Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Schakeltijd wissels in iTrain

Gestart door RVhobby donderdag 26 maart 2020, 09:17:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Schakeltijd wissels in iTrain
Ik heb in mijn baan wisselaandrijvingen van Marklin (74491) aangestuurd door Rosoft decoders (WDD8) en iTrain. Vanwege de welbekende haperingen met de wissels heb ik de eindschakelingen overbrugd. Toch blijf ik bij sommige wissels problemen houden, in die zin dat ze soms en onvoorspelbaar niet schakelen. Het rare is dat als ik de wissels met de muis via het scherm bedien, ze wel goed werken. Ik verhoog nu trapsgewijs per wissel de schakeltijd, hetgeen bij sommige wissels (maar niet alle) werkt. Ook heb ik alle bedrading al eens nagelopen en vervangen (tussen wissels en decoder en tussen decoder en ringleiding). Weet iemand waarom het schakelen wel met de muis lukt, maar niet als ik automatisch ga rijden? En zitten er grenzen aan het verhogen van de schakeltijd in iTrain? Heeft iemand een andere oplossing of benaderingswijze anders dan het vervangen van de wisselaandrijvingen door servo's? Hartelijke groet,

Rob 
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Hoi,

Je kan op de wisseldecoder de schakeltijd (duur van de puls) aanpassen. Kijk even in de handleiding van de wisseldecoder.

Groet Ronald.
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Hoi Rob,

bij deze een schermafdruk van de schakeltijd wissels (74490 en 74491) in iTrain.
Alle wissels op deze wijze in iTrain vastgelegd.
Geen problemen met handmatige bediening of middels iTrain.

gr Matje
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Ja, dat heb ik ook zo gedaan. Maar ik moet de reactietijd bij sommige wissels verhogen tot waardes van 700 ms. Vraag is of dat kwaad kan bij de wisselaandrijvingen en ik vraag me af of het effect heeft.
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Maar overruled dat de instellingen in iTrain? Maw heeft het geen zin de instellingen in iTrain te verhogen als je dat niet op de wisseldecoder zelf doet?
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Geen idee Rob, wellicht uitproberen of ervaringen van andere forumleden afwachten?

gr Matje
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Ik zie ook nergens staan of en hoe je op de WDD8 van Rosoft de duur van de puls kunt aanpassen.
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Even Wim een mailtje sturen dan weet je het gelijk.
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
 @citaat

Als de decoder zelf afschakelt zonder opdracht van de centrale/programma, dan kun je bij de centrale de schakeltijd verlengen zo veel je wilt, maar dat doet dan niks.

Groet, Anne W
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
De schakeltijden van de WDD kun je instellen op 3 vaste waardes.

De decoders bepaald de schakeltijd, en reageert niet op externe tijd instellingen.

De tijd van 250ms is meer dan voldoende om wissels om te zetten, gaan ze niet om dan zijn er twee mogelijkheden.
Er is onvoldoende stroom, of er is een probleem met de aandrijving/wissel.
De minimale stroom voor de Power aansluiting bedraagt 2A, en een spanning van 15V/16V
Dat geeft een trafo bij 16V van 32VA.

Groetjes.
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Wim,

Even voor alle zekerheid. Mijn trafo voor de wissels levert 70VA bij 16 V dus dat zal het probleem niet zijn, denk ik. Omdat de wissels wel schakelen als ik ze met de muis bedien, ga ik er van uit dat de bedrading ook goed moet zijn. Alleen bij automatisch rijden gaat het fout. Uit jouw woorden begrijp ik dat de schakeltijd instellingen in iTrain die van de decoder niet overrulen en dat variëren in iTrain dus geen zin heeft. Als dat zo is, dan zal ik eens proberen de schakeltijd in de decoders te verhogen van 0,25s naar 0,5s. Groet,

Rob
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Als de eindafschakeling in de aandrijving is overbrugd, dan de schakeltijd op 250ms laten en niet verhogen.
Dit voorkomt schade door warmte ontwikkeling, en als er teveel uitzetting is door warmte, gaat de aandrijving steeds slechter en steeds moeilijker om.
De enig juiste oplossing van dit probleem is betere kwaliteit aandrijvingen gebruiken.
Het probleem zit niet in de WDD of in iTrain.

Groetjes.
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Een alternatief voor de standaard wisselaandrijvingen van Marklin die je met een standaard wisseldecoder kunt bedienen zoals de WDD is deze aandrijving
https://www.modellbahn-voigt.de/MTB-MP1-V2-Motorischer-Weichenantrieb

Groetjes.
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Citaat van: RVhobby op donderdag 26 maart 2020, 09:17:43
Toch blijf ik bij sommige wissels problemen houden, in die zin dat ze soms en onvoorspelbaar niet schakelen. Het rare is dat als ik de wissels met de muis via het scherm bedien, ze wel goed werken. Ik verhoog nu trapsgewijs per wissel de schakeltijd, hetgeen bij sommige wissels (maar niet alle) werkt.

Beste Rob,

Je moet jouw probleem in een andere richting zoeken.
Ik denk dat als iTrain 2 schakelopdrachten direct achter elkaar stuurt en wel naar dezelfde meervoudige decoder, de wdd8
deze nog met de eerste opdracht bezig is terwijl de 2e binnenkomt maar de decoder die niet ziet want hij was nog bezig.
Je schrijft dat als je de schakeltijd in iTrain verhoogt het beter wordt. En dat is logisch.
Bij automatisch bedrijf is de onvoorspelbaarheid hoog.  Zoek het in een andere verdeling van de wissels over de decoders.
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Bedankt, Wim. Ik heb de decoders nu op 0,5 gezet. Kijken of dat helpt.

Rob
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Dat is een interessante benadering, Leen. Ik merkte wel eerder bij mijn driewegwissel dat ik die pas aan de gang kreeg toen ik de twee aandrijvingen in die wissel aansloot op aparte decoders. Ik moet hier eens over nadenken. Bedankt,

Rob
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Beste Sprinter,

Een vraag voor mijn eigen, en andermans, begrip: als ik de afschakeltijd in de WDD of 0,5 seconde zet en de afschakeltijd in de centrale/het programma op 0,25 seconde, negeert de WDD dan de afschakelopdracht die hij krijgt van de centrale/het programma.

Overigens is in dit deel van het modelspoorland de eenheid ook weer ver te zoeken, mijn Edits en Viessmann (Motorola) wisseldecoders schakelen niet zelf af, maar doen dat pas na een opdracht van uit de centrale/het programma, dit geldt ook voor in ieder geval de oude, Märklin wisseldecoders.

Groet, Anne W
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Citaat van: digipost op donderdag 26 maart 2020, 15:55:35
Beste Rob,

Je moet jouw probleem in een andere richting zoeken.
Ik denk dat als iTrain 2 schakelopdrachten direct achter elkaar stuurt en wel naar dezelfde meervoudige decoder, de wdd8
deze nog met de eerste opdracht bezig is terwijl de 2e binnenkomt maar de decoder die niet ziet want hij was nog bezig.
Je schrijft dat als je de schakeltijd in iTrain verhoogt het beter wordt. En dat is logisch.
Bij automatisch bedrijf is de onvoorspelbaarheid hoog.  Zoek het in een andere verdeling van de wissels over de decoders.

Leuke theorie, maar zo werkt het niet. Als iTrain op zijn default schakeltijd staat van 250ms zal die nooit sneller een opdracht sturen.
De WDD zal op dezelfde decoder gewoon zijn opdracht ontvangen en uitvoeren, geen enkel probleem.
Als iTrain op 500ms en de decoder staat op 250ms zal de puls nooit langer duren dan de 250ms.
Want langer mag de puls niet duren, bescherming tegen doorbranden.

Groetjes.
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Ik snap dat de WDD nooit over het ingestelde maximum gaat. Maar als de WDD op 250 staat en ik zet in iTrain de schakeltijd op 100, blijft de schakeltijd dan 250 of wordt deze 100?

Rob
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Zie de eerder reactie van Wim / Sprinter:

Citaat van: Sprinter op donderdag 26 maart 2020, 11:50:04
De schakeltijden van de WDD kun je instellen op 3 vaste waardes.

De decoders bepaald de schakeltijd, en reageert niet op externe tijd instellingen.

En hij kan het weten ;)

En lees ook de reactie van wim onder de reactie van Anne W.

Groet Ronald.
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Jemig wat een gezeik weer.
De DCC decoder is een decoder die de NMRA normen en het DCC protocol volgt. Hoe vaak is dat nu al besproken en uitgelegd?
Dus als de tijd volgens iTrain op 100 ms staat zal de pulsduur 100 ms zijn, en de maximale tijd wordt bepaald door de decoder.

Aangezien het hier gaat over het verlengen van de Puls in iTrain zal die niet langer zijn als 250ms als de decoder daar op staat.
500ms in iTrain zal 250ms met de decoder zijn.
Aangezien iTrain bij default op 250ms staat moet je daar niets aan veranderen, dat is niet voor niets een default tijd. En die tijd is meer dan voldoende om het wissel om te zetten. Langere tijden kunnen tot schade leiden bij het overbruggen van de eindafschakelaar. Zal alleen maar meer storingen veroorzaken dan dat het oplost. En als de eindafschakeling wel werkt, zal de bekrachtiging van de spoel zolang duren als het afschakelen van de stroom door de spoel door de schakelaar. In dat geval kun je de tijd op oneindig zetten, er zal nooit meer een stroompje door de spoel lopen.

Groetjes.
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Anne

Wat ben ik dan een gelukkig mens dat ik het wel snap.
Het zijn mede jouw reacties die voor mij de spreekwoordelijke mist steeds ondoorgrondelijker maken en de juiste koers van mijn schip -teneinde in veilige haven te geraken- steeds negatief beïnvloeden .

Cees
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Citaat van: Anne W op vrijdag 27 maart 2020, 15:45:32
@citaat

Antwoord van hoge klasse want geeft geen simpel antwoord op een simpele vraag, (ja of nee)

Het antwoord is simpel en het antwoord staat er ook super duidelijk. Alleen wil jij het niet begrijpen en daarmee een artikel in een kwaad daglicht plaatsen.

Stop nu met verwarring veroorzaken Anne!!!!!

Gvg
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Gents,

Dat we elkaar niet (willen) begrijpen hoeft niet te betekenen dat er van het onderwerp moet worden afgeweken.

Back on-topic graag, anders komen we met de veegmachine langs en gaan de niet ter zake doende posten naar het archief.

Veegmachine is nu dus langs geweest!
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Ik wil dit draadje graag netjes afsluiten opdat anderen er misschien in de toekomst ook iets aan hebben. Ik was blij verrast van zoveel mensen 1-op-1 hulp te krijgen, zelfs op afstand via teamviewer. Ik moet zeggen dat dit probleem mij met tussenpozen eigenlijk al 2 jaar heeft bezig gehouden, zonder erachter te komen waaraan het nou precies lag. Ik heb kabeltjes vervangen, wissels anders over de decoders verdeeld, de schakeltijd verhoogd, de eindafschakelingen doorgesoldeerd, de digitale spanning verhoogd, etc. Wat het probleem uiteindelijk bij mij heeft opgelost -dat had ik dus eerder moeten proberen- is een andere trafo aansluiten met een variabele uitgangsspanning voor de aandrijving van mijn wissels. Nadat ik dat had gedaan en de uitgangsspanning op 18V i.p.v. 16V had gezet, was het probleem verdwenen. Heb nu al een paar uur lang probleemloos kunnen rijden met 9 locs op een middelgrote baan. Kan nu eindelijk echt genieten van de mogelijkheden van iTrain en het automatisch rijden. Iedereen dank voor de geboden hulp.

Rob 
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Citaat van: RVhobby op zaterdag 18 april 2020, 22:50:43
is een andere trafo aansluiten met een variabele uitgangsspanning voor de aandrijving van mijn wissels. Nadat ik dat had gedaan en de uitgangsspanning op 18V i.p.v. 16V had gezet, was het probleem verdwenen.
Daar zou ik nou nooit op gekomen zijn!  :thumbup:
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Schakeltijd wissels in iTrain
Ik had een trafo met die mogelijkheid niet voorhanden en mij werd op diverse sites verzekerd dat 16V voldoende zou moeten zijn.

Rob