Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Diorama British country omstreeks 1830

Gestart door mcs51 woensdag 25 maart 2020, 13:30:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Diorama British country omstreeks 1830
Hallo,
Dit zijn mijn eerste stappen in diorama wereld  :D
Bedoeling is een stukje British country omstreeks 1830 te bouwen met natuurlijk een gepast treintje op.
Voorlopig heb ik wat piepschuim op maat "gesmolten" en een 3mm verhoging voor een stukje flexrail.
In hoek links onder is het de bedoeling een stukje vijver te maken.
Mijn eerste vraag gaat hierover.
Met de piepschuim heb ik al de oplopende oevers gemaakt maar wat doe ik verder???
Eerst onderkant schilderen?
In welk kleur?
Ik heb een potje Water-drops 60858 van Noch maar denk misschien met het WC papier te werken?
Wat stellen jullie voor als overgang tussen het water en het gras?


O ja, de schaapjes staan al ongeduldig te wachten op het eerste gras.
Echter, ik ben niet gehaast en ze zullen mij niet opjagen... ...


Alvast bedankt voor jullie inputs in verband met de vijver!
Alain
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Ik zou die schaapjes voorlopig op het droge houden.

De oeverrand afwerken met Sculptamold of de boel vol plakken met (zeldzaam) wc papier zodat de boel netjes in elkaar over gaat lopen.
Water in de vijver kan je ook van velletjes wc papier maken met verdunde houtlijm aansmeren.
Dan wachten tot alles goed droog is, is hobby-geduld.
Oever op kleur brengen, bruin of groen. Zelf vind ik de ondergrond bruin mooier, zeker als er ook nog wat verschillende soorten en hoogtes gras gebruikt gaan worden.
Vijver op kleur maken met wat bruin, groen en blauwe acrylverf, die van het AC-Tion is goed bruikbaar en nat in nat werken.
Vijververf afwerken als het droog is met ModPodge glans voor wat structuur van water of voor een spiegelgladde vijver kan je ook hooglans vernis van het AC-Tion gebruiken, zelfs een dun laagje houtlijm gaat goed, droogt ook helder en glanzend op.

Zo en nu aan de slag en rap een beetje  :)
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Diorama British country omstreeks 1830
 @citaat Gewoon iedere keer 1 velletje minder gebruiken en die opsparen.
Ben nog uit de tijd van de bestedings beperking 1951 en 1957. ;)
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Bekijk op YouTube eens de filmpjes van Märklin of Sweden.
Leuke en leerzame filmpjes, ook voor vijvers/water maken.

Groeten,
Ton.
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Bedankt voor de inputs!
Ik ga hier morgen mee aan de slag!
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Diorama British country omstreeks 1830

Ik ben een beetje verward.....
Waren er al treinen in het jaar 1830??

Groeten,

Jan
Re: Diorama British country omstreeks 1830
 @citaat "De eerste stoomlocomotief reed op 27 september 1825 tussen Stockton en Darlington, Groot-Brittannië."
Bron ===> klik
Re: Diorama British country omstreeks 1830
"ruwbouw" is af, nu nog afwerking:
a) ballast
b) vijveroever beplanten
c) mens & dier
d) last but not least De trein

Opmerkingen, suggesties steeds welkom

Wordt vervolgd... ... ...
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Oei oei, wat is hier gaande  :help:
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Ik vind het er leuk uitzien!
Gevoelsmatig ziet de "Rocket" er wel wat 'shiny' uit. Ik vind de setting en scenery erg leuk!
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Citaat van: mcs51 op zaterdag 04 april 2020, 10:52:04
Oei oei, wat is hier gaande  :help:

8o Die Preiser snuiter is blijkbaar nog niet gewend aan langsrijdende treinen, en die gast in zijn zwempak heeft geen e.h.b.o. cursus gehad, anders had hij wel te hulp geschoten. :o) :-)

Het weggetje over het spoor ligt wat te diep, misschien naar het spoor toe wat ophogen.
En er mag wat gras in het midden van het weggetje komen, dan lijkt het meer op een karrespoor.
Verder ziet het totaalplaatje er goed uit, erg mooi. B) :thumbup:
O ja, misschien nog een paar bomen, die doen het altijd goed in een landschap.

Dirk-Jan
Re: Diorama British country omstreeks 1830
De gedachte achter het tafereel is erg leuk gekozen. Op dit moment heeft het ook alle elementen, die nodig zijn. Meer is niet nodig.

Wel is het tafereel nog erg 'steriel'. Maar ik ga ervan uit, dat dat de volgende fase gaat zijn. :thumbup:
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Leuk idee.  :thumbup:
Het spoor ziet er wel een tikkie modern uit. Voor zover ik weet in die tijd veel minder dwarsliggers die zowat volledig onder het zand (geen grind of steenslag) verdwenen.
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Als eerste poging zeker niet slecht gedaan. Sluit mij bij de eerdere reacties aan. Toch even de opmerking dat de badkleding van de twee gasten uiterst links niet conform de mode van 1830 is. Eerder 1930.
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Citaat van: i_m_johny op donderdag 26 maart 2020, 06:16:47

Ik ben een beetje verward.....

Jan

Jan , dat wisten we al , maar dat zijn er wel meer........ :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Bedankt voor de reacties  :thumbup:

Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 04 april 2020, 11:37:55
8o Die Preiser snuiter is blijkbaar nog niet gewend aan langsrijdende treinen, en die gast in zijn zwempak heeft geen e.h.b.o. cursus gehad, anders had hij wel te hulp geschoten. :o) :-)

Dirk-Jan

De vraag is : Wie is die snuiter??
Dit is een waar gebeurd verhaal in september 1830... ...

Die 2 badgasten links zijn inderdaad iets voor op hun tijd: dat waren de nudisten / naturisten van 1830, of waren het zij die de teletijdmachine van professor Barabas aan het uitproberen waren?
Ik weet het eventjes niet meer :)
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Diorama British country omstreeks 1830
 @citaat
Laat me raden, hij schrok zich dood.........
Mooi stukje scenery, en die mannen in badpak gewoon laten staan  ;) . Of er moet in 1830 de doodstraf op staan  >:-D
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Diorama British country omstreeks 1830
On September 15 1830, during the inaugural ride of the L&M railway, the Liverpool MP William Huskisson was ran over by the Rocket in Parkside station. About halfway between Liverpool and Manchester. He suffert severe wounds on his legs. He was than rushed to Eccles onboard the inaugural train with George Stephenson at the controls of Northumbrian reaching a record breaking speed of 36 miles per hour. Unfortunatly to no avail. At reaching the hospital he already had met his fate.
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Een DIKKE  :thumbup: :thumbup:  voor Henk !

Ok ik heb het verplaatst naar "the country" ipv Parkside Station maar het idee is er wel, denk ik...
Er moet altijd voor alles een eerste zijn, wel hij was het als treinslachtoffer  :(
Vanaf nu mijnheer Huskisson niet meer vergeten hé  :D

Groetjes
Alain
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Dank, dank, zo moeilijk was het niet te vinden.

Maaaarr. Als dit diorama een historisch moment moet weergeven zitten er toch wel een paar grote fouten in. Afgezien van de badgasten en de 'countryside'. Dat zijn dan nog de minst erge.
Ten eerste de gehele L&M lijn was vanaf het begin helemaal tweesporig. Jij laat er maar één zien.
Ten tweede George Stephenson basis principe bij de aanleg van spoorlijnen was recht en vlak. Jij legt er een volkomen overbodige slinger in.

Jaja, ik weet het, het is jou diorama en jij mag ervan maken wat je mooi vindt. Maar leg dan niet de nadruk op het historisch ogenblik. Want de hele historie wordt verdraaid slecht weergegeven.
Diorama's zijn in te delen in verschillende groepen.
1. Pure fantasie. Doe wat je wilt en hoe je het wilt. Er zijn geen grenzen aan je fantasie.
2. Realistische fantasie. Je bouwt een scene uit je fantasie die echter ook in de realiteit zou kunnen gebeuren.
3. Historie. Niks geen fantasie, je laat het zien zoals het echt is gebeurd. Enige artistieke vrijheden in details zijn toegestaan maar van de hoofdlijn mag niet afgeweken worden.

In het verleden heb ik vele diorama's gebouwd. Voornamelijk uit de groepen 2 en 3, slechts een enkele uit groep 1. Vooral bij groep 3 ga je uit van oorspronkelijk beeldmateriaal (foto, film) en ooggetuige verslagen. In dit geval heb je niets anders dan het laatste. Dat laat al veel artistieke vrijheid toe. Naar mijn smaak ga je echter te ver en doe je de historie geen recht.
Re: Diorama British country omstreeks 1830
Van de hoofdlijn ben ik niet afgeweken: Dhr. William Huskisson is onder de wielen van de Rocket geraakt  B)
Dát is wat ik wou meegeven, de rest: hoe, plaats, aanwezigen, ... ... laat ik in het midden.

Je weet wel, elke film over een waar gebeurd verhaal begint met iets in het genre:
Dit is een waar gebeurd verhaal, echter sommige namen en plaatsen werden gewijzigd blablabla

Je moet eens de Nederlandstalige, de Engelstalige versie op Wikipedia en DEZE site er eens op nalezen. Ook al niet 100% gelijk.
De tekening is ook al misleidend, overal is te lezen dat zijn linker bil werd verbrijzeld, zoals te zien op de tekening zou het eerder de rechter bil moeten zijn.

Anyway bedankt voor de "soorten" diorama's, ik zal het onthouden.


Trouwens het "Preiser-manneke" is verrezen en staat keurig met zijn vrouwtje naar de Rocket te kijken, geen lijken in mijn kast!