Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

betrouwbaarheid DigiKeijs

Gestart door ernstcramer vrijdag 21 februari 2020, 15:42:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
betrouwbaarheid DigiKeijs
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
betrouwbaarheid DigiKeijs
Ik heb een vraag.
ik vind de centrale van DigiKeijs heel interessant. Maar sinds ruim een jaar ben ik lid van een duitse facebookpagina en ik lees daar toch wel over heel wat problemen met uitvallende modules, een centrale die ineens geen reacties meer geeft etc. Nu is het altijd gevaarlijk om alleen maar op zo'n pagina af te gaan, daarom de vraag op dit forum: wat zijn jullie ervaringen met DigiKeijs?
Re: betrouwbaarheid DigiKeijs
ik heb een DR4018 en een DR4088Opto,geen enkel probleem mee,


ik heb de DR4018 al een paar keer geprogrammeerd met andere instellingen,en dat gaat ook zonder problemen,zolang je de juiste procedure volgt;


mvg,
Michel
Re: betrouwbaarheid DigiKeijs
Lid sinds: 2020

offline
Re: betrouwbaarheid DigiKeijs
Hoi Ernst,
Ik denk dat je de DR5000 centrale bedoeld.
Ik heb alleen maar goede berichten gehoord.
Vr gr
Ruud
Re: betrouwbaarheid DigiKeijs
De DR 5000 gebruik ik al een tijd, mijn Marklin treinen rijden op DCC.
De Centrale houdt zich uitstekend. Via een usb kabel te bedienen met een laptop, of via de wifi van de DR5000 met een telefoon - Z21 app.
Programmeren gaat prima, via baan of programmeerspoor. Leest cv's uit.
Bij kortsluiting op de baan, bv door en ontsporing, slaat de DR5000 onmiddelijk af.
Het rijden vindt ik veel mooier gaan dan met het Mobile Station of Marklin 6021.
Geen knipperende lampen meer, ook niet die aan massa liggen.
Ik ben er heel blij mee.
Re: betrouwbaarheid DigiKeijs
 @citaat
Je schrijft dat het rijden mooier gaat. Stuurt deze centrale de baan dan anders aan?
En geen knipperende lampen meer, dat maakt mij wel nieuwsgierig wat deze centrale dan anders doen. Weet iemand dat?

Koen
Re: betrouwbaarheid DigiKeijs
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: betrouwbaarheid DigiKeijs
 @citaat Knipperende lampen (van de loc neem ik aan?) heeft niets met de centrale te maken!
Re: betrouwbaarheid DigiKeijs
 @citaat Ja: Dat kan komen door de verschillende protocollen op de baan. Er zijn wel draadjes over geweest. Volgens mij kan motorola "flikkerende" verlichting geven.

Groet Ronald.
Re: betrouwbaarheid DigiKeijs
 @citaat Wanneer de retourleiding van het lampje aan massa gelegd wordt, i.p.v. aan de decoder, zal het lampje flikkeren.
Re: betrouwbaarheid DigiKeijs
Dat is inderdaad een bekend probleem, daarom vind ik het bijzonder als dat met deze centrale niet zo zou zijn.

Koen


Citaat:

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: betrouwbaarheid DigiKeijs
Lid sinds: 2008

offline
Re: betrouwbaarheid DigiKeijs
Dat is niet zo bijzonder omdat een DR5000-centrale uitsluitend DCC-signalen produceert.
Die signalen zijn evenlang positief als negatief, in tegenstelling tot Motorola-signalen.

grv Huub
Re: betrouwbaarheid DigiKeijs
Ter verduidelijking:
ik heb oude Marklin ~ locs, en van = merken als Fleischmann en Lima, omgebouwd voor Marklin 3rail.
In alle locs zit een Multiprotocoldecoder (Motorola en DCC), vaak van Tams, soms Lokpilot oid.
Die bestuur en programmeer je met DCC als je de Digikeijs DR5000 centrale gebruikt.
Het DCC signaal is evenwichtig zoals Huub terecht opmerkt. Daarom knipperen lampjes die aan de massa van de loc geschakeld zijn niet meer.

Locs met een alleen een Motorola decoder rijden niet met de DR5000 centrale. 
Als ik daarmee wil rijden gebruik ik een Mobile Station van Marklin.

Groet, Leo
Re: betrouwbaarheid DigiKeijs
Helemaal duidelijk, bedankt!

Koen