Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Roco BLS Ae 6/8 kap verwijderen

Gestart door Dekikker vrijdag 20 maart 2020, 19:49:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco BLS Ae 6/8 kap verwijderen
Hallo allemaal,
Ik heb me zojuist voorgesteld en meteen een paar vragen afgevuurd. Maar dat was denk ik op de verkeerde plek.
Dus hier de eerste. De loc rijdt langzaam, heeft door omstandigheden jarenlang doorgebracht in de verpakking. De gebruiksaanwijzing ben ik kwijt en dus weet ik ook niet hoe de kap eraf moet en waar de speerpunten enz. zijn.
Weet iemand waar ik de schema's kan krijgen?
Op de site van roco zag ik niets.
Bij voorbaat dank.
Johan.
Re: Roco BLS Ae 6/8 kap verwijderen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco BLS Ae 6/8 kap verwijderen
Je zoekt misschien op de verkeerde manier: https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/78644_202229.pdf
Zie Roco CC Spareparts
en 78644 - Electric locomotive Ae 6/8 205, BLS.

Nou is 78644 een digitale loc uit 2005, zoals je hier kunt lezen, en misschien heb je, net als ik, een heel ander exemplaar. Ik heb de Roco 43952 (AC versie), en daarbij hoort dit bestand.
Ik heb de mijne nog nooit open gehad. Ik heb geen OVP, en geen gebruiksaanwijzing, en dus ook geen idee van de eventuele smeerpunten (Neem aan dat je die bedoelt met speerpunten?).
Maar er zitten genoeg andere bezitters van dit locje op dit forum zoals Erik01, HenkBo, dus ik zou zeggen stuur ze een mailtje of PB, dat werkt het snelst.

Hoe vind je de exploded views van de juiste loc?
Je neemt dit webadres over in de adresbalk van je browser:
https://www.roco.cc/en/service/spareparts/index.html?p=y&ssp=
en je voegt daarachter het Roco artikelnummer wat je vindt in de 3rail wiki, in de tabel van de diverse Roco BLS Ae 6/8 artikelnummers.

Nou resteert er een klein probleempje:
In de sparepart lijst en in de explosietekening staat niet hoe je de loc moet openen (niet hoe je de kap moet verwijderen). Botte pech. Dus nog even verder zoeken, of er een mailtje of PB aan wagen.






Re: Roco BLS Ae 6/8 kap verwijderen
Heel hartelijk bedankt, met deze links kan ik weer aan de gang. Geen idee waarom ik niets vond. Maar nu ben ik weer even gelukkig.
Zoals ik schreef had ik de vraag gepost tien ik me voorstelde. Het antwoord daar was dat de kap vast zit met vier klemmetjes.
Laat wel wat weten als ik de fout heb.

Nogmaals bedankt iedereen.

Johan.
Re: Roco BLS Ae 6/8 kap verwijderen
Johan , dit had je vanmorgen ook al bij je aanmelding.

Mvg: Alex
Re: Roco BLS Ae 6/8 kap verwijderen
Kap heb ik eraf, maar dan ligt er bovenop de aandrijving een print met van alles en nog wat er aan gesoldeerd plus een connector naar weer een ander printje.
Dat moet allemaal weg voor je een blik op de motor etcetera kan werpen.
Dus nu is de hersenkraker hoe ik de motor aan het lopen krijg zonder de elektronica?
Probleem is dat de loc een paar minuten goed loopt en dan langzaam stopt terwijl de motor blijft lopen. Dus ergens gaat wat slippen.

En excuus dat ik dit ook al gepost had bij mijn aanmelding. Achteraf dacht ik dat dat niet zo snugger was om daar twee vragen bij te voegen. Vandaar dat ik ze nogmaals hier afvuurde.
Re: Roco BLS Ae 6/8 kap verwijderen
Tip maak voor je iets los haalt en verwijderd een foto met je mobiel
Weet je later altijd hoe het gezeten heeft.

Mvg Johan
Re: Roco BLS Ae 6/8 kap verwijderen
Is opgelost.
De kruiskoppelingen, als electronicus en niet als werktuigbouwkundige geloof ik dat het zo heet, op de as van de motor naar de draaistellen hadden bij het wegrijden nog grip maar slipten na een paar minuten rijden.
Om daarachter te komen heb ik de motor uitgebouwd, aan 1 kant de aandrijving naar het wielstel losgekomen, alles weer ingebouwd en laten rijden. Daarna hetzelfde met het andere draaistel. Heb dus achtereenvolgens de loc met slechts één aangedreven draaistel laten rijden.
En helaas gingen beide kanten slippen.
De kruiskoppelingen met wat seconde lijm vastgezet op de motoras en hoera hij deed het.
Tenminste, een minuut of 10 bleef hij rijden. Toen maakte de loc een rare beweging en begon het weer en bovendien hing er een onderdeel van één draaistel een beetje vreemd bij.
Dat bleek iets te zijn dat er alleen aan moet als de loc een plaatsje krijgt in een vitrine. Ik denk dat het een frame is met indusi of zoiets. Blijkt dat als dat aan de loc zit het bij wissels of bochten de puntkontakten kan raken. Denk ik dus. Met als gevolg dat de loc met een klap stilstaat maar de motor rustig doordraait en dus krijgen de kruiskoppelingen het voor hun kiezen.
Kortom, de kruiskoppelingen weer vastgelijmd en nu rijdt hij al uren zijn rondjes.
Dus, eind goed, al goed en ik heb geleerd hoe je de loc uit elkaar neemt. En weer in elkaar zet. En dat is een behoorlijk frustrerend werkje:
Kap  eraf. Draadjes van de printplaat lossolderen. Motor voorzichtig uit het chassis optillen waarbij de kruiskoppelingen van de cardanas gaan.
En bij het monteren weer in tegenovergestelde richting. Om dan de verbinding tussen cardanas en kruiskoppelingen te maken en wel twee tegelijk is een helse klus.
Helaas moet dat ook bij het vervangen van de koolborstels. Maar zo oud is de loc gelukkig nog niet.

In ieder geval iedereen die tips heeft gegeven: hartelijk bedankt!
Johan.


Re: Roco BLS Ae 6/8 kap verwijderen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco BLS Ae 6/8 kap verwijderen
Citaat van: Dekikker op maandag 23 maart 2020, 17:31:01
(...) ik heb geleerd hoe je de loc uit elkaar neemt. En weer in elkaar zet.
En dat is een behoorlijk frustrerend werkje:

Kap  eraf.
Draadjes van de printplaat lossolderen.
Motor voorzichtig uit het chassis optillen waarbij de kruiskoppelingen van de cardanas gaan.
En bij het monteren weer in tegenovergestelde richting.
Om dan de verbinding tussen cardanas en kruiskoppelingen te maken en wel twee tegelijk is een helse klus.

Dat maakt mij nieuwsgierig: je moet dus iedere keer solderen en desolderen?
Kan er in plaats daarvan een stekker en bus ingebouwd worden, of is daarvoor geen plek over in de loc?
Re: Roco BLS Ae 6/8 kap verwijderen
Ik heb er wat foto's bijgestaan voor de duidelijkheid.
Achter de machinist de rode en twee zwarte (op een soldeer punt) draden los. Dan aan de andere kant de twee zwarte draadjes los solderen en het kleine stekker printje lostrekken.
Vervolgens twee schroefjes en dan kan je bij de motor. Links en rechts de overbrenging naar de draaistellen en dan op de derde foto de kruiskoppeling, mijn grote vriend.
Op de tweede foto tussen de machinisten cabines de boosdoener die dacht mee te rijden ipv in een vitrine te blijven.
Ik heb eigenlijk geen idee of er genoeg ruimte tussen pcb en dak zit voor een stekker. Maar ik ben bang dat dat ook weer op een hoop werk uitdraait.

Johan.
Re: Roco BLS Ae 6/8 kap verwijderen
Hallo Johan,

Bekend probleem.
Ik heb zelf een aantal Roco modellen uit eind jaren 90 waaronder de BLS Ae 6/8.
De kardan kogels waren van een slecht soort kunststof gemaakt en gingen vrij spoedig scheuren, Roco heeft dat des tijds erkent als een productie fout.
Voor 4 modellen kreeg ik gratis nieuwe en verbeterde kardan kogels toegestuurd van de toenmalige Nederlandse importeur Reyne en zonen.

Gratis zul je ze niet meer krijgen maar volgens mij kun je ze nog wel bestellen bij Roco.
Goed adresje is ETS Emmen
Ik zou ze zeker bestellen, dat lijmen wat je gedaan hebt houd het miz niet lang uit.

Je hebt nog de analoge uitvoering zie ik, komt mij bekent voor  B)
Ik heb de mijne al lang gedigitaliseerd met geluid.

Mvg, Johan
Re: Roco BLS Ae 6/8 kap verwijderen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco BLS Ae 6/8 kap verwijderen
Bijna 3 maanden later bekijk ik dit bericht weer eens; uiteindelijk heb ik hier ook een (geen aantal) analoge Roco BLS Ae 6/8 staan met sleper, ooit gekocht op de beurs in Rijswijk voor een bescheiden bedrag. De OVP ontbrak, maar hij reed, en dat is al heel wat, toch?

Altijd goed om te weten hoe hij open moet, wat de zwakheden zijn, en wat ik op voorraad moet houden voor het geval hij ermee stopt. Verbeterde kardan kogels; nooit aan gedacht.  :thumbup:

Dus ik kijk even bij EtsEmmen naar de voorraad Roco-onderdelen, en het eerste wat me opvalt: er zijn minimaal 3 kardan-kogeltjes artikelen.
Heb je een artikelnummer? Ik neem aan dat het handiger is om zo'n heel setje aan te schaffen, met veer, kardanhouder en kogeltjes (want dan past het in ieder geval in elkaar)?

En wat me opvalt is hoe zo'n kardan kogel eruit ziet (sterk uitvergroot), nooit geweten, maar toch leuk: