Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Code 100 rail in combinatie met code 83

Gestart door Basroc-1961 zaterdag 14 maart 2020, 09:34:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Code 100 rail in combinatie met code 83
Code 100 rails zijn 2,5 mm hoog en code 83 rails 2,1 mm. Hierover de volgende vraag:

- Zijn er spoorstaven/overgangsrails te koop, die dit hoogteverschil kunnen overbruggen?

Als die er niet zijn:
- volstaat het verwijderen door frezen van 0,4 mm?
- over welke lengte is dan aan te raden?

Als het niet volstaat, wat moet er dan nog meer gedaan worden?
Re: Code 100 rail in combinatie met code 83
Fleischmann heeft rail verbinders code 83-100.

Schuif deze ertussen en de bovenkant van de railstaven is glad.

Werkt ook prima met c rail en code 100.
Re: Code 100 rail in combinatie met code 83
@citaat

Bedankt voor de info. Het is Fleischmann 3437. Ik hoop, dat ik ze kan bemachtigen. Heb er in ieder geval waarschijnlijk 6 nodig.
Re: Code 100 rail in combinatie met code 83
Ik zie het probleem niet zo. Ik heb M-rail en K-rail aan elkaar liggen. Alletwee de kopse einden recht afzagen, railverbinders en contactlipjes weghalen en de K-rail met een plaatje triplex of zo verhogen. Aan beide kanten moet je dan wel aansluitingen maken voor de stroomvoorziening.
Eventueel kun je de spoorstaven aan bovenkant en binnenkant wat afslijpen met een slijptolletje om een vloeiende overgang te maken.

Groet,

Peter
Re: Code 100 rail in combinatie met code 83
Het probleem zit hem niet in k, m of c-rail, maar in de hoogte van de spoorstaaf. De Märklin spoorstaaf, code 100, is 2,5 mm hoog en de Tillig Elite, code 83, is 2,1 mm hoog dus er ontstaat een 'hobbel'. Daar zoek ik een oplossing voor. Maar die is geveven. Nu kijken, hoe ik eraan ga komen.
Re: Code 100 rail in combinatie met code 83
Niet zo moeilijk hoor.
Het art. nr. 3427 klopt niet: moet zijn 6437
https://www.etsemmen.nl/Fleischmann-HO-Raillassen

Cees
Re: Code 100 rail in combinatie met code 83
ik gebruik ook de 6437;is wel veel gepruts om ze aan de krail te krijgen,


mvg,
Michel
Re: Code 100 rail in combinatie met code 83
Maar, helpt een dun plaatje kunststof dan niet, onder de code 83 rail om hem niet iets hoger te leggen? Dan heb je een klein afritje.
Re: Code 100 rail in combinatie met code 83
Het gaat om de spoorstaaf, niet de rail. Twee spoorstaven verbind men met een raillas. Deze raillas schuift over de 'voet' van de spoorstaaf, daardoor ligt de onderkant gelijk, maar krijg je een hobbel van 0,4 mm, omdat de code 100 0,4 mm boven de code 83 uitsteekt.
Zie afbeelding hier bij 4.1.
Re: Code 100 rail in combinatie met code 83
En dus zeg ik: geen raillas gebruiken, kopse kanten van de spoorstaven met  0,5  tot 1mm tussenruimte tegen elkaar schuiven, goed uitlijnen en het laagste segment (code 83) een beetje ophogen. Dat kan door onder de bielzen een dun plastic plaatje te schuiven. Dan liggen de railkoppen ook even hoog.
Hoeft natuurlijk niet, maar het kan, zonder speciale raillasjes.
Als het kan door M-rail met bedding en code 100 (of misschien wel hogere) railstaven, tegen K-rail zonder vaste bedding (code 90) keurig uitgelijnd te krijgen in lengte en hoogte dan moet dit ook kunnen met het overbruggen van het hoogteverschil tussen code 100 en 83 rail.
Het is ook maar een tip. En trouwens op de afbeelding waarnaar je verwijst, wordt ook gesproken over opvulling onder de bielzen! De reden dat over de speciale raillasjes gesproken wordt, is dat de gewone de onderkanten van de spoorstaven gelijk trekken en dat moet niet. Code 83 moet wat omhoog. Maar dat kan ook op mijn manier!



Re: Code 100 rail in combinatie met code 83
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Code 100 rail in combinatie met code 83
Ik doe met mijn zelfgebouwde slanke Engelsmannen niet anders. Schuin randje eraan en gaan. Als je je c rails niet volledig vlak legt heb je dezelfde hoogte verschillen.