Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Externe voeding DR4018

Gestart door Henk (Kaleb) zondag 22 maart 2020, 11:23:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Externe voeding DR4018
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Externe voeding DR4018
Momenteel worden mijn DR4018 schakeldecoders voor de C-rail wissels gevoed door een 52VA Märklin lichttrafo.
Wisselspoelen / eindafschakelingen zijn NIET overbrugd en origineel (My World versie)
Schakelen wordt gedaan door koploper icm ECoS op een tijd van 250ms en schakelen NIET gelijktijdig

Nu wil ik mijn DR4018 met gelijkstroom willen voeden. Volgens de handleiding kan dat maar:

Welke van de 2 adapters is het verstandigste (zie plaatje)

--> 12V (soms te zwak is om goed te schakelen)
--> 19V (zijn er issues mbt voltage / eindafschakelingen / schakeltijd)

Wie kan mij van goed advies voorzien? Mijn eigen voorkeur zou naar 19V DC uitgaan.
Re: Externe voeding DR4018
Lid sinds: 2017

offline
Re: Externe voeding DR4018
Die van 19 V natuurlijk; 12 V is te weinig voor de wisselspoelen.
Die vereisen een minimale spanning van V en A en niet de decoder.
Overigens betwijfel ik of 19V gelijkstroom wel genoeg is.
Mijn ervaring leert dat het minimaal 24V gelijkspanning moet zijn.
Viessmann heeft daarvoor speciaal de power module om 19V wissel- om te zetten naar 24 V gelijkstroom voor k83 decoders.
Ik begrijp ook niet wat je verstaat onder "gelijktijdig" Twee wissels tegelijk ?.
Tot slot nog dit : ik gebruik 18 V wisselstroom, een Ecos , i-Train en de schakeltijd is 75 msec. Geen enkel probleem.

Cees
Re: Externe voeding DR4018
Lid sinds: 2012

offline
Re: Externe voeding DR4018
in de handleiding van de DR4018 staat 12-18v ac/dc,
ik gebruik zelf hiervoor Marklïn 66361,is 18v dc,werkt uitstekend bij mijn 4 wissels,


mvg,
Michel
Re: Externe voeding DR4018
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Externe voeding DR4018
Onderstaande staat in handleiding.

als ik 16V AC x 1,4 doe kom ik op ruim 22V DC. Dus 19V DC zou gevoelsmatig moeten kunnen denk ik dan.
Daar bij: wat doet 1volt verschil (geen idee)?
Re: Externe voeding DR4018
Lid sinds: 2017

offline
Re: Externe voeding DR4018
Beste Henk,

Er staat MINIMAAL 12 Volt.
Nogmaals de hoogte van voltage en ampérage worden bepaald door hetgeen de wisselaandrijving nodig heeft om te schakelen.
Uit ervaring/ondervinding  weet ik dat aandrijvingen van Märklin en Fleischmann niet schakelen met minder dan 16 Volt Wissel of gelijkstroom maakt niet uit.
Sommige wisselaandrijvingen verbruiken bij schakelen 1 ampere of meer. Met 3A kun je dus maximaal 3 wissels gelijktijdig schakelen.

Cees
Re: Externe voeding DR4018
Lid sinds: 2010

offline
Re: Externe voeding DR4018
Pak die 19v en zet er gewoon een extra brugcel tussen.
Dan zak je ruim 1v. En zit je binnen de range van de specs van de fabrikant.
Re: Externe voeding DR4018
Hoi,

Zelf gebruik ik een 12 volt PC-voeding als basisvoeding voor mijn schakeldecoders (DR4018 en DR4020 / DR4024). Dat werkt goed. Deze levert iets van 11,80 volt op de schakeldecoder. Dat is in mijn geval nog voldoende :) Ik kan mij voorstellen dat de wisselspoelen dit niet voldoende is. Dan zou ik gaan voor de 19 volt voeding. Mocht je dat iets te hoog vinden, dan kan je met een brugcel c.q. aantal diodes de spanning verlagen. Dan moet die wel zwaar genoeg zijn. ;)

Groet Ronald.
Re: Externe voeding DR4018
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Externe voeding DR4018
Zou deze (klik) dan kunnen voldoen? En zo ja: hoe sluit ik die dan aan? Inkomend op ~ en uitgaand op +/-? Of komt ie in de + line en koppel ik de + en - aan elkaar?
Re: Externe voeding DR4018
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Externe voeding DR4018
Zo is het precies Henk, met DC op de wisselspanning er in en dan kijken hoeveel er uit de + en - komt.