Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Help! Rivarossi VIRM 4 (2436) ombouwen naar AC wisselstroom

Gestart door chitanv zaterdag 14 maart 2020, 17:14:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Help! Rivarossi VIRM 4 (2436) ombouwen naar AC wisselstroom
Hallo Allemaal,

Eindelijk hebben wij een VIRM 4 van Rivarossi kunnen bemachtigen :thumbup:. Precies het model zoals we die zochten, hij moet echter alleen nog omgebouwd worden naar wisselstroom (ik denk dat er al 2 decoders inzitten).

Ik heb wat rondgebeld waar sommigen aangeven dat de onderdelen niet meer geleverd worden vanuit de importeur, ander willen helpen maar hebben 3-4 weken wachttijd. (Ik weet niet of mijn zoontje zolang zonder zijn nieuwe VIRM kan :-()

Zijn er hier suggesties of voorstellen waardoor mijn zoontje snel kan gaan rijden met zijn nieuwe aanwinst? (liefst Randstad, maar als het echt niet anders kan...)


Alvast bedankt!!!


Re: Help! Rivarossi VIRM 4 (2436) ombouwen naar AC wisselstroom
Als er al decoders inzitten is het een kwestie van de stroomafname aanpassen.

Je kunt bij de stuurstand en tussenwagons er zo een sleper onder lijmen.
De wielen wisselen voor AC exemplaren hoeft niet direct. Dat kan ook wel even wachten.

Hoe handig ben je zelf ?

Mvg Robin.
Re: Help! Rivarossi VIRM 4 (2436) ombouwen naar AC wisselstroom
Heb je ook een foto van de onderkant van het achterste Wielstel van de motorwagen ?
Dan kan ik je vertellen of je er wel of geen sleper op kunt plaatsen.
Geen idee of die bij de AC en DC uitvoering hetzelfde zijn.
Re: Help! Rivarossi VIRM 4 (2436) ombouwen naar AC wisselstroom
Mooi treinstel!

Een belangrijke vraag: zijn die twee decoders ook geschikt voor Märklin of alleen DCC?

Je kan dat makkelijk testen door even de voeding en massa van je rails via twee draadjes tegen de linker en rechterwielen van een draaistel van de IRM te houden. Wel een draaistel met stroomafname natuurlijk. En dan een adres te zoeken of als je het adres al weet dat te kiezen in je besturingsapparaat.

Koen
Re: Help! Rivarossi VIRM 4 (2436) ombouwen naar AC wisselstroom
Hier foto's van het onderstel:

Re: Help! Rivarossi VIRM 4 (2436) ombouwen naar AC wisselstroom
Je ziet op de bovenste foto het diepere deel voor de sleper al zitten.
Die krijg je wel onder de motorwagen.Dit is dezelfde onderkant als de AC versie.

Ik stuur je even een PB'tje
Re: Help! Rivarossi VIRM 4 (2436) ombouwen naar AC wisselstroom
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Help! Rivarossi VIRM 4 (2436) ombouwen naar AC wisselstroom
Ik zie ook anti-slip bandjes op jou assen, de mijne heeft geen enkel antislip bandje ( 3 rail versie ) toen die tijd geïnformeerd bij de importeur of die leverbaar waren maar ik helaas.

Treinstel heeft bij mij totaal geen grip.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Help! Rivarossi VIRM 4 (2436) ombouwen naar AC wisselstroom
Vandaag de geluksdag van mijn zoon  :-)

3railforum lid Hero heeft zijn naam eer aangedaan en was zo vriendelijk ons uit te nodigen om eens te kijken wat hij kon betekenen. In het kort: de trein kan nu wel rijden op onze Marklin C spoor en ook de verlichting gaat nu langzaam aan- en uit middels wat programmatie met de ESU programma. Overigens was er 1 lampje stuk en is ook maar meteen gerepareerd door Hero.

Als klap op de vuurpijl heeft hij ook het raadsel van onze Marklin 1700 Loc die langzaam optrok en vertraagde opgelost door het potmetertje af te stellen. Uiteraard ook leuk om eens thuis te kijken bij een liefhebber.

Bedankt Hero voor je deskundigheid en gastvrijheid! We zullen de ontwikkelingen van je baan met belangstelling volgen!

Re: Help! Rivarossi VIRM 4 (2436) ombouwen naar AC wisselstroom
Dank Dank.

Maar overdrijf niet te veel. Je hebt het meer als goed gemaakt.
Het blijft leuk iemand op deze manier te helpen.

Je komt nog maar een keer langs met je zoon als de baan berijdbaar is.
Dat lukt momenteel niet met alle verbouw werkzaamheden.
Anders had ik hem wel even voor jullie opgebouwd en aangezet.

Mvg Robin