Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw Piko 59916 - ÖBB Railjet van DC naar AC

Gestart door AlexH woensdag 11 maart 2020, 21:49:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Piko 59916 - ÖBB Railjet van DC naar AC
Recent heb ik een Piko Railjet 59916 van 2-Rail naar 3-Rail omgebouwd. Ik heb gekozen om de 2-rail versie te bestellen omdat ik dan niet voor een decoder hoef betalen die ik toch niet ga gebruiken i.v.m. het plan om ook de sluitverlichting schakelbaar te maken. Standaard zijn deze locs niet voorzien van sluitverlichting wat schakelbaar is. Als de frontseinen aan zijn, zijn de sluitlichten ook aan. Dit is redelijk simpel te veranderen maar vereist een decoder waarbij AUX2 ook te gebruiken is (is geen ruimte voor in de 8-pin NEM connector). Met de oudere standaard Piko decoder kon je hier vaak een extra draad aan solderen. Met een 8-polige LokPilot (v4/v5) zit hiervoor standaard de paarse draad aan de decoder.

Voor het omsolderen heb ik de volgende documentatie van Piko gebruikt:
  https://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=1&vw_name=download&vw_id=15709

Dit is voor de BR 118 / BR 119 maar dit printje wordt in héél veel Piko loks gebruikt en is bij alle locs toepasbaar als de front en sluitseinen apart bedraad zijn, dit is bij alle locs die ik met dit printje heb het geval.

Draaistellen aanpassen (foto 1 en 2):
Ik ben begonnen met het aanpassen van de draaistellen. Ik heb er voor gekozen om de DC wielen te vervangen door AC wielen omdat ik dan geen geklooi heb met wiel afstand en de hogere wielflens heeft de loc daarmee ook. Erg duur zijn ze ook niet dus vond het niet de moeite waard om daarvoor met de fohrmann wielpers aan de slag te gaan. Ik heb de Piko handleiding gebruikt om de draaistellen uitelkaar te halen en dit klikt vrij gemakkelijk los. De sleper heb ik aan de kant van de loc genummerd met "2" geplaatst (is bij de standaard AC geleverde Piko Taurus ook het geval). Dit is het draaistel waar ook geen sticker met serienummer op zit. Er zit standaard een plaatje onder het kunststof deel geschroeft, die moet losgeschroeft worden om daar de sleper te kunnen plaatsen. Eerst een (rode) draad aan de sleper solderen en dan doorvoeren door het daar voor bestemde gaatje in het kunststof deel van het draaistel. Daarna heb ik de wielen gewisseld, asjes geolied en de tandwielen van de nieuwe asjes voorzien van een klein beetje wit Roco vet. De rode draad van de sleper in de inkeping in het draaistel (metalen deel) leggen en daarna voorzichtig het draaistel weer in elkaar klikken.

Solderen (Piko PDF als referentie, foto 3 en 4):
- Ik ben begonnen met het verwijderen van de meeste ontstoor componenten, alleen R1 en C2 blijven zitten. Ik heb de condensator tussen de spoelen verwijderd (C1), dit is het equivalent van C4 op de nieuwere (zwarte) printen. C2 en C4 (equivalent van C1 en C2 op de nieuwe printen) en C5 heb ik ook verwijderd (is op de nieuwe printen ook C5). Hiermee verwijder je de condensator (C1) tussen de decoder motor uitgangen die de lastregeling verstoord. Zoals in m'n ST44 ombouw topic ook aangegeven geven de decoder leveranciers duidelijk aan dat er geen verbinding naar 'ground' mag zijn vanaf de motor. Hier zorgen C2, C4 en C5 voor, vandaar dat ik die ook verwijder. De bruine draad die vanaf het printje naar een schroef-oog gaat en vast geschroeft zit aan het chassis kan nu ook verwijderd worden. Deze verzorgde de connectie tussen het chassis en C2+C4. Deze zit op "Chassisanschluss DC (braun)" van het printje.
- De rode draden vanaf "Radschleifer rechts (rot)" omsolderen naar "Radschleifer links (schwarz)". Nu zijn alle wielen met elkaar verbonden.
- Aan de "Führerstand 1" kant van het printje de gele draad die nu aan "Frontbeleuchtung bei Rückwärtsfahrt (gelb)" zit los solderen en verplaatsen naar "Anschlussmöglichkeit für weitere Zusatzfuntion (grün)". Hiermee wordt het sluitlicht van führerstand 1 aan AUX1 gekoppeld. Mijn voorkeur had gehad om deze op AUX2 te zetten alleen dan kom je met de standaard draadlengte in de loc niet uit en had geen zin om de draad te vervangen of te verlengen.
- Aan de "Führerstand 2" kant van het printje sluit ik de rode draad van de sleper aan op "Radschleifer rechts (rot)". Hiervoor heb ik de rode pad rechts onder op de tekening gebruikt omdat die het meest handig uitkomt met hoe de draad vanaf het draaistel de lok binnen komt.
- Nu blijft alleen het los solderen van de witte draad van de "Frontbeleuchtung bei Vorwärtsfahrt (weiß)" aan de "Führerstand 2" kant van het printje nog over. Deze draad vervolgens aan de paarse draad van de ESU LokPilot decoder solderen. Hiermee sluit je de sluitlichten van führerstand 2 aan op AUX2. Dit had ik liever ook anders gedaan maar ook hier liep ik ook tegen de beperking aan van de standaard draad lengte. Mijn voorkeur was geweest om de paarse draad van de LokPilot op één pad van "Anschlussmöglichkeit für weitere Zusatzfunktion (Lötstützpunkt - keine elektrische Verbindung zu Schnittstelle / violett )" aan de "Führerstand 1" kant te solderen en de witte draad van de sluitlichten van führerstand 2 op de andere pad hier van. Technisch/functioneel maakt het niks uit.
- Na alle soldeer acties test ik met een multimeter op de 'piep' stand of ik geen onbedoelde soldeerbruggen heb gemaakt.
- Tot slot nog de 8-polige connector van de decoder in het printje steken (let op pin 1 oriëntatie).

Hiermee is de ombouw voltooid en is de lok klaar om getest te worden. Met F0 kunnen zoals standaard de frontseinen geschakeld worden (rijrichtings afhankelijk). Het sluitlicht van kant 1 zit op F1 en het sluitlicht van kant 2 op F2 (standaard Piko configuratie). Met function mapping zou je nog kunnen instellen dat de sluitlichten standaard aan zijn en ze met een functietoets juist uit gezet worden.

Gebruikte Piko onderdelen:
  56111 - Schleifer mit Schraube
  ET59800-39 - Radsatz mit Haftreifen (2 Stck.)
  ET59800-40 - Radsatz ohne Haftreifen (2 Stck.)
Re: Ombouw Piko 59916 - ÖBB Railjet van DC naar AC
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Ombouw Piko 59916 - ÖBB Railjet van DC naar AC
Een keurig nette ombouw Alex, proficiat.

grt Piet.
Re: Ombouw Piko 59916 - ÖBB Railjet van DC naar AC
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ombouw Piko 59916 - ÖBB Railjet van DC naar AC
Mooi gedaan Alex  :thumbup: en een mooi uitgebreid verslag.
Het even doorpiepen van alle aansluitingen kan ook ik iedereen aanraden, een soldeerfoutje is zo gemaakt.
Re: Ombouw Piko 59916 - ÖBB Railjet van DC naar AC
Prachtig mooie loc , en je was gelijk ff van de straat af met dit snert weer..... :D

Mooi verslag.

Mvg: Alex
Re: Ombouw Piko 59916 - ÖBB Railjet van DC naar AC
Dank heren! :)

Hoop ook dat deze berichten nuttig zijn voor mensen die de sluitlichten ook schakelbaar willen maken of zich ook aan een ombouw willen wagen.

Heb nog wat meer ombouw plannen en aangezien ik geacht wordt om tot en met 31-3 thuis te werken heb ik ook wat meer tijd (geen reistijd).