Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag

Gestart door AlexH dinsdag 17 maart 2020, 11:42:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Ik heb al een tijdje een Märklin 43580 mint doppelstock wagonset. Hiervan is het 'wissel contact' die wisselt bij vooruit en achteruit rijden voor front en sluitlicht nogal geoxideerd en hierdoor werkt de verlichting nauwelijks. Heeft iemand ervaring met het ombouwen van deze steuerwagen naar een functie decoder?

Kon met googlen (stummi doet het momenteel niet dus daar kon ik niet zoeken) eigenlijk ook niks vinden.
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Zou niet al te moeilijk moeten zijn.  Ik zie op je lichtprint geen weerstanden zitten, dus die zou ik er wel even tussen zetten (1k of zo).
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Je kan ook de bestaande situatie "herstellen". Het contactveertje kan je kopen onder nr E205238 en de pennetjes onder nr E207426. Deze laatste zijn enkele mm te lang, maar met een kniptangetje is dit zo gefixed.
Moest de kunststof contacthouder niet meer voldoen, dan kan je die kopen onder nr E574058.
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
De weerstanden (lijken 2x 222 parallel te zijn zo met het blote oog) zitten op de 'hoofdprint' waar ook het "zugziel anzeige' geval nog zit. Meestal als ik de multimeter op de diode teststand zet krijg ik wel licht uit de leds via de aansluitingen maar hier lijkt niks te gebeuren (misschien zit iets op de print dit in de weg, zal ze eens los solderen vanavond).

En dan nog even uitvogelen hoe ik de zugziel anzeige er aan hang, dit zijn 4 losse leds als ik de datasheet zo bekijk (Kingbright KB-2450YW).
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
De truc met de multimeter gebruik ik inderdaad ook om de Hobbylocs om te bouwen naar warmwitte verlichting  :D

Ik vermoed dat er nog ergens een extra belasting zit waardoor je leds niet willen branden.  Twee 222 (=2200ohm) weerstanden parallel leveren een weerstand van 1k1. Klopt wel ongeveer dus.  Heb je wel + en - goed om?
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Die 222 smd-tjes zou ik toch even doormeten. 222 (rare waarde) parallel wordt 111, dan is 2k2 veel waarschijnlijker. Ik zou het zeker willen weten.
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Hoeft niet, wat Erik zegt klopt. 222 is smd code voor 2k2.
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 17 maart 2020, 14:14:13
222 parallel wordt 111

Nee, twee stuks 222 (= 2k2) parallel wordt 112 (1k1).
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Heb even snel nagemeten (vanavond maar verder want ben eigenlijk aan het werk :P ) maar ze staan inderdaad parallel, ik meet ongeveer 1k1. Uit een Piko V200 heb ik nog een Piko-Uhlenbrock liggen met draden waar een plux12 connector aan is gehobbied, deze heeft twee extra functie uitgangen. Dit wordt het slachtoffer om de ombouw mee te testen. Als ik die sloop vind ik net zo erg, in tegenstelling tot een nieuwe LoPi FX. :P
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Hoi Alex,

Ik reageer even kort. Als je aan een ombouw van deze set gaat beginnen, zorg dat je goed voorbereidt bent. Weet niet of je ledstrips in wilt bouwen, maar neem niet te dikke draad en ook het binneninterieur past eigenlijk maar op 1 manier weer op elkaar. Een wagon heeft bij mij een jaar open gelegen omdat ik maar niet snapte waarom ie niet meer dicht wilde :D

Zelf heb ik de ombouw gedaan van de frontseinen zoals jij ook wilde. Zijn nu schakelbaar via een fx decoder. Heb dat niet alleen gedaan, ga even navragen bij een vriend van me, het is een paar jaar geleden. Wat ik nog wel weet is dat het niet zo simpel was. Maar, misschien hebben wij verkeerd gemeten. Ik zoek het even voor je uit. Er staat me vaag ook iets van bij dat ik geen printje had met 3 draadjes eraan.

Kleine tip: hou vol, het is mogelijk ;)



Groet Dennis
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Allicht ben je hiermee iets:
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
@Dennis
Tot nu toe alleen het plan om de front/sluitseinen op een decoder aan te sluiten. Binnen verlichting is (nog) niet het plan.

@cvdw
Kijk, dit is perfect! Was van plan om zelf een poging te ondernemen het uit te tekenen maar dat is me nu bespaard! Bij mij zit er nog een 4.7uF 50V condensator op de print, die zie ik niet in de tekening maar lijkt tussen de + en - van de gelijkrichter te hangen. Ondanks dat ik geen electrotechnicus ben (begrijp wel een beetje hoe een bestaande schakeling, zolang niet te complex, werkt maar kan het niet zelf ontwerpen) had ik toch al redelijk uitgevogelt hoe een en ander aan elkaar hangt. Nu weet ik het 100% zeker, ideaal! Ik denk dat het hier mee moet gaan lukken.

Als ik het zo zie kan ik met het verwijderen van wat componenten zo het printje hergebruiken. Als ik zo snel kijk hoef ik ook geen printbanen onderbreken als ik de componenten heb verwijderd maar dat kan ik het gemakkelijkste even na-meten.
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Je hebt gelijk, ik heb die condensator vergeten te tekenen. Die zit inderdaad tussen de + en de -
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Dit heb je net vanuit niks uitgetekend?  8o
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Nee hoor, ik heb dit documentje een tijdje geleden gemaakt naar aanleiding van een ombouw van een "hobby" rood sluitlicht naar een wisselend rood/wit sluitlicht (43573 en 78478)
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Het tekeningetjes is gewoon een stroomschema van de bestaande print met rijrichtingsschakelaar de meeste mensen met een elektro achter grond kunnen dit lezen en tekenen ;)
Ik heb alleen een opmerking ik zie de oranje draad aan de min klopt dit wel? Dit is vaak ook een probleem bij het ombouwen van modellen omdat er bij elektronische omschakelaars nog met een geschakelde plus werd gewerkt waar bij decoders meestal de min word geschakeld.
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Het is het oranje draadje van de verlichtingsunit die aan de - ligt. Bij M-decoders is oranje inderdaad de +
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Als de oranje min is kun je niet even een decoder met weerstanden eraan hangen dan zul je eerst de polariteit moeten omdraaien lijkt mij.
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Volkomen terechte opmerking.
AlexH kan nog altijd de omschakelaar gewoon herstellen (zie reactie #3)
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Of die omschakelaar weglaten, en de 2 draden die daar naar gaan op 2 decoder uitgangen hangen.  ;)
Beste dan ook de gelijkrichter van de print halen en de decoderplus en massa op de print aansluiten.
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
De polariteit is inderdaad verkeerd, moet even goed kijken hoe ik dat ga oplossen. :)

Voor het idee van Looney Tunes ben ik al iets te rigoreus bezig geweest met het bestaande printje. Bezint eer gij begint heb ik deze keer niet goed toegepast. :P

@hmmglaser
Ik heb alleen geen electro achtergrond. ;) Alles wat ik weet komt van experimenteren en opzoeken. :)
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
@citaat zo leer je het in feite op school ook opzoeken(lezen van boeken) en experimenten(praktijk opdrachten) zo was het in mijn tijd op de LTS geen idee hoe dat nu word genoemt.
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Je kunt via een bc 557 die plusdraden aan de decoder hangen.
Daar moet nog wel een weerstand van 100k tussen decoder en tor
Zo heb ik het in Dennis zijn stuurstand aangesloten.
Het idee vind je in mijn bouwdraadje toegepast om de sluitverlichting te kunnen schakelen op de plus.

Ik zoek zo even waar t staat en dan plak ik de link.

Schakelbare sluitseinen in de 1145


Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Gister avond nog wat aan het experimenteren geweest. Wat ik was vergeten is dat de 'frontseinen' typisch Märklin oranje zijn, dat heb ik liever warm-wit. HGH-Moba heeft er printjes voor maar die geeft op de site aan dat er momenteel niks besteld kan worden.

Ik heb ook het plastic losgehaald van het led printje om te kijken of ik de leds kan draaien/vervangen. Maar het zijn volgens mij 0402 leds die dusdanig klein zijn dat dit te ambitieus is.
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Ik heb al wel leds 0402 gesoldeerd het is te doen je moet er alleen even tijd voor nemen en er rekening mee houden dat het niet altijd gelijk goed gaat,soms past er ook nog wel eens een maatje groter op de platin.
En bij deze kleine afmetingen kun je eigenlijk niet zonder een vloeimiddel vaak is dan een aanraking met een vertinde bout al voldoende om de verbinding te maken.
Re: Märklin 43580 Steuerwagen verlichting vraag
Dacht dat 0402 de kleinste waren maar die zijn volgens de specs 1mm, deze zijn amper een halve mm. Na wat zoeken lijkt er ook een 0201 maat te bestaan, ze zijn zo klein dat ik ondanks m'n +5/+6 bril amper zie dat er wat op de pcb zit. :) De 0201 zijn 0,65 x 0,35 x 0,2mm wat meer in de richting komt met wat ik 'zie'. ;)