Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Onderhoud C-Sinus 1

Gestart door Re460 woensdag 06 februari 2008, 13:58:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onderhoud C-Sinus 1
Re460
gast

Onderhoud C-Sinus 1
Kan iemand mij van nadere informatie voorzien?

Het betreft hier onderhoud aan de Marklin C-sinusmotor van de eerste generatie (fietsbel). Bij het onderhoud aan locomotieven met trommelcollector haal ik meestal de motor geheel uit elkaar. Dit is bij de C-sinus niet echt mogelijk.
Volgens Marklin moet je na 40 uur het asje een drupje olie geven en verder niets.
Is dit wel voldoende.
Wie heeft hier ervaring mee en kan tips hierbij geven?
Alvast bedankt.
Erwin
Re: Onderhoud C-Sinus 1
Als er niets aan de hand is moet je niet meer doen dan wat Marklin zegt heb je problemen dan kan je de sinusmotor uitelkaar halen en smeren, maar gemakkelijk is dit niet.

Blausee-Mitholz moderator hier kan je hier een en ander meer over vertellen. Dus stuur hem een berichtje.

Re: Onderhoud C-Sinus 1
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Onderhoud C-Sinus 1
De c-sinus motor, is net als alle andere borstelloze "fietsbellen"  zoals bij modelvliegtuigen onderhouds vrij.

Sommige "fietsbel" constructies zitten zelfs zo in elkaar dat ze maar 1 keer open kunnen en niet meer dicht.

Het asje smeren is meer dan voldoende zoals het boekje beschijft. let wel op dat je de goede kant van de as smeert, want aan de kant van de bel heeft het weinig nut want daarop zit de bel vast.

Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn, maar ik heb me al een tijdje niet met borstelloze motoren bezig gehouden, moet me er weer goed in verdiepen, heb nog een vliegtuig liggen waar er een in moet:P.
Re: Onderhoud C-Sinus 1
Blausee-Mitholz
gast

Re: Onderhoud C-Sinus 1
Citaat van: Vinysie op donderdag 07 februari 2008, 14:36:09
Sommige "fietsbel" constructies zitten zelfs zo in elkaar dat ze maar 1 keer open kunnen en niet meer dicht.

Als je op de juiste wijze demonteerd en op de juiste wijze monteerd is niets éénmalig.

Citaat van: Vinysie op donderdag 07 februari 2008, 14:36:09
Het asje smeren is meer dan voldoende zoals het boekje beschijft. let wel op dat je de goede kant van de as smeert, want aan de kant van de bel heeft het weinig nut want daarop zit de bel vast.

Aan de binnenzijde smeren is juist wel van belang en dat wordt in het instructieboekje niet vermeld.
Daar zit een bronzen lagertje en als dat droog loopt ben je de pineut.

Wat ik adviseer is het Sinusmotortje demonteren van het draaistel (die niet het motortje zelf uitelkaar halen) en olie te druppelen langs het asje (aan de tandwielzijde) naar binnen.
Dan komt er vanzelf olie bij het bronzen lagertje. Brons houdt de olie wel even vast dus 1x per jaar is voldoende.

Ik heb ooit een Sinusmotor gedemonteerd en weer gemonteerd, ik weet waar ik het over heb.
Zie dit draadje. Zie je meteen hoe de motor in elkaar steekt.

Mvg, Johan
Re: Onderhoud C-Sinus 1
Johan en anderen,

Bedankt voor de reactie.
Johan kun je (kort) uitleggen hoe ik het motortje los van het draaistel kan maken, ik zie wel wat schroefjes, maar daar valt die fietsbel iets overheen. Hoe krijg ik dit zonder schade los??
Ik ben redelijk handig maar heb wel angst iets te beschadigen.
Erwin
Re: Onderhoud C-Sinus 1
Blausee-Mitholz
gast

Re: Onderhoud C-Sinus 1
Hi Erwin,

Gewoon losdraaien, je vernielt er niks aan.
Ik haal wel altijd dat flex kabeltje uit de decoder want als
dat knakt ben je de pineut.

Mvg, Johan
Re: Onderhoud C-Sinus 1
Geweldig Johan bedankt! Ik ga het proberen.
Erwin