Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Brommende trafo's

Gestart door Huubke donderdag 19 maart 2020, 18:56:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brommende trafo's
Huubke
gast

Brommende trafo's
Een paar maanden geleden heb ik mijn treinspullen weer tevoorschijn gehaald, na een zeer lange tijd. Het leek mij leuk om er met mijn kleinzonen mee te spelen.
Mijn twee locs uit 1960(!) deden het nog, maar hadden een onderhoudsbeurtje nodig. Nu rijden de 3000 (BR89) en de fraaie (metalen!) 3013 (NS 1100) weer als een tierelier.
Ik ben inmiddels al heel wat tweedehands spul rijker (wat ís er nog veel te koop!!) en de zaak loopt leuk uit de hand.
Maar ..., ik stuit ook op allerlei vragen.
De eerste betreffen mijn trafo's: 3x de 6413 (10VA, metalen behuizing) en 3x de 6631 (30VA, kunststofhuis).
Ze doen het nog allemaal, er is er geeneen die (té) warm wordt, maar drie van de zes zoemen/brommen erg irritant.
Is dat gevaarlijk?
Is daar iets aan te doen?
Re: Brommende trafo's
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Brommende trafo's
Citaat van: Huubke op donderdag 19 maart 2020, 18:56:58
drie van de zes zoemen/brommen erg irritant.
Is dat gevaarlijk?
Leuk dat je weer bent begonnen.
Een van de dingen die ik onthield aan mijn M-rails tijdperk, ruim 50 jaar geleden was het irritante zoemen van de trafo's. Bij kortsluiting zoemden ze extra hard (en dat is dan weer een voordeel, voor een slechtziende).
Het brommen is op zich ongevaarlijk.

Er zijn meerdere draadjes te vinden over wat je eraan kunt doen om het zoemen/brommen te verminderen.
Ik moet eerlijk zeggen: ik heb nooit de moeite genomen er wat aan te doen (met de herrie van de A1 op de achtergrond, valt dit bijna weg behalve als er files staan).
Re: Brommende trafo's
nobody
gast

Re: Brommende trafo's
 @citaat @citaat Brommen wordt veroorzaakt door de platen en is ongevaarlijk.
Re: Brommende trafo's
Lid sinds: 2017

offline
Re: Brommende trafo's
De 6413 is een oudere transformator, met een metalen kap. Ik lees dat je graag met je kleinzoon er mee gaat spelen.
Denk er aan dat de netvoedingskabel in de loop der jaren minder kan zijn geworden (verpulveren), ook is de metalen kap niet geaard waardoor bij kortsluiting er een ongewenste situatie kan ontstaan.

Ik zou in jouw geval toch eens kijken naar de 6647 of zijn opvolgers, 2e hands zijn die nog goed te krijgen (vanaf € 20 per stuk ongeveer).
Re: Brommende trafo's
Huubke
gast

Re: Brommende trafo's
OK, dank voor je reactie!
Re: Brommende trafo's
Huubke
gast

Re: Brommende trafo's
OK, dank voor je reactie!
Re: Brommende trafo's
Basroc-1961
gast

Re: Brommende trafo's
Vergeet ook niet het risico, dat de metalen transformatoren bij verkeerd aansluiten, de ene ervoor kan zorgen, dat de andere een spanning van 230 V op de stekker kan hebben.
Re: Brommende trafo's
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Brommende trafo's
Dat kun je ook met nieuwe trafo's "realiseren".
Re: Brommende trafo's
Lid sinds: 2016

offline
Re: Brommende trafo's
Zeker! Dus, bij de (oude) wisselstroom trafo's geldt: netjes in fase zetten en geen netstnoerstekkers los laten liggen, gewoon inpluggen. Dan gebeurt er niks. Beetje onnodige onrust veroorzaken, helpt niemand verder.
Met een auto kun je ook iemand het ziekenhuis inrijden. Maar gek genoeg zegt niemand dat: kijk je wel uit met dat gevaarlijke ding? Kun je iemand mee kapot maken!

Groet,

Peter
Re: Brommende trafo's
Lid sinds: 2018

offline
Re: Brommende trafo's
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 20 maart 2020, 13:12:47
netjes in fase zetten en geen netstnoerstekkers los laten liggen

Suggereer jij nou dat het parallel schakelen van trafo's dan wel okee is?
Re: Brommende trafo's
Basroc-1961
gast

Re: Brommende trafo's
@citaat @citaat

8o Ik hoop, dat ik een dergelijke denkwijze op z'n minst opmerkelijk mag vinden. Dus opa moet zijn kleinkinderen maar bewust aan een gevaarlijk risico onderwerpen. De wet van Murphy kan hier keihard toeslaan. Even ondoordacht stekkers verkeerd om en ....

Re: Brommende trafo's
Lid sinds: 2016

offline
Re: Brommende trafo's
Huh?
Ik suggereer niks over parallel schakelen!
Als je alle trafo's netjes aansluit, en let op de polariteit (!) door ze in fase aan te sluiten dan is er niks aan de hand.
Kijk ff in de wiki bij in fase zetten van trafo's....

Edit uit de wiki:
"In 2005 werd nieuwe wet en regelgeving van kracht die nog strengere eisen stelde aan transformatoren voor speelgoed. De 'oude', voor 220 V gewikkelde transformatoren voldoen daarmee niet meer aan deze veiligheidseisen. Hoofdreden voor deze nieuwe regelgeving is, dat wanneer bij (wisselstroom) transformatoren de uitgang van de transformator met de uitgang van een tweede transformator werd verbonden, er een gevaarlijke netspanning op de uitgetrokken stekker van de tweede transformator kon komen te staan."

Wat ik zei: netjes alle netstekkers inpluggen en niks los laten liggen.

Re: Brommende trafo's
Basroc-1961
gast

Re: Brommende trafo's
@citaat

Oooh, nu is het me duidelijk. Als je ze netjes in fase aansluit, mag je schijt hebben aan de nieuwe wetgeving op het gebied van veiligheidseisen. Helder. B)
Re: Brommende trafo's
Lid sinds: 2020

offline
Re: Brommende trafo's
Hallo

Of trafos nou wel of niet in fase staan boeit niet.
Het is hoogstens vervelend als je van de ene naar de andere stroomkring rijdt.

Wat je echter nooit mag doen is de gele of rode draden aan elkaar hangen.
Dan kun je netspanning op de stekker krijgen.

Netstekkers dus altijd samen in een verdeeldoos, en het liefst met een schakelaar die beide netpolen onderbreekt.

Metalen trafo's (zeker die van 10VA) zou ik niet meer gebruiken als ik er steeds met mijn handen aan zou zitten.

Bart
Re: Brommende trafo's
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Brommende trafo's
Citaat van: Huubke op donderdag 19 maart 2020, 18:56:58
mijn trafo's: 3x de 6413 (10VA, metalen behuizing) en 3x de 6631 (30VA, kunststofhuis).
Trafo 6413 en Trafo 6631 staan in het overkoepelende Märklin transformatoren draadje in de 3rail wiki.
Dat heb ik er even bijgepakt omdat ik nog een aantal Trafo's 6177 heb, ook met metalen behuizing, maar dan 30 VA.
De waarschuwing bij metalen trafo's is terecht:
CiteerDe mantel van het netsnoer heeft door ouderdom nogal eens last van verpulvering. Dit is aan de buitenkant vaak niet waarneembaar, maar kan leiden tot gevaarlijke situaties i.v.m. kortsluiting.
Ik heb bij mijn trafo's 6177 het netsnoer vervangen. Het snoer bleek inderdaad verpulverd, min of meer.

Hoe dat dan zit met andere trafo's (zoals metalen van Temsi Hengelo, van 50 VA, 220 v) laat zich raden.
Over de Temsi doet de 3rail wiki geen uitspraak. Ook heb ik Titan trafo's (plastic kap, 35 VA, 220 v), daarover zegt de 3rail wiki niets.

Maar zolang je alleen Märklin trafo's hebt, heb je veel aan de 3rail wiki.
Re: Brommende trafo's
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Brommende trafo's
@citaat Die oude Temsi's konden pas lekker brommen :D!
De behuizing daarvan moest je sowieso niet aarden want door het ontwerp hiervan is de metalen behuizing verbonden met de rijspanning. Maar goed, ik dwaal af en zou zeggen kies lekker voor die nieuwere witte trafo's. Dan heb je ook geen probleem als je eens een nieuwe digitale loc analoog wil laten rijden (met oudere trafo's kán de omschakelspanning te hoog zijn hetgeen de nieuwerwetse electronica niet fijn vindt).
Re: Brommende trafo's
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Brommende trafo's
Citaat van: Huubke op donderdag 19 maart 2020, 18:56:58
......... maar drie van de zes zoemen/brommen erg irritant.
Is dat gevaarlijk?
Is daar iets aan te doen?

Hi Huubke,

Brommende trafo's wordt veroorzaakt door de trillende (50Hz) kern van plaatjes, vaak
bij goedkopere of oudere trafo's.
Op zich niet erg maar veroorzaakt door de trillingen dan wel weer warmte en dat is wat minder.
Dit kan je proberen op te lossen door er was (soepele) lak proberen tussen te spuiten of duwen.

groet
Harald
Re: Brommende trafo's
Lid sinds: 2017

offline
Re: Brommende trafo's
Eindelijk antwoorden op de gestelde vragen. ;) De rest was bijkomend geleuter.
Re: Brommende trafo's
willeme1
gast

Re: Brommende trafo's
De schroeven van de platen aandraaien hlpt ook wel eens
Re: Brommende trafo's
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Brommende trafo's
Citaat van: mphoi op zondag 22 maart 2020, 14:12:52
Eindelijk antwoorden op de gestelde vragen. ;) De rest was bijkomend geleuter.
Ook "bijkomend geleuter" kan voor re vraagsteller -en overigen- best informatief en muttig zijn.
Re: Brommende trafo's
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Brommende trafo's
Citaat van: mphoi op zondag 22 maart 2020, 14:12:52
Eindelijk antwoorden op de gestelde vragen.
Ik mag hopen dat Huubke technisch is onderlegd. Want zo niet is het antwoord meerdere malen gegeven: koop een nieuwe, en dus: brand je handen niet aan werk voor experts.

Als Huubke wel technisch is geschoold, zal hij met aanvullende vragen komen:
- hoe (met welk gereedschap) maak je een trafo open?
- hoe ( met welk gereedschap) schroef je de platen strakker op elkaar?
- welke was (lak) kun je ertussen spuiten?

Citaat van: Haradigi op zondag 22 maart 2020, 13:07:31
Dit kan je proberen op te lossen door er was (soepele) lak proberen tussen te spuiten of duwen.
Ik had daar nog nooit van gehoord: soepele lak (en denk dan: linkje?).
Waarschijnlijk is dat een stukje expertise van onze loc-dokter.   ;)
Re: Brommende trafo's
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Brommende trafo's
Citaat van: Jan22 op vrijdag 27 maart 2020, 18:27:06
Ik had daar nog nooit van gehoord: soepele lak (en denk dan: linkje?).
Waarschijnlijk is dat een stukje expertise van onze loc-dokter.   ;)

Ja da's expertise.
Soepele lak werdt veel gebruikt om spoeltjes /trafo's te wikkelen (o.a. lakdraad), de lak barst dan niet en dan kan er ook geen vocht inkomen.

groet
Harald
Re: Brommende trafo's
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Brommende trafo's
Citaat van: Haradigi op vrijdag 27 maart 2020, 20:02:27
Soepele lak werd veel gebruikt
Ooit behoorde ik als lijmsnuiver tot het gilde van saxofoonreparateurs.
Daar werd schellak gebruikt om de leren polsters soepel in de kleppen te lijmen.
Net zo iets?
Re: Brommende trafo's
Lid sinds: 2017

offline
Re: Brommende trafo's
Je zou het ook taaie lak kunnen noemen.