Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Problemen met de trafo...

Gestart door Petrus donderdag 26 maart 2020, 10:42:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met de trafo...
Lid sinds: 2017

offline
Problemen met de trafo...
Beste allen,

Gisteren einde middag plots een dikke brom op de trafo (U* 70 VA 12/15v). De trafo heeft de hele dag aangestaan. Trafo uitgezet en weer aan. Onmiddellijk volgt een schroeilucht en de draden (M* 7102, 7105) nabij de trafo smelten. Aanvankelijk heb ik gedacht dat de draden kortsluiting maakten. Vandaag dus opnieuw bedraad: van de interface (U* IB-Com) naar de baan en de trafo. Weer gebrom en hete draden...
Sluit ik mijn baan aan op de Mobile Station, dan kan ik rijden.

Nu denk ik: - na twee jaar in gebruik - trafo defect.

Mijn vraag: is wat ik hierboven beschrijf symptomatisch voor een kapotte trafo?

Dank voor meelezen en meedenken,

Petrus
Re: Problemen met de trafo...
Wat je zo omschrijft lijkt meer op een sluiting na de trafo brommen en smeltende isolatie van de bedrading,bij een defecte trafo heb je of sluiting waardoor zekering meterkast gaat eruit of de trafo word bloedheet.
Re: Problemen met de trafo...
Wat voor spanning meet je als de trafo los aanzet?  Wordt hij dan ook warm?
Re: Problemen met de trafo...
Lid sinds: 2017

offline
Re: Problemen met de trafo...
@ Mark: Dank! Dat helpt mij...
@ Erik: De trafo wordt niet warm. Als ik het goed doe, dan meet ik 16.67 Volt...
Re: Problemen met de trafo...
Dan moet je het toch ergens in de verbruikers zoeken.  Je kunt ze het beste één voor één testen, ik denk dat er ergens iets doorgebrand is en nu sluiting maakt. 
Re: Problemen met de trafo...
Lid sinds: 2017

offline
Re: Problemen met de trafo...
@ Erik: Tests uitgevoerd. Trafo - in orde. Bedrading naar de IB Com - in orde. IB Com - kortsluiting!!!

En dat is beroerd: dat ding is nu voor de tweede keer defect geraakt. Aangeschaft in november 2018.
Dat wordt sparen voor een andere Interface; eentje die wat mij betreft meer betrouwbaar is.

Ik ben gisteren in de weer geweest met het in iTrain configureren van een M* loc die omgebouwd is met een Esu Lokpilot. Dat is allemaal goed gegaan. Dus waarom de IB Com defect is geraakt is mij een raadsel.
Re: Problemen met de trafo...
Dat de IB Com defect raakt kan door een slecht ontwerp komen maar dan moeten er meer klachten zijn of een slechte batch componenten(zo gingen digitenne ontvangers naar een paar jaar defect door slechte condensators)
Re: Problemen met de trafo...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Problemen met de trafo...
Citaat van: Petrus op donderdag 26 maart 2020, 16:41:51
Dus waarom de IB Com defect is geraakt is mij een raadsel.
Ik weet van niets, dat spreekt.

Dus keek ik even in de 3rail wiki, en omdat ik daar niets vond, ( wel op het forum , maar dat ging niet over wat ik zocht)
dus maar bij de buren in de encyclopedie gekeken.

Dat bracht me bij het Uehlenbrock IB Com handboek, met op pagina 48 een Fehlerbehebung.

En daar was ik dus wel naar op zoek. Hoe meldt jouw  IB Com - kortsluiting?
Hoe ziet dat eruit, en wat is er dan, volgens de Fehlerbehebung, aan de hand.

En passant zag ik dat het apparaat-nieuw (niet 2e hands) nog steeds stevig geprijsd is.
Het deed me denken aan de prijsverhouding tussen loc en trafo in 1967
(toen begon ik met een analoog baantje met 1x 30 VA trafo van 49 gulden, 1 loc 3013 - NS 1100- van 52 gulden, en 1 sein 7188 van 9,50 gulden - those were the days, my friend).
Re: Problemen met de trafo...
Lid sinds: 2017

offline
Re: Problemen met de trafo...
@ Mark: Dank voor meedenken...
@ Jan: Dank voor meedenken. The Times They Are a-Changin'...

De eerste keer, kort na de aanschaf (de IB-Com gaf simpel geen 'groen' licht meer, maar bleef op 'rood' staan) ging de "Endstufe" kapot. Dat bleek na reparatie door U*. Het apparaat is drie maanden weg geweest. Nu geeft het ding geen enkel teken van leven, behalve dan de brommende trafo en de geur van smeltend plastic. Jammer. De aardigheid is dat het M* protocol aankan, naast DCC.

Ik ben voornemens al mijn M* locs om te bouwen naar DCC: nog drie te gaan. Ik overweeg de aanschaf van een D* DR5000. Ik wil de IB-Com ter reparatie aanbieden, want ik heb nog recht op garantie.

Groet, Petrus
Re: Problemen met de trafo...
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Problemen met de trafo...
Hallo Petrus,

Zelf vind ik je bedrading ook aan de dunne kant, zag dat je de standaard draden gebruikt van Marklin.

Weet niet hoeveel gebruik je op deze draden heb aangesloten ?
Zou je er eventueel niet meer aan de hand zijn ? B.v. overbelasting op je bedrading ?

M.vr.gr. Erwin
Re: Problemen met de trafo...
Heb je niet toevallig sluiting onder die tie-wrap?  De draden lijken wel alleen aan de bovenkant gesmolten...
Re: Problemen met de trafo...
Lid sinds: 2017

offline
Re: Problemen met de trafo...
@ Erwin: Dank voor meelezen en meedenken...
@ Erik: Idem dito...

De bedrading in deze vorm functioneert in deze opstelling al bijna twee jaar.
De trafo (70 VA 12/15v) wordt door U* geadviseerd voor de IB-Com.
Meer dan maximaal vijf locomotieven rijden er niet. Wissels en seinen hebben een eigen trafo. Dat geldt ook voor de verlichting op de baan.
Ik heb zelf ook gedacht dat het zou kunnen liggen aan de bedrading: derhalve alles opnieuw bedraad tussen trafo en IB-Com. Als ik de zaak aansluit geeft dat onmiddellijk kortsluiting.

En als ik er over nadenk dan weet ik dat in de afgelopen twee weken het mij heeft bevreemd, dat de IB-Com ermee stopte (stroomloos leek) en ik de stroom opnieuw moest inschakelen.

Beste groet, Petrus
Re: Problemen met de trafo...
Citaat van: Petrus op vrijdag 27 maart 2020, 11:23:37
De bedrading in deze vorm functioneert in deze opstelling al bijna twee jaar.

Dan kan er nog wel iets gebeurd zijn. Door sluiting, ergens bijvoorbeeld in de baan kan er een grotere stroom door de draden lopen. Deze worden dan warm. Zie daar de gevolgen op de foto :)

Citaat van: Petrus op vrijdag 27 maart 2020, 11:23:37
De trafo (70 VA 12/15v) wordt door U* geadviseerd voor de IB-Com.

Je mag gewoon "Uhlenbrock" volledig neer zetten. Je krijgt geen rechtzaak aan je broek. Zelfde geldt gewoon voor het woord "märklin". ;)

Citaat van: Petrus op vrijdag 27 maart 2020, 11:23:37
Meer dan maximaal vijf locomotieven rijden er niet. Wissels en seinen hebben een eigen  trafo. Dat geldt ook voor de verlichting op de baan.

Dat doet er niet zo heel veel toe in dit geval ;) Met het vermogen van de trafo komt er ongeveer 4,5 tot 5A maximaal op de draden te staan. Zeker als je ergens kortsluiting hebt in de baan. De sluiting hoeft ook niet zo heel groot te zijn. Met een kleine "lekkage" kan de baan gewoon goed functioneren alleen dan moet de trafo en versterker wat harder werken. Je kan het controleren door het amperage te meten als er niets meer op de baan staat.

Citaat van: Petrus op vrijdag 27 maart 2020, 11:23:37
Ik heb zelf ook gedacht dat het zou kunnen liggen aan de bedrading: derhalve alles opnieuw bedraad tussen trafo en IB-Com. Als ik de zaak aansluit geeft dat onmiddellijk kortsluiting.

Dan is het vliegerdraad van märklin en andere modelspoorfabrikanten aan de dunne kant. Daar kan je geen 4 tot 5 Ampère door heen jagen over een langere afstand. Gebruik als basis liever wat dikkere draden zoals 0,50mm2 of nog dikker.

Groet Ronald.
Re: Problemen met de trafo...
Lid sinds: 2017

offline
Re: Problemen met de trafo...
@ Ronald: Dank voor de adviezen. Dat helpt mij...

- De kortsluiting zit tussen de IB-Com en de trafo. De baan is dan niet aangesloten op IB-Com.
- De Mobile Station functioneert naar behoren; ik kan dan gewoon rijden.
- Met de Mobile Station meet ik de volgende waardes: baan = 0.0 A, spanning = 18 volt, temperatuur = 21°. B)
Re: Problemen met de trafo...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Problemen met de trafo...
Citaat van: Petrus op vrijdag 27 maart 2020, 11:23:37
De trafo (70 VA 12/15v) wordt door U* geadviseerd voor de IB-Com.
Op pagina 16 (van de IB-Com handleiding) staat:

CiteerHinweis
Für alle Anschlüsse sollten Sie möglichst große Leitungsquerschnitte verwenden (mindestens 0,5mm 2 ).
Der Anschluss ans Normalgleis sollte an mehreren Stellen der Anlage erfolgen.
Wir empfehlen bei H0 Einspeisungspunkte im Abstand von ca. 1 m.

Trafo
Zum störungsfreien Betrieb ist ein Trafo von min. 52 VA und 16 V Wechselspannung notwendig.
Bei voller Auslastung empfehlen wir einen 64 VA oder 100 VA Transformator, z.B. den Uhlenbrock-Transformator 20 070.
Die Trafospannung sollte 18 V ~ nicht überschreiten.

Die Wechselspannung des Transformators, wird an Klemme 5 (braun)
und 6 (gelb) angeschlossen.

Wichtig
Eine Verpolung kann das Gerät zerstören, weil zusätzlich angeschlossene Digitalbausteine einen Kurzschluss zwischen der Transformatorspannung und dem Digitalausgang verursachen können

Ik weet niet of je daar wat aan hebt. Maar ik maak eruit op dat ze een zwaardere trafo aanraden, en minimaal speakerdraad dikte qua  draad (0,5 mm doorsnee).
Re: Problemen met de trafo...
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Problemen met de trafo...
Heeft die trafo geen kortsluitbeveiliging? Zo ja, dan reageert die wel traag als de draden al smelten.
Re: Problemen met de trafo...
Lid sinds: 2017

offline
Re: Problemen met de trafo...
@ Jan: Ik gebruik de U* 20075. Dat is de opvolger van de aanbevolen U* 20070. De bedrading (M* standaard) van de trafo naar de IB-Com was te dun; dat begrijp ik nu.
@ Johan: Tja...

Aan het slot van het liedje: alles werkt. Alleen de IB-Com is ermee gestopt; en die heeft al een geschiedenis...
Re: Problemen met de trafo...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Problemen met de trafo...
Citaat van: NL-modelspoor op vrijdag 27 maart 2020, 19:32:59
Heeft die trafo geen kortsluitbeveiliging? Zo ja, dan reageert die wel traag als de draden al smelten.
:thumbup: :thumbup:

Volgens het document van de 20075 heeft de trafo kortsluitbeveiliging.

Bijzonder is dit zinnetje: nooit geweten dat een trafo na kortsluiting zo langdurig moet afkoelen ....
CiteerBeseitigen Sie den Kurzschluss auf Ihrer Anlage und warten Sie, bis der Trafo abgekühlt ist.
Das kann, abhängig von der Umgebungstemperatur, einige Stunden dauern.
Anschließend können Sie den Trafo wieder in Betrieb nehmen.