Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Z21 Gebruikers

Gestart door Edwin1962 maandag 23 maart 2020, 19:47:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2013

offline
Z21 Gebruikers
Ik wil graag weten of de Z21 de mogelijkheid heeft om boosters via Loconet aan te sturen.
Ben nu in bezit van enkele Power 4 Boosters, die ik nu aanstuur via de Loconet B poort va de IB2.
Nu zie ik op de Z21 ook een B bus zitten, maar vraag me af of dit hetzelfde is.

Groet, Edwin.
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2016

offline
Re: Z21 Gebruikers
B-Bus is de Roco booster-bus, is wat anders dan Loconet. Volgens de Z21 FAQ op www.z21.eu kun je geen loconet boosters gebruiken door het ontbreken van het "RAIL_SYNC" signaal (nu lijkt het misschien als of ik weet wat dat is maar heb het ook slechts overgenomen van de site) :

Due to the LocoNet-T design without RAIL_SYNC signal, the operation of LocoNet-Booster is not possible.

FAQ: https://www.z21.eu/en/faqs-support/questions-answers
Re: Z21 Gebruikers
willeme1
gast

Re: Z21 Gebruikers
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.wentinkhobby.nl/multimaus-z21-z21start/&ved=2ahUKEwiw28vH07HoAhWFzqQKHcA2CaMQFjACegQICBAB&usg=AOvVaw1JTxwQd5VZcmFZlMRO8JKP&cshid=1585003027531




De zwarte Z21 wordt los geleverd en is duurder dan een complete startset. Het is belangrijk te weten dat dit dan ook een véél uitgebreider systeem is. Het ubevat alles dat de witte z21-kastjes ook hebben, maar buiten dat ook nog een hoop extra's. De Z21 biedt bijvoorbeeld een aantal Loconet-aansluitingen die communicatie met verschillende apparaten en modules mogelijk maakt. Hierdoor zijn van zeer veel verschillende merken andere centrales, handregelaars, maar ook modules als bezetmelders te koppelen. Ook bevat de Z21 een aansluiting voor een apart programmeerspoor. Hiermee is het mogelijk treinen los van de gehele baan te programmeren en uit te lezen. Ook is het met een programmeerspoor mogelijk om nieuw ingebouwde decoders op een veiligere manier te testen dan op het hoofdspoor. Een uniek extraatje is dat met de zwarte Z21 Zimo-sounds in bepaalde via Roco en Fleischmann verkregen sound-decoders te plaatsen. Wat ook zeker het vermelden waard is, is dat in de Z21 diverse instellingen aan te passen zijn. Denk aan de spanning over de baan, de reactietijd van de kortsluitbeveiliging en dergelijke. Hiermee is het mogelijk de Z21 voor alle mogelijke treinen en aangesloten modules te configureren. Al met al is de Z21 daarmee een prachtige allrounder die geschikt is, of te maken is, voor elke modelspoorbaan.


Mvgr
Willem
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2013

offline
Re: Z21 Gebruikers
Zijn er hier op het Forum mensen die werken met een Z21 in combinatie met 3 rail (Marklin) ?
Ik zou heel graag willen weten wat hun bevindingen zijn.

Groet, Edwin.
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2011

offline
Re: Z21 Gebruikers
3rail heeft niets te maken met de besturing. Het is een manier van verbinding maken tussen loks en centrale. Mechanisch is er een verschil met 2 rail (contact via wielen links en rechts) en 3 rail (contact via wielen en sleper)

Ik gebruik zelf de ib650 en stuur met dcc en loconet. Gaat prima samen met Marklin. Zal bij Z21 niet anders zijn.
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2010

offline
Re: Z21 Gebruikers
Wel met de witte z21 met 2rail. In principe maakt het voor centrale niets uit waar het ding op aangesloten is. Of het nu 2rail of 3rail is maakt niets uit. Je kan beter zeggen: Dat je "Märklin" rijdt.

Bij Märklin is het verhaal van protocollen het grootste deel van de vraag. Bij de 2rail-wereld is eigenlijk het DCC-protocol de facto de standaard. Märklin neigt nog steeds heel veel naar zijn eigen protocol mfx / mfx+. Door de overname van Trix en LGB zijn de nieuwe modellen tegenwoordig ook van het DCC-protocol voorzien. Door het vasthouden van Märklin aan zijn eigen protocollen kan je voor verrassingen komen te staan als je tweedehands spul koopt dat dus geen DCC of Motorola kan spreken en alleen maar mfx.

Mijn ervaringen met de witte z21 zijn positief. Gebruik dat ding heel veel, vooral in combinatie met de multimaus. De z21-app gebruik ik zelf niet veel, dat heeft meer te maken met dat ik een draaiknop fijner vind werken. Doet wat het moet doen. Het enige is dat de krotsluitbeveiliging behoorlijk snel is, dus behoorlijk vlot eruit gaat. Dat hoeft geen nadeel te zijn ;)

Het is een afweging die je zelf moet maken.

Groet Ronald.
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2013

offline
Re: Z21 Gebruikers
Voor de goede orde, ik bedoel de "Z" en niet de "z" uitvoering.... :D, en dan de zwarte uitvoering. (die is altijd zwart denk ik...)
En ik zoek wel mensen die dan ook met Marklin rijden (dus 3 rail....)

Ik weet de overeenkomsten en verschillen tussen 2 en 3 rail wel .... ;)

Ben van plan om over te stappen van de IB2 naar de Z21, maar wil dan wel weten hoe deze centrale bevat icm Marklin.

Groet, Edwin.
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2006

offline
Re: Z21 Gebruikers
Roco heeft een CDE adapter, waarmee je de POWER 4 booster kunt aansluiten
https://www.roco.cc/en/product/229249-0-0-0-0-0-0-006001-0/products.html

De Z21 is niet ideaal voor een 3-rail baan en Motorola. Ondersteund het wel, maar het is een H-Bridge systeem.
De Intellibox is een Common-Ground systeem, en als je het met de Z21 wil aansturen zal het wat aanpassingen aan de bedrading behoeven, en aan de s88 terugmelding. Deze moeten galvansich worden gescheiden. Uitvoering met OPTO.

Groetjes.
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2010

offline
Re: Z21 Gebruikers
 @citaat Waarom wil je overstappen? Wat is daar de reden voor? Is het voor het voor het besturen van je baan via een app?

Groet Ronald.
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2006

offline
Re: Z21 Gebruikers
Citaat van: ronaldk op zaterdag 28 maart 2020, 20:08:21
@citaat Waarom wil je overstappen? Wat is daar de reden voor? Is het voor het voor het besturen van je baan via een app?

Groet Ronald.

Ik denk om de beperking van maximaal 17 locs tegelijkertijd bediend.
Maar dat los je met een andere centrale niet op ook niet met een Z21. Het blijft hetzelfde protocol. Daar zal de snelheid niet voor veranderen, dat staat vast.
Dat is al meerdere malen uitgelgd en verteld, maar dat schijnt niet in te dalen.

Groetjes.
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2016

offline
Re: Z21 Gebruikers
Ik heb nu de z21 Start maar ga t.z.t. misschien een Z21 kopen (als alles werkt zoals gepland met wat ik nu heb en aan uitbreiding toe ben). Grootste verschil zijn de extra aansluitingen, sniffer ingang, programmeer rail uitgang, instelbaar railvoltage en Zimo decoder update mogelijkheid. Ben nu eerst nog bezig met testen en ga starten met het bouwen van een testbaan (uitvogelen hoe het allemaal werkt en moet met blokken en wat verschillende software testen). Vrij ongebruikelijk bij 3-rail rijders maar ik ga met stroom detectie aan de slag. Heb een Roco Detector x16 gekocht en daar ga ik eerst mee experimenteren samen met de z21. Voordeel is dat ik niks hoef te verknippen aan rails (ben geen fan van dat soort aanpassingen). Per 'booster sectie' hoef ik dan alleen de middenleider te onderbreken per blok met de rode 'puntmutsjes' alsdus de Roco handleiding.

Qua protocollen heb ik alleen DCC aan staan, MM is uit. Met MM aan deden locs op een door delta te gebruiken adres (78 b.v.) ondanks een decoder die alleen DCC begrijpt wat gek. Ik kon dan maar beperkt functies gebruiken. Was een heel gepuzzel voor ik daar achter was. Zonder wat aan de decoder aan te passen maar door MM uit zetten werkt het zoals verwacht. Vind hem verder heel gemakkelijk te bedienen en CV's programmeren via de app gaat ook heel gemakkelijk.
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2013

offline
Re: Z21 Gebruikers
Beste allen,

De reden dat ik aan het rondkijken ben, heeft meerdere redenen.
En ja Wim, ik weet wat jij bedoeld.... ;), maar zie het plaatje van de FAQ van de Roco Z21.
En ik zeg niet dat het dan ook echt werkt, maar bij deze wordt het specifiek vermeld....dat kan je niet van elke centrale zeggen... ;)

Maar mijn Intellibox heeft steeds kuren, die zich in de loop der tijd steeds vaker voordoen.
Tevens is dit een "oud" besturings systeem, de Z21 is 1 van de nieuwste, toch ?
Maar ik wil mijn draaischijf laten bedienen door de Digikeijs 5052, en dat gaat niet met de IB, inderdaad door de Common Ground.

De terugmelders van Rosoft gaan nu via Loconet, en dat kan dus ook met de Z21.
De Power 4 boosters zullen dan idd via de CDE adapter worden aangesloten.

Ik zeg nu niet dat een en ander ook gaat gebeuren, maar ben aan het oriënteren, dat mag toch ???

Maar leuk dat ik toch weer wat feedback krijg, hou het aub positief..... ,en trek niet meteen conclusies....

Met vriendelijke en gezonde groeten,

Edwin.

Re: Z21 Gebruikers
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Z21 Gebruikers
Citaat van: AlexH op maandag 23 maart 2020, 20:13:57
B-Bus is de Roco booster-bus, is wat anders dan Loconet. Volgens de Z21 FAQ op www.z21.eu kun je geen loconet boosters gebruiken door het ontbreken van het "RAIL_SYNC" signaal (nu lijkt het misschien als of ik weet wat dat is maar heb het ook slechts overgenomen van de site) :

Due to the LocoNet-T design without RAIL_SYNC signal, the operation of LocoNet-Booster is not possible.

FAQ: https://www.z21.eu/en/faqs-support/questions-answers
Het verschil tussen de boosterbus en de apparatenbus is het railsync signaal. Bij de boosterbus staat de railspanning op de 1e en 6e ader. Bij de apparatenbus staat daarop een gelijkspanning die de voeding van bijvoorbeeld je IB Control of USB-Loconet interface verzorgt. Vandaar ook de B en T: Loconet Booster en Loconet Throttle.

Van de LN-B maak je vrij makkelijk een T door hier eenvoudigweg de verbinding op ader 1 en 6 weg te laten en hierop een gelijkspanning te zetten. Dat is ook wat bijvoorbeeld Huub Maaskant op zijn Loconet versterker doet. Andersom is iets lastiger, maar kan ook. Fremo doet dat met de RSCLD.

Citaat van: ronaldk op zaterdag 28 maart 2020, 20:00:48
Door het vasthouden van Märklin aan zijn eigen protocollen kan je voor verrassingen komen te staan als je tweedehands spul koopt dat dus geen DCC of Motorola kan spreken en alleen maar mfx
Daar moet ik je corrigeren Ronald. Van Märklin uit ondersteunen alle MFX decoders ook Motorola of DCC (vanuit het huis Trix), of beide.
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2012

offline
Re: Z21 Gebruikers
Citaat van: AlexH op zaterdag 28 maart 2020, 20:47:08
Ik heb nu de z21 Start maar ga t.z.t. misschien een Z21 kopen (als alles werkt zoals gepland met wat ik nu heb en aan uitbreiding toe ben). Grootste verschil zijn de extra aansluitingen, sniffer ingang, programmeer rail uitgang, instelbaar railvoltage en Zimo decoder update mogelijkheid. Ben nu eerst nog bezig met testen en ga starten met het bouwen van een testbaan (uitvogelen hoe het allemaal werkt en moet met blokken en wat verschillende software testen). Vrij ongebruikelijk bij 3-rail rijders maar ik ga met stroom detectie aan de slag. Heb een Roco Detector x16 gekocht en daar ga ik eerst mee experimenteren samen met de z21. Voordeel is dat ik niks hoef te verknippen aan rails (ben geen fan van dat soort aanpassingen). Per 'booster sectie' hoef ik dan alleen de middenleider te onderbreken per blok met de rode 'puntmutsjes' alsdus de Roco handleiding.




waarom gebruik je die dure Detector van Roco,er zijn veel goedkopere alternatieven,
verder zie ik het nut niet van een upgrade naar de Z21,ik heb zelf een programmeerspoor en rollerbank gemaakt bij mijn z21start,
als je k-rail gebruikt hoef je ook niet te knippen ;)


mvg,
Michel
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2016

offline
Re: Z21 Gebruikers
Ik heb die dure detector gekocht omdat van de terugmeld decoders die ik kon vinden bij mn vaste leveranciers ik dit de meest mooie manier van aansluiten vind. :) Volgens mij is er geen Digikeijs variant die je net zo mag aansluiten, door alleen de middenleider te scheiden aan beide kanten van het blok. En had al C-Rails dus overstappen naar K- leek me geen goed plan. Wordt in totaal nog duurder denk ik. ;)
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2012

offline
Re: Z21 Gebruikers
 @citaat2 die variant bestaat bij Digikeijs ook,


mvg,
Michel
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2016

offline
Re: Z21 Gebruikers
Is dat de DR4088RB-CS? Aangezien er geen "CS" voorbeeld voor 3rail in de handleiding staat en ik twijfelde of het wel kon. Deze kan net zo aangesloten als de Roco 10819 x16 detector? (beetje off-topic, sorry).
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2012

offline
Re: Z21 Gebruikers
ja,dat is de DR4088RB-CS;voor de aansluiting ipv naar de railstaaf,naar de pukkels,
ze gaan ervan uit dat je de opto gebruikt voor 3-rail,is ook veel betrouwbaarder,


mvg,
Michel



Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2006

offline
Re: Z21 Gebruikers
Citaat van: ramdani op zondag 29 maart 2020, 16:42:52
@citaat2 die variant bestaat bij Digikeijs ook,


mvg,
Michel

Nee, Michel die bestaat niet, lees het bericht nog maar een heel goed.

De s88 varianten bestaan er in vele varianten en aangeboden door heel erg veel firma's.
De ECoS detector echter alleen bij ESU.

En dit is voor Edwin helemaal niet belangrijk, die heeft de juiste modules al voor de verbinding via LocoNet.

Groetjes
Re: Z21 Gebruikers
Lid sinds: 2012

offline
Re: Z21 Gebruikers
 @citaat2  Alex heeft het wel over de Roco detector :arrow: https://www.roco.cc/en/product/242007-0-0-0-0-0-0-004-0/products.html;en deze werkt via de R-bus,net als de Digikeijs,
heeft niks te maken met de Ecos Detector;


mvg,
Michel