Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

sprinter fleischmann

Gestart door rinusm donderdag 19 maart 2020, 14:08:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sprinter fleischmann
Lid sinds: 2009

offline
sprinter fleischmann
goededag, ik rij analoog heb 2 sprinters gekoppeld  . als deze station binnenrijden stopt de eerste  de 2e ook alleen de motor blijft dan draaien hoe kan ik dit oplossen zelf dacht ik de sleper eronderuit halen bij de 2e maar dan brand denk ik de verlichting niet bij voorbaat dank voor de hulp. rinus
Re: sprinter fleischmann
Beste,
ik zal aftrappen, met een antwoord,
Blijkbaar rijdt je Marklin (sleper). Analoog en 2 sprinters gekoppeld.
De forumleden willen vast meer weten:
Welke rails rijdt je?  M, K of C
Als je stopt bij het station is dat dan een stroomloos stuk?
Kan het zijn dat de 2e sprinter buiten dit stuk staat met zijn sleper. (dan stroomloos stuk verlengen)
Zonder sleper geen licht, logisch.
Misschien kun je wat toelichten?

Re: sprinter fleischmann
Lid sinds: 2009

offline
Re: sprinter fleischmann
inderdaad rij met marklin  en met c rail het stuk is inderdaad stroomloos dat kan ik natuurlijk verlengen en wat je zegt het gedeelte waar de 2e sprinter staat daar staat nog stroom op maar als ik het verleng houdt dat in dat zodra hij het stroomloze stuk oprijdt hij ook meteen stil staat en het stationspoor heeft een lengte van 2 meter dus dan zou hij een meter voor het sein stilstaan .stel dat ik de sleper eronderuithaal is er dan nog een andere mogelijkheid om de verlichting te laten branden?
Re: sprinter fleischmann
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: sprinter fleischmann
Je kunt een trucje toepassen voor gekoppeld rijden.

A) je maakt het stroomloze stuk zo lang als nodig voor de twee treinstellen.
B) aan het einde van de stopsectie (stroomloos te maken deel) maak je een contactpunt (contactrail, schakelrail*)
C) met een extra relais (bijv. een monostabiel-relais) maak je een overbrugging van de stopsectie.
D) het sein schakelt bij groen de spanning op het spoor, bij rood stroomloos.
E) het extra relais schakelt de spanning stroomloos bij het bereiken van het contactpunt.

Als alternatief kun je ook een M84/K84 of soortgelijk gebruiken.

Je hoeft dan niets aan de trein te veranderen, en de trein stopt op de gewenste plek.

Zie voor een vergelijkbaar voorbeeld deze video van Märklin die overigens bedoeld is voor de tegenligger, maar het principe is gelijk.

John
Re: sprinter fleischmann
Lid sinds: 2018

offline
Re: sprinter fleischmann
Als je bovenleiding heb dan kan je eenvoudig het sein en binnen verlichting laten branden .
Grt.Wim.
Re: sprinter fleischmann
Lid sinds: 2017

offline
Re: sprinter fleischmann
De meest simpele oplossing is 1 sleper eraf halen en op die plaats een kabeltje solderen onder de trein plakken naar de andere sleper.
Dan is er 1 afnamepunt en hoef je verder niets aan de baan te doen.

Je kan dat ook mooier doen, via de binnenkant en stroomvoerende koppelingen monteren.
Re: sprinter fleischmann
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: sprinter fleischmann
En John,
Hij rijdt analoog.

Mvg. Marcel
Re: sprinter fleischmann
Lid sinds: 2009

offline
Re: sprinter fleischmann
iedereen bedankt voor het meedenken
Re: sprinter fleischmann
Lid sinds: 2006

offline
Re: sprinter fleischmann
Nog leukere oplossing:
De sleper van de voorste sprinter koppel je met met de achterste sprinter maar alleen voor de motoren van beide. Dus als de sprinter in het stroomloze stuk komt stoppen ze beide met rijden.
De sleper van de achterste koppel je met de voorste sprinter maar alleen voor de verlichting. Omdat die in het stuk blijft staan met stroom blijft de verlichting van allebei branden

Koen