Adjebelle
Jammer dat je zo veel fouten maakt en daarmee tot de verkeerde conclusies komt.
Citaat van: Adjebelle op zaterdag 21 maart 2020, 14:08:50
Overigens de lengte van een 2274: de straal is 902,4mm; dan is de omtrek 5672,23mm.
Omtrek cirkel: 2¶r wat voor de bij 2274 behorende straal van 902,4 mm dus een omtrek van
5.669,92 mm (5.669,91642... mm) oplevert,
niet 5.672,23 mm
Voor de lengte van een 2274 levert dit dan 5.669,92 / 360 * 14,43 = 227,27 mm (afgerond had ik 227,3 mm aangegeven)
Citeer
Hierin gaan 25 stuks (14,4 x 25 = precies 360) in een volledige cirkel.
(Ik heb gezien dat ook Anyrail hiermee de mist in gaat. Die geven aan een radius van 14,43 *25 is dan 360,75 wat dus gewoonweg niet goed kan zijn). Dit kan ook de reden zijn dat de praktijk wel klopt en de tekenprogramma's niet.
Specificatie Märklin voor boog 2274: 14
o26' omgerekend is dit 14,43
o en geen 14,4 zoals jij suggereert.
Marklin geeft aan dat dit de tegenboog voor de 2272 en 2273 is, nergens wordt gemeld dat 25 stuks een gehele cirkel zouden moeten vormen.
Hier ga je dus van de verkeerde aanname uit dat er 25 stuks 2274 in een cirkel gaan.
Anyrail zit hier goed, jij niet.
Citeer
Hier is de praktijk; zie foto.
Ik moet mijn rangeerterrein wat ik aan ga leggen nog bouwen dus ik heb wat slanke wissels volgens mijn baanplan voorbeeld in elkaar gezet.
Ik kom toch echt geen rails tekort hoor en ook hoef ik niks te wrikkken. Voor de duidelijkheid heb ik e.e.a. langs een rechte lijn gefotografeerd zodat je goed kunt zien hoe netjes dat erbij ligt.
De sporen liggen eigenlijk perfect op 56,9 en 56,2 mm in Anyrail nagemeten.
Dus ik snap werkelijk het probleem niet dat je een paar mm tekort zou komen.
Hier spreek je jezelf ook tegen, "ook Anyrail hiermee de mist in gaat" en "de praktijk wel klopt en de tekenprogramma's niet" terwijl je aangeeft dat "de sporen liggen eigenlijk perfect op 56,9 en 56,2 mm in Anyrail nagemeten".
Gezien geringe aantal wissels wat je in je voorbeeld toont en de lengte van de rail tussen de linker 2 en de rechter twee, kun je de rails eenvoudig op elkaar laten aansluiten.
Het wrikken waar ik op doel is het niet geheel aansluiten en dat daardoor bij het verbinden een en ander iets kan verbuigen.
Bij een complexere wisselstraat zul je in de praktijk zien dat je dus bij echt alles goed parallel aanleggen, bij de verbindingen tussen 2275 onderling of tussen 2275 met 2272/2273 van parallelsporen ruimtes overhoudt.
De paar mm die je tekort komt betreffen dus niet de parallele afstand van de sporen, als wel de afstand tussen de onderlinge wisselaansluitingen.
Dit levert wel een kleine verandering met betrekking tot de parallelle afstand op, wat je hier ook lijkt aan te geven:
Citeer
De sporen liggen eigenlijk perfect op 56,9 en 56,2 mm in Anyrail nagemeten.
Ik neem aan dat je de 56,9 mm aan de linkerkant van de bovenste wissel hebt gemeten en de 56,2 mm aan de rechterkant van hetzelfde wissel, anders kan ik mij niet voorstellen hoe je aan deze twee verschillende waarden komt.
Daarmee bevestig je ook de bewering en de resultaten uit de praktijk.
Maar goed, jij lijkt het beter te weten, dus ben ik benieuwd hoe dat met een complexe wisselstraat gaat worden.
Ik heb er al heel wat gebouwd en moest altijd bij het gebruik van 2275 de nodige aanpassingen doorvoeren.