Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Probleem met contact bij Piko 2200 loc

Gestart door Eno2605 donderdag 19 maart 2020, 19:22:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Beste forumleden,

ik heb hier een beetje vreemd probleem.

Mijn Pico NS2200 loc verliest soms de spanning. Ik constateer dat omdat tijdens het rijden de verlichting uitgaat en de geluidsfunctie stopt.
Als dan de loc stilstaat pakt ie na enkele seconden de spanning weer op (verlichting en geluidsfuncties gaan weer aan).

Ik heb de sleper met alcohol schoongemaakt en dat biedt geen oplossing.

Andere locs hebben dat probleem niet.

Wie heeft er goede raad?

Met vriendeljke groeten,
Egon
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Hi Egon,

Als hij stopt is het raar dat hij vanzelf weer gaat rijden.
Stopt hij altijd op de zelfde plek ?
Wordt de decoder warm ?
(Kap openmaken en ff laten rijden)

groet
Harald
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Stopt hij ook als het geluid uitstaat?

Lijkt erop dat hij te weinig voeding krijgt tijdens het rijden.

En als alleen het geluid aanstaat , blijft de verlichting dan wel branden?

Als 1e zou ik toch naar de sleper kijken om die te wisselen als hij dit blijft doen.

Mvg: Alex
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Egon,

Maak ook de rails eens goed schoon met alcohol en gebeurt het steeds op de zelfde plek ?

Groet Michel
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Citaat van: Haradigi op donderdag 19 maart 2020, 19:31:47
Hi Egon,

Als hij stopt is het raar dat hij vanzelf weer gaat rijden.
Stopt hij altijd op de zelfde plek ?
Wordt de decoder warm ?
(Kap openmaken en ff laten rijden)

groet
Harald
Harald, hij stopt altijd op dezelfde delen van de baan. Ik heb nog niet geprobeerd met de kap eraf te rijden.

Citaat van: Aliebengalie op donderdag 19 maart 2020, 19:46:12
Stopt hij ook als het geluid uitstaat?

Lijkt erop dat hij te weinig voeding krijgt tijdens het rijden.

En als alleen het geluid aanstaat , blijft de verlichting dan wel branden?

Als 1e zou ik toch naar de sleper kijken om die te wisselen als hij dit blijft doen.

Mvg: Alex

Alex, ik heb het ook geprobeerd met het geluid uit en alleen de lichten aan. Je ziet dan dat de lichten uitgaan op de plaatsen waar de loc dus blijft staan. Als de lok dan stilstaat dan gaan de lichten weer aan na een paar seconden.Het grootste probleem is zo'n beetje aan het eind van de klimspiraal en de retour bocht.

Citaat van: h0_miessie op donderdag 19 maart 2020, 19:50:13
Egon,

Maak ook de rails eens goed schoon met alcohol en gebeurt het steeds op de zelfde plek ?

Groet Michel

Dat ga ik ook doen Michel. De sleper had ik al met alcohol schoongemaakt maar zonder resultaat ;-(
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Denk ook even om de puko's schoon te maken op de plek waar de loc stopt.
Die kunnen ook het probleem zijn.
Zelf had ik dat ook gedaan, omdat locs met korte sleper bij langzaam rijden op dezelfde plek stil bleven staan. Na schoonmaken geen probleem meer.

Groeten,
Ton.
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Heel bekend in de digitale wereld ben ik (nog) niet, maar toch klinkt het mij wel vreemd dat de loc stilvalt omdat de 2200 loc's bij piko standaard een powerpack krijgen, en dat zou er juist voor moeten zorgen dat de loc net even wat stroom heeft zodat die niet stilvalt op vuile stukjes rails.
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Als andere locs op die plaatsen doorrijden zou je niet denken dat het in de rails zit.
Misschien maakt je verlichting wel kortsluiting in de loc en schiet de decoder even in zijn beveiliging.
Het kan nooit kwaad te kijken of er binnenin ergens een draadje klem zit onder de kap.

Mvg Robin
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Of toch een de sleper probleem .

Immers als hij stil staat werkt alles wel.

Wat ik me wel afvraag is , is het altijd op het zelfde stukje?

Hoe is de druk van de sleper ?

Komt het horizontale deel hoger boven de wielen uit als hij op zijn kop ligt?

Mvg: Alex
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Citaat van: Eno2605 op donderdag 19 maart 2020, 20:18:25
Het grootste probleem is zo'n beetje aan het eind van de klimspiraal en de retour bocht.
Wellich wordt de decoder te warm na de klim in de helix, de temperatuur bewaking sprint in, de loc stopt en dan en koelt vervolgens af, om vervolgens weer weg te rijden.

Locs die stoppen op rail waar het contact slecht is, gaan er bij mij nooit spontaan weer vandoor, ik moet ze dan altijd even helpen.
Dus vuile rail sluit ik hier uit.
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Goede theorie! Je zou het eens kunnen testen door de loc halverwege de helix even te laten afkoelen, en dan zien of die dan wel doorrijdt op dat ene punt waar die anders altijd (?) hapert.
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Welke versie heb je met de ESU decoder of de Piko decoder?
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Goedemorgen,

@Ton, bedankt voor de tip. Ik heb de puko's ook schoongemaakt maar geen verbetering
@Tim, bedankt voor je reactie. Het is ook opdit moment alleen deze loc die het probleem heeft
@Robin, ik ga de loc straks even open maken
@Alex, het is inderdaad steeds op hetzelfde stukje nog steeds. Er is wel een deel waar het nu na schoonmaken beter gaat. De druk van de sleper lijkt goed. Hoe kan ik dat eventueel verbeteren?
@Kappa, het vreemde is nu dat het probleem zich nog alleen voordoet in de daling en het klimmen goed gaat.
@Erik, zie opmerking hierboven.
@hmmglaser, dat moet ik even opzoeken. Wat zou het verschil kunnen zijn dat het probleem veroorzaakt?

Ik heb inmiddels in de rails aan het einde van het klim- en daalspoor een wissel gezet en die van spanning voorzien.
Ook heb ik gereden met alleen de lichtfunctie aan of alleen de geluidsfunctie aan. Dat bracht geen verandering helaas.

Ik blijf nog even doorpuzzelen met jullie tips.
Alvast bedankt
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Probleem met contact bij Piko 2200 loc
Egon,

Omdat het steeds op het zelfde stukje rails gebeurt kan je dat stuk rails nog wisselen voor een ander stuk rails kijken wat er dan gebeurt.
Zelf heb ik dit ook eens gehad steeds stopte in mijn geval alle locs daar ander stuk rails erin en het euvel was opgelost misschien werkt het bij jouw ook.

Groet Michel