel ontwerp software kan dat ook tonen.
Re: hoe meet ik een treinbaan op
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 31 maart 2020, 13:20:47
Citaat van: ROMiJo op zondag 29 maart 2020, 00:03:32
@citaat Hallo Mark,
..... maar als je mbv iTrain op positie rijdt, dan is een foutmarge van 10 tot 20 cm echt te veel....

Groeten,
Rob.

Beste Rob.
En waarom zou je alles in positie's willen rijden???

......
Mvg: Alex


Beste Alex,
Basjuh1981 geeft het antwoord al, maar ik beweerde ook niet dat het 'moest'. Maar als je wel op positie wil rijden, dan moet je je baan wel goed hebben opgemeten  :)

Mvrgr,
Rob.