Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

overschakelen van MS 60652 naar MS 60657 lukt niet

Gestart door fjh55 zondag 15 maart 2020, 14:29:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
overschakelen van MS 60652 naar MS 60657 lukt niet
Ik rijd al jaren probleemloos met MS 60652. aangesloten op grijze 60VA trafo. Als ik deze loskoppel (inclusief aansluitrail) En nieuwe (met geüpdate software 3.112) MS 60657 met bijgeleverde adapter (36VA) aansluit, werkt hij een aantal tellen en gaat dan op "STOP".
Los van de baan (waarop permanent meerdere treinstellen met verlichting etc) op apart liggende  rails gebeurt dit niet.
Kan het zijn dat de baan meer dan de via de adapter geleverde 2A vraagt? En hij daardoor op 'STOP' gaat?
Zou dus aansluiten op de 60VA dit probleem oplossen?
de bijgeleverde adapter levert gelijkspanning en de trafo wisselspanning... op welke manier kan ik de trafo toch aansluiten op de aansluitbox?

Hoop dat mijn vragen duidelijk zijn en ben benieuwd naar jullie oplossingen
Re: overschakelen van MS 60652 naar MS 60657 lukt niet
Gebruik je wel de nieuwe aansluitbox voor de rail ? de 60113/116

Het door elkaar gebruiken van de MS1/MS2 onderdelen gaat niet werken, de oude MS1 heeft trouwens 1,2 A en de MS2 1,9 A, het ligt dus zeker niet aan de voeding.
Re: overschakelen van MS 60652 naar MS 60657 lukt niet
In het menu van de MS2 kun je zien hoe veel stroom de baan (ongeveer) gebruikt.  Ik denk toch dat het daar aan ligt.  De eindtrap van de MS2 kan 1.9A leveren, maar de voeding misschien minder.  Met een gelijkrichter is van je trafo wel een gelijkspannings-voeding te maken, maar ik denk dat je beter een nieuwe voeding kunt kopen, of misschien gelijk een booster?
Re: overschakelen van MS 60652 naar MS 60657 lukt niet
ik ben al aan het kijken of ik met een gelijkrichter en regelbare weerstand 19 volt uit de trafo kan krijgen (16V AC wordt zonder weerstand nu 22,3 DC dat is net iets te veel denk ik en ja ik heb ook een nieuwe aansluitbox die bij de 60657 hoort en alles dus los van elkaar
Re: overschakelen van MS 60652 naar MS 60657 lukt niet
Niet gaan prutsen dat kost je een MS.
Het heeft helemaal geen zin om die 60VA voeding te gebruiken zowel de MS1 als de MS2 kan daar niks extra mee.
De MS2 zou gewoon goed moeten werken met de 36VA voeding kijk zoals al is aangegeven eens naar je stroomverbruik is deze niet te hoog zit er gewoon een sluiting ergen is de baan de MS2 is gevoeliger dan de MS1.
Re: overschakelen van MS 60652 naar MS 60657 lukt niet
tja.. in dat geval komt het feit dat mijn school dicht is goed uit... tijd over om de  'sluiting' op te lossen...
maar het feit dat er (naast de 36VA) ook een 60VA adapter bestaat voor de MS2 zegt toch wel iets over de maximale belasting... daarvan (de 36VA adapter zit meestal in startsets begrijp ik)
Re: overschakelen van MS 60652 naar MS 60657 lukt niet
Volgens de catalogus is de 36 VA adapter voor een MS2 en de 50/60 VA adapter voor een CS en booster.
Re: overschakelen van MS 60652 naar MS 60657 lukt niet
Je hebt toch geen ontstoorset in de rails zitten?
De 60va is idd voor een centrale of booster maar het zal wel een oudere zijn 60052 of nog ouder een 6005 deze voedingen kunnen alleen gebruikt worden voor oudere centrales en booster vanaf de 60216/60226 en de booster 60175 mag je alleen nog maar de geschakelde voedingen 60041,60061 en 60101 gebruiken.
Re: overschakelen van MS 60652 naar MS 60657 lukt niet
inderdaad zag het nu... de 36VA is voor CS2 (heb overigens de zwaardere 60VA gelijkgerichte trafo wel getest in combinatie met CS2 maar 'STOP melding' verschijnt net zo snel...)
dus dat wordt een opspoor klusje (ik rijd overigens met M rail) en nee er zit geen ontstoorset in de rails. ik heb eerder een hele tijd gereden met 3 gescheiden stroomkringen (waaronder eentje bovenleiding) en het Uhlenbrock systeem (geen decoders in de locs, maar wel pulsspanning zodat je al veel fijner kon regelen dan bij 'normaal' analoog
tijdens mijn 'overgangsperiode'kon ik zelfs de baan met 1 schakelaar omzetten van puls Uhlenbrock naar Mobile station. al die jaren gewoon met inderdaad 3 60052's waarvan ik er voor het MS slechts 1tje nodig heb (en dat functioneert dus verder goed zonder storingen een oude gedigitaliseerde TEE RAM uit 1966 rijdt erop met geluid en een omgebouwde 1200 met oude metalen NS rijtuigen etc., ook tegelijk en soms nog een derde loc erbij, meer kan ik niet overzien op mijn baan haha) maar het MS 2 gevoelig als hij is detecteert dus blijkbaar ergens een lekstroom of zo... boel helemaal loshalen is wel een dingetje hoe ik dat ga doen moet ik eens even goed over nagaan denken want dan kan ik net zo goed weer helemaal opnieuw gaan beginnen denk ik... enfin daar is het ook een hobby voor eigenlijk nietwaar!