Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ombouwen analoog naar digitaal marklin

Gestart door raymond donderdag 19 maart 2020, 17:42:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen analoog naar digitaal marklin
Beste,

Wat met oude analoge loks laten rijden op een digitale baan? Gevaarlijk voor ernstige beschadigingen?
Ik beschik over een redelijke baan volledig analoog, met nogal wat oude loks.
Kan ik geleidelijk overschakelen naar digitaal, bij voorbeeld met marklin 60653?

Ben beginneling, dus sorry misschien een achterhaalde vraag.

bedankt voor een reactie

raymond

Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Veelal hebben oudere analoge locomotieven een omschakelrelais. Daar werkt het systeem ook op wisselstroom, terwijl de 60653 een gelijkstroom geeft. Dit is voor zover ik het weet. Dus volgens mij gaat het niet werken.
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Citaat van: Basroc-1961 op donderdag 19 maart 2020, 18:18:50
terwijl de 60653 een gelijkstroom geeft.

Dat is niet waar.

Uit een CS of  MS komt ook een wisselspanning.
Die spanning is echter NIET sinusvormig, maar blokvormig en verandert veel sneller van polariteit dan bij een gewone trafospanning.
De spanning schakelt tussen plus 18 Volt en min 18 Volt en is daardoor een wisselspanning.
De waarde 18 Volt is slechts een voorbeeld en dit kan ook een andere waarde zijn; bij een CS of Ecos is de waarde direct afhankelijk van de voedingsspanning.

grv Huub
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Je oude Loks kunnen niet zomaar rijden op een digitale baan.
Loks moeten voorzien zijn van een decoder.
Die zijn er in vele varianten. Dit kan qua uitvoerbaarheid verschillen per lok.
1) Voor de echte oudjes heeft Marklin een decoder zonder motorombouw.
Hier ben ik nog niet mee bekend,  maar het moet iets zijn met de basis van een C80 of luxere Dellta uitvoering.
2) je kan ook wat verder gaan en er een motor ombouw bij doen. Dat kost wel meer, maar de rijeigenschappen worden ook beter. En verder zijn er nog andere opties.
Maar, ik ken je (verzameling) niet, dus vertel eens iets meer.
Vaak woont er iemand in je buurt die je wat makkelijker kan voorlichten.
Maar locs uit de 60-er jaren zijn op zich al goed om te bouwen.

Mvg. Marcel
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
@Jan: waarom adviseer je eerst over te stappen naar Delta??
Als je die decoders al te pakken krijgt (tweedehands) bieden ze vaak veel minder mogelijkheden. Dan kan je beter gelijk naar fatsoenlijke digitale decoders gaan. Eventueel eerst nog een poosje analoog blijven rijden, dan later als je genoeg locs omgebouwd hebt echt overstappen naar digitale besturing en de resterende analoge locs tijdelijk aan de kant zetten.

Koen
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Dag Koen,

Het is meer een opmerking.
Zelf ben ik in het begin ook zoekende geweest en kon door eenvoudige decoders toch wat grip houden op de beurs en het begin van digitaal rijden wat grootschaliger maken.

Natuurlijk is een 'echte' decoder kwalitatief beter, met Lastgeregelde functies e.d. Maar zeker met een kleine baan en weinig wagens achter de loc is dat niet geheel onmisbaar.

En daarbij had ik vooral ook de opmerking geplaatst over het feit dat er wellicht al locs in de verzameling zouden kunnen zijn die al voorzien kunnen zijn van de Delta decoder, maar nog analoog staat ingesteld. En dan zouden die in eerste instantie al snel als digitaal ingesteld kunnen worden, zonder kosten.

Maar let wel. Het is een opmerking van een zuinige Fries. Niet meer en niet minder.

Groeten,

Jan
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
@Jan: Het hangt inderdaad ook wel van de bestaande locs af en van het budget, daar zal de topicstarter een keuze in moeten maken.

Koen
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Hi Raymond,

Je kan rustig aan alle loc's gaan digitaliseren en blijven rijden op je analoge baan.
Als je er mee klaar bent (of bijna)  kan je op je baan een digitale centrale aansluiten en digitaal gaan rijden.
Als je dan nog analoge locs hebt die van de baan afhalen anders gaan die er als een sper vandoor (kan dus niet).
Laat je eens goed informeren op dit Forum, bij een collega of op een Stamtafel

groet
Harald
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Citaat van: Haradigi op vrijdag 20 maart 2020, 14:02:43
Je kan rustig aan alle loc's gaan digitaliseren en blijven rijden op je analoge baan.

Dag Harald, je bedoelt dat Raymond zijn analoge baan kan blijven gebruiken terwijl hij de loks stuk voor stuk ombouwt, maar zonder die eenmaal gedigitaliseerde loks op die analoge baan te zetten, toch?

Groet, Patrick
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Nee hoor een digitale loc kan gewoon op een analoge baan rijden.
Alleen een kanttekening als je een hele oude blauwe trafo gebruikt dan kan door de omschakelpuls de decoder kapot gaan.

groet
Harald
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Ok, ja dan denk ik dat dat bij mij ooit eens gebeurd is (opblazen decoder door gebruik blauwe trafo).

Witte trafo kan wel begrijp ik.
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Lucien, geld hier dan niet de regel waarom eenvoudig als het moeilijk ook kan  8o
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Lucien: als hier altijd alleen maar letterlijk antwoorden gegeven worden dan zijn we vaak snel uitgepraat. De kracht van het forum is juist dat er meegedacht wordt en andere (vaak betere) oplossingen aangedragen worden.

Koen
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Draadjes kunnen inderdaad wel snel "ontsporen" met allerlei informatie die niet in de originele vraag stond. Maar in dit geval vind ik dat het wel extra info bied voor de vraagsteller. Stapsgewijs ombouwen en nog even analoog blijven rijden biedt hem denk ik zeker wel voordelen.

Koen
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Zie #8
Ik ben wel benieuwd wat de vraagsteller nu gaat doen.

groet
Harald
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Vragensteller begint met een digitale loc op z'n analoge baan te laten rijden als test.
Hij komt er dan achter dat hij ergens een cv waarde moet wijzigen, wat hij niet kan.
Hij komt erachter dat deze digitale loc slecht rijdt op een analoge baan?
En besluit dus toch maar analoog te blijven rijden?

En dat allemaal omdat hij niet naar Jan geluisterd heeft: begin met een delta loc te laten rijden op analoog.  :D
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
 @citaat
Ik ken diverse (voorlopig) analoge banen waar met digitale locs wordt gereden, GAAT GOED.

groet
Harald
Re: ombouwen analoog naar digitaal marklin
Inderdaad, als je nu analoog gewend bent zal je geen probleem hebben met digitale locs hoor.
Het hele finetunen met CV's komt later wel. Met analoge locs kan je ook niets instellen aan maximumsnelheid oid.

Koen