Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd

Gestart door wimpietje maandag 09 september 2019, 11:25:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Hi,
het antwoord op mijn vraag heb ik gegoogeld etc maar kon geen antwoord vinden.Ergens doe ik iets fout , maar weet niet wat.
Ik heb de contactrails aangesloten zoals op het schema ( zie foto1), wil dan een pendelstraat inrichten.Maak nieuwe gebeurtenis aan, sleep het symbool van de contactrail naar het icoon (waar staat handmatig)en wil dan instellen aankomend in het settingsmenu, maar daar staat dit niet in, ik krijg iets anders te zien...zie foto 2
kan iemand mij helpen?
Dank bij voorbaat, Wim
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Niemand...?  :(
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Hoi Wim,

Van jouw verhaal kan ik nog niet opmaken wat er misgaat, maar het aanmaken van S88-gestuurde gebeurtenissen vergt wat routine en proberen.
Als eerste is de vraag of de gebeurtenis handmatig goed werkt. Als dar zo is, kun je stap twee doen.
Reageert de terugmelder die je wilt gebruiken goed?
Dan kun je ze koppelen.

Helaas gebruik je de engelstalige instellingen, waardoor menig lezer moeite zal hebben dit te vertalen naar de nederlandse of duitse begrippen.
Kijk anders ook eens op mijn YTkanaal, daar staan een paar voorwaardelijke gebeurtenissen. Ook he kanaal van Märklin zelf geeft regelmatig verhelderende video-uitleg.

John.
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Dag John,
dank je voor je antwoord, ik waardeer het.
Ik heb hierbij de weergave in het nederlands....
Bij Marklin heb ik niets gevonden dat over deze weergave handelt.
Het popup venster moet normaal de keuzes weergeven: aankomend, uitrijdend etc, bij mij doet hij het niet
Ik zal jouw links eens checken en laat weten als ik het gevonden heb.Zal wel iets stoms mijnentwege zijn.. 8o
Groetjes
Wim
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Hierbij nog een foto van de aansluiting S88 met de CS3+
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Rode en bruine draad? Hoe zit dat aan de rails?
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Hi, het zijn 2 bruine draden, een aan de masa van de  contactrail,( heb 2 contactrails samen aan elkaar) verbonden met nr 1 op de S88 en een aan demasía van een Ruiz buiten de contactrails met het massa symbool op de S88
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Hallo

Draai jouw rails eens om .
Zodat we kunnen zien waar de draden vandaan komen .

Mijn contact rails heb ik zelf gemaakt via info van wiki .

Normaal is het zo . Dat de massa omgekeerde T aan je s88 aan de Massastroom van de rails komt . En dan een draad van het geïsoleerd deel naar de uitgang van een van je s88 gaat .
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Het is wat lastig te zien op de foto's, maar weet je zeker dat je de massa op de T hebt aangesloten, het lijkt precies andersom.
Klopt het dat de onderste draad op de foto van de rails de massa is ?, ik zie daarboven namelijk de beide railonderbrekingen.

Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Citaat van: Nestor op dinsdag 10 september 2019, 13:42:24
Het is wat lastig te zien op de foto's, maar weet je zeker dat je de massa op de T hebt aangesloten, het lijkt precies andersom.
In ieder geval, de bruine draad steekt in 1.
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Het zijn allebei bruine draden
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Hi, in elk geval bedankt al iedereen voor de interesse.
Hierbij een foto van de aansluitingen van contactrail en massa naar de S88
Het cutters ligt naast de (omgedraaide) contactrails
mvg
Wim
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Wellicht een kleine bedradingstip:
Bruin = massa baan / 0
Rood = voeding baan / B
Grijs = melderdraad

Zo houd je duidelijk wat "echte" massa is en wat "geschakelde" massa (lees melder) is.

John
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
heb je wel een aansluiting op die kontaktrail ?
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
dag Johnny

is aangesloten op een doodlopend stuk aan een wissel die deel uitmaakte van mijn "testbaan-ovaal"

Aansluitingen van de contactrail: bruine draad naar de S88
Normale middengeleider aansluiting op de andere rails.
mvg
Wim
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
denk toch dat je ge-isoleerd stuk op de binnenste aansluitingen moet zitten en niet op de buitenste. Normaal een buitenste naar je decoder op de T aansluiting (normale doorlopende massa rail) en de andere op de binnenste aansluiting naar de cijfers.Meet eens met multimeter op weerstand aan de kontaktrail binnendeel tussen blauwe pijltjes of je daar een aansluiting op hebt.
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
https://static.maerklin.de/damcontent/0a/3d/0a3da96b1c15614d4d6d58afdad7c3b01512382695.pdf

blz 7, en ik ben het eens met de suggestie dat er nu geen verbinding is binnen de contact-sectie
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Hoi Wim,

zoals hierboven benoemd, je moet de contactaansluiting op de massalip zetten aan de geisoleerde kant van de contactrails op de verbinding tussen de 2 stukken rail in. Je hebt nu 2x volledige massa te pakken, dan doet ie niets behalve de melding "bezet" doorgeven.

Groet,
Laurent
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Aha, dan heb ik de schets verkeerd geïnterpreteerd ,  :(, dank je :thumbup:
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Goeiemorgen iedereen, ga straks naar mn Marklin verdeler, en hij gaat het samen met mij opzetten. Ik hou jullie op de hoogte.Groetjes. Wim
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Hey goedemorgen.

Aan je foto te zien .
Moet je de draad die aan nr1 zit naar het O lipje
Tussen de twee kleine rails in het stukje waar de pijltjes zich bevinden .
Dan zou in principe alles moeten werken
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Frederik, mijn dealer, heeft de tijd genomen met mij alles te doorlopen.
Eindelijk snap ik het... ;)
Morgen zelf thuis in de praktijk omzetten; zal tevens hier tonen met foto?s wat ik verkeerd deed, het kan anderen helpen.
Aan allen vast bedankt voor de tips, ik waardeer het ten zeerste
Groetjes
Wim
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Wat je verkeerd deed, is duidelijk op de foto te zien.
Maar leg het ons maar uit en laat het maar zien.

Groetjes.
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Da's goed nieuws.
Je kan er eventueel nog een extra rail tussen zetten zo heb je wat meer contact rail .
Vergeet dan wel niet die twee brugje door te knippen aan de onderkant.
Zie maar eens in wiki

Benny
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Bij deze , werking met contactrail gelukt :D
Hierbij enkele fotootjes en video met de werking.
Heb ook zelf een contactrail gemaakt.
Volgende stap : pendel route
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Hierbij het filmpje
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Hey Wim

Zo zie je . Soms eens naar wiki gaan helpt wel .
Nu kan je de diode truc ook gaan toe passen . Dan heb je op het spoor dat doorgeknipt is ook nog een paar procent massa .
Helpt altijd nog beetje bij bochten en vuile rails.

Grts Benny
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Citaat van: Nmbs1975 op zaterdag 14 september 2019, 21:34:54
Hey Wim

Zo zie je . Soms eens naar wiki gaan helpt wel .
Nu kan je de diode truc ook gaan toe passen . Dan heb je op het spoor dat doorgeknipt is ook nog een paar procent massa .
Helpt altijd nog beetje bij bochten en vuile rails.

Grts Benny
Dag Benny, wat is de diode truc?
Grtz
Wim
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Wim,

Zie de wiki.
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Duurde even voor ik het doorhad  :), tx voor de tip hoor!!!
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Mijneerste pendelstraat (proefversie), met 2x contactrails en S88 is een feit  :)
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Hoi Wim,

Super van jou dat het gelukt is. Ik moet nog beginnen. Ik heb ook een topik geplaatst.
Ik ga ook kijken hoe heb joj de draden aangesloten hebt. Ik ga ook proberen met Crails.
Precies zoals jou, alleen heb ik geen CS3 maar een 2.
Morgen haal ik de rails.
Philippe
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Dag Filipi:
met de originele contactrail: een verbinding (tussen de 2 gesneden delen) van de massa naar de SL88 naar de gekozen bus, bij mij 3)
zie foto

hier ook nog een link van youtube
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Wim,
Op de YouTube video, ik begrijp niet goed wat die meneer doet met de raills. Met een tang een knip iets ????, of buig iets. Hij snijd de contactgleis ?????. Wat doet hij dan ??
Philippe
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Hij knipt de verbinding tussen de linker en de rechter spoorstaaf door. Daardoor wordt die verbinding alleen nog gemaakt als er een trein met wisselstroomwielen op dit stuk rails staat en kan de centrale zien wat er gebeurt.
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Laurent,

Hij knip maar in een kant. Dus hij knip de contactgleis ref 24995.
Philippe
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
En waarom deze rails knippen, het zijn toch contactrails, kant en klaar ???.
Philippe
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Neen Philippe.

Laurant bedoeld een 24188 of 24177 enz... standaard rails . Als je ze omdraait zie je aan lipjes  aan beide zijden een bruggetjes.  Het is dit dat je moet doorknippen.
Vervolgens aan een kant isoleren en draadje naar S88 sturen .
Ga eens gaan kijken in wiki contact rails zelf maken .
Grts Benny
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Benny,

Dus op deze manier geen speciaal contactgleis gebruiken. Deze hebben een blauw puntje waar de staf is gesneden.
Ik zou van die speciaal rails ophalen om de test te doen.
Philippe
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Neen vriend.
Deze zijn duur . En een 24188 heb je waarschijnlijk wel thuis liggen.
Heb je ondertussen al de wiki bezocht daar staat het duidelijk in .
Ik weet niet hoe het moet voor de link door te sturen.
Mss iemand die ons kan helpen .

Grts Benny 
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Benny,

Lees dit eens Benny

Dan aanklikken "hoe kan ik in mijn bericht een link naar een andere pagina plaatsen" 

Groet Michel
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Bedankt Michel

Met de handy is het wat zoeken.
Ik moest eerst het klembord vergrendelen en dan pas kon ik de link kopiëren.

👍
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Hierbij een filmpje van mijn eerste up&down gebeurtenis op mijn"testbaan ", beetje rommelig maar t werkt😁

Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Stomme vraag misschien, maar kan je niet hetzelfde effect bekomen door gewoon langs beide zijden een kapje te plaatsen ? Dit houd de stroom toch ook tegen ?
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Nee, je moet ALLE verbindingen naar de contact-railstaaf onderbreken, dus ook de twee verbindingen tussen de twee railstaven.
En dan natuurlijk ook nog de ¨kapjes¨ plaatsen.
Re: Contactrail aansluiten op CS3+ via S88; krijg de contactrail niet geconfigureerd
Citaat van: nicolaas1 op maandag 16 maart 2020, 21:31:19
Stomme vraag misschien, maar kan je niet hetzelfde effect bekomen door gewoon langs beide zijden een kapje te plaatsen ? Dit houd de stroom toch ook tegen ?
Bij de c-rails moet je ALLE rails knippen en een "kapje" zetten, bij K-rails alleen de eerste en laatste omdat hier de linkse en rechtse rail-staven niet onderling verbonden zijn
Succes
Wim