Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuwe Roco Sik en Piko A Wissels

Gestart door Anne W donderdag 26 maart 2020, 22:22:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe Roco Sik en Piko A Wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Nieuwe Roco Sik en Piko A Wissels
Tot nu toe lukt het me om donderdagmiddag na de clubdag (nu gesloten) even een praatje te gaan maken/bakje koffie te drinken in mijn winkel in Waalwijk, daar zijn nu al een tijdje enkele enthousiaste modelspoorders actief om de winkelier bij te staan met advies geven en reparaties doen.

Vorige week was de dienstdoende vrijwilliger bezig om uit te zoeken waarom zo'n nieuwe Roco Sik ontspoorde op de Piko A wissel (afbuigend), hij deed dat met een Roco en een Piko wagentje met vergelijkbare wieltjes en zag dat het Roco wagentje opwipte zodra hij het puntstuk van de wissel opreed.

We keken er een poosje samen naar en deden dezelfde exercitie ook met een Roco wissel, geen gewip, een vergelijk leverde op dat het puntstuk van de Roco wissel geleidelijk oploopt en het puntstuk van de Piko gewoon steil.

Eindconclusie volgens ons beiden: de wieltjes van de Roco Sik zijn dermate klein dat ze als het ware "in het gat zakken" tussen de rail en het puntstuk en bij de Piko wissel dan bruusk weer opgetild worden en ontsporen.

De man die de vraag stelde is geadviseerd om het puntstuk van de Piko wissel heel voorzichtig wat af te ronden met een vijltje.

Groet, Anne W
Re: Nieuwe Roco Sik en Piko A Wissels
Is het niet een vergelijkbaar probleem als bij Marklin C-rails wissels te weinig zijwaartse steun waardoor de wielen uit de rails lopen.
Hiervoor(C-rails)zijn kunststof geleiders ontwikkelt door hobbyisten.
Re: Nieuwe Roco Sik en Piko A Wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe Roco Sik en Piko A Wissels
Citaat van: Anne W op donderdag 26 maart 2020, 22:22:20
waarom zo'n nieuwe Roco Sik ontspoorde op de Piko A wissel (afbuigend), hij deed dat met een Roco en een Piko wagentje met vergelijkbare wieltjes en zag dat het Roco wagentje opwipte zodra hij het puntstuk van de wissel opreed.
Kan het zijn dat het om rp25 wielen gaat?

Er is bij de buren een draadje van Karst Drenth (Altelierbaan Mariënberg). Daarin beschrijft hij hoe hij Piko-A wissels polariseerde door voor het puntstuk nieuwzilveren stripjes te (laten) etsen. De dikte daarvan was net genoeg voor voertuigen met rp25 wielen (staat als reactie ergens in dat draadje). Zonder die inlegkruisjes zakken rp25 wielen in het puntstuk, met net niet.
Het voertuig wipt dus niet op, maar zakt juist weg (kwestie van gezichtspunt en benadering?).

Als je dat wilt, zoek ik het voor je op (ergens tussen pagina 42 en 46) van dat draadje.
Re: Nieuwe Roco Sik en Piko A Wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe Roco Sik en Piko A Wissels
Beste Jan Willem,

Het zakken schrijf ik ook in de één na laatste zin, het wagentje zakt eerst maar dat "zie" je niet echt gebeuren, het opwippen op het punt stuk wel.

Doe verder geen moeite, het leek me nuttig om even te melden voor deze of gene 2-railer op ons forum die met Piko A rails rijdt en een Roco Sik heeft gekocht.

Groet, Anne W