Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De juiste Marklin olie ?.

Gestart door v200marklin donderdag 12 maart 2020, 21:00:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De juiste Marklin olie ?.
Twee flesjes olie, beide komen bij ome Dick vandaan, geen idee hou oud deze flesjes/olie zijn, maar 1 is pikdonker en de ander doorzichtig.

Nu kan je van auto's oude motorolie hebben die vuil is, maar van treintjes toch niet  8o , heeft M verschillende soorten olie uitgebracht , of is de donkere gewoon niet meer goed ?, ze ruiken beide hetzelfde  :D

Mvg Gert
Re: De juiste Marklin olie ?.
De lichte is de beste nog.
Re: De juiste Marklin olie ?.
Kleur zegt niks over de viscositeit het kan puur een verkleuring door ouderdom zijn zonder dat de eigenschappen verder veranderd zijn.
Re: De juiste Marklin olie ?.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De juiste Marklin olie ?.
Of uit een ander vaatje getapt.
Re: De juiste Marklin olie ?.
Lid sinds: 2008

offline
Re: De juiste Marklin olie ?.
Ik heb ook nog een flesje uit de jaren 60 of 70 en dat spul werkt gewoon goed.
En het ruikt ook nog eens heerlijk als er een loc voorbij rijdt met dat spul er in  :P

Re: De juiste Marklin olie ?.
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: De juiste Marklin olie ?.
Mijn flesje is uit 1977, ook ongeveer half vol nog. Volgens de catalogus uit die tijd was het winter-auto-olie.
F.
Re: De juiste Marklin olie ?.
Als u zich de tijd gunt en het (g)orakel raadpleegt, dan kunt u lezen, dat de smeerwereld voor olie in geopende verpakkingen bij voorkeur deze binnen een jaar gebruikt. In ongeopende verpakkingen hanteren ze 10 jaar. Dit laatste is gebaseerd op de hoeveelheid toevoegingen (dopes).

Ik denk (is dus een aanname), dat Märklin geen eigen smeermiddelenlaboratorium heeft en een olie heeft gekozen uit bestaande smeermiddelen en mogelijk hiervoor een licentie betaald om het te mogen voeren onder eigen naam. Voeg daar de prijs van de kleinverpakking bij en dan heb je een - in mijn ogen - relatief hoge prijs voor de smeerolie.

De functie van de smeerolie voor de modeltrein is het smeren van draaiende delen en het opnemen van vuil. De mechanische belasting is niet erg groot, wat en ook zal de temperatuur niet extreem hoog worden. Dus een olie met weinig toevoegingen zou al volstaan.
In mijn ogen betekent, dat een smeerolie met een lage viscositeit, zoals in de huidige motoren van benzineauto's wordt gebruikt (bv. 5-W40 of 0-W40) meer dan voldoende is. Nog mooier is het gebruik van een synthetische olie (de zogenaamde esters), aangezien deze olie stabieler is, minder gauw zal verouderen of oxideren en ook een lagere inwendige weerstand kent.

Aangezien we maar heel weinig olie nodig zijn, kan het een tip zijn om uw garagehouder te vragen om een of meerdere recent lege verpakkingen van een synthetische olie en deze een tijdje op de kop te houden boven een spuitflesje van een tiental eurocentjes. Dan kunt u uw treintjes smeren en het flesje na een paar jaar weer eens reinigen en dezelfde actie weer toepassen.

Met bovenstaande kan een ieder doen wat hij/zij wil. Ook hierin maak ieder voor zich een eigen keuze.