Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Plan V met functiedecoder

Gestart door Ferdi vrijdag 13 maart 2020, 13:03:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Plan V met functiedecoder
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Plan V met functiedecoder
Beste mensen,

De afgelopen weken bezig geweest met de Plan V (Fleischmann 1472). Het front- en sluitlicht knipperde erg door de lampjes die erin zaten (nog geen leds) en de led binnenverlichting was nog een oude printplaat die je duidelijk zag zitten.
Van johnsoldeert.nl de twee prints aangeschaft en de lichtprintjes erin gesoldeerd. Machinist erin, zowel aan de voor- als achterkant, omdat de trein gaat pendelen tussen Bodegraven en Woerden.
Lokpilot V5.0 21MDC mfx decoder in het voorste motorrijtuig. Front/sluitlicht, cabineverlichting op F2, Op F5 binnenverlichting. In het achterste rijtuig een Lokpilot V4.0 functiedecoder met cabineverlichting op F2 en binnenverlichting op F3.

Filmpje:
https://youtu.be/zH8-cO08vaY

De vraag is nu hoe ik de twee decoders met elkaar kan laten communiceren. Ik heb in iTrain een tractie aangemaakt met 2 locomotieven: het voorste rijtuig en het achterste rijtuig. De mfx heeft zichzelf aangemeld, maar ik wil dat de functiedecoder (op adres 14) ook het front/sluitlicht en binnenverlichting tegelijkertijd schakelt met de mfx decoder. De cabineverlichting zou ik apart willen schakelen. Iemand een idee hoe dat te doen?

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Plan V met functiedecoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Plan V met functiedecoder
Hi Ferdi,

Decoders kan je niet met elkaar laten communiceren maar moeten op hetzelfde (dcc) decoder nummer gezet worden.

groet
Harald
Re: Plan V met functiedecoder
Ferdi,

Je kunt de decoders nog een extra gezamenlijk DCC adres geven. (Bv het stelnummer. )
En programmeren welke functies dan actief blijven.
Kijk even naar consist adres in de handleiding.
Hoe dat in de war wordt geschopt door MFX ,daar heb ik geen ervaring mee.
Re: Plan V met functiedecoder
Dat kan heel makkelijk als je een tractie kunt aanmaken zo heb ik mijn Plan-V met MFX decoders ook rijden ik rij zelf met tractie in tractie :D
Ik rij zelf met een CS1 maar ga er even vanuit dat de meeste centrales dit ook kunnen.
Dit vind ik zelf een van de nadelen van een MS dat die geen tractie sturing biedt.
Re: Plan V met functiedecoder
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Plan V met functiedecoder
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 13 maart 2020, 20:00:11
Dat kan heel makkelijk als je een tractie kunt aanmaken zo heb ik mijn Plan-V met MFX decoders ook rijden ik rij zelf met tractie in tractie :D
Dag Mark,
Dank voor jouw reactie.
Ik heb een CS2, dus dat zou moeten kunnen. Maar hoe maak je een tractie in een tractie?
Ik kan het ook niet vinden in de handleidingen.
Vr. gr. Ferdi
Re: Plan V met functiedecoder
Dan zal ik even moeten kijken er zit wel wat verschil tussen een CS1 en een CS2 gelukkig heb ik ze allebei.
Re: Plan V met functiedecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Plan V met functiedecoder
Ferdi,

Kijk eens bij het aanmaken van een nieuwe lok, of daar ook een mogelijkheid is om een dubbeltractie aante maken.
Re: Plan V met functiedecoder
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Plan V met functiedecoder
Citaat van: Kappa op zaterdag 21 maart 2020, 22:43:43
Kijk eens bij het aanmaken van een nieuwe lok, of daar ook een mogelijkheid is om een dubbeltractie aante maken.
Hallo Ad,

Ik heb op de CS 2 twee loks aangemaakt:
Plan V voor met mfx, F0 = licht, F2 cabineverlichting, F5 interieur. Adres 1039.
Plan V achter met functiedecoder, F0 = licht, F2 cabineverlichting, F3 interieur. Adres 14.
Ze functioneren onafhankelijk van elkaar goed.
Daarna een tractie gemaakt met deze 'twee' locs.
Op de eerste plaats ziet de tractie F3 interieur niet. Daarnaast knipperen alle functiedecoder uitgangen: licht, cabine- en interieurverlichting.
Geen idee waardoor dat veroorzaakt wordt. Zitten de mfx en de functiedecoder elkaar in de weg?

Vriendelijke groeten,
Ferdi
Re: Plan V met functiedecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Plan V met functiedecoder
Ferdi,

Ik denk dat dat komt omdat bij de Plan V voor het interieur op F5 zit en bij de functie decoder op F3.
Bij een dubbeltractie moeten de functies overeenkomen, anders werkt het niet.
Heeft de functie decoder een eigen stroomtoevoer via een aparte sleper, of van de sleper uit de andere bak via een stroomvoerende koppeling?
Re: Plan V met functiedecoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Plan V met functiedecoder
Hmmm.
Volgens mij kan je voor dit soort treinen beter geen mfx decoders gebruiken.
Aansturen op een adres gaat beter.
Bij softwarematig koppelen van de treinstellen wordt alleen rij-informatie naar beide decoders gestuurd en de functie info naar de master.
Als je 2 halve treinstellen als één wilt laten functioneren, dan moet je met fx decoders werken op gelijke adressen. Functietoetsen kan je gelijkwaardig programmeren. (in rijrichting)

Daarnaast is het eigenlijk helemaal niet nodig om met 2 decoders te werken.
Ik werk met 6-polige electrische verbindingen aan de koppeling van de bakhelften.
4 voor de F0 v/a en cab.verl; 2 voor interieurverlichting/massa.

Ik spreek uit ervaring.
Heb in het verleden voor 2 forumleden 5 plan-V's omgebouwd naar 4 en 6 bakken.
Hierbij ook kortkoppelingen in de neuzen.

Mvg. Marcel
Re: Plan V met functiedecoder
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Plan V met functiedecoder
Citaat van: Kappa op zondag 22 maart 2020, 12:38:01
Ik denk dat dat komt omdat bij de Plan V voor het interieur op F5 zit en bij de functie decoder op F3.
Bij een dubbeltractie moeten de functies overeenkomen, anders werkt het niet.
Heeft de functie decoder een eigen stroomtoevoer via een aparte sleper, of van de sleper uit de andere bak via een stroomvoerende koppeling?
Dag Ad,
Ja, dat vermoeden had ik ook al, maar dat zit in de printplaat en kan ik niet wijzigen.
De stroomdoorvoer gaat via de koppeling. Er zit een 4-polige koppeling op, maar ik gebruik er maar 2 omdat er twee decoders inzitten.
Dank voor de reactie!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Plan V met functiedecoder
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Plan V met functiedecoder
Citaat van: loc1200 op zondag 22 maart 2020, 13:09:25
Volgens mij kan je voor dit soort treinen beter geen mfx decoders gebruiken.

Dag Marcel,

Ik ga morgen eens een dcc decoder aanschaffen en kijken wat er dan gebeurt.
Ik vrees dat je gelijk hebt....

Citaat van: loc1200 op zondag 22 maart 2020, 13:09:25
Daarnaast is het eigenlijk helemaal niet nodig om met 2 decoders te werken.
Ik werk met 6-polige electrische verbindingen aan de koppeling van de bakhelften.
4 voor de F0 v/a en cab.verl; 2 voor interieurverlichting/massa.

Ik word wel nieuwsgierig. Kan ik het op dit forum ergens nalezen?

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Plan V met functiedecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Plan V met functiedecoder
Citaat van: Ferdi op zondag 22 maart 2020, 13:36:51
Ja, dat vermoeden had ik ook al, maar dat zit in de printplaat en kan ik niet wijzigen.
Ferdi, je hebt AUX poorten (hardware) en Functie knoppen/toetsen (software).
Je kun middels de function mapping een AUX aan een andere Functieknop toewijzen.
Het enige wat je moet doen is bij de mfx decoder, de AUX poort die nu onder F3 zit naar F5 verhuizen.

En inderdaad is het dan beter om een verbinding tussen de twee bakken te maken, via de 4 polige koppeling.
Hierbij verbind je de AUX van de voorste bak, via de koppeling door naar de tweede bak.
Re: Plan V met functiedecoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Plan V met functiedecoder
Citaat van: Ferdi op zondag 22 maart 2020, 13:42:12
Ik ga morgen eens een dcc decoder aanschaffen en kijken wat er dan gebeurt.

Ferdi, je kan mfx gewoon uitzetten bij de Lopi 5, alle protocollen zijn aan/uit te zetten, dus daar hoef je geen dcc decoder voor te kopen.
Als je mfx uitzet en de decoder gewoon onder dcc/mm gebruikt, kan je de functiedecoder op hetzelfde adres zetten en vanuit 1 adres op je centrale bedienen.
Re: Plan V met functiedecoder
Ik heb mijn plan-V met MFX rijden bijde bakken hebben een eigen MFX decoder werkt zonder problemen,bij mij betreft het 2 lopi4 M4 plux22 decoders heb zelf al met 4 decoders in tractie gereden zonder problemen alles werkte zoals het hoorde.
Heb alleen tijdens het testen op een MS2 onder DCC gezeur gehad stotterd rijgedrag en knipperende verlichting.