Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Elektronicatechniek
| | |-+  Besturing Faller Kermisattracties
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Besturing Faller Kermisattracties  (gelezen 429 keer)

Glennet001

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Besturing Faller Kermisattracties
« Gepost op: donderdag 26 maart 2020, 10:09:17 »

Hallo allemaal,

Ik ben hier vrij nieuw. Nu ben ik bezig met Faller kermisattracties. Eerst heb ik 2 kraampjes gemaakt om zo verder te gaan.
Nu heb ik een draaimolen en de flipper gemaakt. Alleen kom ik er nog niet uit hoe deze aan te sluiten. Ik zou ze graag apart van
elkaar willen besturen. Wat heb ik hier voor nodig en hoe doe ik dit?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Glenn
Gelogd

Yeoman

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Besturing Faller Kermisattracties
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 26 maart 2020, 11:07:42 »

Hoi Glenn,

Je zou dit schakelkastje van Viessmann kunnen gebruiken.
Dan kun je beide attracties apart aan- en uitzetten.

Groeten,
Ton.
Gelogd
Groeten,
Ton,
3railforum modulebaan team.

mcs51

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Besturing Faller Kermisattracties
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 26 maart 2020, 13:45:00 »

Van de Faller site: Flipper motor is 12 tot 16V AC!!
Zet er dus 12 tot 16V AC op en die zal wel draaien  >:-D
Wij kunnen hier moeilijk op antwoorden wanneer we niet weten over welke voedingen, sturingen, … … je beschikt.
Wat is die andere molen?
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Besturing Faller Kermisattracties
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 26 maart 2020, 20:54:32 »

Faller kermisattracties.
Aparte uitdaging:
Faller kermis bij proton-modelbouw
Faller Kermis bij Zevenspoor

Ik heb er nog nooit over nagedacht, ruimtegebrek en zo.
Maar als ik even door lees dan hebben al die kramen een motor van 12 tot 16V AC.

Dus werkt alles in principe het zelfde.
De vraag is dan: wil je kunnen vertragen en versnellen of is aan-snelheidx uit genoeg.
En, ga je dit analoog of digitaal aansturen, en als je dat digitaal doet, doe je dat dan met Arduino, Koploper, Windigipet of iTrain?  Met Raptor kan het, denk ik, niet.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Besturing Faller Kermisattracties
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 26 maart 2020, 21:23:30 »

Hoi Glenn,

Je kan (tuimel)schakelaartjes gebruiken van bijvoorbeeld Conrad, Reichelt of de plaatselijke electronica-boer. Deze zijn niet zo heel duur. Dan kan je gemakkelijk een mooi schakelpaneeltje maken.

En, ga je dit analoog of digitaal aansturen, en als je dat digitaal doet, doe je dat dan met Arduino, Koploper, Windigipet of iTrain?  Met Raptor kan het, denk ik, niet.

Goed, digitaal aansturen: Dat kan je met alle centrales doen. Bij de digitale aansturing door een centrale (CS'en, IB, Raptor, Multimaus, z21 enzovoort en gelijk met de programma's als koploper / windigipet / iTrain) moet je een schakeldecoder gebruiken die het digitale signaal oppikt. Deze zal dan het commando omzetten naar een actie door de schakeldecoder, bijvoorbeeld door een ingang aan of uit te zetten.

Arduino is een heel ander verhaal: Dat mag je zelf programmeren. Dan kan het zowel digitaal als analoog. Dan mag je het helemaal zelf doen. Een schakelaar met een compleet programma? Dat kan. Wil je reageren op een digitaal signaal en dan een programma laten afdraaien: Dat kan ook gewoon :) Als je het maar programmeert. En dat is meestal voor iemand weer een complete hobby.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Besturing Faller Kermisattracties
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 27 maart 2020, 07:57:48 »

Dag Glenn.
Een kermis is een bijzonder interessant onderdeel van de modelbouw.
Zelf heb ik een vrij grote kermis en alle attracties en verlichting kunnen apart aan- en uitgeschakeld worden d.m.v. een groot schakelpaneel.
Daarbij zit bij vrijwel elke attractie een elektronisch besturings decoder die een bepaald programma afdraait.

Ik zal straks een paar foto's maken en plaatsen om dit te verduidelijken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Besturing Faller Kermisattracties
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 27 maart 2020, 08:16:02 »

Bij deze de foto's
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Marklindak

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Besturing Faller Kermisattracties
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 27 maart 2020, 11:47:04 »

Goed, digitaal aansturen: Dat kan je met alle centrales doen. Bij de digitale aansturing door een centrale (CS'en, IB, Raptor, Multimaus, z21 enzovoort en gelijk met de programma's als koploper / windigipet / iTrain) moet je een schakeldecoder gebruiken die het digitale signaal oppikt. Deze zal dan het commando omzetten naar een actie door de schakeldecoder, bijvoorbeeld door een ingang aan of uit te zetten.

Dit is het simpelste en betrouwbaarste, schakeldecoder ernaast of ertussen, ga ik ook met mijn BRAWA container terminal doen.
Het schakelkastje kun je dan ook nog blijven gebruiken door de contacten parallel aan elkaar te schakelen.

Dit zal bij de kermisattracties niet anders zijn.  ;) ;)
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model? P.S. is in aantocht!
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.05 seconden met 24 queries.