Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Besturing Faller Kermisattracties

Gestart door Glennet001 donderdag 26 maart 2020, 10:09:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Besturing Faller Kermisattracties
Hallo allemaal,

Ik ben hier vrij nieuw. Nu ben ik bezig met Faller kermisattracties. Eerst heb ik 2 kraampjes gemaakt om zo verder te gaan.
Nu heb ik een draaimolen en de flipper gemaakt. Alleen kom ik er nog niet uit hoe deze aan te sluiten. Ik zou ze graag apart van
elkaar willen besturen. Wat heb ik hier voor nodig en hoe doe ik dit?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Glenn
Re: Besturing Faller Kermisattracties
Hoi Glenn,

Je zou dit schakelkastje van Viessmann kunnen gebruiken.
Dan kun je beide attracties apart aan- en uitzetten.

Groeten,
Ton.
Re: Besturing Faller Kermisattracties
Van de Faller site: Flipper motor is 12 tot 16V AC!!
Zet er dus 12 tot 16V AC op en die zal wel draaien  >:-D
Wij kunnen hier moeilijk op antwoorden wanneer we niet weten over welke voedingen, sturingen, ... ... je beschikt.
Wat is die andere molen?
Re: Besturing Faller Kermisattracties
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Besturing Faller Kermisattracties
Citaat van: Glennet001 op donderdag 26 maart 2020, 10:09:17
Faller kermisattracties.
Aparte uitdaging:
Faller kermis bij proton-modelbouw
Faller Kermis bij Zevenspoor

Ik heb er nog nooit over nagedacht, ruimtegebrek en zo.
Maar als ik even door lees dan hebben al die kramen een motor van 12 tot 16V AC.

Dus werkt alles in principe het zelfde.
De vraag is dan: wil je kunnen vertragen en versnellen of is aan-snelheidx uit genoeg.
En, ga je dit analoog of digitaal aansturen, en als je dat digitaal doet, doe je dat dan met Arduino, Koploper, Windigipet of iTrain?  Met Raptor kan het, denk ik, niet.
Re: Besturing Faller Kermisattracties
Hoi Glenn,

Je kan (tuimel)schakelaartjes gebruiken van bijvoorbeeld Conrad, Reichelt of de plaatselijke electronica-boer. Deze zijn niet zo heel duur. Dan kan je gemakkelijk een mooi schakelpaneeltje maken.

Citaat van: Jan22 op donderdag 26 maart 2020, 20:54:32
En, ga je dit analoog of digitaal aansturen, en als je dat digitaal doet, doe je dat dan met Arduino, Koploper, Windigipet of iTrain?  Met Raptor kan het, denk ik, niet.

Goed, digitaal aansturen: Dat kan je met alle centrales doen. Bij de digitale aansturing door een centrale (CS'en, IB, Raptor, Multimaus, z21 enzovoort en gelijk met de programma's als koploper / windigipet / iTrain) moet je een schakeldecoder gebruiken die het digitale signaal oppikt. Deze zal dan het commando omzetten naar een actie door de schakeldecoder, bijvoorbeeld door een ingang aan of uit te zetten.

Arduino is een heel ander verhaal: Dat mag je zelf programmeren. Dan kan het zowel digitaal als analoog. Dan mag je het helemaal zelf doen. Een schakelaar met een compleet programma? Dat kan. Wil je reageren op een digitaal signaal en dan een programma laten afdraaien: Dat kan ook gewoon :) Als je het maar programmeert. En dat is meestal voor iemand weer een complete hobby.

Groet Ronald.
Re: Besturing Faller Kermisattracties
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Besturing Faller Kermisattracties
Dag Glenn.
Een kermis is een bijzonder interessant onderdeel van de modelbouw.
Zelf heb ik een vrij grote kermis en alle attracties en verlichting kunnen apart aan- en uitgeschakeld worden d.m.v. een groot schakelpaneel.
Daarbij zit bij vrijwel elke attractie een elektronisch besturings decoder die een bepaald programma afdraait.

Ik zal straks een paar foto's maken en plaatsen om dit te verduidelijken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Besturing Faller Kermisattracties
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Besturing Faller Kermisattracties
Bij deze de foto's
Re: Besturing Faller Kermisattracties
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Besturing Faller Kermisattracties
Citaat van: ronaldk op donderdag 26 maart 2020, 21:23:30
Goed, digitaal aansturen: Dat kan je met alle centrales doen. Bij de digitale aansturing door een centrale (CS'en, IB, Raptor, Multimaus, z21 enzovoort en gelijk met de programma's als koploper / windigipet / iTrain) moet je een schakeldecoder gebruiken die het digitale signaal oppikt. Deze zal dan het commando omzetten naar een actie door de schakeldecoder, bijvoorbeeld door een ingang aan of uit te zetten.

Dit is het simpelste en betrouwbaarste, schakeldecoder ernaast of ertussen, ga ik ook met mijn BRAWA container terminal doen.
Het schakelkastje kun je dan ook nog blijven gebruiken door de contacten parallel aan elkaar te schakelen.

Dit zal bij de kermisattracties niet anders zijn.  ;) ;)