Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

signaal wisselaandrijvingen

Gestart door Tjoekedoris dinsdag 10 maart 2020, 17:39:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
signaal wisselaandrijvingen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
signaal wisselaandrijvingen
Beste mensen,

Ik heb weer eens wat vervelends.
Eerst eens wat feitjes op een rij...

- Ik heb splinternieuwe Märklin wisselaandrijvingen gekocht voor mijn slanke K-rail wissels.
- Bij al deze aandrijvingen heb ik de eindafschakeling verwijderd en door gesoldeerd.
- Ik heb nieuwe Rosoft wisseldecoders gemonteerd en aangesloten.
- Alle wisselaandrijvingen zijn individueel getest op hun werking. dwz. los van de rail een draadje stroom eraan
  en de massa draadjes afwisselend even tegen de massa aan gehouden.

Ze werken allemaal perfect en geven een hele duidelijke klak...klak...klak , zo krachtig dat de aandrijving zelfs verspringt.
Maar bij het aansluiten op de decoder en het schakelen via de centrale doen ze  prrt...flut...rrrr
Met andere woorden.... er zit geen power achter en dan heb ik ze nog niet eens in de wissel gestoken.
Bij die slappe geluidjes en minuscule beweginkjes gaat er echt geen wissel om.
Ik maak me zorgen, want zo kan ik nergens op vertrouwen.
Herkent iemand dit? Zo ja....wat is er aan te doen of wat doe ik fout?

Re: signaal wisselaandrijvingen
Volgens mij heel simpel: te weinig "power".
Gebruik je een aparte voedingsspanning zoals in de gebruiksaanwijzing wordt aanbevolen ?

Cees
Re: signaal wisselaandrijvingen
Goed aansluiten, dan zal het ook goed werken.

Groetjes.
Re: signaal wisselaandrijvingen
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 10 maart 2020, 17:39:41
Ze werken allemaal perfect en geven een hele duidelijke klak...klak...klak , zo krachtig dat de aandrijving zelfs verspringt.
Maar bij het aansluiten op de decoder en het schakelen via de centrale doen ze  prrt...flut...rrrr
Dit had ik ook in het begin. Ik heb de dunne draadjes naar de decoder vervangen door dikker draad (0,5mm2). Daarna geen probleem met het traag omgaan van de wissels.
Re: signaal wisselaandrijvingen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: signaal wisselaandrijvingen
Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 10 maart 2020, 18:29:36
Volgens mij heel simpel: te weinig "power".
Gebruik je een aparte voedingsspanning zoals in de gebruiksaanwijzing wordt aanbevolen ?

Cees, je hebt gelijk...er is te weinig power.
Ik heb de schakelmodule even op het circuit van de rijstroom/digitale signaal aangesloten en nu werkt het prima (klak...klak...klak)  :)
Mijn trafo die nu de stroomkring voor de voeding van magneetartikelen verzorgt heeft een uitgangsspanning van 12V.
Dat is voor het omzetten van wissels wellicht te weinig, maar voor seinen voldoende.
Ondanks dat sommige wissels het wel goed doen, maar ik denk dat dit een beetje toeval is.
Ik heb nog een Märklin Trafo nr. 6647 met een uitgangsspanning voor licht van 16V en denk deze nu in te zetten.
Tenzij iemand me verteld dit absoluut niet te doen.

Re: signaal wisselaandrijvingen
Martin

Doe dat maar geen enkel probleem.
Maar gebruik bij de decoders ook de aparte aansluiting voor de voedingsspanning, zoals eerder aangegeven.

Cees
Re: signaal wisselaandrijvingen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: signaal wisselaandrijvingen
Ik heb nu de trafo verwisseld voor de 6647 en de decoder weer aangesloten op die stroomkring, zoals dat oorspronkelijk het geval was.
Het werkt perfect en krachtig zoals het hoort.
Ik durf nu gerust de zaak dicht te maken, want dit geeft vertrouwen.
Weer een (achteraf klein) probleempje opgelost.  :P
Ben er blij mee.
De trafo van 12V / 60VA kan ik altijd voor licht gebruiken.
Re: signaal wisselaandrijvingen
Je maakt het jezelf steeds moeilijk omdat je niet leest wat de juiste waardes moeten zijn.

Waarom ga je je wissels voeden met 12 volt?

Dan weet je bij voor baad toch al dat je problemen gaat krijgen.

Als je onder de douche stapt laat je toch ook niet de kraan druppelen , en een half uur wachten tot je haar (als je niet kaal bent) nat woord?

Ik begrijp hier echt niets van.

Maar wens je veel suc6 , en hou je aan de juiste waardes die opgegeven worden , je ziet het resultaat nu.

Mvg: Alex