Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Märklin\Roco container wagons uitgaves

Gestart door Jonkheer vrijdag 27 maart 2020, 18:58:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin\Roco container wagons uitgaves
Nu ik weer ben begonnen met de treinen ben ik nogal gecharmeerd van de container wagons en diverse containers.
Ik heb al gezocht of er een overzicht is wat Märklin en Roco allemaal hebben uitgebracht de afgelopen jaren.
Weet iemand of er een overzicht bestaat?
Re: Märklin\Roco container wagons uitgaves
En tevens de vraag welke losse containers er standaard passen op de Märklin en Roco wagons.
Beide houden er een eigen standaard op na heb ik al gemerkt.
Re: Märklin\Roco container wagons uitgaves
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin\Roco container wagons uitgaves
Ik heb wel een redelijk overzicht van de Marklin wagens.
Die bestaan in ca 9 uitvoeringen. Van oud naar nieuwer type:
Kbs 2-assige rongenwagen met losse rongen. (KKK) (40f)
Rs.  4 assige rogenwagen met of zonder rongen. (KK) (60f)
Lgjs  2-assige containerwagen met gesloten raamwerk (type Berlin) (KKK) (40f)
Lgjs  2-assige containerwagen met open raamwerk (KKK) (40f)
Nieuwere types:
  2-assige containerwagen met gesloten raamwerk (KKK) (45f)
L. 4-assige containerwagen met open raamwerk (KKK) (40f) of 2 wissellaadbakken
4-assige containerwagen met gesloten raamwerk (Visbuik) (KKK) (60f) of 2 wissellaadbakken
6-assige gelede containerwagen met gesloten raamwerk (Visbuik) (KKK) (2x40f)
4-assige huckpack-containerwagen met gesloten raamwerk (KKK) (40f) of 2 wissellaadbakken of een trailer.

Ik pas het overzicht straks wel aan. 
Het zijn er totaal toch wel tussen 100 en 200 st; de varianten hierop.

Mvg. Marcel
Re: Märklin\Roco container wagons uitgaves
Ik ben er zelf net achter gekomen dat faller containers passen op Marklin dragerwagens kant en klaar en bouwpakket hier een link naar een foto ervan je hebt de keuze uit tientalle modellen uit verschillende tijdperken.
Hier de link naar de site van Faller
Re: Märklin\Roco container wagons uitgaves
Er zijn inderdaad behoorlijk wat container wagons uitgegeven in de loop van de jaren. En dan ook nog de kangooroo wagens welke moet zowel containers als trailers beladen kunnen worden.

Voor wat betreft containers zijn er inderdaad 2 varianten:
- meest correcte met pinnetjes op de wagons en gaatjes onderin de container. Bijvoorbeeld Fleischmann, Herpa, en vele anderen
- iets minder correcte versie met pinnetjes onder de containers. Bijvoorbeeld Marklin, Faller.
En dan heb je ook nog merken van containers die de pinnetjes er los bij leveren. Passen ze op beide varianten.

Zelf gebruik ik de container van Walthers in combinatie met Marklin wagons. Enige nadeel is dat die Walthers containers geen ronde, maar rechthoekige pinnetjes onder de containers hebben. Kwestie van met een nagelvijltje erlangs. Net te fanatiek, want dan mis je 1 of meer pinnetjes en dan heb je kans dat je container van de wagon af sukkelt (uit ervaring).
Re: Märklin\Roco container wagons uitgaves
Voor Nederlandse containerwagons:
-Roco overzicht
-Märklin overzicht

Koen