Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

5 polig anker

Gestart door colman woensdag 11 maart 2020, 22:39:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
5 polig anker
colman
gast

5 polig anker
Beste forumleden

Ik heb een probleem : bij het reinigen van de as van het anker aan de zijde waar de kooltjes zitten, heb ik iets teveel kracht gezet waardoor dit gedeelte los gekomen is, dwz dit deel draait dus los van de rest van de as.
Ik zoek dus een nieuw anker maar naar het schijnt zijn er een heleboel verschillende.
Ik heb deze loc al héél lang gedigitaliseerd en ik denk dat ik hierbij de Marklin ombouwset heb gebruikt.  In bijlage een foto van de decoder die in zwarte tape was ingepakt.
Weet iemand soms een nummer van dit onderdeel en/of waar ik dit kan vinden of bestellen?

Met dank voor de hulp

William
Re: 5 polig anker
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 5 polig anker
Ik zie niet wat er los zit.
Er zijn drie ankers voor 5 polige motoren en die onderscheiden zich juist aan de kant die je niet laat zien, namelijk het tandwiel.
Standaard Motor (60941): 386820 anker.
Ombouwset Motor (60943): 210888 anker met 8 tanden voor ombouw van SFCM motoren
Ombouwset Motor (60944): 214118 anker met 7 tanden voor ombouw van LFCM motoren; 210888 anker met 8 tanden voor ombouw van LFCM motoren
Het anker 210888 zit dus zowel in de set 60943 als de set 60944.
Re: 5 polig anker
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 5 polig anker
Decoder komt uit set 60760.
Deze werd geleverd met de standaard 5-polige motor voor de 33xx en 35xx serie.
(Uitzonderingen bevestigen de regel)
Anker kost ca €21,-
Misschien kan je hem lijmen. (goed ontvetten)

Mvg. Marcel
Re: 5 polig anker
colman
gast

Re: 5 polig anker
Bedankt voor de feeddback

Het lijkt me inderdaad een onderdeel te zijn van de set 60760.  Het lijmen zou misschien mogelijk zijn maar moet die dan in een bepaalde stand staan t.o.v. de spoelen ?   Moeten er ook draden van de wikkelingen naar de rotor ?
Het is een set voor een loc  3153. 
Misschien wel veel moeite voor een nieuwprijs van ong.20€.  De hamvraag is waar kan je dit onderdeel bestellen of halen.  Op de beurs in Houten vond ik het niet.

Het is een anker met 7 tandwielen van de set 60760 : welk nummer moet ik dan precies zoeken ?

Bedankt alvast

William
Re: 5 polig anker
colman
gast

Re: 5 polig anker
hierbij een foto van het anker welke ik was vergeten bijvoegen
Re: 5 polig anker
Lid sinds: 2017

offline
Re: 5 polig anker
In loc 3153 zit een dcm motor. Dan is anker 386820 nodig
Maak je keuze
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=marklin+386820+&_sacat=0

Cees
Re: 5 polig anker
Lid sinds: 2016

offline
Re: 5 polig anker
Heb ik liggen zie foto.
7 Tands
Nieuw kun je overnemen.
De andere nummers heb ik ook.
Grt. Jo
Re: 5 polig anker
Lid sinds: 2014

offline
Re: 5 polig anker
Ik zou gewoon setje 60941 halen is maar een fractie duurder en je hebt ook reserve onderdelen.
Re: 5 polig anker
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: 5 polig anker
Handig hulplijstje misschien ter vermaeck van de discussie telkens weer,  :D :P

https://www.digitaltog.dk/maerklin_digital/Maerklin_Digital_lok.pdf

Gr. Jan
Re: 5 polig anker
Lid sinds: 2012

offline
Re: 5 polig anker
De stand van de collector t.o.v. de spoelen is inderdaad vrij kritisch; de stand van de collector bepaalt het moment waarop de spoel magnetisch wordt en daarmee het moment waarop hij naar de vaste magneet toe wil draaien. En inderdaad, er moet dus een draadje zitten naar de spoel en als dat allemaal los is gekomen dan is het best een klusje om dat te herstellen. Met een tweede exemplaar ernaast om te kopiëren zal dat misschien lukken. Daarna even testen (de collector zal niet vanzelf weer verdraaien, hij is van fabriekswege ook niet gelijmd) en eventueel een drupje superlijm erop voor de zekerheid. Leuk om uit te proberen en je valt je er geen buil aan, hij is nu toch kapot. Let bij het verdraaien van de collector wel op de breedte, hij mag niet naar het aseinde schuiven.
Re: 5 polig anker
willeme1
gast

Re: 5 polig anker
Hallo,

Is het tandwiel wat er op het anker zit ook los te bestellen ?

Mvgr
willem
Re: 5 polig anker
Lid sinds: 2016

offline
Re: 5 polig anker
nee
Re: 5 polig anker
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 5 polig anker
Maar wat is er van het anker dan los gekomen ??? (Ik kan op foto's niks los ontdekken.)
Re: 5 polig anker
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 5 polig anker
Collector zit los.
Per collectorvlak moeten er 2 draden naar tegenover liggende spoelen gaan.
Mvg. Marcel
Re: 5 polig anker
colman
gast

Re: 5 polig anker
Bedankt voor de input .  Het is de collector die is losgekomen door een te felle schoonmaakbeurt.   
Ik ga daarom de tip volgen om maar een nieuwe ombouwset te kopen want deze kost amper meer dan het onderdeel. Maar voorleer ik die ga monteren ga ik toch proberen om er wat aan te knutselen met het nieuwe exemplaar als voorbeeld dan hoef ik geen andere loc te demonteren.
Wie niet waagt niet wint....

Groeten aan allen

William
Re: 5 polig anker
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 5 polig anker
Gewoon de losgebroken draad één keer afwikkelen, isolatie wegbranden, op lengte maken en om het soldeerlipje draaien en vastsolderen.
Re: 5 polig anker
Lid sinds: 2007

offline
Re: 5 polig anker
Zo te zien is er draadje losgekomen van een collector.  Je kan het draadje terug solderen...

Willy