Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

wisselaandrijving 74491

Gestart door ramdani donderdag 19 maart 2020, 12:03:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselaandrijving 74491
Lid sinds: 2012

offline
wisselaandrijving 74491
hallo,


ik loop ook tegen het gekende probleem aan met de c-rail wisselaandrijving,bij mij ziet die er anders uit dan wat ik in andere topics hierover gevonden heb,
het lijkt alsof deze al af-fabriek is doorverbonden :arrow:



Re: wisselaandrijving 74491
Basroc-1961
gast

Re: wisselaandrijving 74491
Deze aandrijving heeft een zogenaamde varisitor. Dit is de aanpassing, waardoor het de 74491 is geworden. Waarmee schakelt u de wissel en hoelang is de puls?
Re: wisselaandrijving 74491
Lid sinds: 2012

offline
Re: wisselaandrijving 74491
ik schakel de wissel met iTrain en z21,de puls is 250ms,

Re: wisselaandrijving 74491
Lid sinds: 2017

offline
Re: wisselaandrijving 74491
Al diverse keren eerder door mij opgemerkt: ik schakel via de Ecos / i-Train met 75 msec.
Geen problemen. Decoders hebben wel externe schakelvoeding (gewone wisselspanning)

Cees
Re: wisselaandrijving 74491
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wisselaandrijving 74491
Beste Michel,

Ik doe al een hele poos een test met de nieuwste aandrijvingen voor k-rails, vorige week leek er één in de oude fout te vervallen, toen de tijd op 0,2 seconde gezet en hij werkt weer, ik zet de test voort.

Mocht hij in de fout gaan, dan het schakelarmpje er uit wippen en de twee contacten met een draadje doorverbinden.

Groet, Anne W
Re: wisselaandrijving 74491
Lid sinds: 2012

offline
Re: wisselaandrijving 74491
Citaat van: Pt2/3 op donderdag 19 maart 2020, 12:33:58
Al diverse keren eerder door mij opgemerkt: ik schakel via de Ecos / i-Train met 75 msec.
Geen problemen. Decoders hebben wel externe schakelvoeding (gewone wisselspanning)

Cees


bij de z21 kan je niet lager gaan dan 100 ms,
decoder wordt ook extern gevoed,
blijft maar in 1 richting schakelen


mvg,
Michel
Re: wisselaandrijving 74491
Lid sinds: 2017

offline
Re: wisselaandrijving 74491
Blijft de wissel ook in één richting schakelen -maar dan wel de andere kant op- als je de twee massadraden bij de decoderaansluiting omwisselt  (groen naar rood en rood naar groen)
Zo ja dan is er in de decoder een transistor kapot.

Cees
Re: wisselaandrijving 74491
Lid sinds: 2012

offline
Re: wisselaandrijving 74491
Citaat van: Anne W op donderdag 19 maart 2020, 12:37:22
Beste Michel,

Ik doe al een hele poos een test met de nieuwste aandrijvingen voor k-rails, vorige week leek er één in de oude fout te vervallen, toen de tijd op 0,2 seconde gezet en hij werkt weer, ik zet de test voort.

Mocht hij in de fout gaan, dan het schakelarmpje er uit wippen en de twee contacten met een draadje doorverbinden.

Groet, Anne W


armpjes gesloopt en contacten doorverbonden,nu werkt hij zonder problemen,


mvg,
Michel
Re: wisselaandrijving 74491
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wisselaandrijving 74491
Beste Michel,

O.k., je ervaring werpt een schaduw over mijn test...., je kunt de schakelpuls nu wat korter maken.

Groet, Anne W
Re: wisselaandrijving 74491
Lid sinds: 2012

offline
Re: wisselaandrijving 74491
beste Anne,


ik heb de schakelpuls nu verkort tot 100ms,ik heb nog 3 wisselaandrijvingen die origineel zijn,eens kijken hoe lang die het volhouden,


mvg,
Michel
Re: wisselaandrijving 74491
Basroc-1961
gast

Re: wisselaandrijving 74491
Door het thuis moeten zitten, heb ik wat meer tijd om het één en ander te lezen. Zo ook het nodige over wisselaandrijvingen.
Uit de 'literatuur' komt naar voren, dat de ingebouwde schakelaar de stroom onderbreekt in de spoel op het moment, dat de wissel om is. Dan is de spoel dus ook stroomloos. Eigenlijk een soort beveiliging om het doorbranden van de spoel te voorkomen.
Een defecte schakelaar zorgt ervoor, dat de spoel stroomloos blijf en de aandrijving dus niet werkt.
Volgens mij begrijp ik uit het hele verhaal, dat de schakelaar bij de 74490 het redelijk snel begeeft door het wegbranden van de contactpunten en dankzij de varisitor de 74491 het langer volhoudt. Dit heeft dan weer te maken met het feit, dat de gebruikte schakelaars een stroomsterkte aankunnen van 0,5 A, terwijl de spoel een hogere stroomsterkte vraagt.
Ook lees ik, dat er mensen zijn, die snel een defecte aandrijving hebben en mensen,bij wie het probleemloos werkt.
Bij de volgende vragen?
- Zou Märklin hier ook duurtesten mee hebben gedaan?
- Wat zou de invloed van een condensator over de schakelaar zijn, met betrekking tot de levensduur?
Re: wisselaandrijving 74491
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wisselaandrijving 74491
Beste Bas,

Bij elke schakelaar die een stroomkring verbreekt of sluit zal een min of meer sterke vonk ontstaan, waardoor vervuiling optreedt van de contactvlakken en op de langere duur inbranding, het heeft dus niet te maken met de kwaliteit van de schakelaar op zich.

Groet, Anne W
Re: wisselaandrijving 74491
Lid sinds: 2012

offline
Re: wisselaandrijving 74491
gisteren tijdens het testen van mijn gerepareerde aandrijving is het mij wel opgevallen dat die spoel heel warm wordt tijdens het schakelen;(omdat hem op mijn hand lag)
ik weet niet of het er veel toe doet,


mvg,
Michel
Re: wisselaandrijving 74491
 @citaat helaas klopt dat niet. Het heeft alles met de kwaliteit van de schakelaar te maken.

Edit: Dit gaat om de reactie van Anne, ramdani was met net voor met zijn post.

Betere contacten, zoals goud, gaan veel langer mee. Goedkope contacten korter.
Re: wisselaandrijving 74491
Basroc-1961
gast

Re: wisselaandrijving 74491
@ Anne: Ik weet, daar er bij elke schakelaar een vonk ontstaat op het moment van schakelen. Ik rij een klassieker en deze heeft een ontsteking met contactpunten. Deze gaan ook door dit euvel ter ziele. Maar ik weet ook, dat om dit te rekken over de contactpunten een condensator staat. Vandaar ook mijn vraag, wat de invloed van een condensator zal zijn op de levensduur van de schakelaar.
En ik moet het helaas me u oneens zijn, dat dit niet te maken heeft met de kwaliteit van de schakelaar en sluit mij dus aan bij Martin (flyerman)

@ Michel: Dat de spoel warm wordt verbaast mij niet. Immers, de elektriciteitsleer leert ons, dat op het moment dat er een stroom door een draad gaat om deze draad een magnetische veld ontstaat. En het bijzondere is, dat dit magnetisch veld zijn ontstaan - de elektrische stroom - tegenwerkt. Er ontstaat dus weerstand en een deel van de elektrische energie wordt omgezet in warmte. Zolang u de spoel nog met blote handen vast kunt houden, zal het geen probleem zijn. Vanzelfsprekend is de hoeveelheid warmte afhankelijk van de schakelduur en de opeenvolging ervan.

Verder in het algemeen wil in niet een discussie opstarten over de aandrijvingen. Ik heb gelezen hier op het forum, dat het er verhit over kan gaan. Ik weet dat het verwijderen en doorverbinden een oplossing is, als de schakelaar kapot is en het verwijderen van de hefboom een optie is, voordat de schakelaar kapot is.
Re: wisselaandrijving 74491
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wisselaandrijving 74491
Beste Martin,

Nee hoor de aanleiding van de oorzaak zit nog veel dieper en is van een veel goedkoper metaal, vraag je maar eens af waarom de wisselaandrijvingen van de M-rails wissels en de eerste K-Rails wissels geen eindschakelaars nodig hadden.

Het probleem speelt ook bij de eindafschakelaars van andere merken.

Groet, Anne W
Re: wisselaandrijving 74491
Beste mensen, ik haak hier even bij aan...
Ik heb dus ook deze uhhh .... wisselaandrijvingen :-( maar dan op de authentieke/nostalgische :-) schakelwijze, gewoon met een schakelaartje dat altijd terug springt naar de neutrale middenstand.
Voor de kleinkinderen zo gedaan, dan hebben ze ook wat te doen als ze bij opa zijn. 8) (tzt nog eens automatiseren...)
Maar helaas nu ook 3 wissels van de 12 waar de contacten van de wisselaandrijvingen isoleren door het te vaak genoemde fenomeen op het forum.
Weet iemand waar ik deze contacten, liefst betere (verguld b.v.), kan kopen en welk type ik dan zou moeten bestellen?

Vriendelijke groet,
Melancho
Re: wisselaandrijving 74491
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wisselaandrijving 74491
Beste Melancho,

De eindschakelaars zijn bedoeld om de aandrijving te beschermen tegen mensen die te lang op het door jou genoemde knopje drukken, vroeger met de oude M-rails en K-Rails (vaste) aandrijving was dat geen probleem, de hoeveelheid koper in de aandrijvingen was groot genoeg om een continue stroom te doorstaan.

Dus, nee, er zijn geen andere contacten te koop, de enige oplossing is of nieuwe aandrijvingen te kopen of in de bestaande aandrijvingen de eindschakelaars te overbruggen, er is, geloof ik wel geëxperimenteerd met "stroomlimiteringen", overigens schijnen de nieuwste aandrijvingen het wel langer vol te houden, mijn test loopt al minimaal een jaar.

Groet, Anne W
Re: wisselaandrijving 74491
Citaat van: Anne W op vrijdag 20 maart 2020, 22:24:10
Beste Melancho,

De eindschakelaars zijn bedoeld om de aandrijving te beschermen tegen mensen die te lang op het door jou genoemde knopje drukken, vroeger met de oude M-rails en K-Rails (vaste) aandrijving was dat geen probleem, de hoeveelheid koper in de aandrijvingen was groot genoeg om een continue stroom te doorstaan.
Ja dit is mij wel duidelijk, de schakelaartjes om de wissels te bedienen gaan direct terug naar de neutrale stand zodra je ze loslaat.

Dus, nee, er zijn geen andere contacten te koop, de enige oplossing is of nieuwe aandrijvingen te kopen of in de bestaande aandrijvingen de eindschakelaars te overbruggen, er is, geloof ik wel geëxperimenteerd met "stroomlimiteringen", overigens schijnen de nieuwste aandrijvingen het wel langer vol te houden, mijn test loopt al minimaal een jaar.

Groet, Anne W

Ik meen op het forum gelezen te hebben dat men de microswitches in de wisselaandrijving heeft vervangen door nieuwe. Vandaar mijn vraag, waar dan gekocht.....
Nieuwe aandrijvingen vind ik geen optie, kost mij te veel geld en kans op hetzelfde probleem.
Betere microswitches plaatsen lijk mij het beste te doen, dus als iemand het type en merk van de microswithes mij kan vertellen zou dat mooi zijn..

Op https://www.marklin-users.net/forum/posts/t14424-74490-turnout-motor-problem lees ik een oud bericht uit 2011:
> The tiny micro switches are made by cherry corp (subminiature DH Series) http://www.cherrycorp.co.../switches/submini/dh.htm
These are a standard item in there catolouge, so can be replaced new. Most people seem to bridge them out, thats fine, but can be an issue if you are only analog control & using old controll boxes.
I have had a few fail or just poor opperation. Some I bridged the legs, and some successfuly restored contacts using CRC 2.26
The replacement micro switches came in at a cost of about $4 NZD from a Electrical wholesaler here in NZ. I would say a lot cheaper in the US.
Just my 2 cents worth. <
Ik kan deze echter niet meer even vinden maar misschien heeft iemand op het forum er ook al eens naar gezocht en ze aangeschaft?
Re: wisselaandrijving 74491
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wisselaandrijving 74491
Beste Melancho,

Het enige wat ik weet is dat Märklin iets "heeft gedaan" om de vonk bij het schakelen tegen te gaan, dat test ik nu op mij baan, overigens moet je de kracht van de thuismarkt van Märklin niet onderschatten, ze zullen alles doen om de thuismarkt op zo'n cruciaal vlak tevreden te houden, wat ook betekent dat als het niet lukt het waarschijnlijk ook niet mogelijk is.

Groet, Anne W