Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Gewijzigde lay-out in CS3 Plus mbt installeren wissels

Gestart door Max woensdag 01 april 2020, 18:48:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gewijzigde lay-out in CS3 Plus mbt installeren wissels
Goedenavond,
Vanwege verhuizing een tijdje niet met de trein bezig geweest. Als gevolg hiervan had ik 13 updates op mijn CS3 Plus. Nu wilde ik de wissels installeren, maar kreeg een hele andere lay-out dan ik gewend was. De wissels aangesloten op de M83 decoder met de 2 blauwe draden. Ik heb de gele draad niet aangesloten, want ik hoef geen licht op de wissels op het schaduwstation. Kan de wissels niet installeren. Is iemand hiermee bekend?
Re: Gewijzigde lay-out in CS3 Plus mbt installeren wissels
Heb je de gele draad van de wissel niet aangesloten dan zal deze ook niks doen.
Re: Gewijzigde lay-out in CS3 Plus mbt installeren wissels
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Gewijzigde lay-out in CS3 Plus mbt installeren wissels
Na de update 2.0.0. van de CS3 is het scherm voor het bewerken van artikel aanzienlijk gewijzigd.
Voor het aansluiten / toewijzen van een nieuw wissel of nieuwe decoder is het principe overigens niet gewijzigd.

Zoek eens in de wiki op Artikellijst.

John (VT601)
Re: Gewijzigde lay-out in CS3 Plus mbt installeren wissels
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Gewijzigde lay-out in CS3 Plus mbt installeren wissels
Citaat van: Max op woensdag 01 april 2020, 18:48:52De wissels aangesloten op de M83 decoder met de 2 blauwe draden. Ik heb de gele draad niet aangesloten, want ik hoef geen licht op de wissels op het schaduwstation.

De gele uitgang van de m 83 moet je wel degelijk verbinden met de wisselaandrijving, anders werkt het niet. Aandrijving 74491 bijvoorbeeld heeft één gele en twee blauwe draadjes. Bij het omzetten van een wissel gaat er eventjes stroom lopen via de gele en één van de twee blauwe draden. De ene is voor rechtdoor, de andere voor het afslaan. Als je de gele draad niet aansluit, kan er geen stroom door de wisselaandrijving lopen. Bij andere aandrijvingen kunnen de draadjes andere kleuren hebben, maar altijd moeten er drie draadjes worden aangesloten.

Een aansluitschema voor een m 83 staat op pagina 36 van de handleiding.

Dat je geen wisselverlichting in je schaduwstation wilt, begrijp ik, maar dat kan veel eenvoudiger: gewoon geen wissellantaarns in die wissels gebruiken. Bij een wissel waar er al een in zit die je er, om wat voor reden dan ook, niet uit wilt halen, kun je gewoon de draadjes van die lantaarn los laten.
Gewijzigde lay-out in CS3 Plus mbt installeren wissels
Hallo Rob,
Dank je wel voor je duidelijke uitleg. Ik heb jouw uitleg reeds succesvol toegepast.
Nogmaals bedankt!
Gr, max