Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuwe decoder 1211 geluid toevoegen?

Gestart door Ferdi donderdag 26 maart 2020, 17:30:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe decoder 1211 geluid toevoegen?
Beste mensen,

Ik ben bezig met de Marklin 1211 (37.120). Daar zit een 21MTC mfx decoder in met front/sluitlicht, hoorngeluid op F3 en directe regeling op F4.
Ik wil graag cabineverlichting toevoegen en kijken of ik het sluitlicht schakelbaar kan maken.
Ik heb een nieuwe Lokpilot V5.0 21MTC DCC gekocht en zet die op de printplaat. Kan ik nu het geluid weer terugkrijgen of moet ik dan een speciale (dure) Loksound decoder erop zetten?

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe decoder 1211 geluid toevoegen?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Nieuwe decoder 1211 geluid toevoegen?
Als de locc een eigen geluidsmodule heeft, zou je die met de lopi moeten kunnen activeren. Als in de oude decoder het geluid ingebakken zat, dan zal je een sounddecoder moeten kopen.
ESU heeft geen 1200 in de soundprojecten.

Mocht je dan toch per se 1200-geluid willen hebben, en er kan een andere geluidsdecoder op de basisplaat (ik ken de 37120 niet), dan is de mSD3 een alternatief.
In de Märklin-geluidsbibliotheek zitten wel 1200 geluiden. Dus je zou een Märklin MSd3 decoder kunnen kopen (op de beurs in Houten ca. €75). Dan heb je alleen ook nog de mDecodertool nodig om het erop te zetten en zelf het geluidsproject in elkaar te knutselen (bij M* kan je het samenstellen uit verschillende sub-bibliotheken). Of iemand die dat voor je kan doen/bij de stamtafel.
Je kan evt. zelf de mDecodertool-software zelf downloaden, het project in elkaar knutselen en dat op een USB-stick met de decoder meenemen naar iemand die de mDecodertool heeft.
Ik heb mijn 1223 met een mSD3 van 1200-geluid voorzien.

Groet, Paul
Re: Nieuwe decoder 1211 geluid toevoegen?
Je kunt je sluitlichten schakelbaar maken door de draden los te solderen en dan via een 1K weerstand te verbinden met 2 vrije uitgangen helaas word het dan wel kiezen tussen een Msd3 voor sound of geen sound met een Lopi5 of Mld3 omdat de geluidsprint via een aux word gestuurd.
Mocht je voor een Msd3 kiezen heb ik wel een kant en klare programmering met uitschakeling per cabine kant en rangeer sein via F0 F6 en F8
Re: Nieuwe decoder 1211 geluid toevoegen?
LokPilots 5.0 hebben 10 versterkte uitgangen, dus uitgangen genoeg lijkt me.
Aux 1 en 2 voor de wisselende sluitlichten (zie ook het draadje ombouw 1215 naar 1211) en dan zijn er nog zat uitgangen over om de toeter aan te sturen.
Even zoeken welke soldeerpad je moet hebben.
Re: Nieuwe decoder 1211 geluid toevoegen?
 @citaat dat klopt maar dan moet je wel solderen op de decoder ze worden niet naar de connector gebracht en ESU heeft geen sound voor de 1200 alleen maar voor de 1600 en de 6400.