Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

wissels schakelen

Gestart door Giro maandag 16 maart 2020, 16:13:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wissels schakelen
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
wissels schakelen
Beste mede bouwers,

Ik heb een deel in mijn baan welke ik zou willen "automatiseren"
Als een trein van Wissel A naar B rijt zal hij schakelaar S1 passeren. Wissel B zou op links gezet moeten worden en wissel A op links af.
Dit werkt ook.
Als hij van B naar A rijd wil ik de wissel B naar rechtdoor en Wissel A ook naar rechtdoor.
Dit werkt ook.
ik ben er  nog niet helemaal uit of dit de juiste schakelingen zijn. Waarschijnlijk zal ik nog contact rails moeten maken om het stuk in blokken te verdelen zeker voor later als ik over wil stappen naar digitaal.


Nu wil ik de wissels handmatig schakelen via de schakelkastjes en dan wisselen ook beide wissels bij een schakeling en dat wil ik niet.
Hoe kan ik dat oplossen.

Alvast bedankt voor het mee puzzelen Robert.
Re: wissels schakelen
Lid sinds: 2015

offline
Re: wissels schakelen
hoi Giro,

met een schakelrail die bediend wordt door een sleper zou het moeten werken. Een schakelrail kun je in twee richtingen gebruiken. Ik zou echter twee schakelrails gebruiken, vlak voor wissel A en B, Dan moet je echter geen 5120 gebruiken want in die radius zijn er geen schakelrails
Re: wissels schakelen
Lid sinds: 2014

offline
Re: wissels schakelen
Dag Robert,

Dat is heel goed mogelijk. Ik heb dit principe ook op mijn baan toegepast. In de Wiki heb ik er een artikel (met plaatjes) over geschreven. klik hier . Je moet tussen de schakelrail en het schakelblokje nog een aan/uit schakelaar hebben.

Als je kijkt naar de foto met de 2 aansluitblokjes moet je de wissels GESCHEIDEN aan de rechterkant (7072) in 2 x 2 aansluitingen stoppen. Ik heb het schema nog even opgezet met schakelblokjes van Viessmann. Die doen hetzelfde als die blauwe van Märklin, zitten alleen iets anders in elkaar.

Heb je er nog vragen over, laat het dan maar weten.

succes,m
Roel