Als u zich de tijd gunt en het (g)orakel raadpleegt, dan kunt u lezen, dat de smeerwereld voor olie in geopende verpakkingen bij voorkeur deze binnen een jaar gebruikt. In ongeopende verpakkingen hanteren ze 10 jaar. Dit laatste is gebaseerd op de hoeveelheid toevoegingen (dopes).
Ik denk (is dus een aanname), dat Märklin geen eigen smeermiddelenlaboratorium heeft en een olie heeft gekozen uit bestaande smeermiddelen en mogelijk hiervoor een licentie betaald om het te mogen voeren onder eigen naam. Voeg daar de prijs van de kleinverpakking bij en dan heb je een - in mijn ogen - relatief hoge prijs voor de smeerolie.
De functie van de smeerolie voor de modeltrein is het smeren van draaiende delen en het opnemen van vuil. De mechanische belasting is niet erg groot, wat en ook zal de temperatuur niet extreem hoog worden. Dus een olie met weinig toevoegingen zou al volstaan.
In mijn ogen betekent, dat een smeerolie met een lage viscositeit, zoals in de huidige motoren van benzineauto's wordt gebruikt (bv. 5-W40 of 0-W40) meer dan voldoende is. Nog mooier is het gebruik van een synthetische olie (de zogenaamde esters), aangezien deze olie stabieler is, minder gauw zal verouderen of oxideren en ook een lagere inwendige weerstand kent.
Aangezien we maar heel weinig olie nodig zijn, kan het een tip zijn om uw garagehouder te vragen om een of meerdere recent lege verpakkingen van een synthetische olie en deze een tijdje op de kop te houden boven een spuitflesje van een tiental eurocentjes. Dan kunt u uw treintjes smeren en het flesje na een paar jaar weer eens reinigen en dezelfde actie weer toepassen.
Met bovenstaande kan een ieder doen wat hij/zij wil. Ook hierin maak ieder voor zich een eigen keuze.