Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels

Gestart door Meine woensdag 18 maart 2020, 13:41:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Hierbij de uitkomst van wat hieronder geschreven is:

Lengte van de bogen van K-rails alles in mm (millimeters)

2210 = 232,01

2221 = 188,50
2223 =  94,25
2224 =  47,12

2231 = 222,32
2232 = 166,74
2233 = 111,16
2234 =  55,58
2235 =  27,79

2241 = 290,02

2251 = 323,85     edit typefout bijgewerkt

2260 = 166,74
2261 = 166,74

2267 = 188,50 binnenste boog
2267 = 253,6‬0 buitenste boog (2221 + 2204 + 2208 = 188,5 + 35,1 + 20 = 253,6) Bron: Klik


2271 = 227,27
2274 = 227,27
2275 = 223,81  bron: Klik

*************************************************************************


Ik ben druk bezig om mijn baan met iTrain te laten rijden. Dit lukt prima. Ik rij zonder routes.

Om nu wat dieper in itrain te duiken loop ik tegen een aantal zaken aan.

Nu loop ik tegen het invoeren van lengtes van blokken, terugmelders en wissels aan. Voornamelijk het laatste.

Weet iemand de juiste lengte van de marklin Krails en dan met name het afbuigende spoor?

2261   =   R 16,98 cm  A : cm
2260   =    R 16,98 cm  A : cm
2267   =    R cm           A : cm
2271   =   R 22,50 cm  A : cm
2275   =   R 22,50 cm  A : cm

Overigens is de lengte van de 2221 , 2231 enz ook wel lastig.

Opmeten is lastig en met de rolmaat van uit de naaimand van mij vrouw is het niet echt nauwkeurig.

Meine

Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Ik gebruik voor het bepalen van de lengte van bochten (die volgens mij niet in de Wiki staan) WinTrack. Dat ziet er dan als volgt uit:

2203: 30 mm
2208: 35 mm
2210: 232 mm
2221: 189 mm
2223: 94 mm
2224: 47 mm
2231: 222 mm
2232: 167 mm
2233: 111 mm
2234: 56 mm
2235: 28 mm
2241: 290 mm
2251: 324 mm
2274: 227 mm (tegenboog wissel)
2275: 224 mm (booglengte wissel)

Voor wissels is de lengte van de tegenboog gelijk aan de lengte van de afbuigende rails.

Mvrgr,
Rob.

NB: lijkt mij goed idee deze info ook in de WiKi te zetten. In een ander topic staat ook een overzicht van de lengte van alle C-Rail bochten.
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
 @citaat WinTrack gebruik ik ook voor de lengtes. Dat werkt prima :thumbup:
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Op de wiki waar Johnny mij op wees staat het volgende plaatje.

https://wiki.3rail.nl/images/f/f6/Bochten-K-rails.jpg_thumb.png

Er vanuit gaande dat dit juist is. Kom ik op andere waardes.

2261 en 2260 hebben R2 als afbuigende rail. De tegenhanger is de 2232.

Dus als een halve ronde van R2 1130mm is en er gaan 8 x een 2232 in dan is het
1130mm : 8 = 166,25mm voor het afbuigende railstuk

    dus: 2260 en 2261    = 166,25mm


voor de 2221   928mm : 6 = 154,67mm
voor de 2231  1130mm : 6 = 188,33mm
voor de 2241  1740mm : 6 = 290,00mm
voor de 2251  1820mm : 6 = 303,33mm
voor de 2274  ?      : 6 = ?

voor de 2267 2271, 2274 en 2274 blijft het nog open staan.

Maak ik een denkfout?

Meine
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Citaat van: ROMiJo op woensdag 18 maart 2020, 14:09:46
lijkt mij goed idee deze info ook in de WiKi te zetten

Goed plan, doe maar! ;-) Zie https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Help:Meehelpen :-)
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Ja denkfout: een boog van 30 graden is langer dan een boog van 22,5 graden.
2231 = 222,32 mm
2241 = 290 mm
2251 = 323,85 mm

Cees
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Ik zie al waar ik mis ging. de industrierail is meegeteld. Dus maakte ik een denkfout.

Volgens mij moet het zo kloppen:

meine
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Er kan veel mis gaan door een opeenvolging van fouten door afrondingen die al in WinTrack beginnen en fouten in Wiki.

Wiki
De hoek van de 2232 in Wiki verkeerd weergegeven, is namelijk niet 22 maar 22,5 graden.
De lengte van een 2231 bocht bij 180 graden K-rails is 1333,92 i.p.v. 1333

WinTrack
WinTrack rond blijkbaar volgens ROMiJo ook op helen af.

Lengte 2231: 222,32 mm
Lengte 2232: 166,74 mm
Deze lengtes zijn ook afgerond en daarmee ongeveer maar dichter bij de waarheid.

Lengte van de 2274 is 227,27 mm
Hiermee is de lengte van de boog van bijvoorbeeld een 2271 wissel bekend.
Echter de booglengte van een 2275 Engels wissel is niet gelijk aan die van de 2274, maar slechts 223,81 mm.

Dit komt door een fout in de geometrie (hier overigens op 1 decimaal afgerond)


Voor rekenen moet men met de originele waarden werken en pas op het laatst afronden.
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
De lengte van de afbuigende rails van de 2260 en 2261 zijn duidelijk:

nu die van de 2267 (mooie uitdaging om die te berekenen) nog en dan de slanke wissels

Meine
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Informatie Anyrail:
2210   232,0 mm
2221   188,5 mm
2223   094,8 mm
2224   047,1 mm
2229   094.2 mm
2231   222,3 mm
2232   166,7 mm
2233   111,2 mm
2234   055,6 mm
2235   027,8 mm
2239   111.2 mm   
2241   290,0 mm
2251   323,8 mm
2274   227,3 mm

Als de 2267 een bochtwissel is (handbediening) zal het de 2269 bochtwissel (elektrisch) zijn. Deze kent een 'binnenbocht' gelijk aan de 2221 en de 'buitenbocht' is een combinatie van de 2221, de 2208 en de 2203. Zie ook deze informatie.
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Als aanvulling op bovenstaande:

2260 = 166,74mm
2261 = 166,74mm

2267 = 183,6 mm  zie vorig en volgend bericht    30 + 35,1 + 118,5mm
2267 = 118,5 mm  zie vorig en volgend bericht.

2271 = 227,27mm
2274 = 227,27mm
2275 = 223,81mm   bron: Klik

Dus de 2267 blijft open staan. De rest is nu duidelijk.

Meine
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Zie mijn vorige post. B)
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Meine,
Toch na alle rekengeweld nog even een opmerking: voor iTrain zijn de (ook door Wintrack) afgeronde waarden in mm ruim voldoende om nauwkeurig op positie te kunnen rijden. Proberen een bloklengte in te voeren met een nauwkeurigheid van 10-den of zelfs honderdsten van een millimeter is zinloos. In de handleiding van iTrain staat ook bij het instellen van Voorkeuren: 'De lengte-eenheid geeft aan welke eenheid wordt gebruikt in iTrain om lengtes weer te geven. Het wordt aanbevolen om centimeters te gebruiken, omdat dat de meest logische eenheid is voor de grootte van de modeltrein en omdat het intern gebruikt wordt.'.

Mvrgr,
Rob.

NB: ik heb in mijn tabel de 2203 , 2208 en 2275 toegevoegd (met dank aan de bronnen :thumbup:)
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Het komt allemaal niet zo nauw. Afronden op hele Millimeters.

Voor het afbuigende spoor neem ik de lengte van het rechte spoor. Werkt altijd perfect.

Groetjes.
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Ik ga de wissels even nalopen en op mm invoeren.

in het eerste bericht heb ik de uitkomst neergezet van alles wat hierboven geschreven is, zodat in een overzicht de gegevens staan.

Iedereen bedankt!

Meine
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Citaat van: Eric-Paul op woensdag 18 maart 2020, 15:04:47WinTrack rond blijkbaar volgens ROMiJo ook op helen af.

Als je in WinTrack één rail selecteert en dan rechtsonder in de statusbalk kijkt, dan krijg je de lengte van die rail. Die is weliswaar afgerond op een hele waarde, maar dat zegt verder niets over de nauwkeurigheid van WinTrack, die is véél groter. Als je wilt weten welke lengte een bepaalde rail volgens WinTrack heeft, moet je er gewoon een heleboel tegelijk selecteren. Met 1000 stuks krijg je de 1000 keer de lengte, daaruit volgt de lengte van één rail nauwkeurig tot op 3 decimalen. Dat werkt voor de lengte van zowel rechte als gebogen rails. Voor de booghoek van een bepaalde rail kun je er eveneens 1000 achter elkaar leggen om een nauwkeurige hoek te bepalen, al is de berekening dan wel wat ingewikkelder dan gewoon delen door 1000.


Citaat van: Meine op woensdag 18 maart 2020, 15:06:21
nu die van de 2267 (mooie uitdaging om die te berekenen) nog en dan de slanke wissels

Ik neem aan dat je de 2274 bedoelt en heb de uitdaging aangenomen. <<< Edit: Ik zie dat ik me had vergist, mijn aanname klopte niet.

Voor de 2274 kom ik twee verschillende hoeken tegen: in de Märklin product database staat 14°26', wat neerkomt op 14,43 in decimale notatie. Op andere plaatsen kom ik 14,4° tegen. Dat verschil maakt in de praktijk natuurlijk niet uit, maar het maakt me wel nieuwsgierig, daarom heb ik er zojuist 1000 achter elkaar gelegd in WinTrack. De resultaten:

Booghoek 14,438°
Lengte 227,41 mm
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Citaat van: Erik Baas op woensdag 18 maart 2020, 14:39:59
Citaat van: ROMiJo op woensdag 18 maart 2020, 14:09:46
lijkt mij goed idee deze info ook in de WiKi te zetten

Goed plan, doe maar! ;-) Zie https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Help:Meehelpen :-)

Prima Erik,
Mail gaat er uit  :)

Groeten,
Rob.
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Citaat van: Meine op woensdag 18 maart 2020, 16:25:17
Ik ga de wissels even nalopen en op mm invoeren.
Vergeet niet dat iTrain cm hanteert.
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 18 maart 2020, 16:35:09
Citaat van: Meine op woensdag 18 maart 2020, 16:25:17
Ik ga de wissels even nalopen en op mm invoeren.
Vergeet niet dat iTrain cm hanteert.

@citaat @citaat
Je kan de instellingen in iTrain aanpassen zodat de maatvoering ook in mm wordt weergegeven.

grts Freddy
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
t komt ook niet op een centimeter meer of minder aan i iTrain
je kunt ook altijd in blokeigenschappen een marge invoeren
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
 @citaat
ondanks dat iTrain cm hanteert is het raadzaam om zo nauwkeurig de lengtes op te geven, dus op 1 decimaal nauwkeurig, immers vele afrondingen geeft ook een afwijking.

mvg,

Ruud
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
 @citaat
Ik heb die fouten ook eerst ontdekt toen ik mij afvroeg waar de genoemde gegevens vandaan kwamen. ;)

Maar bedankt voor de link :thumbup:
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Citaat van: ROMiJo op woensdag 18 maart 2020, 16:11:07
Het wordt aanbevolen om centimeters te gebruiken, omdat dat de meest logische eenheid is voor de grootte van de modeltrein en omdat het intern gebruikt wordt.'.
Wauw, een eindgebruiker aanraden een eenheid te gebruiken, omdat deze ook intern wordt gebruikt.
Het interne zou niet moeten uitmaken en moet je juist afschermen.
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Ondertussen wat typefouten en rekenfouten in het eerste bericht veranderd. (Dank aan de melders)

Vermoedelijk is het zo goed.

Meine
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
De geometrie van Marklin K rail geeft nog een zesde bocht die nergens in onze wiki genoemd wordt. Een bocht die tussen 2231 en 2241 in ligt. Ziet er als volgt uit:
90 graden:  2204+2231+2203+2231+2203+2231+2204
Die kun je ook met kleinere passtukken maken en dan ziet het er zo uit:
90 graden: 2233+2204+2233+2204+2233+2204+2233+2233+2208+2233
Je hebt dan een radius van ca. 489,2mm
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
 @citaat Of je gebruikt flexrail (2205).
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Citaat van: Adjebelle op donderdag 19 maart 2020, 05:54:02
De geometrie van Marklin K rail geeft nog een zesde bocht die nergens in onze wiki genoemd wordt.

Toch wel: Zie de tweede afbeelding bij https://wiki.3rail.nl/index.php?title=K-Rail_Geometrie#Gebogen_K-rails
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
 @citaat De radius van 489,2 staat niet in de tabel genoemd daaronder. Vandaar dat ik dacht dat ie niet in de wiki stond. Heb 'm wel op de tekening gezien dus dat is goed.
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Hallo,

helemaal prima dat je de lengten op hondersten van mm. in wil voeren, Immers iTrain ijkt met tienden van km/h, waarbij ik toch ondanks een zorgvuldig aangelegde baan en terugmelders soms fluctuaties tot zeg maar 5% zie tijdens het ijken.  Miijn ervaring is dat je toch een veiligheidsmarge van enkele cm. aan moet houden op de vrijbalk bij de wissels. Treinen met relex koppelingen variëren ook in treinlengte. Heren succes met meten, ik hou het op 0,5 cm.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Even inhaken op de uitspraak van Walter (Wissels): 1 km/h = 0, 277... m/s, is dus 2,7 cm/s of 22,7 mm/s.
Ervan uitgaande, dat de schaalsnelheid ook 1:87 gerekend moet worden, krijg je dan 0,277../87 = 0,00319284802043422733077905491699 m/s, afgerond 0,00319 m/s.
Dus bij 1 km/h is de schaalsnelheid 3,19 mm/s.
Nu weet ik als 'newby' niet, welke lage snelheden modeltreinen kunnen rijden, maar vraag mij wel af of dat in de buurt komt van de 0,01 mm/s.

Het lijkt mij wel zeer aannemelijk. dat invloeden van wrijving van rijdend materieel, nauwelijks waarneembare kronkels in rails, hoogte verschillen, ed. van invloed zijn. Dus dat zal ongetwijfeld de fluctuaties verklaren.
Nu heb ik ook geen idee, hoe men treinen ijkt, maar het lijkt mij aannemelijk, dat het gebeurd op een ijkbaan of rollenbaan. Dan is er sprake van een geconditioneerde omstandigheid en dat lijkt dan weer veel op het 'gesjoemel' met uitstootwaarden van auto's
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Gewoon even een vraag over de vrijbalk bij wissels:

Op het (g)orakel heb ik gevonden, dat het de plaats is, tot waar materieel zich kan opstellen zonder het gevaar te lopen, dat ander materieel het raakt. Het lijkt mij aannemelijk, dat ook daar een marge gebruikt wordt.
Nu ben ik mij aan het verdiepen in Anyrail en het opdelen van een baan in secties. Hierbij heb ik ook de keuze een 'sectie' stroomloos te maken.
Nu de vraag:
Kun je in de baan dan een stukje opnemen, dat stroomloos staat op het moment, dat een locomotief 'doorschiet'? Een soort van veiligheid. En kun je dit ook opnemen in de besturingssoftware?
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 20 maart 2020, 09:47:11
Even inhaken op de uitspraak van Walter (Wissels): 1 km/h = 0, 277... m/s, is dus 2,7 cm/s of 22,7 mm/s.
Ervan uitgaande, dat de schaalsnelheid ook 1:87 gerekend moet worden, krijg je dan 0,277../87 = 0,00319284802043422733077905491699 m/s, afgerond 0,00319 m/s.
Dus bij 1 km/h is de schaalsnelheid 3,19 mm/s.
Nu weet ik als 'newby' niet, welke lage snelheden modeltreinen kunnen rijden, maar vraag mij wel af of dat in de buurt komt van de 0,01 mm/s.

Het lijkt mij wel zeer aannemelijk. dat invloeden van wrijving van rijdend materieel, nauwelijks waarneembare kronkels in rails, hoogte verschillen, ed. van invloed zijn. Dus dat zal ongetwijfeld de fluctuaties verklaren.
Nu heb ik ook geen idee, hoe men treinen ijkt, maar het lijkt mij aannemelijk, dat het gebeurd op een ijkbaan of rollenbaan. Dan is er sprake van een geconditioneerde omstandigheid en dat lijkt dan weer veel op het 'gesjoemel' met uitstootwaarden van auto's


sommigen ijken hun treinen op de baan,anderen op een rollerbank,
er wordt aangeraden om een speciaal ijkspoor te gebruiken dat vlak ligt met voldoende uitloopmogelijkheden (en nog andere zaken),zo wordt er min of meer onder ideale omstandigheden geijkt;
natuurlijk,zijn de omstandigheden op de baan verschillend,er zijn hellingen,er zijn vervuilde rails,er hangen wagons aan de loc,etc.


mvg,
Michel
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Citaat van: Adjebelle op donderdag 19 maart 2020, 05:54:02a) 2204+2231+2203+2231+2203+2231+2204
b) 2233+2204+2233+2204+2233+2204+2233+2233+2208+2233
Je hebt dan een radius van ca. 489,2mm
Via mijn Excelprogramma:
a) R = 488,081 mm; L = 771,960 mm
b) X = 490,813 mm; Y = 491,487 mm -> Rgem = 491,150 mm; L = 769,560 mm

De waarden heb ik op 3 cijfers achter de komma afgerond. Voor verdere verwerking kun je dan afronden op 1 cijfer achter de komma.
Zie tabel. Een blanco aantal betekent: 1.
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
De radius die ik genoemd heb 489,2 is een opgave van Marklin zelf in hun geometrie tekeningen en vind ik eigenlijk wel afwijken van wat jij hier uitgerekend hebt.
Wijken de normale boogstralen volgens jouw berekeingen dan ook af van die van Marklin?
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
De normale boogstralen wijken uiteraard niet af. Want die staan bij elk railstuk afzonderlijk vermeld. Bij samenstellingen van railstukken heeft Märklin een eigen afweging gemaakt om er 'nadere' informatie (afmetingen, enz.) bij te zetten. Wel heb ik op basis van berekeningen een straal en lengte voor de afgebogen stand van het slanke Engels wissel 2275: R = 888,45 mm; L = 223,809 mm.
Voor boog 2274 kom ik uit op: R = 902,4 mm; L = 227,323 mm.

Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Je lengte van de rail M2231 klopt niet en daarom wijk je af van M.
De juiste lengte van deze rail is m.i. 22,24 cm (Anyrail werkt met 22,23 cm zie ik).
Straal is 424,6; diameter is dan 849,2. Pi (22/7) x diameter is 286,89 = omtrek en die delen door 6 geeft lengte per rail en is dus 22,23 cm.
Je komt dan aan een totale lengte voor deze bocht van 772,23mm waar jij komt aan 771,96.
Als je dit corrigeert kom je denk ik in de buurt van de Marklin tekening. Ik heb geen Excel sheet maar jij moet dat zo kunnen zien.....
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
 @citaat
Sorry, niet om te beledigen, maar er klopt hier niets van.

Citeer
De juiste lengte van deze rail is m.i. 22,24 cm (Anyrail werkt met 22,23 cm zie ik).
De juiste lengte van de 2231 is 222,32 mm oftewel (afgerond) 22,23 cm, zoals ook in de tabel van Martin wordt gebruikt: precies 222,32 mm

Citeer
Straal is 424,6; diameter is dan 849,2. Pi (22/7) x diameter is 286,89 = omtrek en die delen door 6 geeft lengte per rail en is dus 22,23 cm.
Je komt dan aan een totale lengte voor deze bocht van 772,23mm waar jij komt aan 771,96.
Volgens jouw berekening: ¶ x 849,2 (de diameter) = 286,89 wat door 6 delen 22,23 zou opleveren

Ten eerste is ¶ x 849,2 = 2667,84 mm (in cm 266,78 en niet 286,89), de omtrek voor de hele cirkel wat door 12 (niet 6) gedeeld 222,32 mm is.

Ten tweede is 286,89 / 6 = 47,815 en niet 22,23 zoals jij beweert.
Zou je 286,89 / 12 doen, dan kom je op 23,9 cm en niet 22,24 cm of zo.


Citeer
Ik heb geen Excel sheet maar jij moet dat zo kunnen zien.....
Wellicht handig van iemand er een te krijgen met de formules er in.
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Citaat van: mphoi op vrijdag 20 maart 2020, 13:18:37
De normale boogstralen wijken uiteraard niet af. Want die staan bij elk railstuk afzonderlijk vermeld. Bij samenstellingen van railstukken heeft Märklin een eigen afweging gemaakt om er 'nadere' informatie (afmetingen, enz.) bij te zetten. Wel heb ik op basis van berekeningen een straal en lengte voor de afgebogen stand van het slanke Engels wissel 2275: R = 888,45 mm; L = 223,809 mm.
Voor boog 2274 kom ik uit op: R = 902,4 mm; L = 227,323 mm.
Yep, hier ook goed na te lezen met uitleg.
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
In reactie #15 van "Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan" staan een zestal figuren met railafstanden:
a) Linksboven: 57 mm -> in werkelijkheid: 56,522 mm -> afgerond: 57 mm.
b) Rechtsboven: 64,6 mm -> in werkelijkheid: 64,000 mm -> afgerond: 64,0 mm.
c) Linksmidden: 114 mm -> in werkelijkheid: 112,604 mm -> afgerond: 113 mm.

Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Juist, en dat is precies het gevolg van de foute geometrie van de slanke K-wissels en het gebruik van de 2275 in de figuren.
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Allereerst kom ik even terug op de juiste berekening van de lengte van een M2231. Ik heb me de verkeerde gegevens gebruikt en vandaar dat ik nu even mijn berekening van de juiste lengte als bijlage geef zodat ik me niet meer vergis. Het is een miniem verschil, maar ik reken altijd zoals ik geleerd heb met Pi=22/7 en niet de afgeronde 3,14 Daar komt het eigenlijk op neer.
Je krijgt in mijn berekening dan voor de alternatieve boogstraal een totale lengte van 772,229mm en geen 771,960 zoals berekend door mphoi. Waar het mij om gaat is of iemand dan kan berekenen of dit beter in de buurt komt van de boogstraal die M zelf opgeeft van 424,6mm
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
en om het verhaal met slanke wissels even uit de weg te ruimen ook nog het volgende. Je MOET de tussenstukjes 2293 - en rail 2209 en alleen als TEGEN-boog de 2274 gebruiken om in parallelsporen slanke dubbele kruiswissels en slanke wissels te kunnen gebruiken. Zie bijlage. Je kunt dan hierop ook weer varianten toepassen uiteraard.
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Dat voor de 2271 de 2274 als tegenboog moet worden gebruikt om een parallel spoor te krijgen wordt niet tegengesproken.
Om de passtukjes te gebruiken voor het opvullen van het rechte spoor, daar gaat het ook niet om.
Vanuit Märklin's zicht en aanwijzingen zou je plaatje kloppen, echter de berekeningen en de praktijk wijzen uit dat de boog van de 2275 niet gelijk aan de 2274 is.

De 2275 heeft namelijk een kleinere boogstraal (14o12' of 14.21o) dan in de catalogus aangegeven (14o26' of 14.43o) en zoals ook de bogen van de 2271, 2272, 2273 of 2274 daadwerkelijk zijn.

Daarmee is ook de lengte van de boog van de 2275 kleiner en zal een parallelspoor op minder dan 57 mm komen te liggen, zoals in jouw plaatje voor de onderste sporen.
Leg je de rails zoals in jouw plaatje, dan hebben de bovenste twee parallelsporen wel een afstand van 57 mm, maar ontstaat (zonder te wrikken enschuiven) een gat tussen de 2273 en 2275.

Hieronder nogmaals een foto van de werkelijkheid


Het gaat hier over de lengte van K-rail wissels, dus nog kort aangegeven:
2271, 2272, 2273
lengte rechte: 225 mm
lengte boog:   227,3 mm (afgerond)

2275
lengte rechte: 225 mm
lengte boog:   223,8 mm (afgerond)

Overigens komt dit probleem ook bij M-rails voor en bestaan voor de engelse wissel 5207 passtukjes van 8 mm om aan het einde van de wisselboog toe te voegen om zodoende het gat op te vullen.

Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Zie ook hier
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Hier is de praktijk; zie foto.
Ik moet mijn rangeerterrein wat ik aan ga leggen nog bouwen dus ik heb wat slanke wissels volgens mijn baanplan voorbeeld in elkaar gezet.
Ik kom toch echt geen rails tekort hoor en ook hoef ik niks te wrikkken. Voor de duidelijkheid heb ik e.e.a. langs een rechte lijn gefotografeerd zodat je goed kunt zien hoe netjes dat erbij ligt.
De sporen liggen eigenlijk perfect op 56,9 en 56,2 mm in Anyrail nagemeten.
Dus ik snap werkelijk het probleem niet dat je een paar mm tekort zou komen.
Ik herhaal: je mag de 2274 alleen als tegenboog gebruiken
Overigens de lengte van een 2274: de straal is 902,4mm; dan is de omtrek 5672,23mm. Hierin gaan 25 stuks (14,4 x 25 = precies 360) in een volledige cirkel. Dan heb je per rail een lengte van 226,89mm. (Ik heb gezien dat ook Anyrail hiermee de mist in gaat. Die geven aan een radius van 14,43 *25 is dan 360,75 wat dus gewoonweg niet goed kan zijn). Dit kan ook de reden zijn dat de praktijk wel klopt en de tekenprogramma's niet.
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Citaat van: Adjebelle op zaterdag 21 maart 2020, 07:41:16..., maar ik reken altijd zoals ik geleerd heb met Pi=22/7 en niet de afgeronde 3,14
Beide zijn afrondingen. Ik reken met pi zoals die in Excel beschikbaar is: 3,14159265358979.
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Adjebelle @citaat
Jammer dat je zo veel fouten maakt en daarmee tot de verkeerde conclusies komt.

Citaat van: Adjebelle op zaterdag 21 maart 2020, 14:08:50
Overigens de lengte van een 2274: de straal is 902,4mm; dan is de omtrek 5672,23mm.
Omtrek cirkel: 2¶r wat voor de bij 2274 behorende straal van 902,4 mm dus een omtrek van 5.669,92 mm (5.669,91642... mm) oplevert, niet 5.672,23 mm
Voor de lengte van een 2274 levert dit dan 5.669,92 / 360 * 14,43 = 227,27 mm (afgerond had ik 227,3 mm aangegeven)


Citeer
Hierin gaan 25 stuks (14,4 x 25 = precies 360) in een volledige cirkel.
(Ik heb gezien dat ook Anyrail hiermee de mist in gaat. Die geven aan een radius van 14,43 *25 is dan 360,75 wat dus gewoonweg niet goed kan zijn). Dit kan ook de reden zijn dat de praktijk wel klopt en de tekenprogramma's niet.
Specificatie Märklin voor boog 2274: 14o26' omgerekend is dit 14,43o en geen 14,4 zoals jij suggereert.
Marklin geeft aan dat dit de tegenboog voor de 2272 en 2273 is, nergens wordt gemeld dat 25 stuks een gehele cirkel zouden moeten vormen.
Hier ga je dus van de verkeerde aanname uit dat er 25 stuks 2274 in een cirkel gaan.
Anyrail zit hier goed, jij niet.


Citeer
Hier is de praktijk; zie foto.
Ik moet mijn rangeerterrein wat ik aan ga leggen nog bouwen dus ik heb wat slanke wissels volgens mijn baanplan voorbeeld in elkaar gezet.
Ik kom toch echt geen rails tekort hoor en ook hoef ik niks te wrikkken. Voor de duidelijkheid heb ik e.e.a. langs een rechte lijn gefotografeerd zodat je goed kunt zien hoe netjes dat erbij ligt.
De sporen liggen eigenlijk perfect op 56,9 en 56,2 mm in Anyrail nagemeten.
Dus ik snap werkelijk het probleem niet dat je een paar mm tekort zou komen.
Hier spreek je jezelf ook tegen, "ook Anyrail hiermee de mist in gaat" en "de praktijk wel klopt en de tekenprogramma's niet" terwijl je aangeeft dat "de sporen liggen eigenlijk perfect op 56,9 en 56,2 mm in Anyrail nagemeten".

Gezien geringe aantal wissels wat je in je voorbeeld toont en de lengte van de rail tussen de linker 2 en de rechter twee, kun je de rails eenvoudig op elkaar laten aansluiten.
Het wrikken waar ik op doel is het niet geheel aansluiten en dat daardoor bij het verbinden een en ander iets kan verbuigen.
Bij een complexere wisselstraat zul je in de praktijk zien dat je dus bij echt alles goed parallel aanleggen, bij de verbindingen tussen 2275 onderling of tussen 2275 met 2272/2273 van parallelsporen ruimtes overhoudt.
De paar mm die je tekort komt betreffen dus niet de parallele afstand van de sporen, als wel de afstand tussen de onderlinge wisselaansluitingen.
Dit levert wel een kleine verandering met betrekking tot de parallelle afstand op, wat je hier ook lijkt aan te geven:
Citeer
De sporen liggen eigenlijk perfect op 56,9 en 56,2 mm in Anyrail nagemeten.
Ik neem aan dat je de 56,9 mm aan de linkerkant van de bovenste wissel hebt gemeten en de 56,2 mm aan de rechterkant van hetzelfde wissel, anders kan ik mij niet voorstellen hoe je aan deze twee verschillende waarden komt.
Daarmee bevestig je ook de bewering en de resultaten uit de praktijk.

Maar goed, jij lijkt het beter te weten, dus ben ik benieuwd hoe dat met een complexe wisselstraat gaat worden.

Ik heb er al heel wat gebouwd en moest altijd bij het gebruik van 2275 de nodige aanpassingen doorvoeren.

Re: iTrain bijzaak vragen: lengte van Krail wissels
Citaat van: Eric-Paul op zaterdag 21 maart 2020, 09:31:40De 2275 heeft namelijk een kleinere boogstraal (14o12' of 14.21o) dan in de catalogus aangegeven (14o26' of 14.43o)
Boogstraal en hoek zijn twee verschillende zaken. De hoek is niet kleiner, maar gewoon: 14o26' of 14,43o. Echter de straal is kleiner: 888,45 mm i.p.v. 902,4 mm.