Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin 3005 stoomlok met tender

Gestart door DeSeingever vrijdag 31 januari 2020, 16:24:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3005 stoomlok met tender
Ben in bezit van een lok 3005 de prijs staat er nog op 4500 Belgische franken lang geleden.
Bij nazicht het binnen werk zag dat het motorschild met de borstels in bruin pertinax is uitgevoerd.
Is de eerst keer dat ik het zie.
Bij de andere lok's is het motorschild in zwart plastic.
Mijn vraag is hoe oud is deze lok op het lok huis staat 23014?
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
wat is het materiaal van de locomotief-kap? versie 1 was kunststof, later werd dit metaal.
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
de kap is metaal
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
De 3005 is geproduceerd van 1954 t/m 1972.  De laatste van 6 uitvoeringen had geen handbediening meer voor het omschakelen van de rijrichting.

Willy
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
Loc is met metalen kap gemaakt van 1956 tot 1972 en daarna nog als bouwkit tot 1980. Het pertinax motorschildje duidt wel op een oudere uitvoering.
Wat staat er nog meer op de loc, DA800 of 3005? Idem op de tender DA809 of ook 3005. Dan is het nog belangrijk om te weten of de windleiplaten geschroefd zitten, de kleur van de fronttrappetjes en wel of geen lampstangen.

Ik heb de DA800 versie 1 (1954/-55); met de kunststof kap en ook met pertinax motorschildje. Het omschakelrelais is nog de versie met tussenstand: vooruit-0-achteruit-0.
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
op de loc staat DA 800 en plastiek .tender DA 809. treden rood en lamphaken
Mvg François
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
Dan kan de leeftijd alweer wat nauwkeuriger bepaald worden :).
Dan is het een versie 2, 3, 4 of 5 met een bouwjaar van 1956-1958. De verschillen tussen deze versies zijn gering: de koppelhaak van de tender in diverse uitvoeringen.
Heb je de originele doos er trouwens bij? Ik weet niet exact wanneer ze met de blauwe dozen zijn gestart, maar als t een blauwe doos is vindt je daarop ook een bouwjaar terug als je m even openvouwt.
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
heb de doos opengevouwen daar staat XH02 op de zijkant flapje 69 305 TOa 0765 nl is licht blauw.
De doos waar de lok in zit is van isomo ( piepschuim  )
Meer kan ik niet vinden.
Mvg François                                                                                                                                                                                                            ))
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
0765 zou refereren naar juli 1965; maar dan zou er op de loc 3005 moeten staan ipv DA800.
Ken je de geschiedenis van deze loc? Het lijkt erop dat de doos en de loc niet bij elkaar horen.
Zie ook: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=55135.msg959811#msg959811
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
Heb deze lok een 3 tal jaar in bezit met nog 3 dezelfde met schade wat de isimo doos betreft is voor de jaren 60 en niet van deze lok.
De prijs die op de doos staat is ook van dezelfde periode toen was Marklin zeer duur materiaal.
Wat er beschreven staat van het cilinder huis vermoed ik dat deze midden jaren 50 is en toen zaten ze in karton doos.
Ik refereer naar een 3000 van 1958 in de doos lok in karton verpakt met de prijs er op met het bonnetje er bij van de kassa waar de datum op staat.
Voor mij speelt het geen rol over de waarde ben ooit een 3/6 in Belgische bruine kleur voor 8000 bfr speciaal voor de Belgische markt ongeveer 200 euro
Later heb ik er bij gekocht in Munchen op een beurs Sondergebot 40 euro heb er een bijgekregen omdat ik Belg was 20 euro per stuk.
Ben toen bij de neus genomen maar ja ben nu een beetje ouder en wijzer.
Voor mij is het een mooie lok die gebruikt is en goed verzorcht.
Mvg François
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
ben op Wiki gaan kijken heb daar de info bekeken hij is van 1954 tot 1956 dus 60/65 jaar
Ben in de buurt bij ons bij een Marklin verzamelaar gaan kijken en daar stonden ze in de doos niet gebruikt
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
Je DA800 heeft toch een metalen kap(?); '54/'55 valt dan af, want toen was de kap van kunststof. Ik hou 't dus toch op '56/'58; nog steeds een respectabele leeftijd voor deze zwarte dame!
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
Heb verder onderzoek gedaan en alles in het licht gehouden.
Het is een plastic kap er zit een klein omschakelen handeltje op.
een model van 1954 1955.
Nu kan ik verder bedankt voor de info hoop dat we mekaar op een beurs in Antwerpen mogen ontmoeten.
Mvg François
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
Re: Marklin 3005 stoomlok met tender
hallo hanzi
heb het uitgezocht de lok is van 1954 en is in het Antwerpse verkocht vermoedelijk Wilrijk.
Maar tijdens het zoeken ben op een 3003 of ander nr vroeger ook met een pertnax motorschild en in goede staat
Ik ga navragen bij de persoon waar ik deze van heb of er een geschiedenis  van is hey is leuk dat je zo iets te weten komt
Mvg François