Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

valse spookmeldingen

Gestart door ns1200 woensdag 25 maart 2020, 19:38:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
valse spookmeldingen
Lid sinds: 2016

offline
valse spookmeldingen
hallo,

ik rijd marklin c rails - s88 en k83 decoders - marklin cs1
de installatie wordt aangestuurd met Koplopersoftware

de installatie werkt goed

echter, sinds kort krijg ik spookmeldingen op bezetmeldpunten waar dat voorheen niet gebeurde
aan de rails is niets veranderd, deze ligt ook deels verankerd

uiteraard kan ik het probleem oplossen door bezetmelders uit te sluiten van de spookmeldingen maar wenselijk is dit niet

komt dit bij jullie bekend voor ?

Kan het liggen aan de bedrading, de s88 decoder of bv het weer ? (statische lading)

iedere tip of aanwijzing is welkom

Rudolph
Re: valse spookmeldingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: valse spookmeldingen
Haal de draad eens los van de ingang waarop de valse melding binnen komt, wat gebeurd er dan?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: valse spookmeldingen
Lid sinds: 2016

offline
Re: valse spookmeldingen
Hallo,

Ik heb bij de s88 units waar de spookmelding binnenkomt de draad losgehaald en weer mooi strak erin teruggezet
Deze werkwijze heeft in het verleden gewerkt

Ook heb ik de gehele S88 eenheid losgekoppeld.De spookmelding blijft komen.

Het bijzondere is dat de installatie op de punten met de spookmelding jaren goed gewerkt heeft maar nu opeens "spoken" ziet

De Koplopersoftware is gelukkig zo gemaakt dat ik de bezetmelders met de valse meldingen kan uitschakelen zonder dat ik het risico loop dat de treinen echt gaan spoken. In mijn blokken zitten vaak 4 bezetmelders. Dus 1 of 2 minder kan geen kwaad. Maar het blijft bijzonder.

Er is ook een spookmelding in een tunnel. Daar kan ik de rails makkelijk losmaken en zien of de isolatie echt het probleem is
Re: valse spookmeldingen
Lid sinds: 2016

offline
Re: valse spookmeldingen
Na enig zoekwerk is de oplossing gevonden:

Ik gebruik Marklin c-rails. Om de massa detectie en de aansturing via het software programma Koploper mogelijk te maken, heb ik de c-rails geïsoleerd. Dus beide ruilstaven zijn niet met elkaar verbonden.
Dit werkt al veel jaren bovenmatig goed
Totdat de problemen begonnen: als de trein op een bezetmelder komt, reageert ook de volgende bezetmelder.

Ik heb de rails eruit gehaald - rode isolatie gecontroleerd: geen effect
Ik heb de rails nogmaals eruit gehaald en de contactpunten helemaal verwijderd: geen effect
De oorzaak is dat de ruilstaaf van de ene rail, contact maakt met de ruilstaaf van de andere rail. Daardoor reageren twee bezetmelders tegelijkertijd.
Vervolgens op een andere plaats waar het probleem zich ook voordeed, de rails eruit gehaald, de railstaaf enigszins afgeschaft met een vijl en voor montage geïsoleerd met (in dit geval bizon kit lijm). Probleem is opgelost

Geholpen heeft https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56226.0

De vraag is nu, hoe kan ik de bij railstukken die dus door wat voor een oorzaak dan ook, nu contact met elkaar maken, zorgen voor een kleine scheiding?
Wat kan de oorzaak zijn dat de ruilstaven die vele jaren elkaar niet geraakt hebben, elkaar nu wel raken? De rails zijn bij de bouw vastgelegd en ook in de ondergrond zit geen beweging.

De installatie blijft ondanks dit goed bereikbaar. De punten met de valse meldingen worden uit de spooktrein detectie gehaald enom dat er voldoende bezetmeldpunten in een blok zitten, rijdt een gewoon door
Re: valse spookmeldingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: valse spookmeldingen
Dat is een bekend probleem, ik gebruik een dremel met een slijpschijfje en hou die ( met de zijkant van het schijfje) even tegen de spoorstaaf en haal er zo ongeveer een millimeter vanaf.

De opening die dan ontstaat is voldoende om een goede scheiding te garanderen.


Mvg,

Peter Peter Degeluidsman
Re: valse spookmeldingen
Aliebengalie
gast

Re: valse spookmeldingen
Vaak is het probleem dat je baan van hout is , en dat werkt (uitzetten en krimpen van het hout ) , maar ook hier en daar misschien wel wat gaat doorzakken .

Hierdoor veranderd er uiteraard ook wat aan/met je rails.

Met verbinding van je railstaaf die het altijd prima gedaan heeft.

Voorkomen kun je dit vaak niet , of je moet echt een aardige ruimte tussen je railstaven hebben (maar is weer niet zo goed voor het materiaal) en maakt ook nog is extra .

Ik zelf heb er ongeveer 4x zoiets meegemaakt.

Nu is het bij mij geen enkel probleem , maar als je een prachtige mooie baan met veel scenery , en alles netjes vast hebt gelegd ,

kun je alleen met een dun slijpschijfje aan de gang , (als dat nog mogelijk is).

Ik denk dat iedereen wel is zoiets mee heeft gemaakt. Of je moet er va het begin aardig de tol in hebben gezet....... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: valse spookmeldingen
Lid sinds: 2008

offline
Re: valse spookmeldingen
Op mijn testbaantje, die op een houtenplaat ligt, had ik hier ook last van.
Functioneerde goed, maar sinds kort (tijd genoeg nu) weer eens tevoorschijn gehaald.
En ook 2 bezetmelders die tegelijkertijd oplichtten.
Railstaaf contact was ook hier het probleem, dat met de Dremel zo was opgelost.

Groeten,
Ton.
Re: valse spookmeldingen
Basroc-1961
gast

Re: valse spookmeldingen
Ik las ook ergens, dat men op de kopse kanten nagellak smeert of een stukje styreen in de las plaatst. Zijn dit goed werkende opties? Ik vraag dit, omdat ik op de drempel sta ook een baan te bouwen en met expertise van anderen de wet van Murphy zolang mogelijk buiten de de deur wil houden.
Re: valse spookmeldingen
Aliebengalie
gast

Re: valse spookmeldingen
Er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden.

Let wel op dat elk voordeel meestal gepaard gaat met vaak ook weer een nadeel.

Een te grote tussen ruimte (je kan het wel opvullen) maar ook hier kunnen weer wat andere nadelen voorkomen.

Let gewoon op als je je baan in elkaar zet , wat de tussen ruimte is (helaas zijn de spoorstaven niet altijd van de zelfde lengte/niet goed goed geplaatst).

Hierdoor zie je snel dat ze eigenlijk onderling niet al te veel tussen ruimte heeft.

Mvg: Alex
Re: valse spookmeldingen
Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 03 april 2020, 08:45:45
Ik las ook ergens, dat men op de kopse kanten nagellak smeert of een stukje styreen in de las plaatst. Zijn dit goed werken opties? Ik vraag dit, omdat ik op de drempel sta ook een baan te bouwen en met expertise van anderen de wet van Murphy zolang mogelijk buiten de de deur wil houden.

Dan zou ik uitwijken naar standaard geïsoleerde raillasjes van Roco, Fleischmann of Peco. Dan weet je zeker dat deze van elkaar blijft.

Groet Ronald.
Re: valse spookmeldingen
Basroc-1961
gast

Re: valse spookmeldingen
@citaat @citaat

CiteerEen te grote tussen ruimte (je kan het wel opvullen) maar ook hier kunnen weer wat andere nadelen voorkomen.

Aan wat voor problemen moet ik dan denken?
Re: valse spookmeldingen
 @citaat: Loks en wagons die er niet over heen gaan. Ontsporen. Enzovoort. Al zal het met wat ouder materieel beter gaan dan met nieuwer materieel vanwege de hoogte van de flens. Ook de grote van het wiel is van belang. Dus een beetje afhankelijk wat je rijdt :)
Re: valse spookmeldingen
Basroc-1961
gast

Re: valse spookmeldingen
@citaat

Een antwoord roept soms weer vragen op, maar als ik de ruimte opvul met bijvoorbeeld een dun plaatje styreen (0,5 - 1,0 mm), begrijp ik dan goed, dat er een reële kans op ontsporingen is? Ik geloof, dat ik er nu niets meer van begrijp. 8o 8o :-( 
Re: valse spookmeldingen
Aliebengalie
gast

Re: valse spookmeldingen
Probeer maar eens of dat blijft zitten......aan de andere kant ik heb er na jaren is een enkele keer last van.

Dus tja volgens mij maak je zelf enorm lastig voor die enkele keer.

Gewoon goed opletten , en kijken of er genoeg tussen ruimte tussen zit.

Mvg: Alex

Re: valse spookmeldingen
Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 03 april 2020, 15:56:53
Een antwoord roept soms weer vragen op, maar als ik de ruimte opvul met bijvoorbeeld een dun plaatje styreen (0,5 - 1,0 mm), begrijp ik dan goed, dat er een reële kans op ontsporingen is? Ik geloof, dat ik er nu niets meer van begrijp. 8o 8o :-( 
Misschien is dit artikel uit de Wiki wel interessant voor je (met name de foto's).
Re: valse spookmeldingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: valse spookmeldingen
Citaat van: ronaldk op vrijdag 03 april 2020, 12:09:47
Dan zou ik uitwijken naar standaard geïsoleerde raillasjes
Zoiets?
Re: valse spookmeldingen
Aliebengalie
gast

Re: valse spookmeldingen
Ik ken ze , maar is toch wel een flinke afstand Jan van railstaaf naar de volgende , en als je de onderste railstaaf ziet , zit het kunststof toch echt te laag.

Dit gaat weer leiden tot extra slijtage van de slip bandjes. Wel goed  voor de dealers weer...... :D :D :D

Nou is dit wel K-rail en gen C-rail (gelukkig).

Mvg: Alex
Re: valse spookmeldingen
Basroc-1961
gast

Re: valse spookmeldingen
@citaat @citaat @citaat

Dit is voor mij te begrijpen.

De drie daarop volgende reacties zijn geen antwoord op mijn vraag. De wiki-pagina ken ik en de isolatie lasverbinders ook.
Ik onderschrijf de laatste reactie, dat het kunststof niet hoog genoeg is en de afstand van rail naar rail groot. Dit zou dus niet mijn voorkeur hebben.
Re: valse spookmeldingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: valse spookmeldingen
Als ik het draadje nog eens doorlees, dan zie ik dat ik met de foto reageerde op ronaldk, en niet op de vraag van ts. De bezwaren tegen deze grove vorm van rail-isolatielasjes zal ik t.z.t. wel bij de RailRunners in Groningen indienen ('t was hun baan).

De rode draad in dit draadje: 't ligt niet in de bedrading maar in de rails. Allerlei voorstellen zijn aangedragen.  Een ervan: helpt nagellak?

Dat idee brengt me bij Ben (Spoorman) die niet meer op dit forum zit. Ben gebruikte nagellak op het puntstuk van een (Piko-A) wissel waarop hij met 1 loc kortsluiting kreeg (omdat enz., enz., dat doet er nu niet toe).

Je vindt dat voorbeeld terug in een draadje bij de buren (2e foto en reactie daarop van Ben).

Die lak zit inmiddels al ruim 3 jaar op dat puntstuk, en werkt bij hem nog steeds als volwaardige isolatie.
Hoe lang moet die nagellak blijven isoleren op de baan?

In 2015 was er hier c-rails isoleren tbv bezetmelders waarin nagellak als een van de opties werd genoemd. Met dit daarin citaat:

Citaat van: PietB op donderdag 21 mei 2015, 22:45:44
Citaat van: Trainhenk op donderdag 21 mei 2015, 12:15:32
Kun je toelichten waarom je verwacht dat je met (nagel)lak op termijn in de problemen komt?
Op termijn gaan de railstaven langs elkaar heen schuiven op de kopse kant.
Dat zal de nagellak er afschuren en dan heb je het 'probleem' weer.
Dat rode flapje is veel betrouwbaarder.
Re: valse spookmeldingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: valse spookmeldingen
Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 03 april 2020, 15:56:53
als ik de ruimte opvul met bijvoorbeeld een dun plaatje styreen (0,5 - 1,0 mm), begrijp ik dan goed, dat er een reële kans op ontsporingen is?
Jij bent niet de ts, maar ik neem aan dat je toch een antwoord wilt:

Je begrijpt het goed. Als je de ruimte opvult met iets massiefs (styreen), dan loop je kans op railspatting op het moment dat het hout onder de rails uitzet, en de spoorstaven daardoor weer dichter bij elkaar brengt. dat kan dan niet meer (die ruimte is massief opgevuld). Dat is nou net het voordeel van vullende lijm (constructielijm zoals bisontix of bisonkit). Dat geeft mee, en wijkt als het nodig is.
Re: valse spookmeldingen
Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 03 april 2020, 17:21:18
Dit gaat weer leiden tot extra slijtage van de slip bandjes. Wel goed  voor de dealers weer...... :D :D :D

Antislip bandjes: Wie gebruikt ze nog?  O:-D Nee, zoveel extra slijtage zal het niet geven. Bij veel spoorstaven zit ook een gat / spleet tussen. Die zijn ook nooit strak tegen elkaar.

Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 03 april 2020, 17:29:43
Ik onderschrijf de laatste reactie, dat het kunststof niet hoog genoeg is en de afstand van rail naar rail groot. Dit zou dus niet mijn voorkeur hebben.

Bedenk goed dat die afstand nog geen 1mm is. Als we het over een groot gat hebben heb ik het wel over 3 tot 5mm. Dat komt op veel beursbanen nog gewoon voor.

Groet Ronald.
Re: valse spookmeldingen
Basroc-1961
gast

Re: valse spookmeldingen
@citaat @citaat @citaat en  @citaat @citaat

Het draadje met reacties van Ben kende ik, maar was ook niet het probleem.
De ts had het over rails, die na verloop van tijd naar elkaar toe kruipen en weer contact maken. Uw betoog, dat er kans is op railspatting als het hout onder de rails uitzet, lijkt mij onlogisch. Ik zou dit eerder verwachten als het hout zou krimpen, maar goed, wat weet ik ervan als 'newby'.
De tip van de vullende contactlijm vind ik een waardevolle en plaats ik op mijn lijstje: Verrekte handige tips, als je de rail voor de baan gaat leggen.  :D

@citaat

Uit uw opmerking maak ik op, dat 0,5 -1 mm alleszins acceptabel is. Komt ook op de hierboven al vermelde lijst.
Re: valse spookmeldingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: valse spookmeldingen
Citaat van: ronaldk op vrijdag 03 april 2020, 18:57:50
Als we het over een groot gat hebben heb ik het wel over 3 tot 5mm. Dat komt op veel beursbanen nog gewoon voor.

Nog een fotootje dan met een spleet om van te gruwen: alles reed hier feilloos overheen op de beurs in Zutphen.
Re: valse spookmeldingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: valse spookmeldingen
Beste Lezers,

Op onderstaande foto zie je een glinsterende raillas en daar tegenover geen raillas, dat komt omdat daar een Fleischmann 6433 geïsoleerde railverbinder zit en die is heel dun, 0,2 mm of zoiets, dus geen groot gat.



Met C-Rails weet ik niet of dat werkt maar de oprichter van de HIP heeft mij geleerd dat het na het knippen van C-Rails voldoende is om de kopse kanten van de railstaven een klein beetje af te vijlen, hij deed dat met een slijpschijfje in een dremel.

Verder: ik gebruik gewoon anti-slipbandjes

Groet, Anne W
Re: valse spookmeldingen
Lid sinds: 2018

offline
Re: valse spookmeldingen
Citaat van: Jan22 op vrijdag 03 april 2020, 20:21:40
een spleet om van te gruwen

Maar dat gaat toch een hoop herrie geven als er een trein overheen rijdt? Zou ik op mijn baan niet willen, daar is al genoeg herrie...