Na enig zoekwerk is de oplossing gevonden:
Ik gebruik Marklin c-rails. Om de massa detectie en de aansturing via het software programma Koploper mogelijk te maken, heb ik de c-rails geïsoleerd. Dus beide ruilstaven zijn niet met elkaar verbonden.
Dit werkt al veel jaren bovenmatig goed
Totdat de problemen begonnen: als de trein op een bezetmelder komt, reageert ook de volgende bezetmelder.
Ik heb de rails eruit gehaald - rode isolatie gecontroleerd: geen effect
Ik heb de rails nogmaals eruit gehaald en de contactpunten helemaal verwijderd: geen effect
De oorzaak is dat de ruilstaaf van de ene rail, contact maakt met de ruilstaaf van de andere rail. Daardoor reageren twee bezetmelders tegelijkertijd.
Vervolgens op een andere plaats waar het probleem zich ook voordeed, de rails eruit gehaald, de railstaaf enigszins afgeschaft met een vijl en voor montage geïsoleerd met (in dit geval bizon kit lijm). Probleem is opgelost
Geholpen heeft
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56226.0De vraag is nu, hoe kan ik de bij railstukken die dus door wat voor een oorzaak dan ook, nu contact met elkaar maken, zorgen voor een kleine scheiding?
Wat kan de oorzaak zijn dat de ruilstaven die vele jaren elkaar niet geraakt hebben, elkaar nu wel raken? De rails zijn bij de bouw vastgelegd en ook in de ondergrond zit geen beweging.
De installatie blijft ondanks dit goed bereikbaar. De punten met de valse meldingen worden uit de spooktrein detectie gehaald enom dat er voldoende bezetmeldpunten in een blok zitten, rijdt een gewoon door