Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?

Gestart door ROMiJo zaterdag 21 maart 2020, 15:06:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Hallo,
Zojuist heb ik weer een stukje baan gelegd met bezetmelders (C-rails, massadetectie). Bij testen blijken enkele bezetmelders al bezet te melden zonder dat er een trein op staat (de railstaven zijn niet met elkaar verbonden). Dit wordt veroorzaakt doordat de railstaven van de bezetmeldrails in aanraking komen met de railstaven van de rails aan weerszijden van de bezetmeldrails. Door de rails te bewegen en fixeren kan dat verholpen worden, maar dat lijkt mij niet 100% betrouwbaar. Ik vroeg mij af of het ruimer maken van de ruimte tussen de railstaven van de bezetmeldrails en de rails aan weerzijden door slijpen een goede en vaker gebruikte oplossing is? Mijn dunste slijpschijfje is 0,7 mm en er ontstaat toch een redelijk gat tussen beide railstaven... Wat betekent dat voor de locs en wagons? Graag lees ik jullie ervaringen of een verwijzing naar een topic (met zoeken kom ik zelf niet op bruikbare info uit).

Groeten,
Rob.
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
1. met een klein vijltje even afslijpen of
2. blanke nagellak op de koppen van de railstaven aanbrengen
opening van 0,7 mm is overigens geen enkel probleem voor locs en wafons, die rijden daar gewoon overheen.

Cees
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 21 maart 2020, 15:14:35
1. met een klein vijltje even afslijpen of
....

Cees

Bedankt Cees,
Het hoeft inderdaad niet gelijk met 'grof geweld' :)

Mvrgr,
Rob.
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
De railstaven onder 45 grd doorslijpen geeft minder stootgeluid van de wielen

je kunt ook een druppeltje 2 component lijm tussen de spleet laten lopen, Daarna met een klein vijltje de "las" weer mooi glad vijlen
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Je gebruikt toch zeker wel die issolatie stukjes , tussen de spoor staven ?

En je hebt toch wel de geisoleerde stukken aan dezelfde zijde ?

"Normaal" maakt als je het volgens de regels doet , mag het geen enkel probleem zijn.

Mvg: Alex 
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Citaat van: Jajekra op zaterdag 21 maart 2020, 19:46:26
De railstaven onder 45 grd doorslijpen geeft minder stootgeluid van de wielen


Dat is precies waar ik me zorgen over maakte: meer geluid door het grotere 'gat' tussen de railstaven.
Bedankt voor de tip,
Rob.
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
@citaat Hallo Alex,
Ja hoor: de rode isolatiestukjes zitten er tussen en aan de juiste zijde (anders zouden ze continu bezet melden).
Van de 18 melders in mijn nieuwe traject zijn er vier die onbetrouwbaar zijn en zo nu en dan spontaan in melding gaan en blijven. Als ik de bezetmeldrails een klein beetje horizontaal beweeg ten opzichte van de er naast gelegen rails (overdreven gezegd knik), dan is er een punt dat de melding verdwijnt. Maar na verloop van tijd (door trillingen, rijden, etc.) komt de melding weer terug. Wat ik zoek is een betrouwbare oplossing, want er komt nog een stuk baan boven deze melders, waardoor ik er nog maar lastig bij kan.

Groeten,
Rob.

Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Rob,

hierbij een link naar schijfjes van 0,6mm

klikie doen
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Eob,

Jammer dat je aan de andere kant van het land woont. Anders zou je bij mij kunnen komen luisteren naar het "kabaal" van de wieltjes over een "gat" tussen de railstaven van bijna en meer dan 1 mm.
Te lang "gevijld".

Cees
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
@citaat Cees,
Bedoel je dat het wel meevalt? Of juist dat de herrie irritant wordt?

Gr,
Rob.
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Ik slijp de rails ook altijd voor de (extra) zekerheid. Dat doe ik overigens voordat ik de rails plaats. Dan hoef je de rails niet door te slijpen, maar druk je simpelweg de (dremel) slijpschijf kort tegen de in te korten railstaaf.

In dat geval ik het dus ook niet relevant hoe "dik" de slijpschijf is.

Groeten,
Wico 
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
@citaat Vijlen met de dremel dus, Wilco ;)
Dat ga ik morgen uitproberen, want die rails kan ik er nu nog makkelijk tussen uithalen. En dan doe ik ook gelijk de melders die nu geen problemen -lijken- te geven.

Groeten,
Rob.
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Rob,

Je hoort er nauwelijks wat van: de meeste loc's  maken zelf meer lawaai.

Cees
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Ik hanteer dezelfde werkwijze als Wico, de dremel met de zijkant van het schijfje even tegen de railstaaf houden, dan klik ik de rails even in elkaar om te zien of er voldoende is, zo niet dat gaat de dremel er weer even tegen aan.

Als de ruimte tussen de rails voldoende is haal ik aan de bovenzijde van de spoorstaaf nog even een klein vijltje er overheen om de kopse kant strak te maken ( zit soms een klein braampje ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Ook al ben ik een 'newby', maar deze toen ik een keer met mijn neef bij Barry Somberg was is dit probleem ook onderwerp geweest van gesprek. Barry gaf toen de tip om een dun stukje styreen er tussen te doen. Is met een vijltje (sorry Peter  :D) mooi bij te werken.
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
De meest effectieve en snelste methode om dit probleem te verhelpen is het aanbrengen van geïsoleerde railverbinders van Peco (SL-11). Zelf had ik dit fenomeen ook en Peco bracht uitkomst, nooit geen problemen meer hiermee.
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
@citaat Werkt dit ook met C-rails Henk?

Groeten,
Rob.
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
 @citaat "nooit geen problemen" zegt natuurlijk voldoende >:-D

Maar alle gekheid op een stokje. Fleischmann heeft ook plastic raillasjes. Die zijn wellicht makkelijker te krijgen. En ze zullen wel op C-rail te gebruiken zijn.
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Neen. C-rails heeft immers geen raillasjes...
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Ook nog even de resultaten hier plaatsen: vandaag alle bezetmelders van mijn 'hellend vlak' met de dremel 'gevijld'. Het resultaat is top :thumbup:: de onbetrouwbaarheid is volledig weg en zojuist hebben mijn treinen -aangestuurd- door iTrain dik een uur automatisch gereden zonder problemen. Dat was gisteren wel anders.... In het vervolg krijgen alle bezetmelders een korte behandeling met de dremel. Ik zou bijna de schaduwstations die er al liggen weer uit elkaar halen om dat alsnog te doen 8o

Dank voor alle tips!
Rob.
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
Citaat van: basjuh1981 op zondag 22 maart 2020, 20:40:35
@citaat "nooit geen problemen" zegt natuurlijk voldoende >:-D

Maar alle gekheid op een stokje. Fleischmann heeft ook plastic raillasjes. Die zijn wellicht makkelijker te krijgen. En ze zullen wel op C-rail te gebruiken zijn.

Zeg nooit nooit.  :P

Yep, Fleischmann heeft die ook. Die voor profiRail passen erg goed op C-rail maar daarvan vind ik de kleur niet mooi. Valt erg op. De raillassen van Peco zijn transparant en zie je bijna niet.
Standaard heeft C-rail geen raillassen maar tante M heeft ze wel in het aanbod hoor. Je kan ze er gewoon opschuiven. Alleen metalen weliswaar, geïsoleerde raillassen heeft Märklin helemaal niet, ook niet voor K-rail.
Re: Ruimer maken verbinding bezetmeldrails met omliggende rails: slijpen?
nu nog drupje secondenlijm naast de scheidingen en je bent voorgoed van de problemen af. Ik gebruik ook de fleischmann scheidingen en ff met borstel erover en je ziet ze niet meer.Ik hoef het eigenlijk niet te doen want alle zichtbare rails liggen in merkur/noch beddingen.