Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin decoders vraagje

Gestart door pitsar vrijdag 13 maart 2020, 23:03:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin decoders vraagje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Märklin decoders vraagje
Dag, heb een overzichtje gemaakt van mijn loks. Ik kom in de wiki bij de af-fabriek digitale modellen de volgende benamingen tegen:

Delta
Digitaal 6090fx
Digitaal 6090mfx
Digitaal Mfx
Digitaal Mfx+

Vraag: zijn dit vijf verschillende decoders? Of is de notatie (onbedoeld) verschillend (en zou een 6090fx hetzelfde zijn als 6090mfx / digitaal mfx hetzelfde zijn als digitaal mfx+)?

Ik keek hier al. Prima site, maar ik wil net iets meer specifiek weten over eventuele verschillen.

Dank en groet, Patrick

Re: Märklin decoders vraagje
Hoi,

Het zijn vijf verschillende decoders.

Delta = oud = alleen het motorola-protocol (Mogelijk alleen Motorola I (oud) ligt een beetje aan de leeftijd)
Digitaal 6090fx = Alleen het motorola-protocol met wat extra functieuitgangen (meestal Motorola II-protocol (motorola New))

De MFX varianten:
MFX = Het eerste MFX-protocol.
MFX+ = Het uitgebreide MFX-protocol, vandaar de +

Dus je hebt minimaal 2 of 3 verschillende protocollen met daarin hun "varianten". Grootste verschil: Bij MFX meld de lok zich automatisch aan bij een Mobile Station, Marklin Central Station (Versies 1 tot en met 3(+)of Esu ECoS.

Groet Ronald.
Re: Märklin decoders vraagje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Märklin decoders vraagje
super Ronald, dank je wel.

en mag ik onder 6090mfx dan hetzelfde verstaan als digitaal mfx (door jou aangeduid als eerste mfx-protocol)?

Re: Märklin decoders vraagje
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Märklin decoders vraagje
De 6090mfx is een vroege versie van de mfx-capabele decoder (zeg maar uit de tijd van de CS1 en MS1)

Digitaal mfx heeft vaak meer opties en mogelijkheden, maar ook dat is afhankelijk van wat Márklin er in gestopt heeft.
Ik heb zelf een vroege 39402 (NMBS 1805, TEE) met mfx met naast de F0 (Frontsein) maar liefst 4 functies (Sluitsein uit, Hoorn, Bedrijfsgeluid en ABV)
Hier zit bovendien de beruchte Sift-drive sinus motor in.



Ook heb ik een 60933 (vroege mfx-sounddecoder) ingebouwd in een van mijn 103 002-3 (3053). Deze decoder gaat dan weer tot F15.

Dus MFX-digitaal <> 6090mfx.

John (VT601)
Re: Märklin decoders vraagje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Märklin decoders vraagje
dank je wel.
Ik begrijp inmiddels dat aanduidingen als 'Delta', '6090mfx' etc eerder klasse-aanduidingen zijn waaronder meerdere decoders kunnen vallen.

bedankt allemaal.
Re: Märklin decoders vraagje
Lid sinds: 2017

offline
Re: Märklin decoders vraagje
Een Delta-decoder heeft een zeer beperkt aantal adressen. Een stuk of vijf + analoog.

  locomotief           │ DELTA ON │ adres
  ─────────────┼────────┼────
  analoog               │ - - - -       │
  e-loc                  │ 1 - - 4       │ 24
  railbus                │ 1 - 3 -      │ 60
  dieselloc             │ 1 2 - -      │ 72
  stoomloc            │ 1 - - -       │ 78
  rijregelaar 6605  │ 1 2 3 4     │ 80

Re: Märklin decoders vraagje
Nee, een delta decoder heeft 15 adressen.

Groetjes
Re: Märklin decoders vraagje
Lid sinds: 2017

offline
Re: Märklin decoders vraagje
Dus de adressen: 2, 6, 8, 18, 20, 26, 54, 56, 62 en 74 zijn ook mogelijk?
Dat opent nieuwe mogelijkheden voor mij.
Re: Märklin decoders vraagje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin decoders vraagje
Citaat van: pitsar op vrijdag 13 maart 2020, 23:03:06
Vraag: zijn dit vijf verschillende decoders? Of is de notatie (onbedoeld) verschillend (en zou een 6090fx hetzelfde zijn als 6090mfx / digitaal mfx hetzelfde zijn als digitaal mfx+)?

6090mfx is een verzonnen samenvoegsel.

6090 decoders zijn decoders met lastregeling die alleen Motorola I (Old) verstaan. Deze ondersteunen geen functies en zijn polariteitsgevoelig en hebben dipswitches om het adres in te stellen. Deze werden tot ongeveer 1998 gebruikt.
6090x decoder zijn decoders met lastregeling die Motorola II (New) verstaan. Deze ondersteunen 4 functies, zijn niet polariteitsgevoelig en hebben ook dipswitches om het adres in te stellen. Deze werden vanaf 1998 tot 2005 gebruikt.
In de overgangsfase rond 2005 gebruikte Märklin ook sporadisch ESU V2 decoders. Deze zijn nog 6090x, nog Mfx decoders, een buitenbeentje dus.
Vanaf 2005/2006 deed de Mfx decoder zijn intrede en dit waren ESU V3 OEM decoder die volledig over de CS1 geconfigureerd konden worden.
Deze ESU V3 OEM decoder werd rond 2009/2010 door een decoder uit eigen keuken vervangen.
Mfx+ is nog van later, zo rond 2013.
Re: Märklin decoders vraagje
Hallo

6090fx is ook een verzonnen samenvoegsel.

Een fx decoder is een niet MFX decoder, die met de centrale geprogrammeerd moet worden. Zonder dipswitches dus.
Bekend voorbeeld hiervan is de 60760 decoder.

En vóór Delta had je natuurlijk nog de "oer" 6080 decoder.
Motorola 1, en maar lieftst 1 functie. Zonder lastregeling natuurlijk. B)

En ik kan me vergissen, maar volgens mij praten de 6080 en 6090 ook motorola 2.
Ik zou namelijk niet weten hoe ik op mijn CS2 het motorola oud protocol moet kiezen :O

Bart
Re: Märklin decoders vraagje
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin decoders vraagje
Moterola I
Onthoud na korte rijstroomonderbreking niet de rijrichting.
En... Decoder is polariteits-gevoelig.  Dat houdt in: rood op puntcontacten en bruin op spoorstaaf.
=>
6080 voor wisselstroom motoren (div. uitvoeringen) 8p dipswitch, F0
6081 voor gelijkstroom motoren  8p dipswitch, F0
6076 Delta met 4 soldeerbruggen
6090 voor gelijkstroommotoren met instelbare optrek- afremvertraging en max snelheid.  8p dipswitch, F0

Moterola II
Onthoudt wel de rijrichting na (korte) rijstroom onderbreking.
6076 met8p  dipswitch
60901/4 voor gelijkstroommotoren met instelbare optrek- afremvertraging en max snelheid. (F4), F0, F1-3 naar gelang uitvoering.  Met 8p dipswitch.

Fx decoders zijn (kortweg) programmeerbare 60901 decoders met max 4 extra functies in diverse uitvoeringen.
De 60760 is de uitgeklede uitvoering.
Er zijn ook fx decoders die de sinus-C motor aan sturen.

Mvg. Marcel.

Re: Märklin decoders vraagje
Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 14 maart 2020, 18:08:58
Hallo


En ik kan me vergissen, maar volgens mij praten de 6080 en 6090 ook motorola 2.
Ik zou namelijk niet weten hoe ik op mijn CS2 het motorola oud protocol moet kiezen :O


Ten tijde van de 6080 en 6020 centrales bestond alleen Motorola I
Pas toen de 6021 en de 6090 decoders uitkwamen kwam Motorola II in beeld, dus 6080 begrijpt helemaal niets van Mototola II.

Groetjes.
Re: Märklin decoders vraagje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin decoders vraagje
Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 14 maart 2020, 18:08:58
En ik kan me vergissen, maar volgens mij praten de 6080 en 6090 ook motorola 2.
Ik zou namelijk niet weten hoe ik op mijn CS2 het motorola oud protocol moet kiezen :O

Bart, die oude modellen moet je uit de database van de CS selecteren en daarmee wordt volgens mij automatisch het protocol bepaald.
Ik denk dat als je een Motorola II loc selecteert en daarmee een Motorola I loc wilt gaan aansturen door hetzelfde adres in te stellen, dit niet lukt.
Re: Märklin decoders vraagje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Märklin decoders vraagje
bedankt allemaal voor de informatie. Helder zo voor mij en voor nu vwb de decoders.

Een vraag die wel bij me op komt: zouden we onze eigen wiki niet moeten aanpassen als die bij afzonderlijke modellen verzonnen aanduidingen van de af-fabriek ingebouwde decoder gebruikt? Is eigenlijk een beetje gek. Of... hoe zien anderen dat?
Re: Märklin decoders vraagje
Citaat van: Kappa op zaterdag 14 maart 2020, 20:34:44
Ik denk dat als je een Motorola II loc selecteert en daarmee een Motorola I loc wilt gaan aansturen door hetzelfde adres in te stellen, dit niet lukt.

Hallo

De CS2 spreekt geen motorola oud, ook niet als je iets ouds uit de database selecteerd.
Zowel op de IB, als op de CS2 doen ze het gewoon op mm2.
Ook volkomen logisch, aangezien de trits die voor adres en rijcommando's bij mm1 en mm2 hetzelfde zijn.
Backwards kompatibel dus.

Bart
Re: Märklin decoders vraagje
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Märklin decoders vraagje
Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 14 maart 2020, 21:36:35
Ook volkomen logisch, aangezien de trits die voor adres en rijcommando's bij mm1 en mm2 hetzelfde zijn.
Backwards kompatibel dus.
Precies, daarom werkt de 6020 ook met Motorola II locs.
Re: Märklin decoders vraagje
Zie ook mijn dipswitch pagina.
Klik op de Delta dipswitches en je ziet vanzelf welke adressen erbij horen.
Het zijn er dus zeker meer dan 5.

Een Delta-controller (het besturingsapparaat) kan er wel maximaal 5 adressen aan. Vandaar dat veel mensen denken dat de locs ook maar 5 verschillende adressen kunnen hebben.
Maar als je dus een digitaal bestuuringsapparaat hebt kan je zonder problemen veel meer Delta locs besturen.

Koen


Citaat van: mphoi op zaterdag 14 maart 2020, 15:02:17
Dus de adressen: 2, 6, 8, 18, 20, 26, 54, 56, 62 en 74 zijn ook mogelijk?
Dat opent nieuwe mogelijkheden voor mij.
Re: Märklin decoders vraagje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Märklin decoders vraagje
Dag allen,

zou het niet goed zijn als we onze wiki zouden aanpassen nu we bij afzonderlijke modellen verzonnen aanduidingen gebruiken voor de af-fabriek ingebouwde decoder? Ik heb zelf geen edit-rechten trouwens.

groet, Patrick

ps: Koen, dank voor de dipswitch-info. Pagina staat in favorieten  :)
Re: Märklin decoders vraagje
Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 14 maart 2020, 21:36:35
De CS2 spreekt geen motorola oud, ook niet als je iets ouds uit de database selecteerd.
Zowel op de IB, als op de CS2 doen ze het gewoon op mm2.
Ook volkomen logisch, aangezien de trits die voor adres en rijcommando's bij mm1 en mm2 hetzelfde zijn.
Backwards kompatibel dus.

Dan zou ik zeggen verdiep je eens echt in beide protocollen.
En met name de functies en de richting bit.

De Motorola I kent geen richting bit dus die kun je niet vooruit of achteruit sturen, je kun alleen de aansturing van de veldspoel veranderen.
Hij vergeet ook na een tijdje zijn instellingen en stuurt dan de default kant van de veldspoel aan.

Motorola II kent wel een richting bit en die kun je echt vooruit of achteruit sturen. En deze onthoud zijn rijrichtingen en functies.

Miscchien beter om geen fake news te versturen. Er zijn al onzin verhalen genoeg.

En als je iets wil leren over Motorola en Motorola New lees dit document maar eens aandachtig.
http://spazioinwind.libero.it/scorzoni/motorola.htm

Groetjes.

Re: Märklin decoders vraagje
Citaat van: pitsar op zondag 15 maart 2020, 11:39:06
wiki [..] edit-rechten

Dat kun je gemakkelijk aanvragen, zie https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Help:Meehelpen . Hoe mee mensen er meedoen hoe beter!
Re: Märklin decoders vraagje
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Märklin decoders vraagje
Ik heb vandaag een wiki-artikel aangemaakt n.a.v. deze vraag.
Als je aanvullingen hebt, stuur ze mij via een pb.

John (wikiredactie)

Re: Märklin decoders vraagje
Dat zal deze zijn: Begrippen Märklin Decoders