Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Schema van hag Re 460

Gestart door Dekikker vrijdag 20 maart 2020, 20:03:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schema van hag Re 460
Lid sinds: 2020

offline
Schema van hag Re 460
Hallo allemaal,
Ik heb een Re460 van hag die de dienst weigert.
Als ik het goed heb is hag ondertussen failliet en op hun website is niets te vinden. Maar ik zou eigenlijk wel graag de schema's hebben om de storing te zoeken. Heeft iemand een idee waar die te vinden zijn?
Bij voorbaat dan, het zou me veel helpen.
Johan.
Re: Schema van hag Re 460
Lid sinds: 2010

offline
Re: Schema van hag Re 460
Hallo Johan,

Hag bestaat nog hoor, alleen op een ander adres, met een andere eigenaar, sinds.....  (dat weet ik zo even niet)
hier een link naar de handleidingen, deze zijn wel niet meer allemaal beschikbaar sinds de overname. Je kan ook misschien iets via het Hag-Forum vinden.

Klik hier
Re: Schema van hag Re 460
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Schema van hag Re 460
Maak even een foto van de binnenkant van de loc; ik verwacht dat het schema weinig afwijkt van een oudere Marklin-loc.
Re: Schema van hag Re 460
Lid sinds: 2020

offline
Re: Schema van hag Re 460
Hierbij een foto van de binnenkant, lijkt niet erg meer op een goede oude Märklin.
Volgens een bijsluiter in de doos is deze loc uitgerust met een nieuwe Umschalter 504/2. Dat zal dan het printje zijn. En daar kan ik tot nu toe geen schema van vinden.
Ik mag toch hopen dat het geen digitaal decoder is, volgens de bijsluiter kan die nog ingebouwd worden. Daarmee wil ik me nog even niet vermoeien.
Straks ga ik eerst maar eens de motor lossolderen om te zien of die nog loopt als er rechtstreeks spanning op staat.
Daarna dat ronde componentje in het midden van het printje loshalen, ik denk dat het een batterij is. Dan zou zou die na al die jaren in de doos wel eens leeg kunnen zijn.
Re: Schema van hag Re 460
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Schema van hag Re 460
Oh, ik had toch iets anders verwacht. Lijkt een DC motor te zijn. Dat platte ding lijkt inderdaad op een batterij, maar waarvoor dan? Rijrichting onthouden?
De stappen die je zelf al voorstelt zijn prima, ben benieuwd.
Re: Schema van hag Re 460
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Schema van hag Re 460
Op het HAG-forum wat gevonden, batterij is inderdaad geheugen rijrichting >:-D.

https://www.forum.hag-info.ch/forum/index.php?thread/5202-digitalisieren-und-refit-von-hag-lokomotiven/&pageNo=2
Re: Schema van hag Re 460
Lid sinds: 2020

offline
Re: Schema van hag Re 460
Toch handig zo'n forum!
Geweldig bedankt, had nog geen tijd om te prutsen. Ga morgen weer aan de slag.

Groeten,
Johan
Re: Schema van hag Re 460
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Schema van hag Re 460
Oh ja, en t is een DC-motor.
Re: Schema van hag Re 460
Blausee-Mitholz
gast

Re: Schema van hag Re 460
Gelukkig wel minder werk met digitaliseren.

Mvg Johan
Re: Schema van hag Re 460
Lid sinds: 2020

offline
Re: Schema van hag Re 460
Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties. Ik stond op het punt om de elektronica onder handen te nemen. Maar eerst ben ik toch nog maar, voor de zoveelste keer, de bedrading gaan doormeten. En vond een vuil kontakt aan de sleper. Goed schoongemaakt, locje gesmeerd en nu loopt ze als een zonnetje.

En nu, op naar het volgende probleemgevallen.
Re: Schema van hag Re 460
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Schema van hag Re 460
Fijn dat t zo simpel op te lossen was!