Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Digitaal verder met de MS2 - vragen

Gestart door Flodder450 vrijdag 26 januari 2018, 20:01:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaal verder met de MS2 - vragen
Hallo! :)

Ik rijd inmiddels al 2 jaar digitaal (schakelen doe ik analoog) en ik wil me graag op het volgende avontuur storten: Automatisering! :O

Nu rijd ik grotendeels met MM2 (heb slechts 1 DCC locje) en de MS2 bevalt me (op wat dingen die ik in een ander topic al benoemd heb na) goed, echter wil ik voorwaarts met de ontwikkeling en komt het (gedeeltelijk) automatiseren van de modelspoorbaan dichterbij

Ik heb mij al ingelezen in de verschillende centrales en heb deze op een rijtje gezet, een mooie oplossing lijkt mij de CC-Schnitte, aangezien dit in fases kan gebeuren (mooiste lijkt mij om te starten met een cc-schnitte startset + één switchdecoder +1 terugmelddecoder en dan als computersoftware rocrail) maar ik sta open voor alle suggesties!

Wat zijn jullie aanbevelingen? doorgaan met de MS2 + CC-Schnitte, of overstappen op totaal iets anders?

Persoonlijk heb ik mijn bedenkingen over het ombouwen van mijn MM2 locs naar DCC, het geld dat ik dan zou uitgeven is geld wat ik persoonlijk liever zou uitgeven aan de automatisering, in principe is het dubbel geld uitgeven want de locs rijden op één na allemaal naar behoren, maar ik ga er voor volgende ombouwprojecten (onze krokodil bijvoorbeeld) wél een DCC decoder gebruiken.

Qua wissel en terugmelddecoders heb ik het liefst gewoon DCC, zodat ik niet puur aan marklin vast zit, maar zelfs dan heb ik ook liever alles van één merk, een beetje consistentie houden is wel handig met dit soort dingen lijkt mij :) een beetje knutselen ben ik ook niet vies van (arduino oplossingen bijv)

Alvast bedankt voor jullie kennis en wijsheid! :D
//Flodder
Re: Digitaal verder met de MS2 - vragen
Ofwel hebben de collega's op het forum geen "kennis en wijsheid" ofwel willen ze die niet delen  >:-D
Sorry jongens & meisjes, ik weet wel dat dit geen waar is, maar... ... ...
kon het niet laten  O:-D


Ik ben zelf aan het kijken om iets eenvoudigs te automatiseren via Rocrail & CC-Schnitte ... ...
Op Youtube een reeks tutorials gevonden rond deze CC-Scnitte, DIT is er 1 van, lijkt zéér eenvoudig.


Heb jij het finaal gedaan of wacht je nog op inputs?
Indien uitgevoerd, wat zijn je bevindingen... ...
Waar heb je die gekocht want op de site staan maar twee verdelers, 1 in Duitsland en 1 in Zwitserland  :help: :warning: :error:

Alvast bedankt
Alain
Re: Digitaal verder met de MS2 - vragen
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Digitaal verder met de MS2 - vragen
Ik rij al jaren met de CC-Schnitte icm iTrain en deze bevalt nog steeds heel goed. Ik gebruik alleen de CC-Schnitte en niet de rest van zijn componenten want deze zijn veels te duur vind ik.
Voor terugmelding heb ik de loconet interface van rosoft met daar aan Rosoft S88n modules.

Sinds kort is er ook de mogelijkheid om de Gleisbox om te bouwen zodat deze op de Central Station gaat lijken, deze heeft de naam SRSEII gekregen.
Dit heb ik sinds kort ook in huis en dit werkt geweldig. Je Gleisbox krijgt er o.a. een S88 aansluiting en internetaansluiting (Wifi en bedraad) bij. De SRSEII werkt met iTrain en Rocrail.
Lees even ons Topic door voor meer info. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56879.msg1293057#msg1293057
Re: Digitaal verder met de MS2 - vragen
Ik reed ook altijd alleen met de MS2, maar automatisering kriebelt. Een paar maanden geleden heb ik daarom de omgebouwde Gleisbox aangeschaft en tot nu toe helemaal eens met Barry: dat werkt uitstekend. Heeft wel een kleine leercurve nodig, maar dat geldt zeker ook voor het besturingsprogramma iTrain dat ik gebruik. Afgelopen weekend in iTrain 'rangeren in mijn Kopstation' geprogrammeerd: na veel puzzelen werkt dat nu helemaal automatisch en dat geeft dan wel een geweldig gevoel :D Verder gebruik ik de S88N terugmelders van Rosoft en een DB-4 booster van LDT hoop ik deze week afgeleverd te krijgen. Mij maakt het niet zoveel uit dat de digitale componenten niet van één fabrikant zijn. De protocollen zijn bekend en reviews vind ik belangrijker...

Mvrgr,
Rob.
Re: Digitaal verder met de MS2 - vragen
Bedankt voor de reacties!
Ja de SRSEII had ik ook al gezien, de handleiding van "MSC" club uitgeprint, meerdere keren gelezen en nog niet alles begrepen  :-(
't ja netwerken zijn nu éénmaal mijn ding niet.

Dus zocht ik iets eenvoudigers...  :D  ...

Wifi zou ik sowieso al niet gebruiken
S88 heb ik niet nodig daar ik dacht om melders en wissel te controleren via Arduino Mega