Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok

Gestart door marc2109 dinsdag 24 maart 2020, 22:51:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Weet iemand hoe je er achter komt welk modelnummer of artikelnummer er bij een bepaalde lok hoort.
Heb door de jaren heen best wel wat verzameld aan treinen, wagons en rails.
Punt is dat ik bij de meeste loks geen orginele doos heb en daardoor niet weet wat ik moet kopen om deze loks weer soepel te laten lopen cq op te knappen.
slepers en koolborstels kun je bekijken en (slepers kun je opmeten) om te zien wat je moet hebben.
Maar als ik een komplete motor wil wisselen voor een 5 sterren motor (of wil reviseren met oude onderdelen), of de trein wil digitaliseren, loop ik de kans dat ik verkeerde onderdelen bestel omdat ik het modelnummer niet weet.
Iemand een idee hoe je hier achter kan komen?
Op de Marklin site vindt je wel het een en ander maar niet alles.
Groeten,
Marc
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Hallo Marc,

Daar zijn verschillende methode voor.

1. In de handel zijn er Duitse boeken die de bijna complete productie van Marklin beschrijven (Koll's) ook voor oudere ander merken zijn er vergelijkbare naslagwerken.
2. Wees creatief met google. Beschrijf het model wat je ziet, en kijk naar de plaatjes naar gelijkenissen. Catalogus nr, zijn meestal in modelfamilies samen gevoegd (vergelijkbare modellen hebben een nr dicht bij elkaar).
3. Wees creatief met je mobiele telefoon. Maak een plaatje van het model, en in google image search, laat je google naar een vergelijkbaar plaatje zoeken.
4. Voor het ombouwen, kun je dat zelfde plaatje ook gebruiken in de ombouw vragen hoek. Als dat in dezelfde tempo als de beschreven ombouw gebeurt, zal het kennis hier op het forum meer dan genoeg zijn om het model te identificeren. Maar doe niet alle modellen in een keer, dan is er geen lol aan.
5. Van de nodige modellen is er in de 3Rail forum wiki, een schat van kennis verzameld. En ook redelijk makkelijk te doorzoeken en met plaatjes.

Succes,
Jan-Peter
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Het beste wat je kunt doen is op Marktplaats een "Koll's Katalog" kopen, liefst van een beetje recent jaar. Dat kost je de kop niet, en daar staan foto's en details van alle Märklin locomotieven in. Of je plaatst het bedrijfsnummer en/of een foto van de loc op dit forum, dan rollen de leden over elkaar heen om je te helpen.  ;-)
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Koop dan wel een GROTE Koll, kleine staan geen foto's in.

Mvg Gert
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Om precies te zijn: het dikke boek (complete editie) en de beide pocketboeken (band 1 en 2, met locs resp. wagens) bevatten foto's, de "Kompakt Katalog" niet. Aan de hand van het bedrijfsnummer van een loc kun je in die laatste toch wel het artikelnummer achterhalen, maar met foto's is dat inderdaad wel gemakkelijker en duidelijker.
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Hoi Marc,

Je kunt ook eens in de WIKI van ons forum kijken, daar is ook heel veel info te vinden.
Staat in de blauwe balk van de startpagina hier. Naast "start"  ;)

Grtz Tony
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Plaats een fotootje hier en je hebt binnen de kortste keren antwoord.
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Google op het bedrijfsnummer dat er op staat icm Märklin en je komt al een eind in de richting. Bijvoorbeeld V200027 met Märklin.
En bij echt oude loc's staat het Märklin nummer gewoon op de kap van de loc >:-D.
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Dag Marc.
Via het Internet kun je ieder model terugvinden.
Inderdaad, zoals al opgemerkt werd, bedrijfsnummer loc en eventueel merknaam en je krijgt een groot aantal "hits".
Zelf heb ik afgelopen jaren veel materieel opgezocht (voor verkoop) en, tot nu toe, alles nog gevonden.
Zelfs een zelfgebouwde loc, waarvan er maar 1 gemaakt is, kwam ik in een hele oude rubriek tegen.

Ook de Koll (uitgifte voor 2018 i.v.m. foto's) en andere catalogi zijn prachtige naslag- en zoek werken.

Veel succes en plezier met dit bijzonder leuke en interessante zoekwerk! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Inderdaad zoeken aan de hand van Merk en een bedrijfs nummer van de lok of wagen levert vaak hits op.

Koll catalogus is goed, als je verzameld, niet alle foto's van alle voertuigen staan erin.
Maar als je het artikel nummer niet weet, is het lastig zoekn in Koll.

Oude catalogussen kunnen helpen, als je deze hebt.
Voor Märklin is er een spaanse site waar veel catalogussen (t/m 1999) als PDF staan, niet alleen spaanstalige:
http://www.lctm.info/Secciones/Trenes/Biblioteca/Catalogos/index.php

Is veel bladeren, maar als je een beetje een idee hebt in welk jaar je lok of wagon gekocht is, zou ik in de catalogus van jaar beginnen.
En vandaar terug werken, Is een monnikenwerk, ik weet het :)

Als je het artikel nummer weet kan je via de Märklin site onderdelen en exploded view afbeeldingen vinden.

Succes met uitzoeken.
Mvg
Hans
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
http://www.hfkern.gmxhome.de/

Ik vind dit altijd wel een handige site.
Is alleen de laatste jaren niet bijgewerkt.
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Koll's catalogus verteld je niet welke koolborstels, lampje, of sleper je nodig hebt.
En als je de loc opent, zie je snel welke motor er in zit en welke koolbostels, of lampjes je nodig hebt.

Op de website van Märklin vind je ook best veel info. ==>Einzelteillisten
Voor oudere modellen kun je ook de catalogus raadplegen, daar staat dit soort info ook in.
Op deze website vind je oude Märklin catalogie in PDF.
Op bijvoorbeeld blz 61 van de catalogus uit 1972 vind je alle info over koolborstels, lampjes, slepers etc.
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Naast de tip van Martin gebruik ik ook vaak deze website en dan via Übersicht naar lokomotiven. Dan kom je in een paar stappen bij elk loknummer en zie je ook eventuele nummers van meerdere uitgaven, zoals voor de bekende 3000 .

succes,
Roel
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
als je eens in houten bent: er  zijn daar   talloze kraampjes die allerlei boekjes met info hebben.
ik heb daar eens t boekje van Marklin  nr 0735  Service-handboek gekocht.
Daar heb ik tot de dag van vandaag iedere dag veel plezier van.
Van bijna alle loks - de nieuwste zijn niet meer  een update van oude modellen -wordt aangegeven welke anti slipbanden  koolborstels etc je nodig hebt!
ik neem aan dat je zo iets zoekt!
Succes
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Dankjewel Jan Peter,

Ik ga eerst alles opzoeken,dan weet ik welke treinen ik allemaal heb en daarna ga ik pas alle treinen controleren.
Moet eerst nog een testbaan bouwen en dan langzaam aan alle loks controleren.
Ik ga dit ook absoluut niet allemaal tegelijk doen, lekker relaxed bezig zijn met mijn hobby na 27 jaar stil gezeten te hebben vanwege ruimte gebrek is voor mij het belangerijkste.
Ben nu met de rails en wissels bezig waar ik er best wel veel van heb, dit afwisselend met het opzoeken van de loknummers.
Seinen controleren, bovenleiding controleren, zat te doen nog.
Heerlijk om weer bezig te zijn.

Fijne avond verder.

Groeten,
Marc
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
hahahaha,

jullie zijn geweldig.
Enorm bedankt om me verder te helpen.

Groeten,
Marc
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Er zijn ook andere catalogi naast de Koll. Ik weet niet of die nog steeds worden uitgegeven, maar vroeger (een jaar of 10 geleden) had je ook de Kollektion. Daarin stonden ook (duidelijke) foto's.
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Hoi Tony,

Er is inderdaad een schat aan informatie te vinden hier.
Vroeger wist ik best wel veel,maar ik voel me net mijn vader die een mobieltje al ingewikkeld vindt.
Er is zoveel bij gekomen in die 27 jaar dat ik stil stond.
Maar stap voor stap wordt ik wijzer, dank zij dit forum en jullie hulp.
Helemaal geweldig,bedankt.
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Hoi Hans,

Ben uit 1965 dus daar zal ik beginnen, onwijs bedankt voor deze tip.
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Lid sinds: 2020

Eindelijk weer een baantje na 25 jaar:)

offline
Re: hoe kom je achter een modelnummer van een bepaalde lok
Dank je wel Kappa,

Ik ben nog erg roestig, net als mijn baan en treinen. :)
Maar dank zij jullie persoonlijke hulp en die van dit forum met een schat aan informatie gaat het allemaal goed komen.
Heerlijk om weer bezig te zijn.