De speciale aandrijvingen die af fabriek onder Engelse wissels 24624 zitten zijn niet dezelfde als de aandrijvingen die los te koop zijn. Door dit forum heb ik geleerd dat die speciale aandrijvingen krachtiger zijn. Mooi dat een normale aandrijving toch sterk genoeg is voor jouw engelse wissel.
Op het tweede filmpje zie ik dat de wisseltongen rechtsonder niet bewegen, de rest wel. Zit er onder de wissel misschien iets in de weg waardoor de stang die die tongen bedient niet vrij kan bewegen?
Spanningsverlies op een wissel gebeurt bij mij ook wel, met meerdere locs en op diverse wissels. Kortere locs zijn er gevoeliger voor dan langere. In het algemeen laat ik mijn treinen niet heel langzaam rijden over wissels, dan heb ik er geen last van.
Wissels zijn nu eenmaal complexe constructies, en Engelse wissels zijn nog complexer dan andere. Op elke wissel zal het contact van de sleper met de middenleider plaatselijk minder betrouwbaar zijn, dat is onvermijdelijk. In een klein gebied moet nu eenmaal veel rails liggen, zowel vaste rails als wisseltongen, daardoor is er veel minder plaats voor puco's. Minder puco's betekent dat de kans groter is dat een sleper geen enkele puco meer raakt. Of dat hij er nog maar ééntje raakt waar toevallig wat vuil op zit. Verder moet de wisselconstructie ook nog eens zodanig zijn dat de slepers altijd iets hoger uitkomen dan de metalen rails die overgestoken moet worden. De sleper mag immers nooit tegelijkertijd contact maken met een puco en de metalen rails want dat betekent kortsluiting. Om dat te bereiken, is een deel een wissel van plastic. Dat mag rails zijn, of een stukje dat alleen dient om de wielen in goede banen te leiden. Door zo'n stukje plastic plaatselijk net iets hoger te maken dan de metalen rails, wordt de sleper opgetild zodat hij de metalen rails niet raakt. Als hij echter te ver opgetild wordt, kan hij daardoor ook loskomen van de paar puco's die hij anders nog net zou raken. Evenzo mag dat plastic de wielen niet zo ver optillen dat geen enkel wiel meer contact maakt met de metalen rails want dan is er geen massaverbinding meer.
Massaproblemen op wissels spelen met name bij locs met weinig wielstellen, korte locs dus. Antislipbandjes werken als isolator, daardoor doen die niet mee bij het maken van massacontact. Bij locs met veel wielstellen die massacontact kunnen maken is het waarschijnlijker dat stilvallen met de sleper c.q. de puco's te maken heeft. Als een bepaalde loc op veel wissels problemen heeft, verdenk ik die loc. Als veel locs op een bepaalde wissel stilvallen, verdenk ik die wissel. Maar in beide gevallen kan iets harder rijden voldoende zijn om het spanningsloze stukje te overbruggen.