Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rookgenerator inbouwen

Gestart door mallet dinsdag 10 maart 2020, 19:05:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rookgenerator inbouwen
Lid sinds: 2007

offline
Rookgenerator inbouwen
Hallo,
Omdat ik  meerdere stoomloc's heb en veel de mogelijkheid hebben om een rookgenerator in te bouwen ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met het inbouwen van een generator bij  een stoomloc   Die deze mogelijkheid niet heeft af fabriek.
Mijn idee is om een rookgenerator in te bouwen bij een BR 96, marklin 3796, op zichzelf lijkt het me te doen,  Op de Seuthe site heb ik al gekeken naar een generator van 3.5 mm doorsnee, dan moet wel de schoorsteen uitgeboord worden.  Voordat ik begin en mogelijk het wiel ga uitvinden hoop ik van jullie ervaring te leren. Dus heel graag jullie ideeën en voor en tegens, het liefst onderbouwd.
Alvast bedankt voor het meedenken
Mallet
Re: Rookgenerator inbouwen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rookgenerator inbouwen
Hi Pierre (mallet),

Heb er vele ingebouwd of ingeschoven ook bij een BR96 alleen een oudere.
Rij je analoog of digitaal want er zijn twee soorten Rookgeneratoren.
Moet geen probleem.

groet
Harald
Re: Rookgenerator inbouwen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rookgenerator inbouwen
Citaat van: mallet op dinsdag 10 maart 2020, 19:05:41
BR 96 (Mallet), marklin 3796
Het viel me op dat de wiki pagina er niets over meldt. Als het echt zo simpel is als Harald aangeeft, kan het een idee zijn om die wiki pagina te laten doorverwijzen naar een draadje met een succesvolle inbouw?
Re: Rookgenerator inbouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rookgenerator inbouwen
Ha Harald, ik rij digitaal, op de site van seuthe heb ik al gekeken welke generator mogelijk ik de BR 96 kan passen. Ook heb ik de ketel door de schoorsteen doorgeboord. Voor ik verder ga  hoop ik nog informatie via dit forum te krijgen , indien het al bij een lok door iemand is gedaan
Grtz Pierre
Re: Rookgenerator inbouwen
Ik heb in de Märklin 3703 = BR 78 031 een Seuthe nr 20 ingebouwd.
Schoorsteen uitgeboord.
Inwendige voorzien van contactveer van messing en die verbonden met de AUX 1 uitgang van een Loksound V3.5
Maar dit zal eenvoudiger zijn dan de inbouw in een BR 96 omdat de contactveer in de ketel zelf ingepield zal moeten worden.
Of anders met losse draden werken die voldoende lang zijn om de ketel van de onderbouw te kunnen monteren/demonteren.
Re: Rookgenerator inbouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rookgenerator inbouwen
Hallo Nobody,
Ik zit inderdaad te denken aan de seuthe nr 21,22 of 23 deze generatoren hebben 2 draden, die ik dan moet verlengen. Verder hebben deze generatoren een diameter van 3,5-4,5 mm MAX. Wanneer ik een diameter van 5 mm neem ben ik bang dat de wand vd schoorsteen te dun word
Ik gebruik dus geen koperen lip want die kan ik niet in de ketel kwijt.
jij heb de generator aangesloten op AUX 1, heb je enig idee op welke decoder uitgang  ik de plus draad aankan sluiten.  Op de originele decoder heb ik geen extra schakelbare uitgang zitten .
Ik heb ook aan de mogelijkheid gedacht om een nieuwe ESU decoder te plaatsen
Op dit moment heb ik de schoorsteen uitgeboord tot 3,5mm
Grtz pierre
Re: Rookgenerator inbouwen
Rookgenarator wordt met één draad aangesloten op de AUX van de ESU decoder, de andere draad gaat naar massa.
Zo kun je de rookproductie regelen m.b.v. de decoder.
Re: Rookgenerator inbouwen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rookgenerator inbouwen
Citaat van: Jan22 op dinsdag 10 maart 2020, 20:03:10
Citaat van: mallet op dinsdag 10 maart 2020, 19:05:41
BR 96 (Mallet), marklin 3796
Het viel me op dat de wiki pagina er niets over meldt. Als het echt zo simpel is als Harald aangeeft, kan het een idee zijn om die wiki pagina te laten doorverwijzen naar een draadje met een succesvolle inbouw?

Beter zoeken Jan Willem, gewoon zoeken op rookgenerator, staat toch heel wat info dacht ik zo. KLIK
Re: Rookgenerator inbouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rookgenerator inbouwen
Harald
Jij geef aan dat je een rookgenerator in de   Oudere Br 96 heb geplaatst .
Wil je aangeven hoe je deze heb aangesloten op de decoder 6090
Ik heb nu de onderdelen zijde van de ketel uitgeboord tot 1 mm groter dan de generator maar heb nog geen uitgang op de decoder 
Graag advies
Mallet
Re: Rookgenerator inbouwen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rookgenerator inbouwen
Hi Pierre,

Daar zit geen extra functie aansluiting op stond rechtstreeks aan de rails (dus altijd aan).
Zie hier
Later heb ik er een ESU decoder ingezet.

groet
Harald


Re: Rookgenerator inbouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rookgenerator inbouwen
Harald bedankt voor je reactie
Welke generator heb jij toen gebruikt. En kan de generator het hebben wanneer erconstant spanning op staat ook zonder vloeistof?
Mogelijk toch verstandig om er een esu decoder in te bouwen dan is de generator tenminste schakelbaar

Alvast bedankt voor je reactie
Mvg Pierre
Re: Rookgenerator inbouwen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rookgenerator inbouwen
Welke weet ik niet meer kijk even bij Seuthe daar staan alle maten en de spanning.
Heb in ieder geval een rookgenerator gebruikt die geschikt is voor een hogere spanning (voor digitaal).
Heb geen ervaring met rookgeneratoren zonder rook-vloeistof.

groet
Harald
Re: Rookgenerator inbouwen
Zie eens hier ===> klik
Re: Rookgenerator inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Rookgenerator inbouwen
Hoi Pierre,

We hebben deze info ook in onze 3rail Wiki pagina staan, zie https://wiki.3rail.nl/index.php/Rookgenerator.
Bij jouw Br 96, met 6090 decoder (staat ook in de 3rail Wiki) ==> Klik) hangt de rookgenerator direct tussen sleper en rail en heb je een type 16~22Volt nodig.