Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vensterbaantje --> klein oefenbaantje

Gestart door pitsar dinsdag 10 maart 2020, 20:40:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vensterbaantje --> klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Vensterbaantje --> klein oefenbaantje
dag,

zie graag hierbij een baanplannetje voor in mijn vensterbank. Doel: op een kleine oppervlakte een heel overzichtelijk, saai sporenplan leggen om loks te kunnen testen (1) en te kunnen klooien met digitale aansturing van baan, wissels en loks (2). Een oefen- en leerbaantje dus. Doet er niet toe dat er geen rondje in zit. Er moet nog een aansluitrail in natuurlijk en ik wil denk ik ook zo'n rollerbank invoegen. Ik vraag geen feedback op dit plan.

Maar ik ben wel op zoek naar wat hulp op het volgende: zie de groen omcirkelde kruiswissel. Is deze er ook in omgekeerde vorm? Ik wil 'm namelijk ook inleggen aan de rechterzijde.

Dan nog een vraag naar hulp op het volgende: hoe krijg je zo'n baantje nou dicht? Ik merk aan het leggen van de sporen in Wintrack dat het soms niet uit komt. Wil iemand me uitleggen wat ik dan kan doen?

Dank ! Patrick


Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Een engelse wissel is symmetrisch, de omgekeerde vorm is dan ook precies hetzelfde.

Om de boel dicht te krijgen, moet je in dit geval met rechte rails 24172 werken, dan past het precies.
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
dag rob, dank je wel!!

Het is me wel gelukt nu door de wissel handmatig graad voor graad te draaien   :idea:

Die stootblokjes wil ik ook graag op één lijn hebben aan weerszijden. Is het nou een kwestie van uitproberen en kennis hebben, of kan ik ergens in het programma ontdekken welke railstukken ik daarvoor moet aanleggen? Ik zie, bijvoorbeeld als ik inzoom, geen maatvoering/centimeters aangegeven staan die me kunnen helpen het verschil vast te stellen tussen het ene stootblok en het andere tov de achterlijn (is dit nog helder wat ik hier probeer te zeggen?).
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Patrick,

Dan moet je aan beide kanten bij de bovenste 2 sporen  1 24188 vervangen door een 24172.

Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
hi,
br66 dank voor je bericht. Als je dit wéét, dan zie je het meteen.

Maar kan ik het in Wintrack op de een of andere manier zien zonder het proefondervindelijk vast te stellen?

Groet! Patrick
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Deze artikelen kunnen je wellicht helpen.
Stukje over de geometrie:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=C-Rail_Geometrie

En een overzicht van combinaties van rechte rails:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=C-rail_mogelijke_combinaties_van_rechte_stukken
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Zo, even verder gewerkt met Wintrack. En de maten maar eens opgenomen met een rolmaat, scheelt    :-)
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Citaat van: pitsar op woensdag 11 maart 2020, 19:32:17
Zo, even verder gewerkt met Wintrack. En de maten maar eens opgenomen met een rolmaat, scheelt    :-)
Dag Patrick,
Je zou nog kunnen overwegen om een omloopspoortje te maken. Dat maakt het nog wat uitdagender qua rijden en eventuele besturing met software als koploper.
Gr.  Edwin
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Dag Edwin, dank, dat zou ik op zich wel willen, maar ik zou niet goed weten hoe gezien de oppervlakte (30 x 380 cm). Groet, Patrick
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Alles hangt of staat met de goniometrie.
Bassis is gevormd in het verleden.

Vroeger had je alleen M-rails uit de 5100-serie. R1 = 360mm.
Wissels zijn 30 graden en ook R1. Een rechte 1/1 rail is 180mm.
Er zijn verder 1/2, 1/4, 1/8 en rechte passtukjes.
Van R1 zijn er verder 1/2, 1/4 stukjes
Dubbel spoor bracht de hart-op-hart afstand op 96mm. Vrij royaal en niet zo mooi als er dubbelsporig bochten in het spel komen. Om dit op te vangen is er een railstuk van 96mm.

Daarna kwam R2. Alles van R2 valt in de 5200-serie. R2 = 437,6mm
Wissels zijn 24,6 graden. Dubbel spoor met wissels uit R2 brengt de h.o.h. afstand op 77,4 mm.
R1 + 77,4 = R2. Hierdoor is R2 het exacte paralelspoor bij dubbelsporige trajecten in bochten.
Van R2 zijn er verder 1/2, 1/4 en passtukjes 24,6 en 5,4gr.

Later zijn de meegebogen wissels (R1, 30gr en 2-delige wissels (R1, 22,5+7,5gr.) uitgebracht.

C-rail.
R1 is nog steeds 360mm. Er zijn 1/1, 1/2, 1/4 railstuken en de meegebogen wissel.
Basis rechte rail is nu 2x 180 mm. Opgedeeld in 188mm (24188) en 172mm (24172)
Wissels zijn R2 met een rechte lengte van 188mm. Om terug te komen naar het basis raster van 360mm komt na een wissel (altijd) een railstuk van 172mm. Aan het gebogen railstuk komt dan: tegenbocht 24224 of rechte rail 24188 of een andere wissel R2.
R2 is er in 1/1, (30gr) 1/2, 1/4 en tegenbocht 24,6 en passtuk 5,4gr.

Nummers: (even snel)
24xxx. Bij rechte rails is xxx de lengte.
24xxx. Bij gebogen rails = 1e x straal (R) 1-5. De 2e en 3e x = hoek in graden.
246xx bij wissels en bijzondere raistukken.

Dit is dus de basis.
K-rail heb ik maar even weg gelaten.
M- en K-rail kennen nog de industrie circel R0
K-en C- rail kennen nog een R3, 4, 5 en slanke wissels; doch zijn niet gelijk.

Ik hoop dat deze info wat meer duidelijk schept.

Mvg. Marcel

Ps. R-maten heb ik even uit mijn hoofd gedaan. Mocht ik er naast zitten, dan zal ik het nog aanpassen.
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Citaat van: pitsar op woensdag 11 maart 2020, 20:02:48
Dag Edwin, dank, dat zou ik op zich wel willen, maar ik zou niet goed weten hoe gezien de oppervlakte (30 x 380 cm). Groet, Patrick

Simpel, de ene helft van de wisselstraat iets verder naar links leggen en de andere iets verder naar rechts (of 2 extra wisselstraten natuurlijk). Dan kan je de locomotief aan de ene kant afkoppelen en via het spoor ernaast naar de andere kant van de trein rijden.
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
dank voor alle reacties.

zoiets als dit dus   :)

ps: mooie avatar Sjoerd    :-)
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Heb jouw stukje plan bekeken. Echter vindt ik niet dat je rails allemaal op 1 lijn liggen.
Mooi is het niet, maar misschien ben jij er tevreden mee. Echter staat het mij vrij jouw de volgende afbeelding te geven.

Doe er je voordeel mee of niet.

Edit, ik gebruik het programma Scarm.
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Citaat van: loc1200 op woensdag 11 maart 2020, 23:39:10
K-en C- rail kennen nog een R3, 4, 5 en slanke wissels; doch zijn niet gelijk.
K-rail heeft geen R3. Er zit een gat tussen de 2231 en 2241. Deze kun je opvullen met flexrails.
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
dank je Bas. Hoe weet je dat er een gat zit tussen 2231 en 2241? groet, Patrick
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Uit de 3rail wiki, zoals iedereen.  ;-p
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Citaat van: pitsar op vrijdag 13 maart 2020, 16:37:00
dank je Bas. Hoe weet je dat er een gat zit tussen 2231 en 2241? groet, Patrick

Citaat van: Erik Baas op vrijdag 13 maart 2020, 17:58:05
Uit de 3rail wiki, zoals iedereen.  ;-p
Uit de catalogus :D
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
bedankt allen. Hitmaan, ik heb 'm netjes gemaakt  :thumbup:.


als ik inzoom, zie ik dat het hier of daar nog wat lijkt te wringen. Ik heb het idee dat dit komt doordat ik dit kruis bijvoorbeeld handmatig gedraaid heb. Ik kon het niet in het programma automatisch op zijn plek laten vallen (want dan sluit ie op een verkeerde poot aan. Bij het vervolgens volgens preset draaien draait het hele veld mee, haha). Als een geoefend oog ernaar kijkt, dan valt dit toch ruim in de tolerantie?

groeten
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Dat lijkt me een onnauwkeurigheid in Wintrack, het past nl. exact (zowel in AnyRail als in de praktijk).
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
 @citaat
Moet inderdaad zo zijn. Met scarm past het prima.
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Citaat van: Erik Baas op zaterdag 14 maart 2020, 13:31:32Dat lijkt me een onnauwkeurigheid in Wintrack, het past nl. exact (zowel in AnyRail als in de praktijk).
Zoals andere WinTrack plaatjes al tonen, is dit geen onnauwkeurigheid van WinTrack. Dit ligt helemaal aan de manier waarop het programma gebruikt is, zoals Patrick ook al dacht:
Citaat van: pitsar op zaterdag 14 maart 2020, 09:17:00Ik heb het idee dat dit komt doordat ik dit kruis bijvoorbeeld handmatig gedraaid heb.

Er zijn vele manieren om in WinTrack sporen neer te leggen. Sommige wijzen zichzelf, al zal de één wat meer moeten zoeken dan de ander. In het begin heb ik ook maar wat geprobeerd en gaandeweg ging het beter. Andere mogelijkheden kom je pas achter als je ernaar op zoek gaat, bijvoorbeeld door de menu's door te lopen en eens rond te kijken in de help files.

In dit geval was het probleem dat een engelse wissel met het juiste spoor verbonden moest worden aan de afslag van een linkerwissel. Geïllustreerd met een paar plaatjes laat ik een van de mogelijkheden zien waarmee je dit kunt doen.

  • Begin met het selecteren van het spoor van de engelse wissel waar het om gaat. Door er op te klikken krijgt het gele rondje een rood streepje, zie het eerste plaatje.
  • De tweede stap is het openen van het popup menu, met een rechtermuisklik. Zie het tweede plaatje.
  • Kies 'Gleise verschieben zu Gleis...'.
  • Het menu verdwijnt en er lijkt alsof er niets is gebeurd, maar de cursor ziet er nu net iets anders uit dan voorheen. Klik op het open einde waarmee je verbinding wilt maken (in dit geval de aftakking van de wissel 24612). De engelse wissel wordt daardoor verschoven en gedraaid om hem te verbinden met het gekozen einde.

Voor een losse rail is dit niet de meest voor de hand liggende methode, dat kan ook gemakkelijker. Wat deze methode pas écht handig maakt, is dat het ook werkt voor grotere fragmenten. Dat komt heel goed van pas bij een symmetrische wisselstraat als deze. Om zoiets in te voeren, begin ik met de helft, daar maak ik een kopie van (Ctrl-C en Ctrl-V), die spiegel ik (ook zo'n handige functie in het popup menu) en tenslotte verbind ik de twee delen. Kopieren, spiegelen en verbinden zijn drie hele krachtige hulpmiddelen om een baanplan in te voeren, daarmee gaat dat véél sneller dan elke rail apart.
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Omslachtig, hoor. In AnyRail gaat dat allemaal als vanzelf! Maar mooi dat het geen bug is.
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Ik schreef ook al "Voor een losse rail is dit niet de meest voor de hand liggende methode, dat kan ook gemakkelijker."

Desondanks liet ik juist deze methode zien omdat dit algemeen bruikbaar is en omdat het, gecombineerd met kopiëren en spiegelen, de snelste manier is om een symmetrische wisselstraat in te voeren.
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Dank je wel Rob voor je uitleg, die helpt me verder! Zie hier evt. een opgeschoond resultaat waarbij ik aansluiten, kopiëren en spiegelen gebruikt heb.
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Zit weer wat te prutsen met bovenstaand baantje. Ik kocht alle spullen behalve nog de kruiswissels. Leuk om al wel twee horizontale spoorbanen uit te leggen in mijn vensterbank   :D . Die derde komt wel.

Ik las op het forum dat slanke wissels een mooiere treinloop geven. Nu probeer ik het baantje uit te voeren met slanke wissels, maar dat lukt nog niet goed. Ik krijg de kruiswissel logischerwijs niet lekker aangesloten.

Ik vraag om een tip: hoe kan ik de kruiswissel aansluiten op de slanke wissel? De hartafstand tussen de horizontale spoorbanen hoeft niet gelijk te blijven ten opzichte van het werken met normale wissels.

Dank bij voorbaat!

Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Combineren van de slanke wissels met de engelse wissel 24624 is niet zo eenvoudig, maar het kán wel. Hieronder zie je een complexe wisselstraat uit mijn baan waar ik dat doe.

De kern van de zaak is dat er een flauwe bocht 24912 tussen de slanke wissel in het ene spoor en de engelse wissel in het andere ligt, daarmee kloppen de hoeken weer.
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
dank je Rob! Ziet er inderdaad niet eenvoudig uit, knap werk.

Misschien is het niet zoveel voorkomend of voor de hand liggend om slanke wissels te gebruiken in een wisselstraat?

Wat is de reden dat jij het deed?
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Simpel: ik vind het veel mooier om de treinen over slanke wissels te zien rijden dan op gewone. Vooral bij lange locs en rijtuigen maakt het veel uit.

Als er in C-rail slanke engelse wissels zouden zijn, zou ik die liever gebruiken dan de 24624. Maar een combinatie zoals in het fragment hierboven vind ik nog wel acceptabel. Op de meeste rijden de treinen namelijk voornamelijk rechtdoor, alleen op de twee bovenste engelse wissels slaan de treinen regelmatig af.
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
ok, dus inderdaad het argument dat ik ook noemde (wat ik ergens op het forum las, ik meen in een topic van rcosworth Richard).

Ik dacht zelf nog dat het misschien in een rangeeromgeving iets minder uitmaakt dan rondom stations bijvoorbeeld. Omdat treinen in rangeeromgeving meestal toch al niet hard rijden zou de zwenking ook minder hevig kunnen zijn.

Hoe dan ook. bedankt Rob, groet, Patrick

Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Dat is inderdaad zo. Echter... Daarin zijn in model wel flinke concessies gedaan. Een 1:9 wissel in het grootspoor is voor emplacementen en niet echt comfortabel. Dat zou ca. 6 graden moeten zijn. Onze slanke wissels hebben een hoek van 12 graden, dat zou dan een wissel 1:4.7. Veel te scherp dus nog. Maargoed, zou je een modelwissel 1:87 willen hebben waar je met 80 overheen kan, dan kom je al op een wissel van meer dan een meter lengte. En daarvan heb je er dan 2 nodig. Je snapt, er zijn maar heel weinig mensen die dat op hun zoldertje kwijt zouden kunnen.
Roco heeft in haar Roco-line assortiment wissels van 10 graden. Die zijn al 35 cm lang (de 12 graden wissels van Märklin zijn ca. 23 cm lang en hebben per 2 dan nog een stukje van 7 cm nodig). En dan heb je nog steeds maar een 1:6 wisselhoek.
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
afgelopen weekend ontving ik mijn tweede kruiswissel, waarmee het vensterbaantje nu ligt  :D .

Vanaf hier weer verder fröbelen (misschien toch maar een meer permanente opstelling maken, want deze moet ik telkens afbreken omdat de zon anders het plastic in stukjes bakt).

Bedankt voor de tips en suggesties. Groet!
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Citaat van: pitsar op dinsdag 12 mei 2020, 21:35:28omdat de zon anders het plastic in stukjes bakt   

Met C-rails uit de beginjaren was afbrokkelen wel een probleem, zo bleek na een aantal jaren. Ik ga er vanuit dat de verbeterde samenstelling van het plastic van de railbedding tegenwoordig bestand is tegen zonlicht. Met locs en wagons ben ik voorzichtiger: zonlicht zou de kleuren wel eens kunnen verbleken. Daarom laat ik ze niet te vaak zonnebaden. En met niet te vaak bedoel ik nooit.
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vensterbaantje: klein oefenbaantje
dank je Rob  :thumbup:
Re: Vensterbaantje --> klein oefenbaantje
Ik meld mij aan als volger...   :)
Re: Vensterbaantje --> klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vensterbaantje --> klein oefenbaantje
Leuk Petrus  :thumbup: . Welkom. Ik volg jou ook en vind je aanpak van de aankleding uniek en ook mooi. Zelf ga ik vnl. aan de gang met het technisch werkend krijgen van mijn vensterbaantje. Maar eerst nog eens even wat klusjes afwerken. Ik maakte vorige week een lijstje van projectjes waarmee ik bezig en ik schudde er zo 10 uit mijn mouw. Beetje kip zonder kop-verhaal  B) . Zie hier evt. mijn eerste afgewerkte klusje  :D .

Groeten, Patrick

Re: Vensterbaantje --> klein oefenbaantje
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Vensterbaantje --> klein oefenbaantje
Ik beschouw dit draadje 'Vensterbaantje' als mijn honk op het forum (waar anderen ook in welkom zijn trouwens!  :)   ). Ik wil dit draadje niet vervuilen met allerhande projectjes, dus om die reden linkjes, voor wie het interesseren zou.

Mijn eerste ombouwprojectje: SNCF BB20011 van analoog naar digitaal

Bijdragen in de vorm van foto's aan de Wiki: hier en hier

En ik maak een database van mijn materieel opdat het enigszins overzichtelijk blijft

Groet, Patrick