Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Crabbedam; De bouw

Gestart door Vinkendrecht woensdag 25 maart 2020, 09:27:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Crabbedam; De bouw
Weer een update.
Afgelopen week weer veel gezaagd en geschroefd.
Daarnaast het een en ander verplaatst op de zolder.
Van een vorige modelbaan had ik nog Ikea kasten staan waar de oude modelbaan in een vorig huis, nu ruim 12 jaar geleden, op stond, in een hoek staan.
Deze stonden vol met tijdschriften over de hobby. De afgelopen weken/maanden ben ik bezig geweest deze in te scannen en daarmee digitaal te maken, waarna ze in de papiercontainer belanden. Ze zijn toch waardeloos geworden omdat de rug eraf gesneden is. Maar het scheelt wel enorm veel plek op zolder. ;)
En toen kwam het idee om deze kasten onder de modelbaan te plaatsen.
Mijn manier van bouwen lijkt een beetje een omgekeerde volgorde en dat is het ook, maar dat heeft een reden.
Na 12 jaar, waarvan meerdere jaren financieel zwaar was er weinig van bouwen gekomen.
Een deel van de verzameling werd verkocht en ik heb alleen dat gehouden waar ik mee verder wilde. Treinen uit de jaren 1983 tot 1996. Dus na de serie 1000, maar nog wel met de 1500 en voor de komst van particuliere vervoerders. Alleen heb ik wel een Duitse en 2 Oostenrijkse locomotieven gehouden, maar dit is omdat het Feuerwehr locs zijn.
Na 12 jaar wilde ik wel weer eens bouwen en financieel kan het weer, maar ik wil wel zuinig aan doen. Er zijn nog zoveel andere dingen die ik nog wil doen in huis. Dus werd het idee geboren met modules te gaan werken zodat ik in ieder geval wat kon gaan bouwen. Mijn vrouw vond echter dat ik er meer mee moest doen, zodat ik wel kon rijden, dus werd de constructie onder de baan gewijzigd zodat er ook een schaduwstation onder kan.
Dat is hierboven te lezen.
Om meer ruimte te krijgen op zolder werd het idee geboren om de kasten, die nu bijna leeg zijn van tijdschriften, onder de modelbaan te plaatsen. Dat is afgelopen weekend gedaan. Het ziet er gelijk veel netter uit, al zeg ik het zelf.
In de open plaats tussen de kasten zijn 2 planken gemaakt waar mijn verzameling Märklin catalogussen van 1979 tot heden op staat. Die worden niet ingescand. De plank er boven is een uitschuifbare plank geworden. Hier komen alle digitale componenten, zoals Trafo's, Boosters, wisseldecoders e.d. op. Als laatste van deze update zijn de platen waar het schaduwstation om moet komen op maat gezaagd en geplaatst. Gelukkig zijn de delen erboven modules die verwijderd kunnen worden om de rails in het schaduwstation te leggen.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2016

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Mooi nieuws, ook nog een schaduwstation! En dat ook nog eens op initiatief van de vrouw des huizes. In het Engelse tijdschrift What HiFi was the wife factor nog wel eens een punt van discussie: 'Waarom zulke enorme speakers? Je hebt er ter grootte van een pak melk!'
En dan ging het erom toch her ladyship te overtuigen van de noodzaak van aanschaf van de mooist klinkende boxen die de huiskamer geweldig zouden (ont)sieren.
Maar jij hebt een spoorvrouw waar je trots op kunt zijn! Die meedenkt. Mooi, man.


Groet,

Peter
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2018

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 15 juli 2020, 23:14:49
speakers [..] ter grootte van een pak melk

Ja, die herinner ik me ook nog wel. Ze klonken als een pak bedorven yoghurt...  ;-)
Re: Crabbedam; De bouw
Hoi,

Zelf ben ik dol op compacte banen, en dit is ook een pareltje in de maak. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe je richting schaduwstation gaat. Mijn vermoeden is met een helix, maar wellicht gaat het op een andere manier gebeuren? Ook ben ik benieuwd hoe je beide lagen als modules gaan bouwen/ koppelen. Kortom, ik blijf je volgen!

Groeten,
William
Re: Crabbedam; De bouw
De verbinding tussen het schaduwstation en het station zal inderdaad gemaakt worden met een klimspiraal. Aan de andere zijde van het station komt een tijdelijke keerlus met 2 sporen en 3 kopsporen. Als de zolder verbouwd is zal daar de rest van de treinbaan aan vast komen, maar dat is nog verre toekomst.
Re: Crabbedam; De bouw
Achter de modules komt een verbindingsspoor naar de klimspiraal. Er is net ruimte genoeg voor het spoor.
Als ondergrond is een vuren paal van 44 x 44 gebruikt die aan de staanders voor de achtergrondplaten is vastgemaakt.
De platen waar het schaduwstation op moet komen liggen inmiddels vast en zijn voorzien van geluiddempende platen.
De rails kan gelegd worden in het schaduwstation. Het sporenplan zal echter wel iets gewijzigd worden.
Hierdoor kunnen er iets langere treinen in het schaduwstation geparkeerd worden.
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Dat ziet er prima uit Martin, je bent toch niet de hele nacht bezig geweest ( of gewoon vroeg op )  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Hoi Martin,

Maakt het schaduwstation ook deel uit van de modules, of zijn het separate modules, of ligt het gewoon vast bovenop de kastjes?

Ziet er netjes uit, dat moet gezegd worden  :thumbup:

Met vriendelijke groet,
William
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Je bent goed bezig Martin, proper en gestructureerd. Volhouden zou ik zeggen :)

Luc
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Degeluidsman op zondag 19 juli 2020, 06:38:33
Dat ziet er prima uit Martin, je bent toch niet de hele nacht bezig geweest ( of gewoon vroeg op )  :D

Haha, nee Peter. Ik had nachtdienst en als het rustig is ideaal om het forum te bekijken en bij te werken, net als het inscannen van tijdschriften. Heerlijk die nachtdiensten.  :P :P

Citaat van: Laenderbahn027 op zondag 19 juli 2020, 08:24:41
Hoi Martin,

Maakt het schaduwstation ook deel uit van de modules, of zijn het separate modules, of ligt het gewoon vast bovenop de kastjes?

Ziet er netjes uit, dat moet gezegd worden  :thumbup:


Het schaduwstation is één geheel, geen modules dus, maar is wel deelbaar in het lange smalle stuk en het bredere deel, omdat dit deel van de baan, als de zolder verbouwd is, naar de andere hoek van de treinkamer moet verhuizen.

Citaat van: lucdiels op zondag 19 juli 2020, 09:12:49
Je bent goed bezig Martin, proper en gestructureerd. Volhouden zou ik zeggen :)


Dankjewel. Ik hou wel van structuur en netheid.  B) :P :D
Re: Crabbedam; De bouw
Het sporenplan in het schaduwstation is iets aangepast. In het eerste plan zaten veel linkse wissels. Hiervan had ik er echter te weinig in mijn bezit. Rechter wissels daarentegen had ik veel meer. Dan kan je twee dingen doen. Nieuwe linkse wissels kopen of het sporenplan aanpassen. Ik heb voor het laatste gekozen. Het bijkomend voordeel is dat de opstelsporen nu ook langer zijn. Om het schaduwstation compleet te maken moeten er nu nog wel wat railstukken gekocht worden.

Ook het stationsgebouw van Crabbedam nadert haar voltooiing. De bak aan de gevel met het NS logo is van verlichting voorzien. Helaas lijkt het op de foto erg fel, maar in werkelijkheid is dat niet zo. De stationsrestauratie is voorzien van een interieur en verlichting.

Als laatste is de wand voor de achtergrond geplaatst. Boven de achterste 2 modules ( waar het spoor rond het dorp loopt) is aan de onderzijde een opening gehouden zodat de rails er onderdoor kan als de bakken weg moeten. Alleen de opening waar de trein door achter de wand verdwijnt moet ik nog maken.
Re: Crabbedam; De bouw
En nog wat foto's.
Re: Crabbedam; De bouw
Na een heerlijke vakantie vandaag weer eens verder gegaan met de bouw van de modelbaan Crabbedam.
Vandaag heb ik het hout gezaagd voor de klimspiraal dat de verbinding moet gaan vormen tussen het schaduwstation en de modules.
Het frame staat nu de helling moet nog wel gesteld worden.
Re: Crabbedam; De bouw
De afgelopen maand heb ik niet stil gezeten bij het bouwen aan de modelbaan. De vorderingen gaan niet snel, maar wat er gedaan wordt is wel noodzakelijk. Wat is er allemaal gedaan:
1 het bedientableau is verder afgemaakt. De intellibox zit ingebouwd en de modelbaan is aan te zetten met één hoofdschakelaar. Hierna kan ik kiezen om de verlichting boven de baan aan te zetten om te bouwen of de Intellibox om te rijden.
2 De uittrekbare plank onder het schaduwstation in verder ingericht met trafo's, een booster, wissel- en terugmelddecoders.
3 Alle secties in de blokken zijn aangesloten op de ringleiding voor de spanning.
4 Er is een begin gemaakt met het aansluiten van de wissels.
5 De klimspiraal is goed afgesteld zodat de treinen continu onder een zelfde hellingshoek naar boven of beneden rijden.
6 de eerste testritten zijn gereden.
De komende tijd zal vooral staan in het teken van nog meer kabels trekken om alle terugmelders aan te sluiten en dan kijken of de diode truc, zoals deze in de Rail-wiki staat vermeld, werkt.
Re: Crabbedam; De bouw
De laatste foto's
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Dit soort dingen kost altijd meer tijd dan je van te voren inschat Martin, maar het is noodzakelijk om straks je treinen lekker te laten rijden.

De diode truc zal zijn werk wel doen, dat een een bewezen stukje techniek.

Je bent lekker bezig en ook nog zo laat  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Wow ! :-)
Eén ding is zeker: het hek is van de (Crabbe)dam.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Ik herken de fase in de werkzaamheden, ik ben er ook mij bezig voor het zichtbare niveau van mijn baan.
Gaatjes boren, kabelgootjes leggen, kabels trekken enz. Je bent volop bezig en er komt geen rail bij.
Maar hou vol van want daarna gaat het des te sneller bij de verdere bouw.``

mvrgr

Luc
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 08 oktober 2020, 07:48:27
Dit soort dingen kost altijd meer tijd dan je van te voren inschat Martin, maar het is noodzakelijk om straks je treinen lekker te laten rijden.

De diode truc zal zijn werk wel doen, dat een een bewezen stukje techniek.

Je bent lekker bezig en ook nog zo laat  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Bij mijn vorige modelbaan had ik leds gemonteerd tussen de decoderdraad en de Terugmelddecoder. Eigenlijk is dit hetzelfde. Dat werkt prima. Geen stoor-bezetmeldingen meer. Alleen de truc met een diode tussen de 2 spoorstaven kende ik niet. Ik hoop dat dit inderdaad ook werkt.
O, by the way, ik was niet nog zo laat aan het hobbyen hoor. Gewoon nachtdienst.  ;)

Citaat van: Ludo1957 op donderdag 08 oktober 2020, 08:52:17
Wow ! :-)
Eén ding is zeker: het hek is van de (Crabbe)dam.

Haha. Zeker.... en door...  :D :D

Citaat van: lucdiels op donderdag 08 oktober 2020, 09:28:58
Ik herken de fase in de werkzaamheden, ik ben er ook mij bezig voor het zichtbare niveau van mijn baan.
Gaatjes boren, kabelgootjes leggen, kabels trekken enz. Je bent volop bezig en er komt geen rail bij.
Maar hou vol van want daarna gaat het des te sneller bij de verdere bouw.``

mvrgr

Luc

Nou inderdaad Luc. En dan werd er jaren geleden gezegd. Digitaal? 2 draden is genoeg.
En dan te weten dat dit nog maar een klein deel is van wat het ooit moet worden in de modelspoorkamer...
Nog heel veel draden te trekken.
Re: Crabbedam; De bouw
Het is weer even geleden dat ik wat nieuws heb gemeld over de bouw van Crabbedam.
Toch heb ik niet stil gezeten, maar het trekken van en aansluiten van draden is nou niet echt interessant om steeds foto's van te plaatsen.
Intussen zijn alle terugmelders en wissels aangesloten en werken via Koploper. De truc met de diodes lijkt goed te werken.
Er kan nu zo langzamerhand gewerkt gaan worden aan de scenery.
Als eerste heb ik de perrons gezaagd. De gebouwen in het dorp zijn op hun definitieve plek gezet. Hiervan kunnen de draden van de verlichting aangesloten worden. De overweg is in ruwe vorm van triplex gesneden en vastgezet.
Van karton worden de perron zijkanten gesneden en tegen op hun plaats gelijmd.
De railovergangen tussen de modulebakken heb ik aangepast naar een tip van Josef Brandl, Als de modules onderling gekoppeld zijn kan een railverbinder verschoven worden zodat de spoorstaven altijd mooi in elkaars verlengde liggen.
In de afgelopen weken hebben wij hier thuis in quarantaine gezeten omdat mijn vrouw positief getest was.
Die tijd heb ik nuttig besteed door een plan V te pimpen. Het interieur geschilderd en van verlichting te voorzien.
Ook een BR628 werd gepimpt en gedigitaliseerd.
Als laatst nieuwtje heb ik gisteren de bestelde plan U van Artitec opgehaald. Deze moet nog van een sleper worden voorzien.
Op de foto's staat de plan U naast de plan U die ik 12 jaar geleden heb gebouwd uit een bouwset van www.sleutelspoor.nl
Re: Crabbedam; De bouw
En de rest van de foto's
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hoi Martin,

Mooie update weer  :thumbup: :thumbup:
Je hebt een erg leuk station op je baan staan, en er staan twee prachtige treinstellen in, was de plan U niet meer in wisselstroom leverbaar ?

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2015

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Die flauwe boog in je station geeft wel een mooi aanzicht zo.

MvG,

Timaximus
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 25 november 2020, 06:02:01
Hoi Martin,

Mooie update weer  :thumbup: :thumbup:
Je hebt een erg leuk station op je baan staan, en er staan twee prachtige treinstellen in, was de plan U niet meer in wisselstroom leverbaar ?

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Dankjewel Peter. Dit station is van Tilly Models. Ik ben alleen nog niet helemaal tevreden over de kleur. Dat gaat misschien nog veranderen.
Via de website was er geen wisselstroomvariant meer te bestellen. Daarom heb ik er één zonder sleper besteld. Die frot ik er zelf wel onder :D

Citaat van: Timaximus op woensdag 25 november 2020, 07:28:03
Die flauwe boog in je station geeft wel een mooi aanzicht zo.

MvG,

Timaximus

Bedankt Timaximus. Ik heb dat bewust gedaan. Dat geeft net dat beetje meer op de modelbaan, al heeft het ook nadelen.
Het bouwen van het perron in de boog is een uitdaging....  ;)

Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hallo Martin,

Het ontwerp is simpel en daarom zeer interessant  :thumbup:, maar toch even een kleine kanttekening.

De linkerzijde met die scherpe boog is een groot contrast met je prachtige flauw gebogen station met de slanke wissels.
Dat doet afbreuk aan het geheel en zou mij een doorn in het oog zijn.
Kun je die niet eerder uit het zicht onttrekken?
Het spoor daalt toch af.
Wellicht kost het een kleine inspanning om de scenery te veranderen.
Het zal de aanblik van het sporenverloop absoluut aanzienlijk verbeteren. ;)
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 25 november 2020, 21:42:13
Hallo Martin,

Het ontwerp is simpel en daarom zeer interessant  :thumbup:, maar toch even een kleine kanttekening.

De linkerzijde met die scherpe boog is een groot contrast met je prachtige flauw gebogen station met de slanke wissels.
Dat doet afbreuk aan het geheel en zou mij een doorn in het oog zijn.
Kun je die niet eerder uit het zicht onttrekken?
Het spoor daalt toch af.
Wellicht kost het een kleine inspanning om de scenery te veranderen.
Het zal de aanblik van het sporenverloop absoluut aanzienlijk verbeteren. ;)

Hoi Martin,

Daar heb je een punt. Ik ben er ook nog niet uit of ik het zo wil laten.
De tafel staat wel dusdanig hoog, dat als je zit de boog nauwelijks zichtbaar is en de trein door de bebouwing uit het oog onttrokken wordt.
Bedankt voor je feedback
Re: Crabbedam; De bouw
Weer even een kleine update.
Bij het station zijn de perrons en het station voorzien van keerwanden en trapopgangen danwel een oprit voor de mindervaliden.
De bovenzijde wordt voorzien van een stuk karton van 1mm dikte waar de contouren van het station uitgesneden zijn.
In dit karton worden de  trottoirtegels ingekrast met een passerpunt.
Een monnikenwerk, maar het uiteindelijke resultaat vind ik mooier dan uitgeprinte stukken trottoir.
Omdat het perron in een boog loopt is een recht toe recht aan print van een betegeld perron geen optie.
Het is een aardige klus om dit zo te doen, maar op een avond kras je best veel weg.
Uiteindelijk wil ik ook alle trottoirs op de modelbaan op deze manier vorm geven.
Re: Crabbedam; De bouw
De modules zelf zijn voorzien van een dun laagje gips dat daarna in een bruin/grijze kleur geschilderd is.
Dit is de basis voor de verdere invulling van de scenery op de baan.
Re: Crabbedam; De bouw
Hallo medeforumgenoten,

De bouw van Crabbedam ligt tijdelijk stil.
Afgelopen jaarwisseling ben ik van werkgever gewisseld, maar wel exact het zelfde werk blijven doen.
Van de oude werkgever een, zo noem ik het, oprotpremie gehad, waardoor het eindelijk mogelijk is de zolder (nu nog één open ruimte) te gaan inrichten en een modelbouwkamer te gaan maken.
Als dit klaar is zal ik daarvan verslag doen.
Crabbedam kan dan op haar definitieve plaats gezet worden en verder uitgebreid gaan worden.

Re: Crabbedam; De bouw
Hallo allemaal.
Even een tussentijdse rapportage.
Zoals in maart in dit topic beschreven ben ik al snel voortvarend te werk gegaan.
Modelbaan leeggehaald en dusdanig weggezet dat er straks na een flinke schoonmaakbeurt weer verder aan gewerkt kan worden.
Vervolgens zijn de wanden en deurposten geplaatst. De hoogte van onze zolder is dusdanig dat er met gemak een bergvliering gemaakt kan worden. Op de muren zijn nu voor de helft balken geplaatst waarop een houten vloer is gelegd. Tot zover ging het allemaal volgens planning. Alleen toen begon mijn knie te protesteren. Dik, warm en ik kno niet meer op mijn knieën zitten. Mooi balen dus. Het grote werk ligt nu even stil tot na de vakantieperiode. Daarna hoop ik dat mijn knie weer voldoende hersteld is zodat ik weer verder kan. Eén ding staat voor mij vast, de zolder komt af en de modeltreinkamer gaat er komen Hoe dan ook.
Hierbij wat foto's van de stand tot nu toe (alleen de houten vloer ligt wel verder dan op de foto)
Re: Crabbedam; De bouw
Nu ik toch niet verder kan op de zolder ben ik, om de vrije tijd nuttig in te vullen, maar verder gegaan met modelbouwen. Ook lekker ontspannend.
In het dorpje Crabbedam was nog een hoek, tegenover de toren van de kerk, waar nog geen bebouwing voor was.
Nu kan ik weer de bekende catalogussen afstruinen op zoek naar bestaande modellen, meer die zijn allemaal rechttoe rechtaan.
Het te bebouwen deel ligt in een boog en dat geeft de mogelijkheid om niet standaard gebouwen te plaatsen.
Alleen moeten die wel zelf gebouwd worden.
Als eerste is er een 'plattegrond' gemaakt van het te bebouwen deel. Dit is uitgetekend op karton van 2mm dik.
Hierop zijn de contouren van de gebouwen getekend. Uiteindelijk komen er 5 woningen/winkels op te staan.
Alleen de maat van de voorgevel staat vast. Omdat de straat in een boog loopt sluiten de panden aan de achterzijde niet goed op elkaar aan. Dit kan dus naar vrije hand aangepast worden. Wat ook mogelijk is dat de panden wel recht komen te staan zodat er deels een breder trottoir ontstaat.
Alles is dus nog open.
Ik ben begonnen met het bouwen van het meest rechtse pand. Dit wordt een pand met een fietsenwinkel.
Hieronder de eerste foto's van de bouw.
foto 1. de plattegrond van het te bebouwen deel
foto 2. de geveldelen worden uitgetekend op een kunststof bakstenenplaat (ik dacht van Kibri)
foto 3. De raam en deuropeningen zijn uitgesneden. In het linkerdeel zit een etalageruit, dan een schuin geveldeel met de ingang van de winkel. In het rechter deel komen 2 etalageruiten, gevolgd door de ingang van de werkplaats.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2016

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Lekker een stukje zelfbouw! Ik verheug mij op het vervolg. Doe rustig aan, want dat is vaak het beste bij dergelijke projecten. Gewoon lekker prutsen. Tot het goed is.


Groet,

Peter
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hoi Martin,

Fijn dat er toch vooruitgang zit in jou zolder, dat wordt straks een heerlijke plek om je te ontspannen en je je dromen kunt waarmaken.

Succes met het ontwikkelen van je eigen huizenblok  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Bernardo
gast

Re: Crabbedam; De bouw
Ontsnappen kan niet, je hebt een volger erbij.  :D
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Crabbedam; De bouw
 @citaat Idem hier Martin!

Groeten,

Erik.
Re: Crabbedam; De bouw
In de vakantie heb ik niets gedaan aan de gebouwen.
Gewoon omdat het niet handig was een half gebouwd model veilig en zonder schade te vervoeren.
Modelauto's zijn wel te vervoeren, dus ben ik daar mee aan de slag gegaan.
Zoals jullie wellicht weten, bouw ik de voertuigen van de brandweer Dordrecht in model na.
Inmiddels heb ik een aardige verzameling opgebouwd.
Daarnaast moet ook de modelbaan voorzien worden van passende voertuigen.
In de vakantie, op de camping ben ik begonnen met 4 voertuigen een 5e was ik al mee bezig.
De autoladder en de 'bussen' zijn voor de vitrine.
De ambulance is voor de modelbaan en het 5e voertuig houden jullie nog te goed. Daar ben ik nog mee bezig.
De 'bussen' zijn gebouwd uit 4 voertuigen van Brekina. Van deze 4 zijn 2 verlengde voertuigen gemaakt.
De ambulance heeft als voorbeeld een ambulance van de ambulancedienst Zwijndrecht en is aangepast voor de modelbaan
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hoi Martin,

Dit zijn zeker leuke projectjes als je op de camping zit en het weer laat verstek gaan.
Je hebt al een aardige collectie bij elkaar zo  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
 @citaat

Dat weer viel alles mee, althans op de camping in Duitsland, maar ondanks het betere weer dan in Nederland, tocht nog voldoende tijd gehad om lekker te hobbyen.
En de collectie, ja ik ben de tel kwijt. Ik zit denk ik zo ronde de 100 modellen van de Dordtse brandweer en ben nog niet klaar.  :D :D
Re: Crabbedam; De bouw
Ook vandaag nog wat kunnen knutselen.
Als je van middellange voertuigen 2 verlengde voertuigen maakt, hou je ook 2 verkorte voertuigen over.
De ene is een bus geworden voor de brandstoffenhandel in Crabbedam en de andere van een transportbedrijf uit Vinkendrecht.
Ook de Scania bakwagen met aanhanger is van dat bedrijf. Het grote voorbeeld van dit bedrijf is een transportbedrijf uit Dordrecht in de jaren 80.
De kever zal straks met pech langs de weg komen te staan met een dame er bij die vertwijfeld staat te kijken waar de motor is gebleven.
Re: Crabbedam; De bouw
Na twee maanden weer eens een bericht uit Crabbedam. De afgelopen maanden heb ik niet stil gezeten. Het verbouwen van de zolder ligt even stil en dat geeft mij de gelegenheid verder te gaan met de modelbaan. Door het verbouwen op zolder was er nogal wat stof op de modelbaan terecht gekomen, wat niet vreemd is natuurlijk. Om weer te kunnen rijden werd de baan dus grondig schoongemaakt. Niet alleen stofvrij maken met de stofzuiger, maar ik heb de sporen zelf ook schoongemaakt met wasbenzine. Het is een klus, maar was wel nodig. Ik heb mij dan ook voorgenomen dat er geen rollend materiaal meer op de baan komt waarvan ik zeker weet dat de wielen niet gereinigd zijn. Aangezien ik inmiddels (vind ik) een behoorlijke collectie heb, is dat best een klus om alle wielen te reinigen. De locomotieven en treinstellen zijn indien nodig ook gelijk gereinigd en geolied. Het gevolg is wel dat de treinen nu goed contact maken en dus goed rijden, al zit er wel een duidelijk verschil tussen locomotieven van Märklin of andere merken. Dit was vooral het geval in de klimspiraal. De locs van Märklin reden zonder problemen naar boven, maar locs van andere merken hadden hier toch meer moeite mee. Ik heb dan ook besloten een extra wenteling in de klimspiraal in te bouwen om zo de hellingshoek nog kleiner te maken. Deze zit nu ruim onder de 3%. Het was wel even passen en meten om de afstand tussen de onderlinge wentelingen gelijk te krijgen. De afstand is klein, maar een dubbeldeksrijtuig past er nog net tussen en heeft nog enkele millimeters ruimte over. Al zal, als de baan helemaal af is hier geen dubbeldeksrijtuig meer komen omdat dit deel alleen voor dieseltreinen bestemd is.
Daarnaast kon ik nog steeds niet rond rijden met de treinen in Crabbedam. Na het station van Crabbedam hield het op. Daar moest natuurlijk verandering in komen. Bij de bouwmarkt zijn 2 platen multiplex van 122x 60  van 9mm dik gehaald en wat latten. Hiermee is de onderbouw voor een tweede tijdelijk schaduwstation gemaakt. Dit schaduwstation is een deel op zich en kan in de toekomst als de baan verder uitgebreid wordt verplaatst worden, zodat ik toch steeds kan blijven rijden. Het sporenplan voor het 2e schaduwstation is summier. 2 doorgaande sporen en 1 kopspoor, waar de plan U van Artitec precies op past. Later heb ik het sporenplan nog iets uitgebreid met een opstelspoor voor de Lux schoonmaaktrein en een kopspoor voor een locomotief. De rails moet nog vastgelegd en aangesloten worden, maar dat is een kwestie van tijd en dan kunnen we rondrijden.
Re: Crabbedam; De bouw
Naast het werken aan de modelbaan op zolder vindt de rest van de familie het ook wel fijn als ik beneden bij hen ben.  :P
Om mijzelf dan toch te kunnen vermaken staat de knutselkist beneden in de trapkast en kan ik aan de eetkamertafel verder bouwen aan de huizen van de Dorpsstraat in Crabbedam. Ik was begonnen met het hoekpand. Hier moet een fietsenwinkel in komen. De gevels van het pand zijn inmiddels klaar en geschilderd. De deur naar de werkplaats staat een stukje open. In de winkel zijn de muren en vloer op kleur gebracht, maar wat zou een fietsenwinkel zijn zonder fietsen. Bij de plaatselijke modelspoorwinkel, Het Winkeltje, werd een Faller bouwdoos van 2 fietsenrekken met fietsen besteld. Hierin zitten 16 fietsen. Dit zijn geen super gedetailleerde fietsen zoals die van Noch of Artitec, maar dat hoeft ook niet. In de rommeldoos vond ik ook nog 4 fietsen en een step. Deze komen uit een oude Pola bouwset. De fiesten moeten wel nog geschilderd worden. Van één van de fietsenstallingen zijn delen gebruikt om een rek te maken waarop in de winkel fietsen komen te staan.
Re: Crabbedam; De bouw
Ik kan maar 5 foto's per keer plaatsen, vandaar de update in drieën.
Intussen ben ik ook begonnen met het pand naast de fietsenwinkel, Dorpsstraat 3.
Dit wordt een woonhuis met een klokgevel. Deze gevel is opgebouwd uit grote blokken die wit geschilderd zijn.
Ik heb de voorgevel uitgesneden uit een stuk karton en daarin zijn de blokken met een passerpunt ingekrast.
De achtergevel is ook gemaakt van karton. Het onderste deel bestaat uit een baksteengevel, het bovenste deel zijn een soort rabatdelen.
De bakstenen zijn ook ingekrast in een plaatje dun karton. Ik had ook een kunststof plaatje met bakstenen kunnen nemen, maar dit is goedkoper en omdat het de achtergevel betreft die straks nauwelijks zichtbaar is, vind ik het prima zo.
De rabatdelen zijn strookjes van hetzelfde karton van 3mm breed die 1 mm overlappen op de gevel gelijmd zijn. Uiteraard moet alles nog geschilderd worden
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2011

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Leuk verslag hoor. Om een vage reden heb ik dit tot nu toe over het hoofd gezien.
Je station is mooi verhoogd en netjes afgewerkt met trappen. Ga je de goederenloods ook nog verhogen? De spoorstaven liggen nu te hoog t.o.v. Het laadperron. Goederen moeten horizontaal verplaatst kunnen worden tussen loods en wagons.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2016

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Heerlijke updates! Ik vind al deze scratch build huizen en andere toebehoren echt geweldig. Het wordt allemaal zo fraai.
Puur genieten.
Ik ben in het gelukkige bezit (vind ik zelf) van een lasercutter; die veraangenaamt het bijna eeuwige lijntjes krassen bij het zelf bouwen. Met de hand krijg ik het gewoon niet zo mooi. Ergens slaat het ongeduld toe of verslapt mijn concentratie. Daarom ben ik blij met de machinale hulp. Maar als je het zo kan als jij, kan ik daar alleen maar bewondering voor hebben.

Groet,

Peter
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hoi Martin,

Fijn weer wat van jou baan te zien, je hebt inderdaad niet stilgezeten  :)
Je bent leuke gebouwen aan het bouwen en als dat in de huiskamer kan en mag is dat wel zo gezellig, zal ik hier ook eens voorstellen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2020

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Heerlijk dat scratch build bouwen.
Voordat ik me weer op Marklin stortte heb ik me jaren bezig gehouden met Trainz op de pc.
Trainz is een treinensimulator.

In Gmax NS stoomlocomotieven, wagons en vooral Amsterdamse panden bouwen, als het goed is staan de bouwtekeningen nog op de vorige Windows 7 pc.
Bij het zien van jouw bouw activiteiten krijg ik zin om die eens op te pakken en in 1:87 proberen te realiseren.
Zoals jij zei, lekker in de huiskamer.

Vrgr,
Wilko
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Maarten op zondag 07 november 2021, 07:50:27
Leuk verslag hoor. Om een vage reden heb ik dit tot nu toe over het hoofd gezien.
Je station is mooi verhoogd en netjes afgewerkt met trappen. Ga je de goederenloods ook nog verhogen? De spoorstaven liggen nu te hoog t.o.v. Het laadperron. Goederen moeten horizontaal verplaatst kunnen worden tussen loods en wagons.

Zo ver was ik nog niet Maarten. Ik had er nog niet naar gekeken of de loods hoog genoeg staat, maar als deze verhoogd moet worden gaat dat zeker gebeuren.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 07 november 2021, 08:17:58
Heerlijke updates! Ik vind al deze scratch build huizen en andere toebehoren echt geweldig. Het wordt allemaal zo fraai.
Puur genieten.
Ik ben in het gelukkige bezit (vind ik zelf) van een lasercutter; die veraangenaamt het bijna eeuwige lijntjes krassen bij het zelf bouwen. Met de hand krijg ik het gewoon niet zo mooi. Ergens slaat het ongeduld toe of verslapt mijn concentratie. Daarom ben ik blij met de machinale hulp. Maar als je het zo kan als jij, kan ik daar alleen maar bewondering voor hebben.

Groet,

Peter

Ik heb er wel eens over nagedacht zo'n apparaat aan te schaffen, maar dan wordt het modelbouwen naar mijn idee minder leuk.
Ik vind juist het zelf bouwen, en daar hoort het inkrassen van stenen bij, het leuke aan modelbouwen al zal ik ook heus gebouwen maken die gebouwd zijn met plastic steentjesplaat. Overigens is de goederenloods op mijn modelbaan ook op de manier gebouwd als de Dorpsstraat 3. Alle stenen zijn hier dus handmatig ingekrast.

Citaat van: Degeluidsman op zondag 07 november 2021, 09:23:34
Hoi Martin,

Fijn weer wat van jou baan te zien, je hebt inderdaad niet stilgezeten  :)
Je bent leuke gebouwen aan het bouwen en als dat in de huiskamer kan en mag is dat wel zo gezellig, zal ik hier ook eens voorstellen.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Moet je zeker doen Peter. Is zeker zo gezellig. :thumbup:
Mijn vrouw zit aan de eetkamertafel te diamondpainten, mijn dochter van 11 doet schilderen op nummer en ik modelbouw. Reuze gezellig. Ik heb mijn dochter nu voorgesteld om de poppetjes van de modelbaan te gaan verven. Dat wil ze samen met mijn vrouw gaan doen. Win win situatie dus.  :D

Citaat van: Trainspotter op zondag 07 november 2021, 12:31:04
Heerlijk dat scratch build bouwen.
Voordat ik me weer op Marklin stortte heb ik me jaren bezig gehouden met Trainz op de pc.
Trainz is een treinensimulator.

In Gmax NS stoomlocomotieven, wagons en vooral Amsterdamse panden bouwen, als het goed is staan de bouwtekeningen nog op de vorige Windows 7 pc.
Bij het zien van jouw bouw activiteiten krijg ik zin om die eens op te pakken en in 1:87 proberen te realiseren.
Zoals jij zei, lekker in de huiskamer.

Vrgr,
Wilko

Het is zeker de moeite waard en heel ontspannend Wilko.
Re: Crabbedam; De bouw
Weer even een update.
Het gaat allemaal niet snel, niet snel genoeg naar mijn zin.
Niet dat ik het af wil raffelen, maar de tijd ontbreekt eenvoudig genoeg.

En dan zijn er ook nog projecten die tussendoor gedaan moeten worden, zoals het afmaken van een bouwdoos van een brandweerauto in 1:24 die ik vorig jaar met de kerst van mijn dochter had gekregen. Dit model is voorzien van verlichting en werkende zwaailampen. Voor dit model is een kleine maquette gemaakt om het geheel een beetje leuk te presenteren.

Maar goed heel langzaam vorderen we wel met de modelbaan
Bij de overgangen van de modules had ik steeds het probleem dat de rails niet stabiel lag.
Ik heb als oplossing onder de rails op de overgangen een triplex plaatje gelijmd op de zijwanden van de modulebakken.
Op dit plaatje is vervolgens  de rails vastgezet met schroeven. Niet de fraaiste oplossing, maar het ligt nu wel stevig en straks zie je er niets meer van als de rails geballast is.
Vervolgens zijn de spoorstaven voorzien van een roestkleur. Daarna zijn de spoorstaven aan de bovenzijde heel goed schoongemaakt.
Als ik dan naar videofilmpjes van andere modelbanen kijk wordt ik wel eens jaloers. Daar rijden treinen altijd zo mooi en zonder haperen over de rails. Waarom lukt dat mij dan niet. Dat is dus nog een aandachtspunt waar we de komende tijd mee aan de slag gaan.
De ene trein/loc rijdt beter dan de andere, dus het probleem lijkt in de treinen te zitten, ondanks dat de wielen schoongemaakt en de tandwielen gesmeerd zijn.

Voor de bouw van de perrons had ik stukken multiplex in de vorm van de perrons gezaagd. Dit was echter niet naar mijn zin.
Dat moet anders. Ik heb daarom de houten delen weer verwijderd en ga deze vervangen door op maat gemaakte kartonnen perrondelen. De bovenste laag, met de trottoirtegels is 1mm dik karton waar de tegels ingekrast zijn. De keerwanden en tussenliggende afstandhouders zijn gemaakt van 2mm dik karton. De perrons zijn zo een heel stevige constructie die straks los in de modules komen te staan. Zo kunnen de straks de lantaarnpalenmooier gemonteerd worden en ingeval van defecten makkelijker gerepareerd worden.

De afgelopen maanden zijn er diverse gebouwen gebouwd voor de modelbaan zoals de kerk, de brandweerkazerne en het station. Al deze gebouwen zijn voorzien van verlichting, maar hoe ga je dat aansluiten. Ik wil de gebouwen wel weg kunnen halen als ik de modules op hun kant moet zetten om er aan te werken. De oplossing heb ik gevonden in UTP stekkers. in de tafel is een stekkerdoor (zo noem ik het maar) gemonteerd en aan de kabel aan de onderzijde van de gebouwen een stekker gemaakt. Nu kunnen de gebouwen verwijderd worden bij werkzaamheden.

Dat was het weer voor deze keer.
Re: Crabbedam; De bouw
Nog wat foto's
Re: Crabbedam; De bouw
En de volgens serie.